Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flueliner/Skydehoveder

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Holm Lund

Tilmeldt:: 13 Jun 2016
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Holm Lund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flueliner/Skydehoveder
    Sendt: 24 Mar 2023 kl. 12:41

Linevægt i gram i relation til lineklasse

jeg har tidligere set et indlæg om dette, mener det var på Lystfisker Forum, måske
Facebook.

Der var en formel for SH og DH stænger.

Er der nogen der har kendskab til dette.
Til top
ole vinstrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ole espen

Tilmeldt:: 02 Okt 2014
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole espen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2023 kl. 16:10
Jeg gør det sådan og syntes det rammer rigtig godt 

Eks  aftm 8 * 2= 16 +3 =19 gram passer rimelig til klasse 8 skydehoveder 

Eks aftm 6 * 2= 12 +3 = 15 gram passer rimelig til klasse 6 skydehoveder 

Tohånds på samme måde men + 10 

Eks aftm 10 * 2 =20 +3 + 10 = 33 det syntes jeg er et godt udgangspunkt til klasse 10 skydehoveder 
     
  Dette er hvad jeg brugern så kan man bruge det eller lade være  knæk og bræk 

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Holm Lund

Tilmeldt:: 13 Jun 2016
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Holm Lund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2023 kl. 17:38

Tak for svar, det ser helt rigtig ud !
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2023 kl. 22:30
Gode formler - på tohånds fungerer ret godt jeg vil dog sætte et lille råderum ind, hvor jeg vil sige mellem +8 og +10 på enhånds ville jeg sige +2 istedet for + 3...

Generelt ser enhånds således ud:
klasse 3 = 8 gram
klasse 4 = 10 gram
klasse 5 = 12 gram
klasse 6 = 14 gram
klasse 7 = 16 gram
klasse 8 = 18 gram
klasse 9 = 20 gram

Tohånds:

Klasse 4 = 14-16 gram
klasse 5 = 16-18 gram
klasse 6 = 18-20 gram
Klasse 7 = 22-24 gram
klasse 8 = 26-28 gram
klasse 9 = 32-34 gram
klasse 10 = 36-38 gram

Der er dog langt fra disse angivelser og til det man generelt i branchen arbejder med. Der er en tendens til at producenterne presser vægtene meget op i øjeblikket. Det er en skam, da det gør bred anvendelse af linerne sværere for de fleste, hvormed linerne bliver mindre versatile i praktiske fiskesituationer.

Tight lines 
Ronny Lagoni
Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2023 kl. 09:03
Kan man lave tilsvarende ved brug af Skagit kast og liner?
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2023 kl. 21:54
Hej Klas

Der er mange versioner og holdninger til skagit og vægt. Jeg hørte engang Mathias Drügge sige, at selve skagithovedet uden T-tip skulle veje det samme som man ellers bruger og at tippen blev anset for den ekstra vægt.

Det vil jo så sige, at en klasse 7 ville veje 22-24 g. plus vægten fra T-tippen... 

Ud fra den betragtning kan man godt bruge den samme formel - bare hvor selve tippen ikke tælles med i den totale vægt. 

Men som jeg skriver - der er mange meninger på dette felt, og generelt presses vægtene i forhold til klassen i øjeblikket op af producenterne...

Ronny
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2023 kl. 21:56
Hov lige en præcisering... 

I mit eksempel i tidligere svar, går jeg ud fra et tohånds setup... Enhånds vil se anderledes ud... 

Bare lige for at gøre det helt klart... 

Tight lines

Ronny
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2023 kl. 07:29
I gamle dage tog man AFFTA standarden for liner, og gik to klasser op i forhold til den anbefaling der stod på stangen når man skulle finde sig et skydehoved til sin stang. Den fungerer fint stadigvæk



Nogen kan så bedst lide lidt mere vægt, andre lidt mindre, så kan man lægge lidt til eller trække lidt fra. Stænger kan kaste med det meste, kasteren kan have en anden mening.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum