Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udstyr til ferskvandsfiskeri i Thailand

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jamtheone

Tilmeldt:: 04 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jamtheone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Udstyr til ferskvandsfiskeri i Thailand
    Sendt: 04 Okt 2010 kl. 19:01
Hejsa

Vil gerne have nogle tips til hvilket udstyr jeg skal kigge efter til alround fiskeri i sø i Thailand.

Jeg fisker meget efter gedder herhjemme og til det bruger jeg en shimano speedmaster spinnestang.

Min første tanke var at købe stc modellen og tage med i kufferten, men efter at have læst om de kæmpe fisk man kan fange derovre er jeg blevet i tvivl om hvad jeg skal købe.
Vil jo stadig gerne have lidt sjov ud af at fange de mindre fisk uden at være bange for at det koster stangen hvis en af de store bider på.

Da jeg skal bo derovre i et år har jeg rig mulighed for at finde og købe stangen der, men har ingen ide om pris og udvalg.

Håber nogen ligger inde med den viden jeg mangler.

På forhånd tak!


Redigeret af Jamtheone - 04 Okt 2010 kl. 19:02
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2010 kl. 19:53
.
I floderne i thailand er der mange maller og mange forskellige karpe/skallefisk.
fanges på brød, bacon, orm dej mm.
desuden fanges der på let grej kæmperejer på orm og små kroge.. der er smadder skægt og de smager godt.
 
Der er mange søer der virker som put and take søer  ( de fleste dog kun med 100 % udsætning)
I disse er der maller  som kan blive kæmpe store  dvs karper/ fredfisk  der også kan blive kæmpestore  har fanges dissse fisk på let grej jeg selv havde med 7 fod 3 delt shimano 10-30 gr  det var sjovt at fange 20-30 kilos fisk på det grej.  men hos disse søer kan du også leje grej.
du kan købe malle pellet i Dk og tage med   de er super.
Nogle søer har også impoteret exotiske fisk fra fx sydamerica  disse koster noget mere at fiske efter  men her er det fisk på over 200 kilo.
Synes du skal have en 8 fods rejsestang 10-40 gr stang ( god kvalitet) str 4000 fastspole hjul/ frontbremsel med.
så også et kraftigt sæt  fx en rejse pirkestang 7.5 fod 20-30 lbs  et multihjul  ca str 7000   så har du også til lidt saltvandsfiskeri  der også er vildt spændende  bl.a mede på rev om natten.(Travally, barracuda, muræner mm)
tag en masse gode kroge med  fx karpe-kroge i forskellig str. dvs lodder og ekstra snøre.I ferskvand  fanger kunstig agn  intet,
fandt i hele thailand  kun 1 god grejbutik  det lå i forbindelse med en større put and take i bangkok
 
hilsen
ole   
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jamtheone

Tilmeldt:: 04 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jamtheone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2010 kl. 20:14
Først mange tak for dit svar Smile

Super, så kan jeg godt købe shimano beast eller speedmaster stc i deres 8/9 fods udgave.

Mener du at der ikke er nogle rovfisk som bider på blink, spinner og wobler i ferskvand derovre? Hva med abbore arter og sådan en som snakehead. Har læst om en som havde gode fangster med kunstigt agn. Det var godt nok i et flod område så vidt jeg husker.
Fisker aldrig med andet en kunstig agn, så det bliver sgu svært at sidde stille hvis ikke det er måden derovreUnhappy

Det er da utroligt at de ikke har flere grej butikker når nu de har så mange fiskesøer, men så må jeg da hellere købe alt hjemmefra.
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2010 kl. 20:16
Her er link til en god shop i Bangkok, som primært forhandler havgrej i den bedre ende:
 
Jeg har aldrig besøgt den nævnte forretning, men har købt billigere grej i mindre forretninger. Derudover ligger der en lille, men ret velassorteret forretning på weekendmarked i Bangkok. Så vidt jeg ved holder den også åben på hverdage. http://en.wikipedia.org/wiki/Chatuchak_Weekend_Market
Du kan kører derud med skytrain fra centrum på 30-40 min eller så. Den ligger tæt på klokketårnet.
 
De bedste hilsner,
Dan
 
 
 
 
 


Redigeret af DanWulff - 04 Okt 2010 kl. 20:18
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jamtheone

Tilmeldt:: 04 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jamtheone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2010 kl. 20:23
Super, mange tak.

Hvordan er dine erfaringer med kunstigt agn i søer?
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2010 kl. 09:23
Jeg tror, at den nævnte SevenSeas-forretning i BK er den shop, som Ole nævner tidligere i denne tråd - en forretning som ligger ved siden af en put-and-take sø. Der er ca. en time i taxi fra centrum til SevenSeas. Hvis dit thai ikke er det bedste, skal du tage adressen med på et stykke papir.  Der lå tidligere et kort på SevenSeas site. Ved ikke om dette stadigvæk er tilfældet.
 
Her er link til en anden forretning, som vistnok ligger i Ransit-området. Du kan slå deres adresse op eller ringe til dem for at få adressen:
 
Mere skytrain i BK - > Der ligger der en rimelig forretning ikke så langt fra On Nut-stationen på Sukhumvit-line. Efter du er stået af ved On Nut-stationen, skal du gå lidt tilbage (gå modsat enden af linien).  Så vil du se en en forretning med gadeudstilling af stænger og net etc.
 
I Pattaya skulle der ligge en forretning med speciale i pond-fishing. Den hedder "Sun Fishing Tackle Shop" og ligger på adressen South Pattaya Soi 15. 
 
Jeg har selv ikke meget erfaring med pond-fishing, men har da landet en del  pangasius-maller i den tungere ende under fiskeri i Khon Kaen Province, NØ Thailand. Vi fangede dem på brødsmuler, som blev formet til kugler opsat i en trådkugledims, som medefiskere sikkert kender navnet på. Under trådkugledimsen satte vi en 10-15cm tafte med en enkelkrog. Krogen blev gemt i et blødt stykke skorpe fra sandwich-brød, som igen blev gemt i det yderste lag af brød i trådkugledimsen. Når kuglen var lagt ud, gav man et hurtigt, kort ryk for at frigive krogen med madding, og så ventede man indtil en mega-malle tog agnen. Ikke lige min kop the', men mange vil sikkert synes, at det er sjovt.
 
Hvis man gå efter billigt grej (primært kinesisk fabrikat) har jeg aldrig haft problemer med at finde stænger og fastspolehjul i de små forretninger. Gå en tur rundt på gaderne omkring de centrale markeder, så plejer man at finde dem. Også i de mindre byer. Hjulene koster - afhængig af størrelse - 50-80 d.kr. Et rimeligt str 5000 hjul koster ca. 80 d.kr. og stængerne koster vel 80-120 kr. Man får ikke nogen god kvalitet for hjul i den prisklasse, men hvis man ikke kaster rundt med sit hjul og renser det efter hver fisketur, er det ok til lettere fiskeri. Ekstra spoler er svære at finde, så når spolen har fået et større hak, kan man kassere hjulet.
 
Du kan ikke regne med at finde ordentlig fletline i de små forretninger, så det vil måske være en god ting at tage med hjemmefra. Der er masser af billig mono-line, men meget af det er i en elendig kvalitet og har nok ligget længe eller fået sol. Specielle kroge og den slags, kan man som nævnt af Ole, heller ikke regne med at finde.
 
De bedste hilsner,
Dan
 
 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jamtheone

Tilmeldt:: 04 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jamtheone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2010 kl. 16:28
Super, endnu engang mange tak. 

Min plan er indtil videre at købe shimano beastmaster stc 8/9" herhjemme. Jeg har et Shimano Technium 4000 fastspole hjul som jeg vil benytte sammen med. 
Må nok hellere få smidt noget nyt fletline på begge spoler inden jeg tager afsted så og kroge mm. vil jeg bare købe med tiden derovre da det er svært præcis at vide hvad jeg kommer til at bruge/miste mest af.

Min passion er jo store spinnere og woblere så håber stadig spændt på om en skulle komme med gode nyheder/erfaringer om god fangst på disse Smile

I er også velkomne til at kommentere på valget af stang og hjul hvis i mener det er helt galt det jeg har gang i.
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2010 kl. 18:08
Jeg vil nok bruge de 300 kr. mere og så få en Speedmaster i stedet for. Jeg har den i S.T.C. 9/10' (fik den for 1300 kr.) og den har virkelig en ordentlig rygrad, der uden problem kan kaste med mere (og også fint mindre) end hvad vægten på 15-40 gram angiver. Selvfølgelig er det ikke optimalt at ovebelaste stangen, men den kan klare det uden at du mister alt for meget momentum. De penge er efter min mening givet godt ud og du får også en noget bedre finish og en 60-70 gram lettere stang. Stangen kommer i et godt rejserør med pose. Når du har stået i butikken med begge stænger i hånden er du ikke i tvivl. Speedmasteren er et godt stykke foran Beastmasteren.  
 
