Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Byg selv eller færdig rygeovn.

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jesper123 Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2020
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Byg selv eller færdig rygeovn.
    Sendt: 22 Jun 2020 kl. 22:00
Hej,
Jeg er ny her, men fritidsfisker gennem mange år. Det bliver mest til en stang fra molen eller langs kysten. 

Jeg har længe ville bygge en rygeovn og har kigget meget på rygeovn her. Der er flere forskellige jeg nok godt kunne bruge, men det er højden af ovnen jeg er lidt betænkelig ved.
Hvad er erfaringen med hvor høj en ovn bør være? Hvis der skal være plads til at hænge hele laks og makreller i den, måske i 2 rækker. Jeg kommer ikke til at ryge ål. Kun fisk og lidt bacon. 
Og de automatiske man kan få er der nogle der har prøvet det? 

Venlig hilsen jesper 
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2020 kl. 23:23
Hej Jesper
Jeg har gennem tiden haft de samme spekulationer om røgovn som du har. Jeg har prøvet at bygge rørformede røgovne både tykke og tynde, men uden det store resultat.

I dag bruger jeg en kuglegrill på 54 cm., og der er et godt resultat hver gang.

Jeg ryger både fisk og kød uden problemer - dog ikke ål. Dem kunne jeg heller ikke finde ud af at ryge i de rørformede ovne.

Som varmekilde bruger jeg kun de gode kul, der kan holde i min. 3 timer., og du kan som tommelfinger regel regne med, at et kul giver 10 graders varme i ovnen. Du kan regulere varmen ved at tage et kul af, eller lægge 1 på.
Jeg starter gerne med 11 - 12 kul i 10 minutter til den indledende kogning af fisken, og så går jeg ned på 7 - 8 kul under røgningen, der helst skal ske ved omkring 80 grader.
Røgeflis, røgesmul eller pinde lægger du oven på kullene. Flis og pinde skal først gøres våde.
God fornøjelse
Ejner
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2020 kl. 09:37
meld dig i gruppen morfars røgeovn på facebook der kan du finde alle de oplysninger du har brug for, både om bygning af røgovn og størrelse på disse, samt alt om røgmetoder og temperatuer. held og lykke med røgning.Smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum