Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hansen Stripper eller Jack Rapid Stripper?

 Besvar Besvar
Forfatter
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hansen Stripper eller Jack Rapid Stripper?
    Sendt: 22 Jan 2022 kl. 12:08
Er blevet rigtig glad for Stripper-blinket, men vil gerne spørge jer om flg.:

- Hvad er jeres erfaringer med at vende blinket den ene hhv. den anden vej? Eller måske skulle jeg spørge: hvilken vej vender I blinket: den brede ende nærmest linen eller den smalle ende nærmest linen?

På forhånd tak ;-)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2022 kl. 14:23

Stripper blinket er et rigtig spændende blink, hvis man ellers kan lide blink, som snurre rundt, men det er jo ikke det første blink, som er livligt, kig på Smelt typerne, de er også meget livlige og meget velfangne.

Jeg har brugt Stripper siden de kom frem, i alle størrelser / vægte i mange typer/ farver, og jeg var nok en af de første, som gjorde Kent Andersen opmærksom på, at ved at vende Stripperen om, så havde man reelt en stripper Spinner, altså 2 blink i samme emne.

I starten var K.A. Stripperne helt hvide, og ja, der blev fanget rigtig mange fisk på den farve, men der var også mange, som fiskede med den farve, så der skulle jo falde noget af, fiskene var i hvert fald med på legen, men det vat ikke kun ørreder der blev fanget, det var faktisk alle typer rovfisk, så Stripperen er i min verden et al round blink.

Jeg fandt ud af, at den 14 grams, var god til multihjul også, men der kunne godt være nogle overløb i modvind, så vi klemte buen lidt ned, men blinket fiskede stadig rigtig godt, men havde ikke så voldsomme udsving, og kunne spinnes lidt langsommere ind.

Jeg fisker vel ligeligt med den brede side op, som den smalle, for nogle dage vil især havørrederne på kysten ikke have den originale monteret Stripper, men hellere den smalle ende opad.

Nu er det sådan at Stripperne kan bruges som gennemløber, blot ved at tage springringene af, og føre linen direkte igennem de udlokkede huller. Det giver en lidt anderledes fri gang, både på original Stripperen og som spinner.

Jeg laver en del Stripper i alle vægtene i en støbte udgave, så blød at jeg kan ændre buen, og samtidig er der i springringens huller indsat et rørfluerør, så jeg kan lave en falsk gennemløber. De modeller er støbt i en hvidmetals legering, og de typer har jeg fanget en del forskellige rovfisk på, og jeg synes personlig at en falsk gennemløber i Stripperne, fanger lidt mere, fiskene "piller" ikke så meget ved den type , men hugger mere kontant.

Jeg bruger også falske gennemløbere i Stripperen med pålimet tyller, så jeg har faktisk 3 valgmuligheder med gennemløb, springringe pillet af originalen – rørfluerør med montage, med hul igennem, på blinkets bagside + pålimet tyller på blinkets bagside, alle 3 montager, som virker fint, både på multihjul og fastspolehjul.!

Jeg fisker udelukkende med enkeltkrog, men det har ikke betydet, at mine Strippere giver færre krogninger, for normalt sidder krogen fint i fiskens gab.

Jeg ved faktisk ikke, om der er forskel på gangen i de nævnte fabrikater, jeg har i princippet mest erfaringer med originalerne.



Mvh

Per Karlsen

 

 



Redigeret af PK - 22 Jan 2022 kl. 14:25
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2022 kl. 18:34
Hej Ztrejfer - Jeg har en lille pudsig historie om stripperen, som måske kan perspektivere anvendelses mulighederne.
I januar for en del år siden, var jeg på vej ind til Kolding og fordi solen skinnede og vandet glimtede koldt indbydende, fik jeg tanken om lige at tage et par kast nede på "Svineryggen".
Jeg havde nyligt smidt lidt grej i bagagerummet, netop hvis lysten skulle overvælde mig. Jeg viste jeg havde en 8´stang, et hjul med tyndere line også øhhh.

Det viste sig at jeg manglede grejæsker men havde mine kystfluer, jeg manglede fluestang og hjul samt så meget andet. Jeg havde dog et nyt emballeret Stripper i mellemstørrelse i handskerummet, så blinkvalget var nemt.
Efter to kast stod det klart at et standard monteret Stripper var altfor vildt til det kolde klare vand, det gik som fuldstændigt vildt, uanset hvor langsomt jeg rullede ind.

Så vendte jeg blinket med den tunge ende bagerst, det dæmpede noget og jeg tog nogle håndfulde kast før jeg blev træt af de alt for store bevægelser.
Så af med blinket igen, jeg lagde det på ballasten under jernbaneskinnerne og rettede det noget mere ud, til letbuet, med slag fra cement klods, til noget i retning af et slankt Møre-sild.
Det hjalp en del, nu gik blinket ok, men stadigt til den vildere side for årstiden.

Hvis det ikke var blevet for koldt i vinden, havde jeg nok givet det en gang slag mere for at dæmpe yderligere, til noget a´la et Killer blink.
Fiskeriet gav ikke fisk eller hug, men i den sidste form, havde jeg et par følgere.
Så jo, der er et hav af muligheder for justeringer af blink, wobler eller fluer. Et godt tip kunne være at kikke efter eventuel andre dyr i vandet og hvor sløvt bevæger de sig?
Knæk & bræk / Steen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum