Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiske i norges fjorde.

 Besvar Besvar
Forfatter
Rune Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rawleather Avatar

Tilmeldt:: 08 Jun 2020
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rawleather Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiske i norges fjorde.
    Sendt: 18 Jun 2020 kl. 10:46
Hejsa

kan i pege mig lidt i retning af hvad jeg skal bruge at grej til at fiske i en af norges fjorde, nærmere betegnet denne: https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8rfjorden_(Hardanger)

Vi skal bo nærmest i vandet, og jeg ville gerne have en stang/hjul med så jeg kan fiske fra båd/bro. Kan i hjælpe med hvad jeg skal købe af stang/hjul og gerne hvad jeg skal sætte på. Må også gerne kunne bruges når jeg kommer retur til DK på havet, tænker omkring 1500,-

 


Redigeret af Rawleather - 18 Jun 2020 kl. 10:48
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2020 kl. 21:00
Svaret er på sin vis enkelt: Det samme du ville bruge her hjemme. Hvad enten du vil kastefiske eller fiske med decideret havgrej.

Jeg kunne sagtens skrive en masse om det. Men har det ikke på "lager" og vil tage mig en rum tid at komme omkring det fyldestgørende.
Jeg kan og vil gerne gøre det - hvis du ønsker det?
Men orker ikke mere i dag.

Jeg kan også sagtens synes at du er bedst tjent, med og lige så god løsning for dig ville være, at opsøge din lokale grejhandel. De vil helt sikkert kunne råde dig og bevæbne dig på bedste vis også. 
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2020 kl. 08:10
Hej med dig
Er selv på vej til Namsenfjorden, har fisket på Lofoten, kastefiskeri på det lavevand er ret sjovt, både fra kyst, bro og båd. Til båd syes jeg en 8`kraftig kastestang er bedst, 20- 80/100 gr. Dansk kystgrej og opefter i vægt, små kastepirke. Men mulighederne er mange.
Prøv at tjek denne kanal på Youtube, der er et par videoer specielt om valg af grej.
Hvis du skal fiske fra båd og ud at investere, skal det være i den kraftige ende, specielt hjulet, uden linefører er at foretrække.
https://www.youtube.com/user/nordicsportfishing/videos

Spørg endelig løs Tongue

Peder

Til top
Rune Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rawleather Avatar

Tilmeldt:: 08 Jun 2020
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rawleather Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2020 kl. 10:15
tak til jer begge nu har jeg noget at gå ud efter. jeg tænker mest kaste fiskeri fra bro.
rigtig fint med den youtube kanal!

Vil et sæt som jeg tænker at bruge herhjemme på kysten efterfølgende kunne bruges, har kigget på denne kombo?
eks. 
Savage Gear Parabellum CCS 9' - 7-23 (eller 10-30?)
Daiwa Ninja LT  2500 eller (eller 3000?)
Hvilken flet og hvor mange meter?

Er det for småt til norges monster fisk? Tongue

mvh Rune

Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2020 kl. 00:55
Sættet du nævner (7-23 gr.) er langt rigeligt. Til kastefiskeri fra kysten kan du direkte oversætte dansk havørredgrej til der oppe.
Fletline kan sagtens nøjes som f.eks 0.15 fireline eller til og med 0.17 mm. Det danner ikke mening at bruge kraftigere og rigelig mængde til hvis du skulle være heldig noget stort stiger på. Men det skal du ikke regne med. Formodentlig vil det være fisk i størrelsen meget små til 1-2 måske 3 kg. Med lidt held en fisk på 4-5 kg.
Billedet vil faktisk være stort set det samme fra båd, også selvom du bruger reelt havgrej og eller på dybere vand.
Jo der findes også langt inde i alle fjorde pladser kendte for store fisk. Men spredte-sjældne og kræver lokal viden, præcision og viden om hvornår de fungerer.

Jeg arbejder i øjeblikket på et længere skriv jeg kommer til at lægge op her på siden som artikel. Her kommer jeg til at gå langt mere i dybden med mangt og meget angående det her emne. Jeg vil stærkt tilråde dig til at læse det. For der vil også være særdeles vigtige og nødvendige oplysninger. Specielt hvis du som kystfisker i Norge ønsker at komme hjem med livet i behold.
Giver lige et praj når det er.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum