Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bulefluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bulefluer
    Sendt: 18 Aug 2021 kl. 18:13
Jeg har siden 1972 brugt og bundet Bulefluer til åens og kystens havørreder. Der har virkelig været "fundet" på, og både på kysten og i åen, er der faldet mange fine havørreder af, reelt til hele familien. Vi huserede i mange år i Gels å og Karup å, og i de seneste år er der kommet nye typer af bulefluer på tapetet.

Jeg laver stadig krogfluer, men selvfølgelig også rørfluer til mit natfiskeri, og i perioder er Bulefluerne uhyggelig effektive, og man er ikke i tvivl om, at der er opmærksomhed fra fiskene, det er nogen gange et ordentligt plask, og stor bølge, der indikere, at fast fisk, måske er på trapperne. Om man så får fiskene kroget og landet, ja det er jo så en hel anden snakWink

Jeg laver i dag, nogle Buleflue, som måske kunne interessere andre, og vil her give et input, til nogle meget effektive Bulefluer, som kan bruges både på kysten og i åen.

Jeg vil gerne have, at en Buleflue flyder, har en evne til at flytte meget vand, evt. er sort, og så egentlig ikke så stor, måske 60 mm. lang med hale.

Jeg vil også gerne have en skumbrik forrest på fluen, og her bruger jeg en skum skive i sort på ø12 mm., og normalt er tykkelsen 6 mm.

I dag laver jeg en hybrid udgave at Chernobylant, med en ryg af skindstrimler på 6 mm. bredde. Rygstrimlen kan være alt mulig, men Bisamrotte er et formidabelt materiale, til Zonker og vinger generelt.

Blander man skum fluen med en skindzonker, så har man en type buleflue, som kan bruges alle steder, og fiskene ved nok, hvad det er.

Jeg vælger normalt også at tilføje gummiben i en eller anden udførsel, gerne i 2 sektioner, men jeg vil ikke så gerne have benene alt for lange, men det er jo et spørgsmål om hvad man kan styre. Sprutte mønstre er meget alsidige mønstre, hvor noget af det, kan overføres / bruges på hybrid typerne.

På billedet er vist, noget at det jeg har i æsken til mit natfiskeri:


Mvh
Per Karlsen


Redigeret af PK - 18 Aug 2021 kl. 18:19
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum