Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt hjul, Shimano Stella FI eller Vanquish FA

 Besvar Besvar
Forfatter
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt hjul, Shimano Stella FI eller Vanquish FA
    Sendt: 20 Jun 2016 kl. 18:38
Hej alle

Nu er tiden inde til et nyt hjul, og det kan ikke blive godt nok 
Så jeg ville gerne høre nogle ligesindede om hvad i ville vælge i mit sted, valget står i mellem 3 hjul (Og ja det er mange penge at bruge på et hjul, men nu skal det være) der alle er SUPER gode
Det skal for resten bruges på kysten til bombarda fiskeri sammen med min W8 11.3”

Shimano Vanquish FA 4000

Shimano Stella FI 4000 

OG joker hjulet: 

Shimano Stella SW B 4000

Jeg hælder mest til joker hjulet, dog er jeg bange for at det “tunge” hjul vil ødelægge balancen mellem stang og hjul, men der er noget ved SW modellen der tiltaler mig – Alene grunden at det er bygget til at blive brugt i saltvand.

Hvad ville i vælge?

Mvh Nick



Redigeret af Nick_is - 20 Jun 2016 kl. 18:38
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2016 kl. 12:37
Hej Nick
Jeg ville vælge et FI da det kører bedre end SW.
Det treide hjul du nævner har jeg ikke prøvet.
Hvad salt angår, sprøjter jeg hjulet med olie inden det bliver taget i brug første gang. Så er alle kroge mættet med olie, og hindre salt i at komme ind.
Håber det gav mening.

Bo
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2016 kl. 22:00
Hej Bo
Hmm, det giver stof til eftertanke, har du konkrete erfaringer med Stella SW B?
Men alene vægten har gjort at FI modellen er første valget i mit hoved.

SW B modellen vejer 380 G. Mod 260 G. 

\\Nick
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2016 kl. 22:08
Ja jeg har begge modeller,fi godt nok i 3000 modellen, men SWeren kører altså ringere.

Bo
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2016 kl. 22:49
bombarda fiskeri belaster ikke hjulet som tunge blink så jeg vil også anbefale Fi.
Bruger det selv i str. 4000.
Solgte mit Vanqiush da det ikke er i nærheden af Stella-kvaliteten.
SW er til tungt saltvands fiskeri.
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2016 kl. 09:03
SW B-modellen kører ringere netop fordi den er langt bedre forseglet end FI. Kompromis på kompromis på kompromis....
Til top
danny rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
danny rasmussen

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danny rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2016 kl. 09:24
Jeg har arbejdet nogle år i grejbranchen, og i min optik og erfaring er at stella FI ikke er beregnet til saltvand, mange slider hurtig deres stella FI op, har oplevet en del hjul, gå til grunde pga saltvand, ikke alle er lige "dygtige" til at skylle deres hjul. Og det er nødvendigt at være opmærksom på stella FI hjulene, modsat stella SW, de 2 hjul tåler ingen sammenligning, stella SW er et saltvandshjul kontra stella FI, du kan dyppe et stella SW hjul i saltvand uden at skal bekymre sig om det tager skade, for det gør det ikke!!

Hvis du vil have et hjul der bare holder, også om 10 år så køb et stella SW 😉
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2016 kl. 20:43
hmmm, jeg vil sige at jeg er i syv sind omkring mit valg lige Pt. Men dog er der noget ved SW modellen der drager mig i den retning.
Men dog var jeg ikke imponeret over den andmeldse Alan Hawk gav hjulet, dog dens storebror i Str. 20000

\\Nick
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2016 kl. 21:00
saltvand i DK er ikke en homogen vandtype.

De sydlige kyster er mindre salte end nordlige og ægte saltvandshjul er lavet til MEGET højere saltkoncentrationer end vi har i vores hjemmelige vande. Dermed ikke sagt at et hjul ikke skal plejes/skylles/smøres men tænk i vægt og balance på dit setup. 

Fisker du bombarda i meterhøje bølger hvor hjulet kommer under vand? Sikkert ikke, så er derfor er SW hjul at skyde gråspurve med kanoner.
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2016 kl. 09:10
Mit Stella SW er bestemt ikke blevet brugt særligt meget, men efter 2 år måtte hele indmaden skiftes😠
Er der andre der har oplevet lignende.
Jeg ville klart vælge Stella FI, hvis jeg kunne vælge på ny, det er meget lettere og kører ikke så trægt som SW.
Til top
Tobias Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Storfiskeren

Tilmeldt:: 18 Feb 2009
Geografisk: Lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Storfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2016 kl. 11:24
Jeg har et shimano vanquish 4000. Har nu haft det i 2 år og det køre stadig som en drøm.  Det har været brugt et par 100 gange, og det får de tæsk som jeg synes et hjul skal have. Gider sku ikke skylle det hver eneste gang jeg har været på tur. 
Så jeg kan varmt anbefale det. 
Sjovt nok stod jeg faktisk også med de 3 hjul da jeg skulle vælge, og havde besluttet mig for Stella SW. Dette valg blev kun taget ud fra læsning på nettet. Men da jeg stod med det i hånden i butikken, så var det jo bare SÅÅÅÅÅ EKSTREMT langt fra hinanden. Det kan sikkert holde til alverdens men nøj hvor kører det elendigt i forhold til de to andre. 
Og vi bor i Danmark!  Det vand vi har her er slet ikke saltholdigt nok til at det er nødvendigt med et SW hjul. 
Jeg fik slået 2300,- af vanquish hjulet  så der var absolut ingen tvivl, og har aldrig fortrudt det. 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2016 kl. 11:19
Kender ikke det nye Vanquish, men hvis det bare er halvt så god som det gamle, er det et fint hjul.

Stella SW er ikke konstrueret til vores kyststænger, spolens vinkel udmod bundøjet er tilpasset stænger med meget større bundøjer end dem man ser på vanlige danske spinnestænger på 8-10 fod, så det giver en meget dårlig gang ved indspinning og man mister meget af den føling som ellers er disse hjuls store force


Redigeret af duck power - 26 Jun 2016 kl. 11:20
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2016 kl. 13:40
Jeg vil ikke give dig ret i at man mister føling, der er perfekt kontakt til agnen, og jeg kan mærke det mindste bette nap. 
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2016 kl. 22:18
@Duck Power
Det nye hjul skal faktisk afløse mit Vanquish F Wink Så det er sjovt du nævner det.

Det ender nok med at blive et "Alm." Stella FI i Str. 4000 - Som kommer til at være med på tur fremover, så må vi se hvordan det kommer til at klare sig.

Mange tak for input de herre

\\Nick
Til top
Tobias Hjorthjær Schultz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tobias073 Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tobias073 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 12:08
Jeg kan jo godt se, at jeg er lidt sent ude med min kommentar, men jeg skriver den alligevel. Måske kan andre få glæde af mine erfaringer.
Jeg har droppet shimanohjul. Årsag?
For ringe holdbarhed og en service hos Normark, som de efter min bedste overbevisning ikke kan være bekendt. Tre måneders ventetid på service er efterhånden mere reglen end undtagelsen, og dertil kommer, at de hjul jeg har fået tilbage, sgu desværre aldrig blev helt gode igen. 
Jeg fisker rigtig meget. Indrømmet. Alligevel synes jeg ikke, at en levetid på under et år er godt nok for et hjul til 4000 kroner. Især ikke, når de er blevet skyllet og smurt efter alle kunstens regler.
Derfor kører jeg nu Daiwa Certate. Mag Seal, magnetisk fedtsmøring og bedre lejer gør simpelthen en forskel. Service bliver ganske vist foretaget i Skotland, men det går alligevel meget, meget hurtigere. Det ene hjul, jeg har sendt afsted, kom tilbage efter to uger og kørte som nyt. (En Caldia, jeg købte brugt for en slik)
Jeg skal medgive, at Certaten i udgangspunktet føles en smule mindre letkørende end de gode shimanoer, men det er altså et indtryk der ændrer sig drastisk, når du står på kysten. Så spinner det bare! Og det bliver ved! Lineoplægget på Certaten en måske også en my dårligere, og spolens udformning gør, at jeg måske kaster marginalt kortere. Til gengæld er bremsen langt bedre. 
Men vigtigst af alt: Mine Certater kører og kører og kører fuldstændig uden problemer. Og det kører GODT! Også efter et langt fiskeår med 130 havørreder, et par laks og en røvfuld hornfisk. Det føles simpelthen som nyt.
Misforstå mig ikke, der er masser af religion i diskussionen om Daiwa vs. Shimano. Jeg er for mit eget vedkommende også i denne forbindelse aldeles ateistisk indstillet.
Dette er blot mine erfaringer.


Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 12:25
Hej Tobias

Du er faktisk ikke for sent ude, da jeg gik hen og lagde mine ideer om et nyt hjul i tænke graven - Indtil de 2 nuværende ikke kan mere (Sustain FG & Vanquish FA, begge i Str. 4000)
Men det er fedt med dit input på Daiwa, jeg har gået og luret på deres hjul i et stykke tid - Uden at gøre noget ved det.

Men jeg må nok ærgligt indrømme at jeg er stor Shimano fan (Dog ikke af deres priser, hvilket har holdt mig væk fra Stella) Og mine nuværende hjul har klaret det super godt.
Men det er nok lige så meget Pga. Min lidt begrænsede fisketid i øjeblikket.
Og mit næste hjul skulle have været det nye Shimano Stradic Ci4+, da det kan fået til en fornuftig pris - Og med den rigtige 1:5.0 gearing.

MEN jeg skal da helt klart lige huske at have Daiwa med på bud når det er
Til top
Jens sund Jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens sund

Tilmeldt:: 10 Sep 2016
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens sund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 19:25
Tjek Xxl ud... der er 35% rabat på stella 4000FI
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 851
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 20:12
Jeg har kun testet Stella FI 3000 modellen 14 dage på Bornholm så de to andre skal jeg ikke udtale mig om,Men med tanke på de penge den koster er der langt bedre alternativ i Daiwa,Abu og Penn og penge at spare
Mit test hjul opgav efter 6 dage (bremsen)
Til top
Tobias Hjorthjær Schultz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tobias073 Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tobias073 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 20:16
Ok ... Det er der også mange, der er glade for. Mit holdt i fire måneder.
Men måske var jeg bare uheldig.
Tjek evt. Daiwa Freams i prisklassen.
Det har også mag seal
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2016 kl. 20:45
Køb dog 14 stk Okuma hjul isteddet for at betale en formue for et Shimano Stella.

http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/Shop/info.htm?catid=76&articleid=Okuma_Hexana

Så kan du skifte hjul hver år og du behøver ikke bruge tid på service eller smørring og du har nyt hjul i 14 år. tvivler på at et Stella holder så længe.

Jesper Rasmussen
Og ja !! jeg var også til Shimano hjul (engang)

Redigeret af Rasmussen - 15 Dec 2016 kl. 20:47
Til top
Lars Møllenberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Møllenberg Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møllenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2016 kl. 12:16
Jeg tog en ufrivillig vsndgsng i efterårsferien med Stella Fi3000 spændt for stangen. Det hele (inkl mig selv) blev dyppet - hjulet blev rystet lidt og jeg fiskede videre.

Ved hjemkomst blev håndvasken fyldt med koldt vand - hjulet dyppet et par gange med det resultat, at hjulet stadig kører som var det nyt.

Jeg har efterfølgende givet det lidt frisk fedt ved håndtaget og ved spoleakslen.

Mit Stella tåler altså fint saltvand ☺
Til top
Martin Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
preps

Tilmeldt:: 26 Feb 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér preps Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2016 kl. 13:11
Jeg overvejer også et skifte til Daiwa fra Shimano, men tidligere erfaringer med Daiwa har været knap så gode, så jeg vakler lidt i beslutningen. Certate står rimeligt højt på ønskesedlen. 

Når vi er på Bornholm bliver der fisket med både Certate og Caldia, og der har aldrig været problemer efter hårdt fiskeri,  hvor imod både Stella og Rarenium har brokket sig. Specielt lejerne ved linerullen. Men det syntes jeg altid har været et problem for alle Shimanos modeller. 

Jeg er dog meget tiltrukket af Vanquishes lave vægt og så skal gearing være omkring 5.1:1.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down