Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sandheden om realistiske kunstagn til saltvand...

 Besvar Besvar
Forfatter
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sandheden om realistiske kunstagn til saltvand...
    Sendt: 03 Apr 2021 kl. 13:43
Nedenstående er oversat fra en interessant og morsom diskussion på YouTube mellem fire erfarne amerikanske lystfiskere, der diskuterer, hvorfor de mest realistiske kunstagn til saltvandsfiskeri også er dem, der fanger allermindst LOL Her er første en (lidt fri) oversættelse af introteksten, nederst link til video-klippet. God fornøjelse!

Vi har alle gjort det ... Gået igennem en grejbutik og set på alle de nyeste fiskeagn. Nogle af dem ser virkelig realistiske ud. De må da helt sikkert fange fisk, ikke? Vi bruger $ 10 på dem (10 gange mere end urealistiske bløde plastikagn) og tager dem med til havet på vores næste fisketur.

Men hvad sker der så? De fanger ikke nogen fisk!

Er der nogensinde sket for dig?

Det er interessant, at de mest realistiske agn ofte er de værste til at fange fisk, mens de mest urealistiske agn (fx primitive skeblink) er nogle af de bedste til at fange fisk!

Så i denne video har jeg inviteret fire fiskefyre til en snak om, hvorfor det er sådan. Vi har alle nogle sjove og dyrtkøbte agn-historier, som gjorde dette møde til et rigtig morsomt et.

http://youtube.com/watch?v=UIyX656J7Rc
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Online
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2021 kl. 08:43
Forstår ikke dette opslag, Du oversætter intro teksten men videoen er på Engelsk så hvis du skal oversætte teksten hvordan skal så de personer du oversætter en Engelsk tekst til kunne forstå resten ?


Til top
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2021 kl. 09:49
???? Det var da ment som en venlighed, så jeg må replicere: brokke brokke brokke!

Hvad havde du i øvrigt forestillet dig? - at jeg skulle møde op på den enkelte læsers adresse og synkron-tolke?

Jeez....
Til top
Erik Thykjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik Thykjær Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2006
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik Thykjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2021 kl. 10:51
Undskyld Kevin - men jeg synes faktisk også, at du her udviser en urimelig og uforståelig brok-attitude overfor en et endda ganske relevant og interessesant oplæg. Det ville klæde dig med en undskyldning!
God søndag 
Vh
Erik
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Online
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2021 kl. 12:19
Hvis man nu  vælger at oversætte en tekst til en youtube video, Så regner man vel med at folk der vil se videoen ikke kan Engelsk, Jeg spurgte bare hvordan skal de personer så forstå resten af videon der ikke er oversat med Danske undertekster ?

Hvorfor i alverden skulle jeg bede om undskyldning for det for ? 


Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Online
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2021 kl. 12:20
Citat: Ztrejfer

???? Det var da ment som en venlighed, så jeg må replicere: brokke brokke brokke!

Hvad havde du i øvrigt forestillet dig? - at jeg skulle møde op på den enkelte læsers adresse og synkron-tolke?

Jeez....

Læs nu hvad jeg skriver først før du bliver fornærmet over en undren og et spørgsmål 
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2021 kl. 13:11
Ztrejfer...herligt at du har taget dig tid til at fiske noget relevant ud af Youtube...det sætter jeg pris på

Konkluderende på gutternes snak måtte være... agn der virker godt ...er det ikke nødvendigvis pga. et realistisk udseende...men et realistisk udseende er selvfølgelig ikke en hindring.

af andre interessante ting (synes denne skriver) (der er her tale om lavt vands saltvands fiskeri efter flere forskellig arter vi ikke har i Norden) var at der var nogen konsensus om at holografiske farver - hvid og guld virker fint...også noget jeg kan se i relation til kystfiske i Norden.

