Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fight bremse multi

 Besvar Besvar
Forfatter
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fight bremse multi
    Sendt: 08 Jan 2020 kl. 19:47
Hej derude.
Er der nogen af jer multihjulsfiskere der har et godt råd til hvordan man sætter fightbremsen korrekt ?

de bedste hilsner fra Peder
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2020 kl. 22:16
Hej Peder
Korrekt?? der er vel to muligheder enten stå den sådan at en fisk der hugger vil kunne tage et udløb eller også så stramt (med ordentlig krogning til følge) at man er nød til at løsne for at fisken kan tage udløb. Jeg tvivler dog på at det er korrektSmile
vh
Henrik
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2020 kl. 22:54
hej Henrik

tak for svar, grunden til at jeg spørger er at jeg i sommeren havde den fornøjelse at fiske på Baja de California, blev ramt 3 gange af eksprestog, der efter al sandsynlighed var Rooster Fish, de tog nogle djævelske udløb, 3 gange, ja 3 gange mistede jeg modet eller overblikket og satte tomlen på spolen, med det resultat at mit fluorocarbon forfang sprog med det samme, setuppet var revo beast 41, power pro 0,30 og 0.50 forfang, måske  et Daiwa Lexa 400 med 0,36 en af gangene. Jeg skal afsked igen og nu skal jeg altså bare have den Rooster i båden, nerver eller ej. Har kigget lidt på youtube, men bliver ikke meget klogere

Peder
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2020 kl. 09:35
Det lyder da super fedt. Jeg fisker meget med multigrej, men har desværre hun sjældent så vilde fisk for enden af linen, at meget nøjagtig bremseindstilling er vigtig. Jeg indstiller bremsen relativt stramt fra starten med god mulighed for krogning, men sørger stadig for at fisken kan trække line uden at det hakker, og slækker eventuelt lidt under fighten. Det gælder for alle de større danske fisk (havørred, laks, gedde, torsk etc).

Undgå at miste modet og bruge tomlen er vel bedste råd :-) - sorry.
Det lyder også som om, at et Revo Beast 41 måske holder i underkanten af (kraftig) line til en stor rooster fish - desuden er bremsen på Revo Beast ret kraftig, i hvert fald på det oprindelige Revo Beast (20-30 lbs)
Så man kommer nemt til at risikere linebrud ved linesammenføjning mellem 0,30 flet og 0,50 forfang, hvis bremsen hamres i bund under fighten.
Brug dit Lexa 400 med kraftig line, så bør det vel kunne gå?
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2020 kl. 09:39
Du kan overveje at købe carbontex sæt til dit Lexa, tjek
Ebay.co.uk (fx sælger hprbearings)

Hvad med din stang - har den en aktion, så den kan tage pludselige udløb etc?


Redigeret af Dalleinf - 09 Jan 2020 kl. 09:43
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2020 kl. 13:22
Hej 
og tak for respons...
stængerne... jo de er parabolske fuld.aktions stænger, den ene 7 fod. 60-180 gr selvbyg, fantastisk god klinge til multi, den anden Svartzonker 8.6 40 140 gr til multi, også med god parabolsk aktion. Den nye "dreng" i klassen er en Shimano STC twintip shore-boat 10-8 fod 28-122 gr og 150-300 gr, den er ikke prøvet endnu, de 10 fod er til kysten, med et Penn Stammer III 6500 HS holder 480 m. 0,30 det burde række)
Det er rigtigt at Revoen ikke rummer meget line, jeg bruger det også kun fra båd, der er mange Snapper, Grouper, Bonitoer og Needlefish, det er bare sjovere på let grej, men tænker at Revoen godt kan tumle en Rooster, fra båd, med lidt snilde.
Kan se på youtube at leverdraghjulene bliver sat op med vægt til mellem 25 og 30 % af linens brudstyrke. Tænker at forfangslinen også skal fungere som "knækline" da det ellers hurtigt bliver dyrt i flet. Det råd vi fik derovre var at fiske med 0,35 fluoro, da Rosteren er meget linesky, men det holder bare sket ikke, de er alt forstærke, overvejede endda at gå lidt op, evt 0,60 eller 0,70, ihvertilfælde til kunstagn, da de skal fiskes up-tempo
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2020 kl. 20:38
Hej Peder
Ok så forstå jeg bedre når det den slags fisk vi taler om.
VH
Henrik
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2020 kl. 21:09
Hej Henrik

... jeg tænker at 1/2 delen er at have styr på nerverne, det er altså vildt når det godstog rammer dig ..., men den tekniske del, den er jeg nød til at have på plads. Overvejer som sagt at gå op i forfangs tykkelse feks fluoro 0.60 .
Tog Marlin på 60 og 180 lbs, men det er ingenting mod de kræfter der er i spil med Rooster, f**k de er vilde.

P
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum