Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hey igen.

 Besvar Besvar
Forfatter
Jonathan Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jonathan Gregersen Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2009
Geografisk: Roskilde - Osted
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonathan Gregersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hey igen.
    Sendt: 22 Nov 2009 kl. 15:04
Hey igen allesammen, nu har jeg fået styr på det med linerne og jeg må lige hilse og sige tak xD. Jeg kaster omkring de 25m nu, så tak for hjælpen.

Nå men nu er det jo snart jul og de gamle ber mig og en ønskeseddel.. hmmm .. og så tænke jeg at jeg godt kunne tænke mig en flue stang til lidt tungere fiskeri, evt en #8 til at fiske havørred fra kyst, eller en sjælden gang imellem noget fiskeri i flod eller store å'er.

Stangen skal helst ikke være alt for dyr, men noget i prisklassen med Guidelines ACT4.

Er ATC4'eren egentlig en saltvandsstang ? har ledt og ledt men kan ikke finde noget om det.

og så vil jeg gerne hører om en klasse 8 stang kan bruges til fisk på op til de 10 kg ?, da jeg og en kammerat vil forsøge at komme en tur til jurassic lake.

Mvh Jonathan
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 15:18
Hejsa Jonathan Gregersen jeg har en stank du kan købe
det er en Guideline LPXe-RS 9 #8 du kan få den med en helt Ny WF 4 cast 1300 den er brugt max 10 gange så det står som ny
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 15:43
Hej jonathan

Du kan sagtens lande 10kg fisk på en #8 uden de store problemer(har selv landet 8kg fisk på #5;-))

ACT4 er ikke en stang der er bygget til saltvandsfiskeri men en tur på de danske kyster vil den sagtens kunne klare. Bare husk at skylle den efter hver tur. Personligt synes jeg at #8 er meget tungt grej til de danske kyster(bruger aldrig selv tungere end #6). Fiskene er sjælent store og selv om vinden ofte har godt fat kan #6 el. #7 sagtens klare langt de fleste situationer.

Kommer du engang afsted til jurassic lake vil mindre også kunne gøre det. De fleste anbefaler #6-8 i søen og #5 i vandløbene.

Til top
Jonathan Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jonathan Gregersen Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2009
Geografisk: Roskilde - Osted
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonathan Gregersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 16:01
Hey Claus, forestrækker at købe en ny, men ellers tak for tilbudet.

Okay Marc, det lyder sku fedt, jeg har selv en #6 jeg bruger til det hele, men den er kun 9 fod, så tror jeg vil købe mig en #6 i 10 fod..

Hvad med en Greys X-flite ? er det noget der kan klarer saltvand ?

Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 16:16
X-flite er heller ikke en saltvands stang men klarer saltvand ligeså godt som ACT. generalt skyller jeg alle mine stænger efter de har fisket i saltvand, også mine ´´saltvands stænger´´.

En 10´ stang kan være en rigtig fin løsning til steder hvor der er bred kant vegatation da den lige giver dig det sidste stykke, og gør det nemmere at styre line og flue under fiskeri. En 10´ stang bliver ofte lidt dybere i aktionen og lidt langsomere, hvilket åbner linebuen op og kan gøre det lidt svære at presse linen op mod vinden. så hvis det primært er til kysten vil jeg anbefale en 9´ med en medium til hurtig aktion, men det er selvfølge smag og behag...
Til top
Jonathan Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jonathan Gregersen Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2009
Geografisk: Roskilde - Osted
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonathan Gregersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 16:19
Okay så..

Hmm jeg tror jeg tar en Greys X-flite - #6 - 9,6ft

og hvad så med line ? det skal vel være intermidie ?
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 16:27
Før du køber en 9´6 fod #6 vil jeg anbefale dig at kigge rigtig godt på stangens aktion i forhold til den #6 du allerede har. Det ville være ærgelig at have to stænger med stort set samme aktion i samme klasse som så dermed også dækker de samme situationer.

Til kysten kan du både bruge flydende og intermediate. Selv bruger jeg en hover som er en mellem ting.
Til top
Jonathan Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jonathan Gregersen Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2009
Geografisk: Roskilde - Osted
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonathan Gregersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 16:39
Yes, jeg undersøger det lige..

okay, og linerne de skal være lavet til saltvand, har jeg ret ?
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 16:56
Der findes to former for saltvands liner. Den ene slags er lavet til tropisk saltvands fiskeri efter arter som bonefish, tarpon, barracuda osv... disse liner har en hårdere coating end ferskvandsliner der gør at de ikke bliver bløde og slatne under høje tepmerature, disse liner er ikke specielt egnede til vores klima da de forbliver stive.

Udover de tropiske liner findes der også saltvands liner der er lavet til fiskeri i knapt så varmt vand og efter arter som bla. striped bass. Disse liner er som regel en anelse hårdere i coatingen end traditionelle ferskvands liner men vil fint kunne bruges på kysten her hjemme.

Langt de fleste bruger alm. ´´ferskvands´´ liner til de danske kyster så der er stort set frit valg på hylderne;-) om man så er til en lang eller kort klump, lang eller kort front og bagtapering er op til den enkelte...
Til top
Jonathan Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jonathan Gregersen Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2009
Geografisk: Roskilde - Osted
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonathan Gregersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 17:15
Cool, det dejligt at få lidt a vide, synes tit man kan læse en masse på nettet hvor det modsiger hinanden.

Men tak for det.

Fandt ud af den stang jeg har nu er meget langsom og det føler jeg også den er så det passer nok, og min kammerat's stang er medium og den kan jeg li' så X-fliten skulle være good to go'.

Så det hele ender nok med et sæt der hedder:

Grey's X-flite 9,6ft #6
Redington Rise fly reels #5/6
100m 20lb backing
Cortland 444SL Clear ghost tip intermadiate flyline WF6(5ft)

Tak for hjælpen og knæk og bræk fremover (y)
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 17:29
Lige over:-)
Til top
Jonathan Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jonathan Gregersen Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2009
Geografisk: Roskilde - Osted
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonathan Gregersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 18:17
Har lige et spørgsmål mere.

til en 1´´ rørflue hvilken krog i hvilken størrelse ville så være god ?
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 18:31
jeg ville nok overvejer og få fat i noget skydehoved, nu du skal ud og købe line til stangen..

hvis du har en wf line, og du engang vil bruge hover, intermediate eller andre, skal du hvergang ud og købe helt ny line..

køber du bare en gang skydeline, og skydehoved, er det jo kun skydehovedet du skal skifte..

du kan tit finde gode skydeliner til 250 kr på tilbud, også omkring 300 kr for skydehoved, og hvergang du så vil prøve nyt hoved, så skal du kun af med 300, frem for 500-600 kr som for wf line..

endvidere har skydehoved den fordel at der kan du passe det helt perfekt til din stang, og hvor langt du selv ønsker det, nogle er til 9m andre til 12 meter..
Til top
Jonathan Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jonathan Gregersen Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2009
Geografisk: Roskilde - Osted
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonathan Gregersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 18:44
aaarh, så dyre er WF liner sku ikke ;)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 19:32
de fleste bedre wf liner koster nu på den forkerte side af 500 kr, og det er naturligvis også fuldstændig op til dig selv..

synes bare du skulle have det med i vurderingen, kommer sig nok også af jeg selv har rimelig dårlige erfaring med scierra hmt i wf8f, da den bare overhovedet ikke spillede hvis du spørger mig..
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 20:49
Hej jonathan

En ordentlig WF line koster som rene siger ca +500,- ikke sagt at der ikke findes billigere liner som er ok men linen er det sidste sted man må spare! tag et kig i de forskellige kataloger og find en line med en tarpering som passert til din kastestil og til de givende forhold du skal bruge den under... En fed stang uden en ordentlig line er lige pludselig en lorte stang;-)...
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 21:09
Marc skovby skrev: Hej jonathan

En ordentlig WF line koster som rene siger ca +500,- ikke sagt at der ikke findes billigere liner som er ok men linen er det sidste sted man må spare! tag et kig i de forskellige kataloger og find en line med en tarpering som passert til din kastestil og til de givende forhold du skal bruge den under... En fed stang uden en ordentlig line er lige pludselig en lorte stang;-)...


Fuldstændigt rigtigt !!!(y)

Det kan ikke siges tit nok.

Mvh.
Jim.
Til top
Jonathan Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jonathan Gregersen Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2009
Geografisk: Roskilde - Osted
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonathan Gregersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2009 kl. 21:36
du kan sagtens få en god WF line til 300 kr.
og er den for tung cutter man den til som var det et skyde hoved. kan godt se i synes det smart. det fint nok men jeg nøjes med en WF line indtilvidere.

Nu var mit spørgsmål jo:

Hvilke kroge bruges til 1´´ rørfluer ?

Tak, ikke mere om liner xD
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down