At designe kunstagn til at snyde fisk.... det må være en kernesten i forståelsen af vores sport og i vores udvikling som moderne mennesker

Forøvrigt, en nem video at følge med i selv hvis du ikke er vandt med engelsk (US) tv

Yours Jesper   
Til top
Carsten Riis Høeg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carsten R. Høeg

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten R. Høeg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2021 kl. 12:51
For mig er der bestemt noget om snakken.
Især når det gælder realistisk udseende kunstagn til havørreder på kysten.
Jeg har aldrig fanget specielt godt på agn, der - i mine menneskeøjne - er ekstremt realistiske, og ligner en reje, tobis, sild m.m. på en prik.
min erfaring er, at mere abstrakte agn, som egentlig ikke ligner noget specielt, men nærmere har en - i bedste fald - marginal lighed med flere forskellige fødeemner, fanger langt bedre.


Til top
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2021 kl. 13:14
Det er jo en vigtig erfaring, tak for at dele den! Ikke mindst fordi, at man nu kan gå direkte til egen støbeske Wink
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2021 kl. 19:02
Ztrejfer, hej.
Du bekræfter mine egne erfaringer, sågar med fluer. Ikke for at nedgøre de mange flotte kreationer og bindeteknikker, men gang på gang, når vidunderfluen med afsindige mange fisk på samvittigheden ikke virker, har jeg knaldet en "flue" lavet af strikkegarn og en lille perle derudaf, og ofte med overraskende resultater. En lucas pirk på 75 gr. blev dyppet i 3 forskellige farver autolak, som forsigtigt blev mænget sammen. Aldrig har jeg fanget så mange makreller som jeg har med den, selvom den ligner noget der er blevet kastet op på i en salig brandert.
Mht. de negative kommentarer, som ligger i denne tråd!!!! Jeg har også fået et hak i tuden af vedkommende og blevet korrekset ,så alle kunne se det. Ak ja.
Det er bare forfriskende med nye indput på denne lidt hensygne platform, så bliv endelig ved.
Nu venter jeg bare på det næste "hak".
Med venlig hilsen den ufuldkomne Ivan.

Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2021 kl. 19:13
Gang i vandet betyder mere end farve, at hastighed passer til agnen betyder mest. Hvis ikke gangen kan udløse et hug betyder farven intet. De biologiske markøre kan så være den del af farven er kan gøre forskellen. Dog er min erfaring at havørred er ret lige til hamerende lige glade men farven. Hvis man rammer indspinings hastigheden på agnen så fanger man fisk.

Sagt at en som har fanget lige så mange havørreder som makkeren, hvor begge to fiske den samme agn i samme størrelse. Det er kun farven er der forskellen og hastighed. Han fisker lidt hurtigere end mig og vi er begge inden for det hastigheds område der fungere for vi fanger lige meget.
Til top
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2021 kl. 19:17
Ivan, hej,

Tak for dit gode og ret interessante svar. Det er jo helt utroligt, at det er "Hjemmegjort er velgjort!" der åbenbart stadig er en god strategi derude ved vandene - på trods af en forbedret viden og teknisk udformning på de fleste købe-agn i dag.

Så nu er der åbnet helt op for den sjove kreativitet og - hvis vi andre kan lave lignende effektive agn som du - en forbedret fangst med billigere midler.

Herligt! Smile


Redigeret af Ztrejfer - 06 Apr 2021 kl. 19:18
Til top
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2021 kl. 19:19
Kasper, hej,

Tak for den med hastigheden, det er også ved at gå op for mig Wink
Til top
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2021 kl. 16:07
Hører flere og flere byde ind med, at fisk hellere bider på fantasifulde kunstagn end naturtro samme. Fisk er åbenbart bedøvende ligeglade med, om kunstagn ligner deres dagligdags fødeemner eller ej.

Vi har altså grundlag for en ny og måske ikke særlig overraskende teori omkring fisks kostvaner: fisk er RØVTRÆTTE af den sædvanlige kedelige menu - og bider derfor hellere end gerne på en fræk dessert iklædt flagrende hvidt eller et blinkende hjemmelavet skeblink (teske, suppeske, dessertske, whatever!) med en lille rødmende fjer på - bare det ikke ligner alt det sædvanlige hundeæde, som fiskene gennem naturtilstanden ellers er tvunget til at spise for at overleve.

Denne nye viden fostrer yderligere spørgsmål: kommer det at vi mennesker bruger kunstagn til at fange fisk med nu fremover mere til at handle om at finde ud af, hvad fisk DRØMMER om at spise - og slet ikke om hvad naturen TVINGER dem til at spise? 

Der er således basis for studier i fisks allermærkeligste gastronomiske længsler....

Kunne vi derfor i denne tråd komme med fangstrapporter, hvor kunstagnen har været helt ny og måske endda besynderlig? Jeg overvejer som det første at tage et af mine gamle ridsede brilleglas (styrke -3.25), bore huller i til krog og svirvel - og så ud med snøren. Eller hvad med en gammel læderlap? Måske et rundt eller aflangt stykke af sålen fra ens gamle gummistøvle? En blinkende minicykellygte med krog på? Hvo intet vover, intet vinder!

PS. Brilleglasset er droppet, for det knækker naturligvis ved bid...


Redigeret af Ztrejfer - 07 Apr 2021 kl. 16:17
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2021 kl. 18:56
Husk at en af de mest lokkende ørredagn er en tasmanian devil. De er ikke populære i dk da de kaster som en død and, de er sjovt nok også lavet til at blive trukket efter en båd. De går let vuggende fra side til side uden at lave andet, samme koncept som Gladsax, den originale fynske kystwobler og de gode klassiske toby og "møresilda" blink.

Der er ikke nogen grund til at opfinde den dybe tallerken en gang til. Den let vuggende gang er vejen frem, om det så skal være til den helt langsomme indspining ala en Hingsten der vugger meget og nemt går højt i vandet eller en mere afdæmpet Gladsax.

Det ultimative ville i min verden være kaste egenskaberne fra Hingsten og gangen fra en Gladsax krydset med en tasmanian.
Til top
Carsten Riis Høeg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carsten R. Høeg

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten R. Høeg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2021 kl. 12:33
Et lille eks. på mærkelige agn der har vist sig effektive,  kan jeg nævne snørrebånd.
Gerne i farverne mørkebrun eller sort og så flosset lidt op med en nål eller en krogspids.
Fiske på en Bombarda eller et gammeldags Buldo flåd når der er børsteorm i vandet, kan det være rasende effektivt. 
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2021 kl. 13:36
En lille krølle på hjemmelavede blink.   Skaftet fra en sølvplet spiseske eller gaffel er effektiv agn.
Ørreder har en svaghed for sølv, gerne lidt anløbet.
Pletsølv (eller forsølvet) bestik kan købes billigt på loppemarkeder.  
Som nævnt tidligere, lidt rødt f.eks uldgarn eller fjer på krogen.   
De gamle skeer og gafler er ikke lavet i stål så de er nemme at bukke i den s-form man ønsker.
knæk og bræk
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2021 kl. 12:04
Jer er enig med Lasse i at - forsølvede eller ja agn i sølv har en super-fine egenskaber til laks og ørred...Hvad det præcist er der gør sølv (og guld for den sags skyld) så effektivt ...kan vi jo kun gisne på.

og jeg vil gå lidt videre og sige at der selvfølgelig er farver og former der er mere effektive en andre… på en eller flere måder danner farver og form på ørred/laksens bytte jo det grundlag på hvor, disse rovdyr har bygget deres 100´vis mill. års succes.

Populært sagt; det er byttedyrets evne til at gemme sig - og rovdyrets evne til at spotte byttet der i nogen omfang danner grundlaget for vores sport og defor også de kunstagn vi bruger.

Altså må vi formode at både rovdyr og bytte er eksperter i det de har gang i (uden at de ved en skid om det)

Hvad mener jeg med det?

Hvis man skal trække noget ud af dette, kan man sige at der er en lang række ting som rovdyret gør/leder efter for at, skaffe sig et måltid ...da maden jo ikke bliver serveret (ørred og laks skal klare sig selv fra de kommer fri af æggeblommen)

De lever eller svømmer / bliver ført af strømmen til de områder hvor byttet er....de bruger energi på at spotte efter ting, de har erfaring med igennem mill. af år (bytte som de evolutionsmæssigt allerede er udformet til at lede efter ...jvf. deres syn ...øjnenes placering, det iboende drive etc.)

På den anden side er byttet så også en del af denne overlevelses plan og udvikling i gennem mill. af år - det bytte der findes i de vande hvor laks og ørred svømmer...har nettop kunnet overleve som arter fordi de faktisk i stor udstrækning også formår at gemme sig for de rovdyr der leder efter dem...

Altså konkluderende må man formode at ...der er en hårfin grænse imellem at blive set og ikke blive set

Her ...i dette tomrum dukker så de yderst naturtro agn op...dels som et udtryk for hvad vi som mennesker kan præstere, lige nu og her (rent teknisk) ...men også som en erkendelse af at vi jo godt ved hvordan ørred og laksens bytte ser ud, og derfor synes det må være rimeligt at vi ligner det i vores agn...

For såvidt er det jo også en rimelig antagelse at, det at agnen faktisk ligner byttedyret godt - vil passe fint ind i det regnestykke der skulle resultere i et = BID ...men igen det er ikke altid hvad vi tror der er afgørende for hvad der sker imellem fisker og fisk...og jeg har som lakseflue-designer over + 40 år måtte lære, at det mere er detaljer der kan være med til at løfte helheden ...

Inden jeg fortæller om nogle af de detaljer, jeg har set som effektive i verdenen af blink og fluer på lavt vand, vil jeg illustrere min egen indgang til denne særlige del af jagt efter fisk der har med agn at gøre.

Min barndom, gik som mange andres på dette forum med at fiske ...Jeg boede ved vandet og var ud at fiske 365

Meget af mit fiske var fra mole ...her kunne jeg faktisk se om mine anstrengelser virkede eller ikke virkede ...da jeg både kunne se fisk og agn nede i vandet - dette udviklede mine evner og jeg lærte..... tilfældigt...hvordan detaljer betød alverden.

Åbenbaringen kom en sommermorgen ...hvor jeg ikke havde købt mine friske rejer hos fiskehandleren (3 rejer for 1 krone i 70erne) - Vel ude på molen med blink, woblere og andet halløj ...men ingen ferske agn... Sommerørred var blot ikke interesseret, selv om jeg kunne se dem og havde Glimmy, Mepps, Rapala, Toby etc.

Jeg fandt et stykke rejeskal på molen ...måske på størrelse med en negl - det havde ligget der i uger ...måske hele sommeren ...var hvidt og på ingen måde mindede det om en reje. Den satte jeg under mit flod og kastede ud mod ørreden ...der tog min servering med et plask...

Jeg har prøvet det flere gange siden...og anbefaler dig ...at du også prøver det.

Dette var starten på noget større for mig...og siden har jeg brugt mit liv på at udvikle blink, trollings agn og fluer til at fange fisk.

     Defor er sådan en debat altid ekstra spændende for mig -

Men hvilke detaljer er værd at fremhæve? - Der er faktisk rigtig, rigtig mange ...og der er hverken tid eller plads til dem alle her… måske i en bog om agn en dag (:

Men jeg vil nævne

Gennemsigtighed

gennemsigtighed som en vigtig faktor i forhold til fluer...Gennemsigtighed er ikke kun et klart plastrør ...det kan også være et udtryk der opnås igennem en konstruktion af en vinge - en flosset uldtråd..en fjer.

Fjer, hår og tråde

Fjer og tråde er helt sikkert en killer når det kommer til laks og ørred.. Selvom du godt ved det er det værd at bemærke at det forholder sig sådan...og igen det er ikke altid evident hvad det nøjagtig er ved en agn der gør den til en super-kunstagn… men organisk materiale som hår, uld og fjer er altså oppe i top 10

Holografiske farver, mylar, iriserende farver, glittrende tråde

Ja det virker...bare på en eller anden måde...der er et eller andet iboende i de refleksioner det kaster fra sig, som trigger noget i ørred og laks ....ligesom det kan være en fuldstændig...turn off faktor ... De synes at virke fint i små mængder i fluer .... og på sæt og vis har det været populært at tilføre glitrende materiale til fluer siden Victorianeren i UK begyndte at gøre sådan i deres fluer...Det er måske et lille glimt af lys, en måde hvorved lyset brydes på i disse materialer, som er kernen i dette materiales succes ...Hvem ved?   

Uforudsigelige bevægelser

Uforudsigelige bevægelser i agn, er et af de helt store omdrejnings punkt i verdenen af kunstagn ...og spørger du hærdede harling eller trollingsfisker med kilometer på kilometer af affiskning vil de sige at der er agn der er bedre end andre...Måske kan de ikke lige sætte fingeren på hvad det er ved den pågældende killer.... men de ved alle hvad jeg snakker om... og for nogen er dette en religion.

Matching the Hatch

Matching the hatch eller fiskeri med en nøjagtig imitation af det fisken spiser. I min barndom var der stort set ingen skarv, og jeg havde et fantastisk fiskeri med tørflue sammen med min barndomsven og mentor Per Raabo. Vi fiske bækørred hele sommeren og jeg lærte om at ...have den helt rette flue med på fisketuren...en flue der passede til de insekter der kom frem den dag eller uge... Sådan er verden så perfekt skruet sammen at ørreden kan låse sig fast på et fødeemne ...for så ikke at bruge sin energi - unødigt - på så meget andet end netop dette bytte ... (ikke dermed sagt at vi ikke kunne have fanget de selvsamme fisk på en orm eller levende græshoppe) - sådan er det.

Sådanne selektive scenarier kan man også opleve på havet ...og en beretning om hvordan jeg lærte at være yderst ydmyg over for dette forhold… Det var i 90erne hvor jeg fiske med min ven Tom Secher i Panama… Vi fiskede i flere dage på en enorm stime Yellowfin tun (5 - 25 kg fisk) der udelukkende spiste 2 - 3 mm Bonito fiskelarver ....og på trods af at vi kastede alt hvad vi havde ind i dette inferno af fisk...i timesvis... så bed de aldrig på ...selv en Jensen 7 gr. i sølv sort blev fundet forkert....

Vi fangede een fisk..den var 60 - 70 kilo på en stor popper... der var ingen tvivl om at, nettop denne fisk ikke var en del af den ernorme stime vi fiskede på ...da den selv havde 2 mindre yellowfin tun i maven ...altså var den store agn korrekt til nettop den fisk ...der præderede på de mindre tun.

Men afslutningsvis vil jeg sige at selvfølgelig er det værd at ligne det som fisken spiser ...måske ikke i alt og i den mindste detalje, men på de måder som vi allerede kender fra vores enorme skat af fantastisk agn fra Norden ... skabt af ihærdige sportsfiskere…mest som trial & error arbejde…hvor…de agn der virkelig virker har stået igennem tid, og stadig bindes for enden af line og forfang - og du der snart står ved Møens klint for at fange en tyk ørred ved at du er bedre stillet med et slankt (tobislignende) langtkastende blink end havde du bundet et Utö eller Kaleva gedde blink på linen... samtidig med at dig der skal fange en ørred længst inde i badekaret i havvand der nu er 5 grader, ved at du er bedre stillet med en lille loppeflue, der opføre sig som de små langsomme ting ørreden er på udkik efter .....


NB se vores side med ...de byttedyr laksen spiser i havet...du vil blive overasket på flere plan.... se her

http://www.fishmadman.com/sub-flies/salmon-eat-sea/


Tight lines Jesper



Redigeret af fishmadman - 09 Apr 2021 kl. 15:21
Til top
Carsten Riis Høeg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carsten R. Høeg

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten R. Høeg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2021 kl. 16:42
Det er altid sjovt at se, at andre har været på en næsten identisk rejse gennem fiskelivet som en selv, og er kommet frem til de samme konklusioner som en selv.
Sådan har jeg det med dit indlæg Jesper.
Med ganske å undtagelser, kan jeg erklære mig fuldstændig enig i dine betragtninger.

Gennemsigtighed - Transparens.
For 15-18 år siden sleb jeg lak og maling af en kystwobler, som var lavet af transparent plast, og brugte den på de der alt for pæne dage på kysten, hvor solen står højt, og vandet er både stille og klart. Resultatet var overvældende, og i løbet af kort tid, blev denne wobler, stort set den eneste agn jeg brugte på kysten. Mine fangster - som var ganske tilfredsstillende inden da - steg dramatisk. Og havørrederne tog wobleren uanset hvad de ellers gik og åd. Om det var tanglopper, tobis, blæksprutter eller noget helt andet var ligegyldigt. Den transparente wobler var altid suveræn.

Jeg prøvede at overføre erfaringerne til mine laksefluer, men her var forskellen til alm. laksefluer ikke tydelig. 
Og her kommer nok det eneste punkt, hvor jeg er grundlæggende uenig i Jespers indlæg. Min erfaring (og jeg taler udelukkende om egne erfaringer - ikke generelle sandheder, da de ikke eksisterer i laksefiskeri - eller andet fiskeri) er, at detaljerne betyder meget lidt foren lakseflues effektivitet. Detaljer kan have stor betydning for laksefiskeren, og er det tilfældet, skal man endelig dyrke detaljen. Når alt kommer til alt, så er en lakseflues absolut vigtigste egenskab, at give fiskeren tro på sagen! Det er også nødvendigt, når man kaster sig ud i noget så ulogisk, som at fiske efter en fisk, der pr. definition ikke  tager føde til sig.(Jeg taler udelukkende om laksefiskeri i ferskvand)
Jeg har bundet tusindvis af fluer med alle former for detaljer, som jeg - når jeg har fanget en laks på en flue - synes alle er helt uundværlige for fluens effektivitet.  Det selvom jeg havde haft utallige oplevelser, som tydede på, at laksene overhovedet ikke gik op i  detaljerne.
For nogle år siden prøvede jeg så at gå i den stik modsatte retning, og lavede en  flue som udelukkende består af en sort vinge. Intet flash, ingen undervinge, ingen krop, rib, tag, butt,  hackle, JC eller noget. Kun en enkelt sort vinge. Den flue har siden givet mig mere end 80% af de laks jeg har fanget. Jeg laver den på dobbeltkroge og rør i forskellige længder, og den er uhyggeligt effektiv. Men jeg skal da ærligt indrømme, at den også er kedelig at binde, og sommetider også kedelig at fiske med, da en del af magien og mystikken omkring de små kunstværker vi kalder laksefluer, er forsvundet i enkelheden. Så jeg binder stadig kulørte fluer, og jeg fisker skam også med dem, vel vidende, at de ikke er mere effektive end den simple.

Til sidst et lille fif: Observer og konstater!
Når man er ved vandet - uanset hvad man fisker efter - er det ekstremt vigtigt, at suge alle observationer til sig og huske dem. Der vil hurtigt vise sig mønstre som kan bruges fremadrettet.
Og måske allervigtigst: Lad være med at prøve at forstå, hvorfor fisk - især laks - opfører sig som de gør. Bare konstater, at under de og de forhold, eller på den og den plads, opfører fiskene sig på en bestemt måde. Den erfaring kan man for alvor bruge til at få en fordel i forhold til fiskene. Prøver man at forstå og forklare, hvorfor fiskene gør som de gør ud fra en menneskelig logik(og hvilken logik skulle vi ellers bruge), så spilder man for meget tid på at fiske ineffektivt. Fisk er ikke små mennesker. De tænker ikke og træffer ikke beslutninger, som på nogen måde kan sammenlignes med noget vi kan relatere os til. De handler udelukkende på instinkter, som vi til gengæld ikke kan relatere os til, og som ofte virker helt ulogiske for os. Vi kan bare konstatere, at sådan er det, og så prøve at bruge vores erfaringer bedst muligt.

Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2021 kl. 17:47
Mere om design af fluer - lidt om gennemsigtighed

Hej Carsten


Jeg ved - at man kan fange mange laks på fluer kun gjort af sorte hår… det er uden samenligning et godt udgangspunkt for fiskeri efter laks - både sort og hår (:

Hår er en del af gennemsigtighed …sådan som denne fluefisker ser en konventionel hår vinge flue - Men såmænd også en flue gjort med fjervinge.

Havde du brugt din tid på at binde fluer af sorte plastic strimler - skind eller noget andet massivt der kunne udgøre vingen på dine fluer bundet på rør - eller krog, så havde din fangst statistik nok set anderledes negativ ud. Ganske sikkert ville du have svært ved at konstruere en velfangende agn (ikke sagt at sådanne agn kan konstrueres til perfektion med de nævnte materialer… ) men det vil blive svært - men du ville også midste en del af den førnævnte gennemsigtighed fra dit design med hår…

Fluer er under et - indbegrebet af micro design…du kan henføre det til design af små modelbåde eller ditto flyvemaskiner, papirsflyver …en lille forandring kan have stor indflydelse på dit udkomme. Hår og tråde er et del af dette design …men et lille plastic rør kan også være en lige så vigtig del…


Mit virke i fishmadman.com hvor vi specialisere os i overflade fluer …er gennemsigtighed en faktor …og en af de faktor jeg mener har en vis betydning… Jeg mener at hitch fluer virker bedre hvis kroppen er af klar plast …havde den været helt beklædt med materiale …det er min erfarring…men som alle andre erfarringer kan de være farvet af personlig præference - som jeg som andre laksefiskere har flere af…

Jeg vil anbefale at se en intersant side om riffling hitch design (lidt nørdet..og på engelsk ) http://www.fishmadman.com/rifling_hitch/a-riffling-hitch-fly-is-a-miniature-model-2/

Mere om micro design i fluer ….

Ikke alle laks kan fanges på en konventionel lakseflue - Alle der har været ved lakseelv igennem hele sæsons (i Skotland fra februar til november) ved noget om dette ..

Der er simpelthen andre fluer end konventionelle hårvinge fluer der virker bedre på bestemte bredegrader - elvsystemer og tidspunkter på året.

Dette skyldes flere ting, og jeg vil kort nævne forhold som; laksens ophold i flod /elv munding - laksens størrelse samt ophold i havet (nogle lakseelve er rejefluer bare meget bedre end ditto hårvinge mønstre ) (lad mig blot anbefale et sommerophold ved en Irsk eller Walisisk lakseelv) - Sidst men ikke mindst vil laksens sommerophold i elven også påvirke dens præference for fluer …og som sæsonen går mod ende også fluens farve

Det sidste har jeg en lille historie om her

http://www.fishmadman.com/riffling-hitch-posts/salmon-fly-in-red/

De førnævnte sommelaks der har beboet elven i uger - måske måneder…vil som den stedlige ørreder indtage pladser hvor de vil se føde drive forbi …dag efter dag …af og til tager de fat i disse ting …eller nogen af dem gør …selvom projektet med laks der ikke spiser - fra starten virker håbløst…så foregår der en del foruagering …og det er denne foruagering vi som laksefiskere kan tappe ind i og præsentere fluer der i størrelse og ikke mindst fremtrædelse passer til.

Uden at nævne alt vil jeg sige at små kompakte fluer med enkelte strittende hår og fjerstråler ..kan fuldstændig udfiske ethvert andet forsøg med konventionelle hårvinge fluer..

Og det er ganske vidst

Så selvom sorte hårvinger er gode - så er der sørget for at træerne ikke vokser ind i himlen

Heldigvis (:

Jesper


Redigeret af fishmadman - 09 Apr 2021 kl. 17:49
Til top
Carsten Riis Høeg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carsten R. Høeg

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten R. Høeg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2021 kl. 11:51
Hej Jesper

Interessante artikler. Jeg er langt fra enig i alt, men det skyldes nok, at vi fisker vidt forskellige vande, hvor laksene har forskellige præferencer.(jvf. præferencen for små rejefluer i irske og walisiske floder)
Jeg er helt enig i, at ikke alle laks kan fanges på konventionelle fluer, men i det hele taget, er det langt fra alle laks, der kan fanges på flue - eller andre agn, for den sags skyld. En ganske stor del af laksene reagerer ikke på noget som helst, mens de er i elvene.
Generelt kan man vel sige, at tørflue og hitch virker bedre, jo længere nordpå man er. Hvorfor skal jeg ikke kunne sige, men måske ligger en del af forklaringen i, at flere bruger disse teknikker i de nordlige elve. Selvom det vinder frem - med succes - i f.eks. trøndelagselvene, er det stadig sjældent at se disse teknikker der.

Jeg er skam også helt enig i dine betragtninger omkring hår vs. skind i vingerne. Derfor har jeg ikke en eneste zonker flue i mine fluebokse. De kan dog være ganske effektive i ekstremt grumset vand, som man f.eks. ser i nogle dansker åer.

Jeg håber ikke, at du tror, at jeg ser den simple sorte vinge som guldægget der løser gåden om den ultimative lakseflue. Det er slet ikke tilfældet. Jeg har tidligere lavet fluer som i nogle år fangede lige så godt, men som af en eller anden grund, tabte pusten igen. Sådan går det sikkert også for denne flue. Den er blot et eksempel på, at små detaljer i fluen (om den har sølv eller guld rib, hvor mange strå flash der er i vingen osv.) sjældent er altafgørende i laksefiskeri. I hvert fald i de elve jeg fisker i. Omvendt vil jeg opfordre enhver til at skamdyrke detaljerne, hvis det er det, som giver troen på fiskeriet. Tro er altafgørende, og jeg kan sagtens blive meget langhåret omkring dette, men det skal jeg nok spare dig for.

Mht. de små kompakte fluer med enkelte strittende hår, der kan udfiske alt andet, tænker jeg, at en flue som Francis er et godt eksempel. En mikro Francis kan være helt suveræn, men igen - det er den ikke hele tiden. Alt afhænger af forholdende - og laksene. Francis og lign. fluer bliver også udfisket af mere konventionelle fluer med meget jævne mellemrum.  Jeg tror ikke på, at der er en flue, som altid er bedre end alle andre. Og hvor ville det da også være kedeligt, hvis det var tilfældet. Men igen - det er forskelligt fra elv til elv og fra laks til laks. Man må bare konstatere hvordan laksene reagere i den elv man fisker i, og så indrette sit fiskeri efter det. 

Jeg har efterhånden opgivet at forstå præcis hvorfor, laksene gør som de nu gør. Hver gang jeg har ment, at nu havde jeg et brugbart svar eller en præcis analyse, er det hele blevet væltet af, at laksene pludselig opfører sig helt anderledes, end jeg havde forudsagt. Derfor får jeg næsten også en allergisk reaktion, hver gang nogen forsøger at fortælle mig, hvordan facitlisten for laks ser ud, der hvor jeg fisker. Især hvis vedkommende ikke selv har fisket den elv og de vald, som jeg fisker. Det er også problemet med de fleste bøger, artikler og film om laksefiskeri. De tager som regel udgangspunkt i en eller to elve, og erfaringerne herfra bliver så løftet op til at være generelle sandheder. Intet kan være mere forkert, og erfaringen har efterhånden lært mig, at dem der påstår med sikkerhed at kende til generelle sandheder om laksefiskeri, i virkeligheden er dem der ved mindst. 

/Carsten


Til top
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2021 kl. 14:40
Tak for jeres mange særdeles fine indlæg, simpelthen en fornøjelse at læse.

Faktisk har jeres erfaringer fået mig til at prøve at fiske med fluer på kysten via et Thomas Hansen bombarda-flåd. En lille æske med mange fluer fylder virkelig en del mindre end et par større kasser med ditto antal blink el. woblere ;-)

Fik således købt flg. fluer, som jeg ser frem til at teste i næste uge:

- Grå Frede
- Kobberbassen
- Flatwing Tobis
- Honey Shrimp
- Polar Magnus
- Red Tag Palmer



Redigeret af Ztrejfer - 11 Apr 2021 kl. 15:01
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2021 kl. 18:51
Citat: Ztrejfer

Tak for jeres mange særdeles fine indlæg, simpelthen en fornøjelse at læse.

Faktisk har jeres erfaringer fået mig til at prøve at fiske med fluer på kysten via et Thomas Hansen bombarda-flåd. En lille æske med mange fluer fylder virkelig en del mindre end et par større kasser med ditto antal blink el. woblere ;-)

Fik således købt flg. fluer, som jeg ser frem til at teste i næste uge:

- Grå Frede
- Kobberbassen
- Flatwing Tobis
- Honey Shrimp
- Polar Magnus
- Red Tag Palmer



Lidt groft sagt så klare den sidste flue 90 % af alle situationer på kysten og de sidste 10 % er dem hvor man er gået hjem fordi forholdene er for rædselsfulde. Ok jeg vil nemt snyde lidt for binder den hellere på en streamer krog og med en grizzly saddel fjer til hackel.

Men en blink kasse fylder da det samme som en flueæske, det er squ ikke nødvendigt med mere en 5 til 7 styk i æsken.

Hmm jeg må se at kommer mig over de 2 diskusprolapser der holder mig hjemme og komme ud til vandet for at fiske og ikke kun sidde i bilen og kigge fugle.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum