Hej Niels Ole.
Angående forfang, så skal jeg ikke blande mig i,hvad der bruges, men jeg tror, at du kan få mere ud af, at bruge standard forfang i korte udgaver, med ca. 0,35 mm. i spidsen, taperet uden knuder. Træk styrken i forfanget, skal selvfølgelig kunne holde til de større laks, så der skal nok lige kigges på, om det forfang skal være ekstra stærkt.
I stedet for at bruge Poly forfang, så har vi de sidste mange år satset på, at lave vores fluer om, så de synker hurtigt, og starter korrekt drev ved første indtag, vinget fluer, står lodret i vandet, med vingen foldet ud. Det gøres ved at de små fluer er vægtet, se et rigtig godt eksempel her:
Jeg fik i sin tid kritik af, at de små fluer havde en belastning helt bagud på røret, men på de små rør på små 20 mm. virker en sådan belastning sådan, at fluen stryger ned i den rigtige fiske dybde med det samme. Idag er belastninger forfinet, og laves på mange måder, tilpasset små korte udgaver af rør.
Da jeg også fisker i de samme vande som dig, så har vi eksperimenteret med vores forfang i små 20 år, og fundet ud af, at et standard forfang i kort udgave, dvs. fra 1 m til 2,5 m.+ de omtalte fluetyper, giver et rigtig fint fiskeri, især i en Gelså med tæt sommer grøde.
Kastet med de belastede fluer, er ikke dårlige end ved belastet forfang / synkeliner, og jeg bruger normalt en stang i 9' kl. 6/7 + en 12,6' tohåndsstang kl. 7 / 8. Tohånds vil jeg bruge mest, men er forholdene til det, så bruger jeg min 9'.
Nu er det ikke kun dag fiskeriet, vi har brugt det her setup, men også vores natfiskeri i Karup å, har været godt med nævnte flue typer, dog er fluerne her meget større, men stadig belastet.
Jeg laver mine fluer med både tungsten og standard vægte, så kan jeg fiske hele sæsonen, uanset vandstand / grøde mængder!
Mvh
Per Karlsen.
Redigeret af PK - 05 Jun 2020 kl. 17:27