Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bæver-Gate - forfejlet rewilding

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bæver-Gate - forfejlet rewilding
    Sendt: 27 Mar 2021 kl. 22:46
Hej Anders

Godt du er enig.

Jeg har i dag modtaget denne grundige gennemgang af bæversagen fra Bent Lauge Madsen. Han vil gerne have den spredt så godt det lader sig gøre - så hjælp gerne med det. 
Som det fremgår, når man læser den, er der utallige aspekter i sagen og mange gode grunde til at bæveren skal være velkommen visse steder, men ikke alle steder og især ikke i vores bedste mindre og mellemstore vandløb, hvor bæverdæmningerne gør stor skade og i øvrigt uden det er klart hvad ekstra vigtig biodiversitet det skaber. 

Forsidefoto i øvrigt fra Gryde Å hvor vandløbet blev genslynget af Holstebro kommune i 2016 ved Nr. Felding og hvor der siden har været laksegydning - dog ikke i 2020, hvor alt lå under et tykt lag sand i bæverdæmnings opstuvningszone.





Redigeret af Jakob Larsen - 28 Mar 2021 kl. 11:48
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anderslarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2021 kl. 21:16
Jeg har læst indlæget og kan jo kun tilslutte mig Bent Lauge Madsens synspunkter. Jeg nyder selv at opleve bæveren i Storåen, men den skal ikke have lov at bygge dæmninger i sideløbene nedstrøms anlagte gydebanker. Det er simpelthen at gøre grin med det arbejde der er lagt i at få etableret muligheder for laksens muligheder for selvreproduktion, hvis der ikke skrides ind over for disse dæmninger. De skal bare fjernes og så lad os dog fortsætte med at kunne nyde bæverens tilstedeværelse i hovedløbet. 
Jeg synes denne tråd er yderst relevant. Tak for det.
Venlig hilsen
Anders
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2021 kl. 18:04
Nogen synes måske det er trættende, at jeg så vedholdende og siden 2016 har bragt bæverproblematikken i fokus, men det er fordi, det er nødvendigt at forsvare vores bedste vandløb. - Og med "bedste vandløb" menes hurtigt strømmende vandløb uden spærringer i modsætning til "bæverens vandløb" karakteriseret af stilleflydende serieforbundne damme, hvor faunaen - fisk og smådyr har ringe kår og hverken kan komme frem eller tilbage forbi de spærrende dæmninger, der efterlader en sandørken opstrøms. Der er nok der synes det er fedt vi har fået bæveren. Når de så bliver spurgt hvad det er der er så fedt lyder svaret normalt "jamen, vi skal have noget dynamik i den danske natur". Problemet med det udsagn, er at bæveren for vandløbet ikke skaber dynamik- tværtimod tages dynamikken ud af vandløbet efterhånden som dæmningerne skyder i vejret. Dæmninger der ikke naturligt har været i danske vandløb siden bronzealderen.

Ferskvandsbiolog Bent Lauge Madsen er meget aktivt gået ind i sagen på vandløbenes side og har allerede leveret flere fagligt velunderbyggede artikler til bl.a. Vand og Jord og også en ny artikel i dag lagt på Kjeld Hansens hjemmeside www.Gylle.Dk.
Bent redegør i detaljer for hvordan Miljøministeriet i hele processen udelukkende har taget bæverens parti og slet ikke fundet det nødvendigt at forsvare de vandløb, der er investeret millioner af kroner i at forbedre - endsige taget vandløbssagkyndige med på råd.

Læs Bents seneste bidrag i debatten her:


Jeg har valgt at starte en ny tråd for at eksponere Bent Lauge Madsens vigtige bidrag bedst muligt og der kan sagtens komme flere fra hans hånd. 




Redigeret af Jakob Larsen - 24 Mar 2021 kl. 18:11
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum