Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vandkraftværker

 Besvar Besvar
Forfatter
Frederik Brink Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Frederik Brink Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frederik Brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vandkraftværker
    Sendt: 28 Okt 2009 kl. 08:29
Hej allesammen. Jeg er i gang med at skrive projekt i skolen. Vi skriver om Vandkraft. Vi ved godt hvad kraftværket ødelægger for laksen og havørreden men ødelægger krafværket andet?

På forhånd tak for hjælpen

Frederik Brink
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 08:38
Ja da, der hvor man dæmmer op vil der skabe sig en kunstig sø og det ødelægger habitater for de forskellige dyr som lever der.
Til top
Frederik Brink Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Frederik Brink Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frederik Brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 08:42
Tak for hjælpen:-)
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 08:46
Der er en masse information om dette ang. Nedlæggelse af tangeværket ved gudenåen.
Til top
Frederik Brink Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Frederik Brink Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frederik Brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 08:56
Hej Klaus

Hvorhenne finder du den information?

Frederik Brink
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 09:05
Hej Frederik

Du kan finde en masse info her - se linket HER/

Mvh
Henning
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 09:15
Hej Frederik,

Du må endelig ikke glemme, at det stort set er alt livet i vandløbet, der påvirkes negativt af en spærring som et vandkraftværk udgør - ikke kun laks og ørred.

Faktisk er en fisk som snæblen ret afgørende for, at det er lykkedes at få ført Varde Å tilbage til sit naturlige løb - og altså uden om vandkraftværket Karlsgårdeværket. Se mere her: - se linket HER/

Desuden er der to andre afgørende faktorer: Vandet i søen har det med at blive sommervarmt, og det kan livet nedstrøms værket sjældent lide.

Endeligt har en del vandkraftværker en dårlig vane med at lukke mere vand ud på visse tidspunkter af året / døgnet - alt efter hvor meget strøm, der bliver brugt. Det får vandstanden til at fare op og ned, og er med til at ødelægge brinkerne nedstrøms for værket. I Norge er svingende vandstand også et stort problem for insektlivet, der mere eller mindre bliver ødelagt.

Claus
Til top
Frederik Brink Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Frederik Brink Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frederik Brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 09:54
Hej allesammen.

Tak for jeres gode svar:-)

Frederik Brink
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 11:30
I det nordlge Sverige er der ødelagt mange store elvsystemer ved at bygge vandkraftværker.

Fra et strømmende vandsystem med en enorm biologisk mangfoldighed er de enorme kraftværkssøer med deres stillestående vand og ekstremt varierende vandstand et fattigt miljø hvor kun et fåtal arter trives (typisk gedde, aborre, helt).
Laks, ørred, stalling og det enormt varierede insektliv der findes i og omkring et strømmende vand er borte.

Elektriciteten der produceres kaldes ´´grøn energi´´ og det er da også korrekt at energiproduktionen i sig selv ikke forurener noget videre, men at kalde det grøn energi er at overdrive kraftigt når man påtænker hvilke enorme naturområder og vandmiljøer der ødelægges for at producere energien.
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 12:02
rasmushansen.com skrev: I det nordlge Sverige er der ødelagt mange store elvsystemer ved at bygge vandkraftværker.

Fra et strømmende vandsystem med en enorm biologisk mangfoldighed er de enorme kraftværkssøer med deres stillestående vand og ekstremt varierende vandstand et fattigt miljø hvor kun et fåtal arter trives (typisk gedde, aborre, helt).
Laks, ørred, stalling og det enormt varierede insektliv der findes i og omkring et strømmende vand er borte.

Elektriciteten der produceres kaldes ´´grøn energi´´ og det er da også korrekt at energiproduktionen i sig selv ikke forurener noget videre, men at kalde det grøn energi er at overdrive kraftigt når man påtænker hvilke enorme naturområder og vandmiljøer der ødelægges for at producere energien.


Når man ødelægger fugle- fiske- insekt og planteliv så kan det i mine øjne ikke være grøn energi!
Tc
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 12:18
TC Rasmussen skrev: <

Når man ødelægger fugle- fiske- insekt og planteliv så kan det i mine øjne ikke være grøn energi!
Tc


Netop...
(Det var vist også det jeg skrev)
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 12:40
rasmushansen.com skrev: <

Netop...
(Det var vist også det jeg skrev)


Det var også kun for at understrege vigtigheden i hvor meget vandkraft ødelægger i forhold til andre alternativer af grøn energi.
Tc
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 19:42
Jamen det lyder jo altsammen rigtig rigtig flot; - væk med vandkraft, det ødelægger naturen osv. Men skal vi nu ikke lige have helheden med - og prøve at være lidt realistiske?

Jeg bor i København og har i en halv menneskealder kunnet se de to tårne på Barsebäck ude i øresunds-horizonten - et syn der kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på rigtigt mange.

Svenskerne har mange resourcer og en af dem er deres mange vandløb, de har dem i tusindvis. Nogle hundrede af dem ville kunne bruges til at lave strøm, som vi her taler om - ved at lave vandkraftværker, og de har så valgt at bruge nogle dusin af deres elve til det. Det ærdrer utvivlsomt flora og fauna de steder hvor det etableres - og det er så prisen for vandkraften. (meget apropos er Mörrums åen en vandkrafts elv, hvor der også fiskes lystigt, omend nogle vil kalde det liggende så tæt op ad put-and-take, at nogen brugte betegnelsen under årenes massive udsætninger)

Så hvad er det vi skal sætte istedet for vandkraften derovre hensidan? Vindkraft og solenergi er ikke et alternativ der kan producere det samme. Så skal vi have olie- eller kulfyrede kraftværker, skal vi have den a-kraft tilbage som vi kæmpede for at få nedlagt?

Min pointe er såmænd bare - at man kan ikke bare dømme noget ude - for I vil som alle andre jo ikke slukke for PC´en, køleskabet, fladskærmen osv. vel - så frem med nogle realistiske alternative forslag mine herrer !

mvh
Heinz
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 19:59
Kære Heinz

du plejer ellers at stå på solid grund når du bidrager her på siden - men jeg mener egentlig ikke du har ret her.

solen (der jo i al beskedenhed er planetens primære energikilde) har et energi output der , når teknikken kan håndtere det, kan løse alle vores energiproblemer.
Men der er problemer at løse, bestemt, både med at hive energien ud af solen - og med at lagre den. set med danske øjne var en beklagelig konsekvens af en ellers udmærket indstats på vindkraftområdeet at vi ikke rigtig kom med på udviklingen af solenergi. Men det er der heldigvis andre der har rodet med de tyve år hvor vi fokuserede på vinden.

Jeg synes ikke det er acceptabelt (eller ideelt) at man forringer nogen form for miljø, når man hiver energi ud. derfor er jeg ikke begejstret for vandkraft. sol, vind bølger og biomasse det tror jeg på.

som skovfoged kan det ærgre mig helt polkaprikket at regeringen nu igen (i forbindelse med ´´grøn vækst´´ pakken) yderligere ssætter ambitionerne ned på skovrejsningsområdet. At bygge nye skove gavner miljøet, OG giver træ både til energi og til gavntræsanvendelse.

og det går jeg vældig ind for

mvh hcg
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 20:15
Heinz Gerhard skrev: Jamen det lyder jo altsammen rigtig rigtig flot; - væk med vandkraft, det ødelægger naturen osv. Men skal vi nu ikke lige have helheden med - og prøve at være lidt realistiske?

Jeg bor i København og har i en halv menneskealder kunnet se de to tårne på Barsebäck ude i øresunds-horizonten - et syn der kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på rigtigt mange.

Svenskerne har mange resourcer og en af dem er deres mange vandløb, de har dem i tusindvis. Nogle hundrede af dem ville kunne bruges til at lave strøm, som vi her taler om - ved at lave vandkraftværker, og de har så valgt at bruge nogle dusin af deres elve til det. Det ærdrer utvivlsomt flora og fauna de steder hvor det etableres - og det er så prisen for vandkraften. (meget apropos er Mörrums åen en vandkrafts elv, hvor der også fiskes lystigt, omend nogle vil kalde det liggende så tæt op ad put-and-take, at nogen brugte betegnelsen under årenes massive udsætninger)

Så hvad er det vi skal sætte istedet for vandkraften derovre hensidan? Vindkraft og solenergi er ikke et alternativ der kan producere det samme. Så skal vi have olie- eller kulfyrede kraftværker, skal vi have den a-kraft tilbage som vi kæmpede for at få nedlagt?

Min pointe er såmænd bare - at man kan ikke bare dømme noget ude - for I vil som alle andre jo ikke slukke for PC´en, køleskabet, fladskærmen osv. vel - så frem med nogle realistiske alternative forslag mine herrer !

mvh
Heinz


Brint er da et oplagt produkt at satse på!
Den er ikke en energiform i sig selv, men en energibærer. Men hvis man bruger f.eks. vindmøller i stedet for kul- eller atomkraft til den el, der skal bruges ved elektrolysefremstillingen af brint, vil det sådan set være CO2 neutral
Tc
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 21:19
Hans -

Jeg tror såmænd ikke vi er så uenige, blot tror jeg ikke på at solenergi i sin nuværende form kan erstatte ret meget af den energi der produceres f.eks. ifa vandkraft (som trods alt er en mild belaster af naturen, da tingene relativt nemt kan reetableres når nye brugbare alternativer er på plads).

Solenergien, som der bla. satses voldsomt på i Tyskland - skal have nogle voldsomme dimensioner for at erstatte f.eks. et a-kraftværk. Der er ligeledes en del røster fremme omkring den plads som sådanne installationer skal have - og dens sekundære belastning sådanne installationer har. Ligeledes har prisen, som på nuværende tidspunkt er voldsom høj - ikke sat fart i sagerne.

Så mit indlæg var ment som en opfordring til ikke blot at lange ud efter dette og hint - men også tænke på hvad man kan sætte istedet for.

På lang sigt tror jeg personligt at både sol og vindenergi kan udvikles - og ikke mindst bølge/tidevandsenergi-projekterne ser meget spændende ud.

Men de er ikke et alternativ her og nu - så vi kan ikke lukke endnu et svensk akraft-værk - eller stoppe større dele af vandkraftværkerne i f.eks. Sverige - uden at kunne sætte noget andet istedet.

TC - dit alternativ er ligeså langt væk og måske længere ude i fremtiden.

Derfor - hvordan kan vi lukke noget ned uden nødvendigvis at skulle erstatte det 100% med noget andet? Naturligvis ved at sætte forbruget ned - netop jf. pc'en, fladskærmen osv - men det er folk knap så tilbøjlige til !

mvh
Heinz
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 21:39
Hej frederik
Prøv at google følgende vattenkraft + co2
Der er lavet flere undersøgelser af el produktion med vandkraft og udledning af CO2 og metan i forbindelse med produktionen.
Det er spændende og overraskende læsning ...vandkraft er absolut ikke altid, så miljøvenligt som det ofte gøres til:-(

mvh.
Niels
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2009 kl. 21:54
Heinz Gerhard skrev: Hans -

Jeg tror såmænd ikke vi er så uenige, blot tror jeg ikke på at solenergi i sin nuværende form kan erstatte ret meget af den energi der produceres f.eks. ifa vandkraft (som trods alt er en mild belaster af naturen, da tingene relativt nemt kan reetableres når nye brugbare alternativer er på plads).

Solenergien, som der bla. satses voldsomt på i Tyskland - skal have nogle voldsomme dimensioner for at erstatte f.eks. et a-kraftværk. Der er ligeledes en del røster fremme omkring den plads som sådanne installationer skal have - og dens sekundære belastning sådanne installationer har. Ligeledes har prisen, som på nuværende tidspunkt er voldsom høj - ikke sat fart i sagerne.

Så mit indlæg var ment som en opfordring til ikke blot at lange ud efter dette og hint - men også tænke på hvad man kan sætte istedet for.

På lang sigt tror jeg personligt at både sol og vindenergi kan udvikles - og ikke mindst bølge/tidevandsenergi-projekterne ser meget spændende ud.

Men de er ikke et alternativ her og nu - så vi kan ikke lukke endnu et svensk akraft-værk - eller stoppe større dele af vandkraftværkerne i f.eks. Sverige - uden at kunne sætte noget andet istedet.

TC - dit alternativ er ligeså langt væk og måske længere ude i fremtiden.

Derfor - hvordan kan vi lukke noget ned uden nødvendigvis at skulle erstatte det 100% med noget andet? Naturligvis ved at sætte forbruget ned - netop jf. pc'en, fladskærmen osv - men det er folk knap så tilbøjlige til !

mvh
Heinz


Jeg tror nu ikke det er så langt ude i fremtiden endda. Brint kan lagers, og man er i gang med flere forsøg rundt om i verden også i Danmark.

Her et citat fra et projekt på Lolland:

En vindmøllepark på Lolland producerer i perioder 50 procent mere strøm, end der umiddelbart kan afsættes.
Det er baggrunden for projektet Brintsamfund Lolland i lokalsamfundet Vestenskov syd for Nakskov, hvor vindmølleenergien omsættes til brint, der kan oplagres og siden bruges, når der er behov for det - uanset om det i øvrigt blæser eller ej.
Brinten ledes frem til husstandene i stålrør, og hvert af de tilsluttede huse er udstyret med en brændselscelletank på størrelse med et køleskab, der omsætter brinten til varme og elektricitet.
Boligmodulet erstatter de kendte gas- og oliefyr i centralvarmeanlæggene - og kan dertil producere el, der kan bruges i husstanden eller sælges videre til det offentlige elnet.
Den enkelte brintforbruger vil altså få status som ´´el-eksportør´´, og der udledes ingen CO2 ved processen.
´´I første omgang udvælges fem huse, men i den efterfølgende fase 3 skal yderligere 35 boliger med i forsøget,´´ fortæller projektleder Jesper Krogh Jensen fra Baltic Sea Solutions, som administrerer projektet for Lolland Kommune.
Det er frivilligt at deltage og i øvrigt gratis - det indebærer ikke ekstra omkostninger for deltagerne, understreger Jesper Krogh Jensen.
Udover landsbyens husstande skal også en skole og et plejehjem være med i brintenergiforsøget.
Ifølge Baltic Sea Solutions er anlægget til at oplagre brint det første i Europa. USA er længere fremme, fortæller Jesper Krogh Jensen, og japanerne er helt i front.
Strømmen fra vindmøllerne omdannes til brint ved elektrolyse på et anlæg fra det canadiske firma Hydrogenics, og brændselscelle-stakkene fremstilles af IRD Fuel Cells i Svendborg.
Vestenskovs beboere er inviteret til informationsmøde om projektet. På mødet deltager repræsentanter fra Lolland Kommune, Baltic Sea Solutions, SEAS-NVE og IRD Fuel Cell Technology A/S.
Den præcise startdato ligger ikke fast endnu, men fase 2 går i gang i løbet af foråret 2008. Ligeledes et det heller ikke afgjort, hvilke huse i Vestenskov, der udvælges til fase 2.

Tc

Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2009 kl. 00:59
Nu da vi ligesom har fat i den store WC snooor :-)(y)

En af de store følgevirkninger ved at opdæmme store vandmængder -er på global sigt negativ :-( da jorden får en anden rotasions frekvens ( vores jordklode suser rundt med 1700 kmt så vi taler virkelige om kolosale kræfter - disse virkninger får jorden til at viberere i ubalance -og vil som vores andre indgreb påvirke vore økosystem......(Stabilitet/reaktioner) -

en måde at imødekomme vores afsindige dovenskab /var at tænke alternativt og satse på sol energi - eller at opsamle energien fra vinden -

Pastoren på Vandcykel ;-)(y)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down