Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Brunalgerne, hvor blev de af?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Brunalgerne, hvor blev de af?
    Sendt: 02 Maj 2011 kl. 16:34
Hej
Hvor blev brunalgerne egentlig af?
jeg har selv et bud....
Var på Sundet i går, søndag, lidt syd for Hven. Dykkertur.
På 22-25m dybde var vandet brunt som Lo.. Dead og sigten så dårlig, at jeg ikke kunne se mine hænder, når armen var udstrakt. Vandet var 5c°
Her tror jeg de brunalger gemmer sig til bedre tider?
Nej, der var ingen fisk at se. 
På det "nye" vrag der for nylig er blevet fundet ved Saltholm. Dybde kun 8-10m med en sigt på 15-20m.  Kun de 18 gamle kanoner på denne kanonpram var der at se, men også spændende nok.
Der var en del kutlinger og en vandtemp. på 7c° - ingen fladfisk, ørreder, torsk, hajer eller andet med finner påCry
 
Ved du hvor algerne og især de kystnære fisk blev af?
/J
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 16:41
Hmmm... tror du selv lige har svaret på detWink
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Bjarne Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
B.N Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B.N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 18:12
Brunalgen forsvinder ved en vandtemp. 7-8 grader
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 19:01

Hej Jørgen.

Din beskrivelse af den oplevelse du havde i Øresund overrasker mig ikke.

Siden Pseudocharttonella begyndte sin massive hærgen i de indre danske farvande i marts har ingenting været som før og bliver det sandsynligvis heller ikke igen.

Blandt lystfiskere generelt er der den holdning at når vi ikke kan se algen mere i takt med stigende vandtemperatur...så er den væk og alt er godt...helt forkert !

Dette emne har været oppe herinde tidligere og det er tydeligt at interessen herom er lille...til gengæld er uvidenheden om denne ret enorm, for nu at sige det mildt, man lukker øjnene og tror at det hele nok løser sig selv.

Mit ærlige og oprigtige bud på situationen er at fiskeriet står overfor et totalt kollaps, at vi i løbet af året kommer til at opleve iltsvind stort set over alt og at hele økosystemet bliver ødelagt...har man sat sig blot nogenlunde ind i tingene må dette scanarie synes uundgåeligt.

Mvh

Jim.



Redigeret af scott - 02 Maj 2011 kl. 22:45
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 19:02
Citat: B.N

Brunalgen forsvinder ved en vandtemp. 7-8 grader

ja de forsvinder midlertidig  ved 7-8grader   og derefter falder de til bunden og ligger sig som et lag på bunden , indtil hen på sommeren hvor de højest sandsyntlig giver  iltsvind på de steder hvor vandudskiftningen  ikke er særlig god .

mit bedste bud efter hvad man har læst rundt omkring
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 22:35
Hej Kenneth.
 
Uden at man dog endnu er helt sikker, så mener man at det er sandsynligt at Pseudocharttonella samler sig i en kugleformet masse på havbunden og så at sige "overvintrer" sommeren over indtil vandet igen bliver koldere.
Alternativt vil de formentligt forårsage et hidtil uset kraftigt iltsvind hvis de der imod dør og skal omsættes af bakterierne, så det ligner jo unægteligt "pest eller kolera".
Mængden af alger som i tidligere år alligevel har resulteret i kraftigt iltsvind har været for intet at regne ift den algeforekomst vi har set i år, så det ligner en uundgåelig og helt uoverskuelig miljøkatastrofe som er under opsejling.
 
Og derefter...så kan vi godt glemme alt om kystfiskeri i mange år.
 
Mvh
Jim.
 
 


Redigeret af scott - 02 Maj 2011 kl. 22:38
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 23:39
var der ikke noget med at algerne ikke kun leve på dybt vand eller var det bare et rygte 
k&b
christian t.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 23:44
Det hed sig at de levede ud til 15 meters dybde, men Jørgens oplevelser indledningsvis fortæller jo at de sagtens kan leve på endnu dybere vand, husk på at de stortrives ved netop disse temperaturer.
 
Jim.
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 09:20
Jeg var ved svenskekysten i sidste uge og observerede flere steder helt inde i vankanten en begyndende brunlig plamage som lå som et tæppe over stenene. Det var helt sikkert et eller andet materiale under nedbrydning (og altså ikke de normale tang- og algearter, som gør vadning svært derovre). Vandet var helt klart, så det var et eller andet bundfældet sediment.
 
Hvis der også ser sådan længere ude er der vist ikke megen tvivl om at vi går en kedelig sommer i møde.
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 09:40
Som Jim er inde på er det vigtigt at skelne mellem levende og døde alger. Alger forårsager kun iltsvind hvis de dør og bliver omsat af bakterier, som er dem der bruger ilten. Derudover skal der en anden faktor til før iltsvind opstår, nemlig en lagdeling af vandsøjlen. Den lagdeling kommer om sommeren når overflade vandet bliver varmet op. Derved er der ingen vandudskiftning på bunden og iltsvindet opstår efterhånden som bakterierne bruger al ilten.
Når Pseudochattonella har opblomstret så tidligt som tilfældet er, må man formode at en stor del af omsætningen allerede er i gang og på denne årstid kommer der masser af iltrigt vand til bunden. Derfor er det ikke sikkert at der vil komme iltsvind i de ramte områder til sommer, det vil kun tiden vise.
Alger lever ikke på bestemte dybder i forhold til dybden, men i forhold til lyset. De kan kun leve hvis der er lys, så hvis sigtbarheden har været så lav som det bliver beskrevet har der højst sandsynligt ikke været alger tilstede i vandet. Hvilestadiet af algen burde være så tunge at de allerede ligger på bunden, men saltholdigheden er også højere i Øresund (ved bunden) så at nogle skulle svæve rundt er måske sansynligt. Men det kan hurtigt undersøges hvis der bliver taget lidt vand med hjem fra dykkerturen Smile
 
Til info er algen ikke en brunalge men en silicoflagellat.
 
Hilsen
 
Nikolaj
 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 10:03
Hej
Nu skal jeg på ny dyktur på søndag og er villig til at tage en vandprøve med fra ca 25-26m dybde... hvis der er alger i Østersøen også. Sundet har vi opgivet foreløbigUnhappy
Her er det planlagte dyksted:
 
 
men jeg aner ikke hvad jeg skal med en vandprøve, så hvem har forstand på at se hvad det er der gemmer sig der nede?
 
I søndags var der rigtig mange alger under springlaget her:
 
 
jeg kunne mærke vraget med hænderne, men så det sku´aldrig
Så det må jeg have til gode.Cry
 
/J
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 10:49
Biomassen af alger varierer vel kun fra år til år, hvis næringsstoffer og lysmængder ærdrer sig. Dette år tror jeg ikke er speciel mht næringsstoffer og lysmængde.
Derfor tror jeg ikke vi skal male fanden på væggen og frygte massedød til sommer. Algen er meget tydelig med sin brune farve. Tror at det gør at vores billede af tilstanden "farves". Mit bud er at det hele er en storm i glas brunt vand.
Foreløbig er der ikke noget som tyder på at algen har dræbt ørreder eller andre fisk på kysten, som bare er i nærheden af 1%.
 
Fordi at der ikke fanges det store på kysten lige nu er intet bevis. Der findes altid gode og dårlige år og vi aner mange gange ikke hvorfor, selvom der mange som mener at de har forklaringen.
 
Selvfølgelig mener jeg, at forurening skal begrænses mest muligt
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 11:41

Hej Martin.

Hvor ville jeg ønske at du havde ret.

Ud over hvad man med sikkerhed ved...eller ikke ved, så må vi bare konstatere at dette forår har været radikalt anderledes end de andre år mht fiskeriet, at der som du skriver, er gode og dårlige år er nok en mild og vanedannende underdrivelse for netop dette forår.

At der ikke fanges det store ved kysten som du skriver er ligeledes en underdrivelse...eller en overdrivelse skulle vi måske kalde det.

Gamle garvede lokale kystfiskere ved feks Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn har fisket røven ud af bukserne gennem hele foråret uden at opleve et eneste hug og fortæller at dette aldrig er sket tidligere.

I Svendborgsund afholdte man for nylig en stor trollingkonkurrence som traditionelt kaster pænt med fisk af sig...denne gang uden en enste fisk, heller ikke dette havde man oplevet tidligere.

To af mine fiskekammerater som godt kan finde ud af det pjat skulle jeg hilse at fortælle, er netop vendt hjem efter 2 ugers fiskeri i bla Limfjorden...uden en eneste fisk, heller ikke dette har de nogensinde prøvet før.

Selv har jeg netop været en uge på Ærø samt Sj.Odde på fiskeferie med 3 kammerater hvor hverken os eller de mange andre vi mødte havde mærket det mindste liv....og sådan kunne man blive ved.

Jeg ved godt at der er folk som lokalt oplever et forrygende fiskeri, men dette er i den grad også en undtagelse fra regelen.

Det er egentligt også ret morsomt at de som mener at tingenes tilstand nok ikke er så alvorlige aldrig har nogen som helst faglig forklaring som kan redegøre for dette, andet end at de tror og tror og vist nok mener osv...

Mvh

Jim.

Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 12:26

jeg har noteret mig de samme dårlige resultater ved konkurrencerne, og det kan være fristende at koble brunalger og dårligt fiskeri sammen. Der er bare ikke to år der ens og der foregår meget mere under havoverfladen, som vi intet aner om.

Synes bare at vi mangler det fældende bevis for postulatet.
 
Hvor er de døde fisk?????????????
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 12:47
Hej Martin.
 
Det skurrer lidt i mine ører når folk siger "brunalger"...denne alge vi taler om her er en ganske anden og grim karl, og ikke så uskyldig og harmløs som den almindelige brunalge.
 
Om fiskene endnu er døde er nok svært at påstå uden at få ørene i maskinen for som du siger har vi endnu ikke dette bevis.
Jørgen som indledte tråden og som jeg personligt kender ret god og meget tit snakker med fortæller at fisk som er døde ofte blot lægger sig på bunden og hurtigt bliver ædt af krabber og andre bunddyr, at han ofte har set feks en død skrubbe ligge på havbunden og at han ved næste dags dyk samme sted intet overhovedet har kunne finde....man siger jo også at "havet sletter alle spor".
 
Du har selvfølgelig ret i at to år ikke er ens, men dette år er sammenfaldet af uheldige omstændigheder så massive og påfaldende at det er bekymrende, der er i det hele taget alt for mange uheldige ting der kan kædes sammen så det giver en mening vi ikke bryder os om.
 
Mvh
Jim.
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 13:35
Hej Jim.
 
Det er et mærkeligt år og du underbygger det rigtig godt. Og jeg tænker at du kunne have ret. Jeg har det bare svært med, at mange er så skråsikre og stakkels lille jeg tænker, mon de har ret. 
 
For der var måske også en anden forklaring på det dårlige fiskeri.Så du får lige mine skeløjede muligheder.
 
Det har været meget koldt i år og det er vel først nu efter et kæmpe varmeboost at vi oppe på normal vandtemperatur.
 
Måske har fødeudbudet været bedre uden for vores kastedistance.
 
Eller er der bare variation år til år og straks stiller vi det fornuftige spørgsmål, "Hvorfor?". "Døden" eller mangel på samme skal have en årsag.
 
Jeg mener stadig at forurening og invasive arter skal undgåes, for det kan give forskydninger i den normale ballance.
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 16:35
Det er nu ikke så skidt som folk får det til at lyde... Jeg har fanget fint med fisk i Sydsjælland, og har haft flere ture med mere end en håndfuld fisk for enden af stangen. Det startede godt nok senere end det plejer, men det kan muligvis skyldes den kolde vinter.
Jeg tror vi skal afvente og se hvad der sker i vores farvande i den kommende tid. Der er jo ikke så forfærdeligt meget vi umiddelbart kan gøre ved det. Og det hjælper i hvert fald ikke at være pessimistisk.
 
 
Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 17:30
Hej Jim
Bare for at vi ikke kaster os ud i et kollektivt selvmord. Lillebælt/Kolding Fjord var meget hårdt ramt af benævnte alge, til orientering fanges der pænt med HØ både i fjorden, men også ude på Lillebæltskysten, mistede selv en rigtig god fisk ved Fænø i sidste uge. Har i weekenden fanget 2 pæne fisk 50-55 cm. Der er efter min mening håb for fremtiden, vi bør lytte til Nicolai, jeg tror han ved hvad han snakker om.
Hæng i derude, de store findes stadig.Wink
 
K&B
Peter Andersen
Kolding.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 18:25
Jeg ser nu heller ingen grund til at forfalde til sortsyn og dommedagsprofetier på grund af nogle magre år.

2006, 2007 og 2008 var nogle magre år på Østsjælland efter jubelårene i 2002, 2003 og 2004, og sådan vil det nok altid svinge i de forskellige områder. Møn har været en katastrofe i år for de fleste - sådan var det også på Stevns i 2006 og 2007 - for nogle i hvert fald. Det ændrer sig hele tiden.

Kystudsætningerne blev indstillet i 2001, og de har naturligvis smittet af på fangststatistikkerne i en periode derefter.

De sidste 2 år har vi været plaget semi-isvintre, som har forrykket hele billedet i forhold til, hvornår vi begynder at fange fisk i foråret.

Jeg KAN ikke deltage i klagesangen om manglende fisk, hverken sidste år eller i år, for jeg (og andre) har kunnet konstatere, at der er mange fisk, både nedgængere, store velkonditionerede overspringere og i særdeleshed fine blankfisk omkring 40-50 cm. Det lover godt for fremtiden.

Men der er ingen tvivl om, at der skal arbejdes for sagen, der skal laves rigtig meget opsøgende arbejde, for fiskene er ikke altid på de sædvanlige pladser. Men det er vel heller så ringe endda. At fange en havørred fra kysten har altid været en flidspræmie for mig, også selv om det har været lettere nogen år end andre.

Vi har set rigtig mange kystnære tobis, både i år og sidste år, og det er er vel at mærke store stimer, ganske som i de gode år i 03 og 04, og fiskene har også været under land når tilstedeværelsen af tobis har været massiv.

Det der kan undre mig er, at mange af fiskene omkring de 50 cm ikke har haft nævneværdigt med byttedyr i maven, mens større fisk har mæsket sig med sild og tobis.

Vi har en naturlig trang til, at søge plausible forklaringer på, hvorfor fiskeriet er godt eller skidt - nok mest når det er skidt, men der findes sjældent nogen endegyldig forklaring, og et dårligt fiskeri behøver nødvendigvis ikke betyde en nært forestående nedsmeltning af vores hobby.

I dette forår har det været kendetegnende, at fiskene har været samme sted som byttedyrene.

Jeg har ikke nogen "faglig" tilgang til problematikken om de manglende fisk regionalt, men jeg søger den heller ikke - det overlader jeg til de, som har forstand på den slags, og i stedet nøjes jeg med at henholde mig til egne observationer.
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 21:24
Til Ole.

Jeg har ligeledes bemærket at de grønlændere jeg har taget med hjem, intet har haft i maven, trods der både var tobis og hundestejle i vandet. Hvorfor mon?
Til top
peter nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
snus Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: Fredriksberg
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 21:51
Jamen kære Jim...
Hvad mener du at der kan gøres??noget må der da kunne gøres ved denne sag.....?
Peter
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 23:11
Citat: Jørgen S

 
men jeg aner ikke hvad jeg skal med en vandprøve, så hvem har forstand på at se hvad det er der gemmer sig der nede?
 
.Cry
 
/J
Hej Jørgen
 
Det er jo det Nikolaj skriver at han vil undersøge, så skal i bare finde ud af at mødesWink WinkWink
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 23:14
Citat: scott

Hej Martin.

Hvor ville jeg ønske at du havde ret.

Ud over hvad man med sikkerhed ved...eller ikke ved, så må vi bare konstatere at dette forår har været radikalt anderledes end de andre år mht fiskeriet, at der som du skriver, er gode og dårlige år er nok en mild og vanedannende underdrivelse for netop dette forår.

At der ikke fanges det store ved kysten som du skriver er ligeledes en underdrivelse...eller en overdrivelse skulle vi måske kalde det.

Gamle garvede lokale kystfiskere ved feks Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn har fisket røven ud af bukserne gennem hele foråret uden at opleve et eneste hug og fortæller at dette aldrig er sket tidligere.

I Svendborgsund afholdte man for nylig en stor trollingkonkurrence som traditionelt kaster pænt med fisk af sig...denne gang uden en enste fisk, heller ikke dette havde man oplevet tidligere.

To af mine fiskekammerater som godt kan finde ud af det pjat skulle jeg hilse at fortælle, er netop vendt hjem efter 2 ugers fiskeri i bla Limfjorden...uden en eneste fisk, heller ikke dette har de nogensinde prøvet før.

Selv har jeg netop været en uge på Ærø samt Sj.Odde på fiskeferie med 3 kammerater hvor hverken os eller de mange andre vi mødte havde mærket det mindste liv....og sådan kunne man blive ved.

Jeg ved godt at der er folk som lokalt oplever et forrygende fiskeri, men dette er i den grad også en undtagelse fra regelen.

Det er egentligt også ret morsomt at de som mener at tingenes tilstand nok ikke er så alvorlige aldrig har nogen som helst faglig forklaring som kan redegøre for dette, andet end at de tror og tror og vist nok mener osv...

Mvh

Jim.

Hey Jim
 
Til gengæld er der de sidste 14 dage nærmest flået Laks op i farvandet udfor Møn på dipsyer og overflade trolling...Wink
/Søder
Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 23:32
Jeg var her til aften ved Stenderup Hage, fik 4 HØ, ikke store, omkring målet, så håbet lever stadig.
Det er trods alt ikke det Døde Hav endnu. Wink
 
K&B
Peter Andersen
Kolding.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 23:50
Citat: snus

Jamen kære Jim...
Hvad mener du at der kan gøres??noget må der da kunne gøres ved denne sag.....?
Peter
Hej Peter.
Der kunne såmænd gøres meget rimeligt enkelt....en kraftig begrænsning af udledningen af næringsstoffer samt en radikal ændring af reglerne omkring fiskeri med garn, disse regler skulle gennem øget bevillinger til fiskerikontrollen håndhæves langt mere effektivt.
Havde man gjort dette tidligere havde tingene uden tvivl set helt anderledes ud i dag.
 
Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2011 kl. 00:26
Ellers en god og saglig debat holdt i en sober tone...dejligt.
 
Men kære venner, lad den ligge her...så tager vi den igen når vi en dag hører de rystende nyheder og ser de triste billeder i TV.
Og dem som har haft antennerne foldet ud vil næppe blive overrasket.
Til gengæld vil det store flertal få et chock.
 
Mvh.
Jim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down