Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

synkeforfang længde?

 Besvar Besvar
Forfatter
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: synkeforfang længde?
    Sendt: 29 Okt 2009 kl. 10:09
Jeg kom til at tænke å hvor meget man kan korte synke forfang op. Synes de knap 2 meter de er er lige i overkanten til åen når der også skal lidt line på til fluen.
Så hvor meget kan man tillade sig at korte ned uden at man ødelægger egenskaberne i forfanget?
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2009 kl. 10:19
knap 3 meter skulle der stå ;)
Til top
Klaus Jepsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kjgizmo Avatar

Tilmeldt:: 19 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjgizmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2009 kl. 10:30
Personligt benytter jeg 8 fods forfang på 1-hånds + knap 1 m tippet .. :-) Det fungere super fint for mig ..

På 2-hånds bruger jeg normalt et 10 fods på den lette 12 fods ..
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2009 kl. 10:37
Jeg bruger forfanget med flydeline.
Så jeg klipper det bare ned eller? Det synker stadig ned i samme dybde?
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2009 kl. 10:40
Mht synkeliner bruger jeg forfang ned til ca 0,5m utaperet nylon. De længste jeg bruger er 9' på S1/S2

/Bjarne
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2009 kl. 10:44
Sebastian Gjerlufsen skrev: Jeg bruger forfanget med flydeline.
Så jeg klipper det bare ned eller? Det synker stadig ned i samme dybde?...


Hvis du fisker med flydeline, så er længden af forfanget selvfølgelig afgørende for hvor dybt du kan fiske, så hvis du korter det ned, så fisker du selvfølgelig ikke i samme dybde længere !! ;-)
Til top
Morten Blichmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Salmonitis Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmonitis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2009 kl. 11:03
Jeg køber altid 10 fods forfang (fisker med 2 håndsstang). Hvis jeg går med 15 fodderen holder jeg fast i længden, og klipper et par fod af, hvis jeg går med fx min 13 fodder, fordi jeg synes, at det vægtmæssigt passer bedre til mine klumper til den stang. Jeg har en enkelt gang prøvet at fiske med et 5 fods forfang, og det er efter min mening absolut minimum for, hvad der giver mening af længde til en polyleader.
Til syvende og sidst er det et spørgsmål om temerament og kastestil - derfor: prøv dig frem.

Og hvis du vælger at korte polyleaders ned, så kan jeg anbefale allbright knuden for ´´montage´´ af tippet.

Morten
Til top
Brian Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bdjelling@mail.dk

Tilmeldt:: 19 Mar 2006
Geografisk: Jelling/Vejle
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bdjelling@mail.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2009 kl. 11:04
Lars B. skrev: <

Hvis du fisker med flydeline, så er længden af forfanget selvfølgelig afgørende for hvor dybt du kan fiske, så hvis du korter det ned, så fisker du selvfølgelig ikke i samme dybde længere !! ;-)


Det er rigtigt at man ikke fisker lige så dybt. Men man skal jo også huske at flydelinens spids jo også bliver trukket lidt ned. Fisker selv med flydeline og forkortet synkende forfang og det virker ganske glimrende.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2009 kl. 11:23
Hej Sebastian
Rio har lavet nogen på 7 fod;-)

se info her - se linket HER
(under versileader info)

Vh Jesper
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2009 kl. 16:49
Hej Sebastian

jeg går ud fra det er polyleader du fisker med. I mine øjne bør du ikke opfatte polyleaderen som en del af forfanget men som en forlængelse af fluelinen. Da jeg selv førhen benyttede polyleaders tarperede jeg forfanget ud fra polyleaderen. Typisk 9-12fod på flydende og intermediate og ned til ca 7fod på de hurtigsynkene.

mht. til at nedkorte din synkene polyleader vil jeg anbefale at korte lidt af ad gangen indtil du synes at du har fundet en længde der både passer til dybden du vil fiske på og en længde du finder behagelig at kaste med.

held og lykke:-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down