Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rackel Hanen

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rackel Hanen
    Sendt: 07 Jul 2021 kl. 23:00
Den gammel kendte Rackel Hanen tørflue skal bindes igen, så jeg er på jagt efter, om Rakel Hanens vinge, i dag kunne laves af andre materialer, og virke lige, som det gamle mønstre med Poly garn / Antron garn.

Det gamle mønster blev brugt flittigt i mange år, og var uhyggeligt effektivt i å - sø - elv og også på kysten, og ikke mindst i P&T vande.

Fluens opbygning er genial, som efterligning af Sedge, både nyklækket og klækkende, og flyder, som en prop, og fiskene kan ikke lade dem væreWink

På kysten, har en helt rød Rackel hane være suveræn til hornfisk, så det er vel et al round mønster, oven i de andre egenskaber!

Kan man i dag få erstatning for Poly garn / Antrom garn, jeg tænker på garn / tov eller andet, som har de egenskaber?

Jeg har Googlet emnet, men der er simpelthen, så meget forskelligt garn / tov, at jeg må indrømme, at jeg har mistet overblikket!

Er der evt. nogle her på forummet, som har har nogle ideer, og som i praksis har fundet på noget, som kan bruges i stedet for Poly garn / Antron garn, og som virker lige så godt.

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.


Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2021 kl. 07:59
Hej Per
Jeg har ofte brugt indmaden fra mylarrør, eller rettere, fra nogle røde mylarrør, til klinkhamerens vinge. Problemet er måske så at det kun fås i hvidt. Ved ikke om det kan farves, men det flyder fremragende og kan ses på lang afstand. Ved ikke om det bliver for stift til rackelhanen. 
Vh
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2021 kl. 08:17
Hej Jens.

Jo, det poly, som er i flashrørene, er ganske rigtig hvidt / creme farvet, og jeg har uhyggelige mængder liggende fra min tid, som professonel fluebinder, og jeg bruger løs af det, så meget jeg kan.

Dog har jeg pt. et projekt i gang, hvor jeg vil forsøge, at farve den hvide poly, og de gode råd, som Finn Sommer giver på det link her vil jeg følge:


Hvis farvningen lykkedes, så er mit problem med vingemateriale løst resten af livetWink

Nu kan det hvide indermateriale sagtens farves med de moderne tusher, det gør jeg også, men til rene farver, ville det være rart, at hele poly strimlen er gennemfarvet.

Min tanke var, at der evt. kunne findes strikkegarn / tov i 100% ren Antron / Poly, men jeg kan ikke finde ovenstående i 100% rene udførsler, der er næsten altid blandet andet i, men det kan være, jeg søger på de forkerte søge ord!

Om inderdelen i flashrøret bliver for stift? jeg synes det ikke, og man kan gøre noget ved strimlen, så den krøller, den skal blot trækkes godt ud, så kruser den lidt a la Poly garn, og fiskene går fint til Rackel Haner, budet med det som vinge, og hvor vingen så er farvet med tush.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2021 kl. 10:15
Hvorfor kan du ikke købe Polypropylene garn ? Det er jo ikke det dyreste materiale.
https://webshop.salmonfly.dk/polypropylene-garn-groen-p-3675.html

Super effektiv flue og en sjov historie af manden der opfandt den Kenneth Boström
https://www.rackelhanen.se/eng/10019.htm
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2021 kl. 10:22
Hej Kevin.
Jeg køber da selvfølgelig både Antron / polygarn, og fik så sent som i går, en forsyning hjem, men generelt, er jeg ikke tilfreds med farver / priser, derfor søger jeg gerne alternativer.

Man skal være klar over, at nogle at de gamle mørke farver, ikke sådan er til at få skaffet.

Disse farver, og kvaliten af erstatnings farverne, variere + at garnet i dag er meget tyndere, det er ikke samme udgave, som Kenneth Boström daværende brugte, men det er jo så et eksempel på, at tingne ændre sig, i det tilfælde her absolut ikke til det bedreWink

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2021 kl. 21:26
Rackelhanen er også en af mine gamle favoritter. Et godt naturmateriale, der næsten kan det samme, er sneskoharefod. Det var meget populært for 5-10 år siden men er desværre vanskeligt at opdrive i ret mange farver i dag. Det fås i hvid og kan derfor let indfarves.

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2021 kl. 23:13

Hej Steen.

Sjovt nok er jeg pt. ved at binde mine tørflue materialer op, og jeg fik fra Rumænien en del af det gamle materiale til Rackelhanen (Antron garn), men dog lidt lysere i den brune udgave.

Jeg valgte så, at blande sneskoharefod i mørkebrun, med det original Antron garn, og fik den ønskede farve.

Nu har jeg brugt sneskoharefod, til mange af mine tørfluer i mange år, også rene sneskoharefod til mine Rackelhanen, og ja de flyder fremragende, både med og uden Antron dubbing.

Jeg kan se, at de steder, hvor der sælges sneskoharefod, at hårene er noget længere end de gamle harefødder, men jeg kan ikke lure, hvorfor hårene er længere, men det er konstateret ved ny sneskoharefødder kontra de gamle jeg har lidt tilbage, men jeg twister mange dubbinger, så lidt længere hår skader ikke.

Jeg har til mine døgnflue imitationer, blandet CDC fjer fra både and og gås, og sammen med sneskoharefødderne, og det giver nogle flotte velflydende fluer, som jeg er blevet meget begejstret for, og fiskene ligeledes.

Jeg har desuden fået et nyt materiale, som kroppe til tørfluer, det er Kapok dubbing, det flyder 30% bedre end andre dubbinger, så der er noget at forsøge medWink

Prøv i øvrigt at skimme denne forretning, jeg synes de har, mange ting til fornuftige priser, og da Rumænien er medlem af EU, skal der ikke tænkes på told:

https://www.troutline.ro/

Mvh

Per Karlsen.

Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2021 kl. 08:53
Hej Per
Har også handlet hos dem, ingen problem. Specielt er jeg glad for deres catgut til nymfer ;det er uovertruffent
Vh
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2021 kl. 13:00
Hej Jens.

Catgut i original udførsel, er fremragende krops materiale, men jeg synes, at det er lidt besværligt at arbejde med, mest fordi det helst skal gøres blødt, i varmt vand.

Jeg har så valgt en lidt anden metode, til at efterligne insekt kroppe, både nymfer og tør fluer.

Da jeg alligevel printer mange detaljer på min printer, så har jeg valgt, at tørflue quill og catgut, også bliver printet, dog mister man så lidt af 3D effekten, men det er jeg sikker på, at det opdager fisken ikke, når den først er kroget, ja så er den historie slutSmile

Da jeg ved at printe, selv kan styre bredde / farver, så har materialet her et meget bredt område, af anvendelse.

Finish på overfladen, kan forsegles med mange typer lak (Neglelak) og epoxy, hvis man ønsker, at slutte af med noget, der er vandfast (printer blæk er ikke vandfast).

Det bedste synes jeg, er at ligge finish på kroppene efter at fluen er bundet, men så skal man være over, at materialerne ikke fedtes ind i det man bruger til finish, men er man lidt omhyggelig med lak / epoxy, så går det fint.

Jeg bruger meget en træ tandstik, til at smøre finisen på med, så har man styr på den del ogsåWink

Jeg opdagede iøvrigt at nymfernes krop, som er imprægneret med A. Jensens Varnis - glow in the Dark, i let tonet vand, havde en større interesse hos fisk, som stod dybt, især Stallingen, var over de nymfer, der var med Glow lak, men det kan være et tilfælde!

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 01 Sep 2021 kl. 13:05
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum