Forfatter |
|
Per Karlsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: PK
Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Emne: Data på ældre fluehjul. Sendt: 16 Dec 2016 kl. 20:06 |
Jeg har fundet et par af mine ældre laks / havørred hjul frem igen,
desværre har jeg mistet al data på dem.
Trods gamle hjul, er de stadig fuldt funktionelle, og vil blive brugt
sammen med RST – Sage 15’
+ 16’ fra
en svunden tid.
Er der nogen, der kan hjælpe med data på flg. hjul:
J.W. Young & Son 1540
Magnum 200D
Magnum 140D
Jeg er
interesseret i, hvor meget bagline og højeste line klasse, der kan være
hjulene.
Evt. link
med data, er meget velkomne. (Har Googlet, men finder ikke noget brugbart!)
Jeg har
aldrig haft skydehoveder på disse hjul, så kapacitet vil være en god oplysning.
Alle hjul
skal bruge liner i kl. 10- 12.
På forhånd
tak.
Mvh Per Karlsen.
Redigeret af PK - 16 Dec 2016 kl. 22:46
|
|
Lars Mehl
Meget aktiv bruger
Brugernavn: lmehl
Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 16 Dec 2016 kl. 21:33 |
Har ikke data på 1504 - men har på 1525 3 1/2 Regular, 1530 3 1/2 wide , 1535 4 1/4 Regular, 1540 4 1/4 wide (Cortland DT10/ WF 11 + 100 yards 30lbs. backing) 1505 3 1/2 Regular, 1510 3 1/2 wide
Lars
Redigeret af lmehl - 16 Dec 2016 kl. 21:34
|
|
Per Karlsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: PK
Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 16 Dec 2016 kl. 22:20 |
Hej Lars.
Mange tak for data.
Mvh Per Karlsen.
|
|
Hans-Erik Nielsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: hean
Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 17 Dec 2016 kl. 01:34 |
Baglinerne er vel tyndere i dag end da man kørte i hestevogn til Hjallerup marked, så det skal nok medregnes;-)
|
|
Per Karlsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: PK
Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 17 Dec 2016 kl. 09:24 |
Hej Hans Erik.
Du er jo nok inde på noget af det rigtige, dels er Magnum hjulene til stor kapasitet, og en runningline og skydehoved, fylder vel de små 40% af kapasiteten, så mon ikke at der skal fyldes op med små 70m. bagline i 30 lbs
God jul og godt nyt år til alle på 123nu.
Mvh Per Karlsen.
|
|
Lars Mehl
Meget aktiv bruger
Brugernavn: lmehl
Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 17 Dec 2016 kl. 20:44 |
Korrekt , men min erfaring er at man skal passe på med at mikse gammelt og nyt.
En DT line og dens vægtfordelingen og måden den lægger/strækker sig på skal balanceres med bagline hvis man ikke vil ha et stykke running line i mellem.
|
|
Per Karlsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: PK
Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 17 Dec 2016 kl. 21:26 |
Hej Lars.
Ganske enkelt, ikke forstået!!!!!!!!!!
Jeg tror ikke, at jeg har ytret noget om grejets teksniske formåen, sammenholdt med liner / hjul / stænger, så det må du lige forklare
Mvh Per Karlsen.
Redigeret af PK - 18 Dec 2016 kl. 08:06
|
|
Lars Mehl
Meget aktiv bruger
Brugernavn: lmehl
Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 18 Dec 2016 kl. 20:54 |
Hej
Det var en kommentar til Hans-Eriks bemærkning om tykkelser på bagline og egne erfaringer med dette og DT liner!
Redigeret af lmehl - 18 Dec 2016 kl. 20:57
|
|
Klaus Bøse Jensen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Skarvbassen
Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Dec 2016 kl. 12:08 |
Jeg gør ofte det, at jeg midlertidigt først spoler flueline på ( hoved +running eller hel-line) og derefter backing. Så går jeg en tur på græsplænen og trækker det hele af. Derefter binder jeg enden med backing på spolen og spoler på.
|
|
Per Karlsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: PK
Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Dec 2016 kl. 13:20 |
Hej Klaus.
Jeg benytter egentlig samme fremgangsmåde, dog har jeg normalt 2 fluekurve, så kan jeg skifte tingene, men det er ikke så meget for at få linerne rigtig på plads, mere af interesse, hvad de oprindelige data på hjulene var.
I dag er der jo mange tykkelser på selve baglinen, og så er man vel også nød til at være opmærksom på, hvad tykkelse running linen har + hvad for et skydehoved, man vil bruge, dens længde afgør jo også, hvad der kan sploles på.
Mængden af baglinen, kan jo altid diskuteres, emn de oprindelige data, giver jo en udemærket indblik i, hvad eksempelvis længe af baglinen, kunne være, mest fordi man tit opgav, hvad brudstyrken var, men jeg har op igennem årene skaffet mig mange typer bagline, og noget af det er vel 0,45mm. og knokkelt stærkt, vel 60 kg.i brudstyrke, og ja, det siger sig selv i 0,45mm., så kan der virkelig være bagline på, vis man ønsker det!
Den 0,45mm. stammer fra en line, der blev brugt til at teste en ny type garn, og reperations snoren var på en 5000 m. spole, og var blandt andet fremragende, som bagline på de små fluehjul, til eksempelvis tørfluefiskeriet, her var der så pludselig adgang til rigelig bagline, trod små spoler
Mvh Per Karlsen.
|
|
kim bernt
Meget aktiv bruger
Brugernavn: lowlevell
Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Dec 2016 kl. 13:25 |
Glædelig jul allesammen, jeg tror ikke lige der er grund til at fortælle Per Karlsen, hvordan man gør tingene, han har glemt mere end de fleste af os har lært og der er rigeligt tilbage hos ham alligevel .
|
|