Vh. Lars
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jamtheone

Tilmeldt:: 04 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jamtheone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2010 kl. 18:17
Var også mit første valg da det jo også er den jeg bruger herhjemme bare i to-del udgave og skal gerne indrømme at jeg blev lidt nærrig og derfor begyndte at tænke på beastmaster i stedet. Du har helt klart ret og jeg vil da lige tænke over det en ekstra gang. Planen var at jeg ville købe speedmasteren over nettet fra england eller lign for at spare lidt penge men kan ikke rigtig finde den i stc udgaven.
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2010 kl. 17:34
Speedmaster stc er vist ikke i produktion længere, den er i hvert fald ikke længere på shimanos egen hjemmeside. Jeg vil sige at med de nye Beastmaster BX er de også kommet speedmasteren væsentligt nærmere, minder måske endda mere om speedmaster stc end om den gamle beastmaster stc og beastmaster ax stc. Så speedmasteren skal nok findes som rest et sted, tror stadig de har den flere steder i DK, men en Beastmaster BX er også et godt bud synes jeg. Og den kan i hvert fald også snildt håndtere kastevægte højere end det angivne, jeg bruger selv både beastmaster og speedmaster, og rygraden synes jeg helt klart er i beastmasters favør, mens følsomhed er speedmasters styrke.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jamtheone

Tilmeldt:: 04 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jamtheone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2010 kl. 17:56
Super mange tak, så vil jeg da lige genoverveje Smile
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2010 kl. 18:39
Speedmaster AX fåes i både 2009 og 2010 model. Kan heller ikke finde STC modellen i deres 2010 katalog, men jeg har set den flere steder i forretninger, er dog i tvivl om det er en 2010er(EDIT:eller 2011 min er ret nyConfused). Min egen er købt hos Steffs i Århus, men om han (Claus) har flere ved jeg ikke ellers fåes den her.
 
 
Som Bjarke skriver har Speedmasteren en fin føling, men jeg synes nu også at den har godt med rygrad. Beastmasteren virker som en lidt grovere stang når man har dem i hånden og det mærkes også på vægten.
 
Jeg vil nok vælge at finde en fysisk forhandler og prutte alt hvad du har lært om prisen. De skal snart af med nogle stænger, så de kan få plads til 2011 modellerne. Bare klø på...
 
 


Redigeret af The Viking - 06 Okt 2010 kl. 18:56
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jamtheone

Tilmeldt:: 04 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jamtheone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2010 kl. 18:49
Ja jeg har godt set den på lystfisk.dk. Modellen jeg har kig på koster 1499 men har fundet den til 1200 incl porto fra tyskland og havde egentlig tænkt mig at bestille den men er blevet i tvivl om jeg skal nøjes med beastmasteren efter at Bjarke, som jo har begge, roser den. Lidt surt at jeg fik købt speedmasteren i 2 delt model og kun har nået at bruge den 2 gange. Vil se om jeg kan sælge den så det ikke gør så ondt at skulle bruge 1200+ igen.
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2010 kl. 20:08

Jeg uddyber lige:

Jeg vil stadig hellere have speedmaster stc end beastmaster bx stc. Men samtidig at der er sket rigtig meget siden de tidligere beastmaster stc modeller. Til en lille spinner i bækken eller Put and take, får du følingsvaluta i speedmaster, men med en Thai fisk på 20kg er det nok ikke det man efterspørger.
Jeg vil også råde dig til at tage begge i hånden, også for at se hvilket håndtag du bedst kan lide og vægtens betydning. De nye beastmaster har Vibraspot, hvor du kan mærke klingen direkte. Derudover findes der en del andre stænger i fx 4 dele, som er væsentligt billigere end de før omtalte, som sikkert også er udmærkede.
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2010 kl. 20:15
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jamtheone

Tilmeldt:: 04 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jamtheone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2010 kl. 20:25
Tak for det. hvis jeg skal købe i dk bliver det nok beastmaster og ellers bliver det den speedmaster til 1200 jeg har kig på fra tyskland.

Ja der er selvfølgelig rigtig mange alternativer. Vælger shimano stængerne af to grunde: 1. det er kombi stænger så jeg kan få en 8 og 9 fod i én. 2. jeg ved at det er kram (kender ikke til de mange andre mærker så det er en jungel for mig at finde rundt i) 

Du har ret i at det ikke er følingen jeg går efter, men nærmere en stang med rygrad.
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2010 kl. 20:48
Okay.´Jeg synes også det er lækre stænger og er bare Shimano fan. Men jeg må indrømme at jeg aldrig bruger de korte stykker i stc stængerne...
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jamtheone

Tilmeldt:: 04 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jamtheone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2010 kl. 22:04
Ja jeg er vidst også det man kalder shimano fan og må faktisk tilstå at jeg heller ikke er vild med det lille stykke. Det er som om der er for langt til det første øje når man bruger det. Har altid godt kunnet lide korte stænger og min første tanke var at købe 7/8 fod modellen og tage med, men er sgu lidt tvivl om 7 fod og 20kg fisk går i spænd. Regner med at bruge 8/9 fods stangen som 8 fod 99% af tiden men syntes bare at det er rart at have muligheden for den ekstra fod. Ole skriver da godt nok at han har haft meget sjov med at fange 20-30 kg fisk på en 7 fods stang, så kan da være at jeg alligevel skal vælge 7/8'eren. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down