Hej Anders
Jeg er netop hjemvendt efter en længere tur på Oahu. Jeg dyrker selv kystfiskeri og havde medbragt #8 og #10 til dette formål, for at fiske bones og trevally´er.
Jeg indhentede en masse info på nettet vedr. flats-fiskeri og har indsat det væsentligste nedenfor omkring lokationer, fluevalg, guides etc.:
På det sidste link er der masser af andre artikler omkring andre typer fiskeri i og omkring Hawaii.
Som Lars nævner så er Nervous Water en hjælpsom butik, med fingeren på pulsen.
Når man læser om det så lyder det jo fint alt sammen, her kommer så mine erfaringer:
Sand Island:
Jeg prøvede at komme ind på Hichams Air Force Base 2 gange, for at fiske på den flat, som man flyver over lige inden man lander, i Honolulu (altså indsejlingen til Pearl Harbour). Jeg havde læst at den skulle være rigtig god. Første gang jeg forsøgte manglede jeg dokumentation på mig selv. Fint nok, jeg hentede mit pas, nu manglede jeg så bare en invitation!? Kunne I så ikke lige have fortalt det første gang, så havde jeg sparet en lang og varm cykeltur. Jeg kom altså aldrig derind, det er nok bare et område guiderne kan komme til med båd.
Istedet fiskede jeg de 2 dage på Sand Island i det sydlige hjørne, absolut intet så eller mærkede jeg på fluerne.
Ala Moana:
Udfor parken ligger et rev, hvor jeg ved guiderne tager deres klienter med ud på. Ifølge de lokale fiskere som jeg snakkke med, er der altid bones der, uanset tidevandet. Jeg prøvede både at fiske når tidevandet var på vej op, under højvande og lavvande. Ingen forskel! Under mine 3-4 ture derude, fangede jeg 1 lille lizard-fisk. Jeg mødte en lokal fluefisker, han havde fluefisket i 2 mdr. og havde netop denne dag fanget sin første fisk på flue, en lille lizardfisk. Han kunne dog berette at han en enkelt gang havde observeret bones inde i beachparken, i den vestlige ende.
Jeg mødte og talte også med en spinnefisker i den østlige ende, han poppede efter trevallyer, så det er måske et forsøg værd der.
Selvsamme person fortalte om en god flat i Hawaii-Kai, så der måtte jeg ud.
Kahala til Hawaii-Kai (Maunalua Bay):
Lækker Sand/koral-flat: Fra Kahala til Hawaii-Kai skulle der være gode muligheder for bones: Jeg brugte 3-4 dage på det, og havde 2 ryk i linen, som jeg kunne forestille mig var bones.
Chinamans Hat / Kaneohe Bay:
Her kørte jeg kun forbi i bus desværre. Det er et lækkert lavvandet område med muligheder for bones, har jeg læst. Hvis ikke min tålmodighed slap op, så var dette absolut næste sted der skulle udforskes. Hvis ikke det var så afsidesliggende havde det sikkert også været det første sted. Også et sted som Nervous Water anbefalede, skulle også være godt uanset tidevandet.
Alle de steder jeg fiskede, undtagen Sand Island, mødte jeg agnfiskere, der fiskede efter spiselige fisk og bones. De brugte rejer og dele af blæksprutter. Jeg så dem aldrig fange noget, men de kunne dog alle fortælle om de mange og store bones der huserer området.
Når jeg spurgte efter trevally´er så er den primære metode derovre aften/nat-fiskeri på klipperne med agn, men så er mulighederne der virkelig også for de helt store, dvs fisk over 100 lbs.
Trevally´erne kommer sjældent ind på flat´sene og skal du hente dem på kanterne, så vær forsigtig. Er der noget Hawaii er berømt for, så er det gode surfer-bølger
Det kan se fredeligt ud derude, men pludselig kan der bare komme store bølger.
Summa Summarum:
Hvis du virkelig vil fiske på Oahu, så er, som Lars også nævner, en hyret guide virkelig en god investering. Ingen garanti for fisk, men hans viden omkring vind og vejr vil automatisk lede jer derhen hvor chancen for fisk er optimal. Jeg selv famlede mere i blinde, men fiskede dog alligevel sammen med andre lokale.
Hawaii har et godt bussystem, hvor man kan komme forholdsvis let omkring, ellers kan du leje cykler, knallerter og biler.
Nu ved jeg ikke hvor længe du/I skal befinde jer på Oahu, men den ø har bare så meget andet spændende at byde på, her kommer noget af det jeg har oplevet som har gjort størst indtryk:
Diamond Head: Vulkan-krater øst for Waikiki, bestemt vandreturen værd.
Waikiki Aquarium: Her kan du bl.a. se GT´ere og ikke mindst Hawaii´s nationalfisk, den famøse "Humuhumunukunukuāpuaa"
Hanauma Bay: Beskyttet underwater park, godt snorkelsted, her så jeg selv bonefish, milkfish, papegøjefisk, en skildpadde og alle mulige andre slags fisk, virkelig et besøg værd. NB: har lukket om tirsdagen.
Ubåd: Ud for Hilton Village kan du booke en tur i ubåd. Turen under vandet varer ca. 45 minutter og koster 100 - 140 USD alt efter hvilken af de 2 ubåde man vælger. Dette var dog alle pengene værd. Vi så et skib, et fly, kunstigt rev og alle mulige slags fisk bl.a. GT´ere og rokker samt store skildpadder. Der sejles ud til ubåden og så dykker man ned til ca 100 ft og så er det bare om at kigge ud af vinduerne.
Boogie-boarding: Vil du prøve kræfter med disse, så kan du starte i Waikiki, Kapiolani Beach. Der er masser af steder på strandene, hvor du kan leje surf/boogieboards. Når du er blevet lidt af en rookie til det, så besøg Sandy Beach Park, der er gode muligheder for at få Bølge-bøllebank
Der kan man også bare kigge på de lokale, så kommer man sikkert hjem
North-Shore: Du er der om vinteren, dvs årstiden hvor bølgerne er størst nordpå. Du bør nok ikke snyde dig selv for at se surferne folde sig ud på Banzai pipeline, sunset beach og Haleiwa.
Det jeg ikke nåede, men som var højt på ønskelisten:
Whale-watching: Du er der også når hvalerne er der. En god ide er at booke en hvaltur, det glemmer man nok heller ikke sådan lige med det samme.
Shark-Cage diving: Nordpå tilbydes dette og det skulle efter sigende være bedst om morgenen.
OK, jeg håber jeg har givet dig indblik i situationen derovre, vend gerne tilbage hvis du vil have noget yderligere udspecificeret.
Hav en kanon tur og glæd dig til en kulturel omvæltning, Alooooooha.
Venlig hilsen
Kenneth