Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ABU Multihjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: ABU Multihjul
    Sendt: 25 Okt 2014 kl. 10:28
Hej

Jeg har siddet og set lidt på ABU Garcia's hjemmeside, og set lidt nærmere på nogle af deres klassiske multihjul

http://www.abugarcia.dk/catalogue/fiskehjul,767/multihjul,773/klassiske-ambassadeur,774/catalog,1.html

Jeg har selv et Ambassadeur 5600 C4 og et 5500 CS Pro Rocket , men blev egentlig lidt nysgerrig efter og vide lidt mere om ABU's Record hjul ...... jeg kan se, at de har lidt flere kuglelejer, men på hvilken måde adskiller de sig ellers fra de hjul, som jeg har? Her tænker jeg styrkemæssigt og kastemæssigt ........ , nogen som har praktisk erfaring med Record hjulene, og er der den store forskel på Record hjulene, eller er det bare navnet på hjulgavlen ?

mvh
Allan
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2014 kl. 12:29
Hej Allan
Jeg et Amb Record RCN 41 og det kaster fortrinligt det er solidt lavet og har præcis en anden konstruktion omkring som jeg ikke skal kloge mig for meget på men noget med akslen bliver frikoblet i kastet! Der ligger en udførlig gennemgang af hjulet i artikkelbasen her på siden, hvorvJørgen Riddersholm tror jeg, har en grundig gennem gang af hjulet!
VH
Henrik
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2014 kl. 15:19
Hej Allan

Det helt specielle ved Record hjulene er, at spolen er fæstnet til spoleakslen med et envejs rulleleje. Der findes mig bekendt ikke andre multihjul med den konstruktion.

Når du kaster med et Record hjul, så roterer spole og spoleaksel begge.

Når du spinner ind, så står spoleakslen stille, og spolen roterer omkring akslen.

Hvis man strammer den mekaniske bremse godt til, kan man mærke at en frikoblet spole møder modstand når line trækkes af spolen, men ingen modstand ved indspinning. Det er ret lækkert, men har ikke så stor praktisk betydning for mit vedkommende, jeg kaster altid med kun en smule mekanisk bremse.

Til gengæld er Record hjulene af bedre mekanisk kvalitet end et gennemsnitligt ambassadeur, og det kan mærkes. Record hjulene kaster fremragende.

Mvh. Peter
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2014 kl. 16:09
Jeg har haft et Record 41. Det er et meget solidt og lidt tungt hjul. Jeg syntes ikke det specielle system til at styre hvad der roterer under kast h.h.v indspinning var noget særligt i praksis. Det gjorde dog hjulet mere komplekst og med flere bevægelige dele.
Solgt.
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2014 kl. 16:55
Ok, tak for svarene ....... jeg var bare nysgerrig mht hvad der adskilte Record hjulene fra eksempelvis de almindelige klassiske og rocket modellerne.

mvh
Allan
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2014 kl. 19:29
Hej.
Jeg har haft et 51 venstrehånds.
I forhold til et Rocket hjul har det en noget mere forfinet og blød gang. Kaster ikke så langt som et Rocket. Er vist lidt lettere da det er et alu stativ og bremseplade(indergavl i højre side) hvor Rocket jo har et chromet messing stativ og bremseplade hvilket gør det stabilt og vridnings-stift.
Jeg kan ikke rigtigt find fordelen i 51èrens mere komplicerede teknik.
Min mening er klart at Rocket versionerne er de stækeste og mest slidstærke og længst kastene.

Mvh.
Søren
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down