Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Polyleaders

 Besvar Besvar
Forfatter
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Polyleaders
    Sendt: 05 Jun 2020 kl. 14:13
Hej. 

Hvilke typer polyleaders fisker I med på enhånds fluestang med flydeline? 
Jeg tænker på synkehastighed og længde. 
Mange af dem er åbenbart kun 5 eller 10 fod længe. 
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg skal bruge for at få mine små lette rørfluer godt ned i vandet i en fart. Disapprove

Mvh. Ole


Redigeret af Ole K. - 05 Jun 2020 kl. 14:35
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2020 kl. 15:30
Nu er det kun i Norge ,jeg går med synkeforfang på Flydende enhånds ,der bruger jeg bare dem fra mit laksefiske i Skjern å, du kan købe noget T-10 bl a i Korsholm i metermål,så kommer de ned.



Redigeret af folp - 05 Jun 2020 kl. 15:31
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2020 kl. 15:49
Niels...Ohøj ...Polyleader`s er mit speciale ...Kunne jeg spørge hvad du skal fiske efter - og hvor?

Venligst Jesper

Redigeret af fishmadman - 05 Jun 2020 kl. 15:50
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2020 kl. 16:00
Frank tak for info Thumbs Up
Jesper Fladså og Gelså og Ribe å.  Og primært efter laksen. 
Relativt "smalle" vandløb hvor jeg er i tvivl om jeg kommer nok ned med fluen.
Har haft gang i nogle 5 fods synke 4.
Mvh Ole 


Redigeret af Ole K. - 05 Jun 2020 kl. 16:43
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2020 kl. 17:16
Hej Niels Ole.

Angående forfang, så skal jeg ikke blande mig i,hvad der bruges, men jeg tror, at du kan få mere ud af, at bruge standard forfang i korte udgaver, med ca. 0,35 mm. i spidsen, taperet uden knuder. Træk styrken i forfanget, skal selvfølgelig kunne holde til de større laks, så der skal nok lige kigges på, om det forfang skal være ekstra stærkt.

I stedet for at bruge Poly forfang, så har vi de sidste mange år satset på, at lave vores fluer om, så de synker hurtigt, og starter korrekt drev ved første indtag, vinget fluer, står lodret i vandet, med vingen foldet ud. Det gøres ved at de små fluer er vægtet, se et rigtig godt eksempel  her:



Jeg fik i sin tid kritik af, at de små fluer havde en belastning helt bagud på røret, men på de små rør på små 20 mm. virker en sådan belastning sådan, at fluen stryger ned i den rigtige fiske dybde med det samme. Idag er belastninger forfinet, og laves på mange måder, tilpasset små korte udgaver af rør.

Da jeg også fisker i de samme vande som dig, så har vi eksperimenteret med vores forfang i små 20 år, og fundet ud af, at et standard forfang i kort udgave, dvs. fra 1 m til 2,5 m.+ de omtalte fluetyper, giver et rigtig fint fiskeri, især i en Gelså med tæt sommer grøde.

Kastet med de belastede fluer, er ikke dårlige end ved belastet forfang / synkeliner, og jeg bruger normalt en stang i 9' kl. 6/7 + en 12,6' tohåndsstang kl. 7 / 8. Tohånds vil jeg bruge mest, men er forholdene til det, så bruger jeg min 9'.

Nu er det ikke kun dag fiskeriet, vi har brugt det her setup, men også vores natfiskeri i Karup å, har været godt med nævnte flue typer, dog er fluerne her meget større, men stadig belastet.

Jeg laver mine fluer med både tungsten og standard vægte, så kan jeg fiske hele sæsonen, uanset vandstand / grøde mængder!

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 05 Jun 2020 kl. 17:27
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2020 kl. 18:00
Niels... Yes Jeg er Polyleader fanatiker (:

..Mindre vandløb... Jeg kan som Per være enig i at fluen der fisker med det samme kan være at foretrække i mange situationer. Jeg har selv en flue til sådant hit-and-run fiske som jeg har lavet til et sted i Skotland...en simpel sag...se her Kinnaber Killer

Polyforfang er under et en forlængning af din flueline ...og et væsentligt element i dette (ofte overset) er at du kan tilføje ellers stive, akavede og livløse flueliner et tiltrængt pift...eller liv..noget der er særligt relevant for Skagit, Kort klump, Scandi heads and what have we not...Det er nok ikke det du skal fiske med i de mindre vandløb eller måske ja (:

Jeg vil nævne at: særligt i lavt vand der er koldt ...kan det være udslagsgivende at justere op og ned i vægt (densitet)på sin polyleader for at fiske korrekt

At fiske korrekt kan nettop være at ikke intimidere fisken med alt for synkende udstyr...både på grund af faren for fejlkrogning/flossing men også fordi en idel præsentation kan være 10 - 20 tommer fra fiskens plads..

Jeg springer imellem Super Highspeed 5 - 10 - til Highspeed 5 - 10 fod - hurtigsynk og ting over dette ... det er ikke så indviklet...når man først får det lært...

Til fiske i Jyske åer samt alle andre steder hvor Atlant laksen svømmer, kan en præsentation nær bunden og fisken være lige så god på dagen som en flue fisket på flydende line - 5 cm. under overfladen ... når det er sommer og sol

Mht. til mindre fluer...prøv også at tænke at din lille flue kan have brug for et tynder forfang (tippet) til at blive præsenteret korrekt... Små fluer - små kroge og større fisk...det kan kun gå galt vil de fleste nok tænke...men sådan er det.... hvis det er en lille let rørflue de vil have... læs lidt om let udstyr til større fisk Her (lidt nede af siden)   

      

Venligst Jesper
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2020 kl. 19:46
Hej igen 
Mange tak for svar.
Giver stof til eftertanke. 
Må bare klø på, så min enlige fluelaks kan blive til flere. Wink
Mvh Ole 
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum