Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Den Usoignerede Biolog

 Besvar Besvar
Forfatter
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Den Usoignerede Biolog
    Sendt: 16 Jul 2020 kl. 00:03
Jeg savner originalmønsteret på denne flue, og har du erfaringer med den, må du gerne dele dem med os.

Det må være muligt at fange havørreder uden gummiben, plastrør og skindvinger 🎣
Til top
Milton Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
McHardy

Tilmeldt:: 30 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McHardy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jul 2020 kl. 08:24
Hej Ole....

Hmm det lyder som en "beskidt" sag !  LOLLOLLOL
Til top
Finn Sommer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Sommer Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2019
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Sommer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jul 2020 kl. 10:55
Citat: Vormstrupfiskeren

Jeg savner originalmønsteret på denne flue, og har du erfaringer med den, må du gerne dele dem med os.

Det må være muligt at fange havørreder uden gummiben, plastrør og skindvinger 🎣

Det er bestemt muligt Ole, men det kræver, at nogen kan binde fluer som fluer skal bindes! :-)

Jeg kender ikke original mønstret, men har fundet dette:
Dobbelt ørred, str. 10 eller 12 
Bindetråd: Gennemsigtig 
Hackle: Gul kropsfjer fra guldfasan evt. 2 stk. 
Vinge: Hvid polarræv med en lille smule crystal flash Hoved: 
Hjortehår, klippet som muddler.
Mvh
Finn Sommer
Til top
Milton Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
McHardy

Tilmeldt:: 30 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McHardy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jul 2020 kl. 12:32
Hej igen....
Jeg har fundet samme mønster som Finn.
Jeg ved heller ikke med bestemthed hvor originalt mønstret er. Thumbs Up
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 842
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2020 kl. 06:56
Fluen er skabt og opkaldt efter en  instruktør på et juniorleder kursus afholdt af Danmarks sportfiskerforbund så mon ikke du kan få original mønstret ved at kontakte dem ?
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2020 kl. 19:44
Hej Ole m.fl.

Den "Usoignerede Biolog" er opfundet af og opkaldt efter biolog Allan Jensen, som bor på Ribe-egnen. Fluens navn referer til fluens udseende - ikke til Allans.

Herunder det autentiske mønster:
Krog: Ofte enkelt laksekrog str. 6-10
Hackle: RØD kropsfjer fra guldfasan (bindes ind lige efter hovedet)
Vinge: Lille bundt hvide fibre fra polarræv
Hoved; naturfarvet muddlerhåb (bindes usoigneret.

Jeg kreerede senere en lignende flue, men med GUL kropsfjer fra guldfasan og et par strå pearlfarvet Crystal Flash i vinden. Den har navnet "Trendy" med reference til den lille, fine vesthimmerlandske å, hvor den har fanget mange fisk gennem årene.

Apropos klassiske havørredfluer, fangede min gode ven, Jeppe Bender Jørgensen forleden en flot havørred på godt 60 cm på en vaskeægte "Johannes", skabt for mange år siden af Karup-pioneren Johannes Laursen.

Og jeg har da i al beskedenhed fanget 3-4 Trend-havørreder siden 1/7 på ¨"Oktober-fluen", som er en guddommelig (men nok en smule overset) klassiker begået af Poul Falkenberg. Mogens Styhrs "Idioten" er en anden flue, som jeg gerne fisker med - jo da, der er masser af gode, gamle superfluer at sætte på forfanget...
Til top
Lars Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars Petersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2002
Geografisk: Karup å, Århus bugten & Limfjorden
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2020 kl. 16:26
Lige en korrektion til et ellers oplysende indlæg @Orla (og tak for det). "Idioten" er ikke et Mogens Styhr mønster, men kreeret af vores lokale bøssemager ved åen, Erik Døssing.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 842
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2020 kl. 18:04
http://mestomfluefiskeri.blogspot.com/2014/08/fluefiskeri-pa-rationering.html

herfra jeg fik min oplysning står næsten nederst på bloggen 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum