Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multihjul til kyst

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Henrik Andersen

Tilmeldt:: 10 Maj 2009
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Multihjul til kyst
    Sendt: 20 Jan 2022 kl. 07:08
Hej
søger råd til nyt multihjul til kysten, har ellers købt et Shimano calcutta conqest for 2 år siden, ikke tilfreds. ( korrosion )Cry
har set tidliger tråde, tænker det måske kunne være et Abu Mørrum ZX3600.
da det er i gamle indlæg jeg har læst, tænkte jeg om der måske var kommet nye og bedre alternativer.
Mvh. Henrik

Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2022 kl. 10:23
Hej Henrik

Der findes mange gode muligheder. Jeg bruger lidt forskelligt :
ABU 5501 Rocket pro UT tunet. 
ABU Ultra Mag xl left hand, formiddabelt low profil hjul.
ABU 2601 og 1601 til det lette.
Shimano curado.

Alle super hjul der ikke korodere.

VH
Henrik
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2022 kl. 11:44
Hej Henrik 

En anden vej kunne måske være at få: https://www.hjuldoktoren.dk/ 
Til at give dit Calcutta en overhaling, samt installere keramiske lejer i dit hjul? 
Det er meget kompetent service jeg har fået her igennem, og han har udrettet mirakler på mine hjul. 

Men lige til kyst brug kan jeg kun anbefale Shimano Tranx 201 - Som jeg selv bruger, stærk let hjul, der kaster langt (Selv med mit middelmådige talent)
(Lineføre følger ikke line i det du kaster ud, hvilket jeg har kunne mærke giver mig en del på længden jeg kaster) 
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2022 kl. 16:52
Hej Henrik

Jeg tror ikke du vinder noget ved at skifte hjul. Alle hjul korroderer hvis de ikke bliver skyllet rene efter en tur på kysten. Giv hjulet en let afskylning ovenfra og tør det med en klud.

Jeg har selv fisket på kysten med Shimano Calais og Conquest uden problemer med korrosion. Men er der kommet vand ind i hjulet skal det strippes ned sp jeg kan få det ud inden det ruster.

Mvh. Peter
Til top
Henrik Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Henrik Andersen

Tilmeldt:: 10 Maj 2009
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2022 kl. 17:33
Tak for jeres svar

Henrik Jørgensen
Har selv en ABU Ultra Mag II xl, den har gjort det fantastisk gennem mere end25 år, men den kan ikke mere.
Nick Ishøi
Hjulet har været forbi "hjuldoktoren" og fået karamiske lejer, men der er også korrosion andre steder.
Peter Larsen
skyller skam mit hjul efter hver tur udvendigt og troede det var nok, da der skal bruges værktøj for at komme længer ind og skylle, det syndes jeg er usmart.
tænker også det kan skyldes der bruges aluminium på mange af delene frem for stål og bronze.
Men udover korrosion og de problemer det har givet, så er det et dejligt hjul at gå med.
Til top
Christian eilers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cleilers Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2015
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cleilers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2022 kl. 10:37
Jeg bruger en 5500C, tunet hos Jesper på Bornholm.. jeg tror han har lavet service på det en gang i det 5 år jeg har fisket med det.. ingen korrosion.. mit reservehjul, en Revo STX, en af de tidlige versioner mener det er mere end 10 år gammelt, stadig møg solidt og uden nævneværdig korrosion…dog bør cet siges at Revoen jo er reservehjul og derfor ikke bruges i samme grad længere men det der er fast i tasken/lommen. 
Som Strandjægerne og lystfisker  høre jeg tit at vand er løsningen på rust og korrosion. Det tror jeg ikke. jeg overflade skyller hjulet meget kort og ligger det så åbent ! Og lader det tørre..- det har virket godt i mange år.. 

Til top
J.KROG Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
f-hunter Avatar

Tilmeldt:: 15 Apr 2016
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér f-hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2022 kl. 16:31
som mange årig bruger af abu zx 3600 kan jeg godt anbefale dette hjul, det ruster ikke  hvis det bliver skyllet i kolt vand og aftørret med klud. Det har jeg gjort efter hver tur på kysten. Det er marginalt forskel ved at montere hybrid lejer af klasse 7, som er en af de højeste klasse, vigtigere er nok oliens viskositet. revo stx er også et godt hjul der holder længe, men det når ikke zx3600 ti skulderen.
mvh jk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum