Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Latterlig lille bøde til griske GillelejeBanditter

 Besvar Besvar
Forfatter
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Latterlig lille bøde til griske GillelejeBanditter
    Sendt: 25 Nov 2010 kl. 00:22
Det er sgu noget nær en skandale, hvis bøden for det massive ulovlige fiskeri udført af de griske erhvervsbanditter fra Gilleleje kun bliver på en 1/3-del eller 1/5 af, hvad fortjenesten på det ulovlige fiskeri (som er blevet opdaget) har været, det er jo en selvfølge, at fortjenesten fra det ulovlige fiskeri konfiskeres, men at der så kun kommer en så relativ lille bøde oven i hatten, når man tager omfanget af ulovlighederne i betragtning, det er sgu uhyggeligt.
 - Indragelse af de pågældne erhvervsbanditters licenser, det må da være et minimum for så griske handlinger.
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 00:44
Nyheden kan også læses på dr.dk nu: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/24/201348.htm
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 02:20

´Hr.Kehler nu er det sjældent vi sidder på samme green Big smile lige netop her har vi samme holdning til de forhold som de Fede Gris tilegner sig på bekostning af de fælles resurser - nu har de set den løftet pegefingerThumbs Up i gentage tilfælde/også hvis de/pågældne personer er med på et andet fartøj som fisker i de frede områder-skal hammern falde for Alvor.......

Ying Yang
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 06:33
Og så kalder man de latterlige beløb for kæmpebøder, gad vide hvad de piratfiskere har tjent i de år de har fisket ulovligt i området. Og Steen DET er en skandale, og gir dig ret i dette som du skrev: "Indragelse af de pågældne erhvervsbanditters licenser"
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 09:18

Hej

Ja, Jeg finder også bøderne til Gillelejemafiaen for latterlige lave., set i lyset af de mange gentagende lovovertrædelser. Der er jo netop tale om gentagende tilfælde af lovovertrædelser - så bøden skulle ganges med antal lovovertrædelser. 

/J

 

/J
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 09:36
Hej
 
Enig i, at en bøde på 100.000 kr er alt for lidt, men heldigvis skriver Fiskerikontrollen i sin forelæggelse for anklagemyndigheden, at der derudover skal konfiskeres beløb svarende til fortjenesten ved det ulovlige fiskeri.
 
Selvfølgelig havde det været endnu bedre, hvis det var hele omsætningen, som skulle konfiskeres, men det er der ikke retspraksis for på noget område i dansk ret. Pizza-ejere mv. får også kun konfiskeret fortjenesten.
 
Thomas
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 09:49

Der er tiltag på vej, der helt sikkert vil virke kraftigt adfærdsregulerende på fiskeriet og deres ulovligheder. Hvis det bliver gennemført, så bliver straffen noget der kan mærkes og vil sikkert luge ud i de værste gengangere i retssystemet.

Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 10:06
Hvilke tiltag snakker vi om her?
 
/M
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 12:20
Et point system, hvor man "optjener" point ved en overtrædelse og når man har optjent nok, over en periode og ikke har vist vilje til at ville ændre adfærd, så vil man kunne inddrage fiskerens tilladelse til at drive fiskeri i en længere periode. Det er bare en af de nye tiltag de sidder og forhandler om lige pt. Der er mere, men det kan jeg ikke udtale mig om her på siden. Men lad os nu se hvad de bliver enige om til sidst.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 12:47
Noget absolut positivt i denne sag, det må være den store anerkendelse, som også må tilfalde Greenpeace for deres "hjælp" med at indsamle dokumentation af ulovlighederne.
 - Det er sikkert fint med et pointsystem, hvis det altså er klart, gennemskueligt og retfærdigt, men selvfølgelig også hårdt, så det kan få en reel adfærdsregulerende virkning.
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 15:40
Hej Steen
 
Med al respekt, nu er der jo ingen der ved hvor store bøderne bliver.
 
Det er først idag politiet har rettet hendvendelse til anklagemyndigheden, for at få rejst tiltale mod fiskerne.
 
Mon ikke vi kommer til at se nogle meget store bøder i forhold til tidligere, tror aldrig der har været så stor en sag før, så det kommer til at gøre ondt, og heldigvis for det.
 
Ole Tranholm
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 15:54
Hvis nu det er en lystfisker der havde fanget en ulovlig fisk... er bøden ikke omkring 2500,- pr. fisk?
ved et bødekrav på 100.000,- kr skulle det svaret til en ulovlig fangst på hele 40 fisk??
Såfremt bødetaksterne var de samme som for lystfiskere.
Så... en bøde på 100.000,- er alt alt for lille
 
J/
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 16:01
Mener det er 1000 kr. uden at være påståelig, det er ikke så længe siden der var en ældre mand der solgte en fladfisk på havnen, han fik netop 1000 kr. i bøde, og konfiskeret sine garn, og måtte ikke fiske i 3 mdr. Men det er nemmere at tage lystfiskere og fritidsfiskere.
Til top
Torben Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
torben Skov Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 16:38
Man behøver ikke at snige sig ombord med GPSudstyr for at finde syndere. Nogle både kan ses her. Billedet er en Gillelejebåd i Kattegat, men formentlig fisker han lovligt
 
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 16:44
Nej jeg orker ikke at begynde at argumentere mere på denne debat, det er sku" håbløst med alle de kloge Åger der er med her. Man tror, man har hørt, man mener og så er det sikkert også rigtig. Rygter og medier har altid ret. Fakta venner, det er et ukendt begreb for flere debatører.
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 18:26
Nej jeg orker ikke at begynde at argumentere mere på denne debat, det er sku" håbløst med alle de kloge Åger der er med her. Man tror, man har hørt, man mener og så er det sikkert også rigtig. Rygter og medier har altid ret. Fakta venner, det er et ukendt begreb for flere debatører.

 
 Stakkels, stakkels Tommy ja det er hårdt at være dig...
 
 Lige en til den lille bøde på 100.000 + konfiskering af 3-500.000 .... sæt det op imod hvad gylle forureneren får i bøde - jeg vil ikke forsvare fiskerne men mener nu ikke at beløbet er lille.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 18:43
Nej jeg er til tider flov over at blive kaldt lystfisker. Efterhånden er det kun dødsstraf der er nok for nogle, når vi taler om ulovligt fiskeri.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 19:13
Citat: eisenia

 
 Lige en til den lille bøde på 100.000 + konfiskering af 3-500.000 .... sæt det op imod hvad gylle forureneren får i bøde - jeg vil ikke forsvare fiskerne men mener nu ikke at beløbet er lille.
Man kan jo også sætte det op mod skatteundragelse, hvor bøden typisk procentmæssigt er væsentligt større end det er tilfældet her.
100.000 kr. i bøde, når der har været en fortjeneste på 3-500.000 kr., det er sgu en lille bøde og det er jo nok også grunden til, at nogle erhvervsbanditter vælger at fiske massivt ulovligt, når fortjenesten er så stor og risikoen for at blive opdaget har været så lille, som den tidligere har været.
At fortjenesten konfiskeres er jo en selvfølge, så beløbets størrelse skal jo kun ses som et udtryk for, hvor omfattende det ulovlige fiskeri har været.
- Det er en skandale ar dimensioner, at sådanne erhvervsbanditter har udsigt til en så lille straf, når man tænker på, at deres ulovlige fiskeri er en indirekte berøvelse af bl.a. lystfiskernes mulighed for at være selvforsynende med kysttorsk fra Kattegat til middagbordet. 
- Fratagelse af fiskelicensen det burde være straffen i sådanne tilfælde, hvor erhvervsbanditter i den grad pisse på samfundet/naturen.
Til top
Lars Iversen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars Iver

Tilmeldt:: 19 Sep 2010
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars Iver Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 19:20
Bøden er vel for lille hvis man kan tjene penge på at begå ulovligheder.

Iver
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 19:25
Der skal ikke herske nogen som helst tvivl fra min side om at det er helt fint at de torskedumme fiskere har fortjent..... deres straf!!!!
Men hvis retssikkerheden i Danmark skal bestå står Green Peace også til straf for deres indtrængning på PRIVAT område med deres GPS'ere, der hersker der ingen tvivl om at det ikke er lovligt det man har foretaget sig! Men det sker jo næppe......for det harmonere ikke med dagens Danmark....desværre.
Den  kvindelige biolog som står frem som idemageren bør straffes i lighed med alle andre der begår lovovertrædelser i DK....og det har Green Peace gjort....jeg kan så undre mig over at det ikke sker?
 
Til sidst vil jeg på det kraftigste understrege at jeg absolut  ikke støtter eller på anden måde billiger de fiskere der har bedrevet ulovligt fiskeri, men der skal fandme være lighed for loven i Danmark....så bødestarf eller værre til biologen i Green Peace....hvor jeg så kan undre mig over hvad ordet PEACE betyder i deres sammenhæng.
Per Hansen
 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 19:33
 en så lille straf, når man tænker på, at deres ulovlige fiskeri er en indirekte berøvelse af bl.a. lystfiskernes mulighed for at være selvforsynende med kysttorsk fra Kattegat til middagbordet.  citat Steen Kehler slut.
 
Jeg havde ellers besluttet mig for ikke at kommetere dine indlæg.....men som du sikkert husker en af dine røde venner udtalte "har man et standpunkt til man har et andet"
 
Kære steen
Din torsk, altså ikke dig, der skulle have stået "den",tag du ud med en turbåd, eller en af de utallige småbåde der fanger mængder af torsk....så kan du da helt sikkert få din sult stillet...og selv en millionbøde ville da ikke have på virket dette?
PH
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 19:41
Per jeg vil gi dig ret i at Green Peace har lavet en ulovlig handling eller foretaget sig noget ulovligt, men skal der ulovligheder til for at stoppe ulovligheder i så grov en udstrækning er det ok med mig, for så længe den/de ansvarlige for området ser passivt til og har gjort det i flere år. Det er jo flere år siden det blev påpeget første gang, af netop Green Peace der råbte vagt i gevær til de ansvarlige, men gjorde de noget andet at side på deres der til indrettede flade, og det gælder også den forrige og forrige igen. Havde det været os andre var det lige før vi røg i tugt og forvaringshus og med bøder osv.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 20:02
Hej Jan...det er helt rigtigt...de er taget med bedekøllerne nede i garnene eller rigtigere trawlet....men tænk hvis nu også Green Peace begyndte at udøve f. eks. fartkontrol hvor er vi så henne....det duer ikke med de private "politikorps".....så min tidligere støtte er trukket tilbage.
Venlig hilsen
Per Hansen
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 20:11
Per skrev bla: "det duer ikke med de private "politikorps".....Selvfølgelig gør det ikke det
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 20:36
Citat: Taonga

Men hvis retssikkerheden i Danmark skal bestå står Green Peace også til straf for deres indtrængning på PRIVAT område med deres GPS'ere, der hersker der ingen tvivl om at det ikke er lovligt det man har foretaget sig! Men det sker jo næppe......for det harmonere ikke med dagens Danmark....desværre.
Den  kvindelige biolog som står frem som idemageren bør straffes i lighed med alle andre der begår lovovertrædelser i DK....og det har Green Peace gjort....jeg kan så undre mig over at det ikke sker?
 
Til sidst vil jeg på det kraftigste understrege at jeg absolut  ikke støtter eller på anden måde billiger de fiskere der har bedrevet ulovligt fiskeri, men der skal fandme være lighed for loven i Danmark....så bødestarf eller værre til biologen i Green Peace....hvor jeg så kan undre mig over hvad ordet PEACE betyder i deres sammenhæng.
 
..... tag du ud med en turbåd, eller en af de utallige småbåde der fanger mængder af torsk....så kan du da helt sikkert få din sult stillet...og selv en millionbøde ville da ikke have på virket dette?
 
men tænk hvis nu også Green Peace begyndte at udøve f. eks. fartkontrol hvor er vi så henne....det duer ikke med de private "politikorps"...
Per Hansen
 
 
GP har ikke begået indbrud, de har ikke udøvet hærværk, det er ikke ulovligt at overvåge andre i det offentlige rum, at gå ombord på dækket af en fiskekutter er næppe noget, som kan straffes  - Så hvilken lovovertrædelse er det lige, som du mener er så grov, at Greenpeace  skal straffes for det???
 
At man kan tage på tur til alle mulige farvande end Kattegat for at fange torsk, hvad hjælper det på Torskebestanden i Kattegat??? Og det er sgu ikke rimeligt, at man som lystfisker skal være tvunget til at bruge en masse penge på kutterture for at kunne få en torsk på middagsbordet, når det burde kunne gøres med gratis fiskeri ved den Nordsjællandske kyst.
- Du har helt ret i, at selv en millionbøde ikke ville gøre den store forskel - det eneste som ville hjælpe, det er en inddragelse af fiskerilicensen, da der derved ville blive sat en effektiv stopper for ulovlighederne.
 
- Nu findes der allerede en hel del private "politikorps", som du kalder det, der udøver videoovervågning mm. i det offentlige rum, du finder det i kiosker, banker, posthuse, guldsmede, S-tog, Metro, Strøget/Rådhuspladsen osv., herudover, så indgår private videooptagelser i større og større omfang som bevismatriale i div. retsager ... Så det dur altså ganske fint med private "politikorps". 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 21:10
Steen - nu var jeg for en gang skyld overvejende enig med dig - men at gå ombord i en privat fiskekutter og begynde at montere udstyr på båden - er at sidestille med at kravle ind af et åbent vindue i et hus eller i et firma og indstallere aflytning eller lign. - altså møj ulovligt - og strafbart.
 
Når det så er sagt - er det jo fint at der endnu engang er kommet focus på de der bøvede gilleleje tumper, som bare er fuldstøndigt ligeglade med love og regler - bare de får nogen fisk. M.a.o. absolut ikke noget imponerende intelligensniveau !
Men det bedste var da - da de stod forudrettede frem i TV - og var noget så stødte over at være blevet taget med bukserne helt nede om knæene - hvor var de dog ynkelige - ha ha - det vil jeg huske længe !
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 25 Nov 2010 kl. 21:15
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 21:14
Steen skrev bl.a.:
- Nu findes der allerede en hel del private "politikorps", som du kalder det, der udøver videoovervågning mm. i det offentlige rum, du finder det i kiosker, banker, posthuse, guldsmede, S-tog, Metro, Strøget/Rådhuspladsen osv., herudover, så indgår private videooptagelser i større og større omfang som bevismatriale i div. retsager ... Så det dur altså ganske fint med private "politikorps". 
[/QUOTE]
Yes - men de har fået tilladelse til det - det er hele forskellen - og det kan blive fælt dyr i visse tilfælde - om det sker her ved jeg ikke - men ulovligt er det altså !
Selvom vi ind imellem syntes det er ok - så helliger målet altså ikke midlet - mao fordi det er noget der passer ind i vores indstilling - så er loven til for at overholdes - ikke kun for fiskere - men for alle ! (lyder lidt helligt men er jo rigtigt)
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 25 Nov 2010 kl. 21:17
Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 21:49
Yes - men de har fået tilladelse til det - det er hele forskellen - og det kan blive fælt dyr i visse tilfælde - om det sker her ved jeg ikke - men ulovligt er det altså !
Selvom vi ind imellem syntes det er ok - så helliger målet altså ikke midlet - mao fordi det er noget der passer ind i vores indstilling - så er loven til for at overholdes - ikke kun for fiskere - men for alle ! (lyder lidt helligt men er jo rigtigt)
mvhThumbs Up
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 22:09
Citat: tackler

Steen skrev bl.a.:
- Nu findes der allerede en hel del private "politikorps", som du kalder det, der udøver videoovervågning mm. i det offentlige rum, du finder det i kiosker, banker, posthuse, guldsmede, S-tog, Metro, Strøget/Rådhuspladsen osv., herudover, så indgår private videooptagelser i større og større omfang som bevismatriale i div. retsager ... Så det dur altså ganske fint med private "politikorps". 
Yes - men de har fået tilladelse til det - det er hele forskellen - og det kan blive fælt dyr i visse tilfælde - om det sker her ved jeg ikke - men ulovligt er det altså !
Selvom vi ind imellem syntes det er ok - så helliger målet altså ikke midlet - mao fordi det er noget der passer ind i vores indstilling - så er loven til for at overholdes - ikke kun for fiskere - men for alle ! (lyder lidt helligt men er jo rigtigt)
mvh
Heinz
[/QUOTE]
Det er tilladt som privat person at filme mm. i det offentlige rum uden tilladelse, så det er altså ikke nødvendigt for enkeltpersonerne fra GP. at have en tilladelse til at følge efter et erhvervsbandit fartøj og filme det med oplysninger om position, som jo bl.a. er det, som folkene fra GP. har udført.
Med hensyn til placeringen af GPS-trackerne på kutterne, så har jeg ikke kunnet finde noget i loven (endnu), som skulle gøre GP.`s placering af udstyret ulovligt i lovmæssigforstand, da der jo ikke er tale om hverken aflytning eller videoovervågning ombord på kutterne - videofilmingen er forgået fra andre fartøjer, hvilket jo er tilladt i følge loven.
- At nogle GP folk er gået ombord på kutterne, der er vi nede i petitesser, svarende til at gå ind i andre folks haver eller at sætte sig op på en fremmed mands cykel ved stationen e.lign., altså vi er nede i småtings afdelingen, hvor politiet næppe vil gøre noget ved sagen - dette set i lyset af, at GP. har haft en overordenlig god grund til at gå ombord, samt at krænke privatlivets fred hvis placeringen af GPS-trackerne overhovedet er krænkende i lovmæssig forstand.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 22:11

Summe summarum er, at hvis alle danske lystfiskere frivilligt valgte at indbetale 50 kroner ekstra sammen med det obligatoriske fisketegn, så ville der være en pulje med ca. 10-15 mill. kroner, og for de penge kunne der købes 2-3 hurtigtgående både, og et lille fly, og så kunne der ansættes 10-12 mand, som ikke skullel lave andet end at dokumentere ulovligt fiskeri, og overtrædelser af omsætningsforbudet, og alt hvad de registrerer skal de så vidergive til Fiskerikontrollen og politiet.


De penge ville med garanti være givet bedre ud, end hvis man brugte tre - fire gange så meget på udsætninger, som bare bliver tyvfisket. 


Og det kan jo blive en meget varm sag for politikerne, hvis et sådant overvågningskorps kan dokumentere i hundredevis eller måske i tusindvis af tilfælde, hvor der fiskes ulovligt.


For som det er nu, der har politikerne ved hjælp af nedskæringer lavet maskerne så store i Fiskerikontrollens net, at risikoen for at blive taget for tyvfiskeri er minimal.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 22:31
Du skal sgu da være spion for narko politet Sten. Det her er alt for lille en udfordring for dig.  De evner du er i besidddelse af, eller giver utryk for at være,er en mangelvare i det korpsClown
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 23:39
Hej Steen
 
pas nu på du ikke bliver overrasket, politiet har godkendt det materiale Green Peace har forelagt dem, det sammenholdt med deres viden gør at man vil prøve at rejse en sag, og har idag forelagt anklagemyndigheden materialet.
 
Hvad vil der ske hvis anklagemyndigheden ikke vil/ kan bruge det materiale fra Green Peace da det er skaffet på en lidt uortodoks metode, ja det må betragtes som ulovligt at trænge ind på privat område, og det er en fiskebåd, nøjagtigt som din private grund.
 
De store bøder du og andre taler om er jo ikke afgjort før der er faldet dom, og i vores samfund har man altid haft en lidt vag holdning i strafudmåling.
Hvad er strafudmålingen for at stjæle 10.000.- eller 100.000.- faktisk det samme med få undtagelser.
 
Og, ja jeg ønsker også de får en straf der svarer til deres ulovlighed, nøjagtigt som jeg ønsker alle andre også får det i et retsbevidst samfund.
 
Ole Tranholm 
 
 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 00:31
Citat: tranholm

Hej Steen
 
pas nu på du ikke bliver overrasket, politiet har godkendt det materiale Green Peace har forelagt dem, det sammenholdt med deres viden gør at man vil prøve at rejse en sag, og har idag forelagt anklagemyndigheden materialet.
 
Hvad vil der ske hvis anklagemyndigheden ikke vil/ kan bruge det materiale fra Green Peace da det er skaffet på en lidt uortodoks metode, ja det må betragtes som ulovligt at trænge ind på privat område, og det er en fiskebåd, nøjagtigt som din private grund.
 
Ole Tranholm 
  
Nu er det jo ikke alt GP.´s materiale, som er skaffet med de omtalte GPS-trackere på kutterne -- en del af materialet er jo bl.a. videooptagelser foretaget fra private sejlbåde, hvor trawlerne er filmet under fiskeri i det ulovlige område.
- Herudover, så kan anklagmyndigheden udemærket bruge GP.´s materiale, selvom det skulle vise sig, at det er indsamlet ulovligt - det er alene et spørgsmål om dokumentationen for det ulovlige fiskeri er tilstrækkelig god, der afgør, om materialet kan/vil blive brugt.... Et ganske godt eksempel på denne procedure er sagen om de stjålne bankoplysninger, som SKAT fik af Tyskland:


Redigeret af Stone05 - 26 Nov 2010 kl. 00:33
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 00:49
Underlig moral der kommer frem her...  efter min mening...
 
Hvis min nabo bankede konen, solgte herion til skolebørn og misbrugte ungerne seksuelt så ville jeg da ikke et øjeblik tvivle om at anmelde det.
Eller bevise det med et billede hvis jeg kunne.
 
At sidestille en voldtægt af gyde og opvækstpladser i havmiljøet (ovenikøbet i et fredningsområde) og økonomisk kriminalitet i hurndredetusindekroners klassen med at køre 5 kilometer for stærkt i bil er lidt langsøgt.
Noget kan man uforvarende komme til at gøre, andet gør man 100% bevidst... der er en forskel. Også på hvilke konsekvenser det har og graden af ulovligheden.
 
Dem der har så moralske skrupler over at greenpeace har trådt ind på privat grund for at bevise alvorlige overtrædelser som der ellers ikke ville være fokus på må som jeg ser det selv have urent mel i posen.
 
Ellers ville de / i vel ikke være så forurettede... Wink
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 09:25
At de har overvåget og filmet fiskerne personligt, det kan politiet nok ikke gøre så meget ved. Om det kommer under en krænkelse af privatlivets fred, måske. Men poliet efterforsker placeringen af gps tracker ombord på fartøjene og det er for at føre en straffe sag mod dem der monterede dem. Det er ulovligt.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 09:40
Citat: rasmushansen.com

 
Dem der har så moralske skrupler over at greenpeace har trådt ind på privat grund for at bevise alvorlige overtrædelser som der ellers ikke ville være fokus på må som jeg ser det selv have urent mel i posen.
 
Ellers ville de / i vel ikke være så forurettede... Wink
Arrh, at sætte lighedstegn mellem bekymring for overtrædelse af lovgivningen og ikke at have rent mel i posen, den går altså ikke. Det var da en ualmindelig enfoldig betragtning at anlægge.
 
Den private ejendomsret er ukrænkelig, og den er overtrådt i det aktuelle tilfælde, hvilket Greenpeace også har erkendt jf. denne artikel http://www.sn.dk/Fiskerikontrol-tager-Greenpeace-alvorligt/Danmark/artikel/79186
 
Den lovgivning, som flere her i tråden mener er for slap, den gælder altså for alle - lighed for loven, du ved - og således også for Greenpeace.
 
Er der nogen der seriøst ønsker et samfund, hvor alle farer rundt hos alle og klasker overvågningsudstyr op på privat ejendom med henvisning til, at dette eller hint er overtrådt? Uden lovgivningsmæssig regulering, uden kontrol?
 
Hvis det er tilfældet, så er det nok ikke rød blok der skal stemmes på næste gangWink
 
Skal vi nu ikke prøve at bevare proportionerne for bare én enkelt gangs skyld.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 09:43
Hvis min nabo bankede konen, solgte herion til skolebørn og misbrugte ungerne seksuelt så ville jeg da ikke et øjeblik tvivle om at anmelde det.
Eller bevise det med et billede hvis jeg kunne. citat Rasmus Hansen
 
Helt 100% skal man det, overhovedet ingen tvivl om det.
 
MEN her har man trængt ind på privat område, for at montere GPS'erne og det er u lovligt. Det er det som jeg finder forkert.
Tænk dig hvis der var en der trængte ind i dit hjem, og satte et skjult kamera op,  i dit soveværelse, på dit toilet eller andre steder, så tror jeg nok du vil reagere ganske kraftigt, uanset at du absolut ikke foretager dig noget der er ulovligt.
 
De skal straffes og de skal straffes hårdt så det danner precedens over for andre tumper i det danske erhvervsfiskeri, så alle kan se at det ikke betaler sig at bryde loven.
Per Hansen
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 09:46
Her til sidst, prøv lige at tænke på bogen skrevet af George Orwell den hedder "1984"
Ha' en rigtig god dag ude i kulden med is i øjerne.
Per Hansen
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 10:57
Det jeg mener er at målet kan hellige midlet i tilfælde af grove overtrædelser, efter min mening.
At begå en bagatelagtig overtrædelse for at afsløre en grov overtrædelse er ikke noget der bringer min urin op på ca. 100 grader...
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 11:07
Citat: Rådhede

 
Den private ejendomsret er ukrænkelig, og den er overtrådt i det aktuelle tilfælde, hvilket Greenpeace også har erkendt jf. denne artikel http://www.sn.dk/Fiskerikontrol-tager-Greenpeace-alvorligt/Danmark/artikel/79186
 
Den lovgivning, som flere her i tråden mener er for slap, den gælder altså for alle - lighed for loven, du ved - og således også for Greenpeace.
 
Er der nogen der seriøst ønsker et samfund, hvor alle farer rundt hos alle og klasker overvågningsudstyr op på privat ejendom med henvisning til, at dette eller hint er overtrådt? Uden lovgivningsmæssig regulering, uden kontrol?
 
Hvis det er tilfældet, så er det nok ikke rød blok der skal stemmes på næste gangWink
 
Skal vi nu ikke prøve at bevare proportionerne for bare én enkelt gangs skyld.
Jeps!, lad os bevare proportionerne, placeringen af GPS-trackerne er en lovvertrædelse i småtingsafdelingen, så det er næppe sandsynligt, at der overhovedet bliver rejst sigtelse, herudover, så vil det være stortset umuligt at bevise, hvilke enkeltpersoner, som specifikt har været ombord på kutterne og det vil det jo kræve for, at nogen skal kunne blive dømt.
- Når der finder lovovertrædelser sted i så massivt et omfang, som det har været tilfældet med de griske Gillelejebanditter, hvor lovovertrædelserne direkte udgør en stor trussel mod lystfiskernes fremtidige muligheder for at fange torsk fra Kattegats kyster og når myndighederne samtidig kun har gjort en minimal indsats for at forhindre de grådige Gillelejebanditters ulovligheder - så er det desværre nødvendigt at gøre samfundet opmærksom på, hvor stort problemet med Gillelejebanditterne er.
- At samfundet har udviklet sig derhen, hvor mennesker i førstehånd ikke tages tilstrækkeligt alvorligt af myndighederne, når de har forsøgt at gøre opmærksom på nogle alvorlige ulovligheder - ja!, det er desværre et resultat af den nuværende regerings politik på området.
Så det er ikke et spørgsmål, om man ønsker et sådan et samfund, som du omtaler - faktum er nemlig, at det forholder sig desværre sådan, at samfundet allerede har udviklet sig derhen, hvor det er blevet nødvendigt at indsamle tilstrækkelig dokumentation før, at man kan blive taget alvorlig af myndighederne - det er jo netop derfor, at GP har gjort, som de har...
 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 11:26
Citat: Stone05

Så det er ikke et spørgsmål, om man ønsker et sådan et samfund, som du omtaler - faktum er nemlig, at det forholder sig desværre sådan, at samfundet allerede har udviklet sig derhen, hvor det er blevet nødvendigt at indsamle tilstrækkelig dokumentation før, at man kan blive taget alvorlig af myndighederne - det er jo netop derfor, at GP har gjort, som de har...
 
Det gør det bare ikke mere lovligt af den grund - det var hele min pointe.
 
Så hvis det enkelte individ blot kan argumentere for, at en lovovertrædelse, som træder ens "interesse-sfære" for nær ikke er blevet taget alvorligt af myndighederne, så er det ok selv at begå lovbrud med henblik på indsamling af beviser?
Den logik kan jeg slet ikke følge, og det er bestemt ikke et samfund jeg har lyst til at leve i.
 
Jeg hopper af her.
 
Fortsat god debat


Redigeret af Rådhede - 26 Nov 2010 kl. 11:27
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 11:44
Citat: Rådhede

 
Så hvis det enkelte individ blot kan argumentere for, at en lovovertrædelse, som træder ens "interesse-sfære" for nær ikke er blevet taget alvorligt af myndighederne, så er det ok selv at begå lovbrud med henblik på indsamling af beviser?
Den logik kan jeg slet ikke følge, og det er bestemt ikke et samfund jeg har lyst til at leve i.
 
Når ulovlighederne er af så massiv og alvorlig karakter, som Gillelejebanditternes har været og hvor myndighederne ikke har villet tage problemet tilstrækeligt alvorligt, så er konsekvensen desværre, at nogle folk i afmagt tyer til selvtægt - At du ikke ønsker at leve i et sådan samfund, det er da forståeligt, men så må Vi jo have ændret ved forholdene og den politik, som bevirker, at folk i afmagt tyer til selvtægt.  
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down