Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rugekasse Nyt

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rugekasse Nyt
    Sendt: 25 Mar 2014 kl. 17:35
Håber ikke i er trætte af at se på små fisk. Jeg synes de er skønne. Tænk på hvor de er om 4 år. Hvis de lever så længe. Wink
http://www.youtube.com/watch?v=6Jb6K_hFV9I



mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 06 Jun 2014 kl. 18:25
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2014 kl. 20:20
Tak for den unikke optagelse, som jeg ellers ville være gået glip af.
Herligt at følge deres reaktion på den nye store (og forhåbentlig) fagre nye verden. De optagelser burde overbevise den argeste modstander af rugekasserne.

Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2014 kl. 17:55
http://youtu.be/rq88UXakhYE


Blommesækken er ved at være opbrugt. Yngelen får tilladelse til at forlade rugekassen i næste uge. Jeg tror de nyder, der er grus at gemme sig i.
mvh Lasse Hagebro
Uden Logo, som jeg ikke kan sætte ind, fordi i hellere vil skændes end hjælpe en gammel mand.


Redigeret af lasse hagebro - 28 Mar 2014 kl. 18:05
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2014 kl. 18:13
Har sendt dig en PB.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2014 kl. 09:30

http://www.youtube.com/watch?v=zF8j3uzxE4s
Her er et klip fra første rugekasse  år2007. Det var dengang der kunne være problemer med sand. Det problem er jo for længst løst.Wink
mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 29 Mar 2014 kl. 09:34
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 20:59
Jeg var i går på besøg i et klækkehus. Yngelen var så langt fremme i udvikling at de kaldes svømmende. Det vii sige at de svømmer rundt oppe i vandet i overfladen for at søge føde. Når man førte hånden hen over overfladen skræmte man ikke yngelen, tværtimod.Confused Jeg ville gerne have filmet det, men havde desværre ikke kamera med, så jeg må tage de optagelser en anden gang.Embarrassed Det at yngelen opfører sig på den måde, er jo lige modsat den opførsel de har i rugekasser ude i vandløbet, her gemmer de sig under stenene og skal forstyrres før man får dem frem. Jeg mener, det er værd at tænke over. Det kunne jo være en af årsagerne til, at yngel født ude i vandløbet, har en meget større overlevelses procent.Wink 
mvh Lasse Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 12:00
Lasse,
Endnu et bevis på, at klækkehusfiskene er nogle uvidende og dårligt opdragede individer, som ikke har overlevelsesinstinkterne i orden. Det er så en af årsagerne til, at de dør meget hurtigt ude i naturen. Nå det var du jo godt klar over

Vi må se at få gjort op med den produktionsform - tænk hvad de fisk i virkeligheden koster os med gentagne udsætninger uden at det får nævneværdig effekt, bortset fra den negative.
mvh
Kjeld

Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 11:06

Creeek flowmeter (fint skal det være)

For at måle strømhastigheden i en bæk, eller mindre vandløb, kan købe en strømhastighedsmåler. Den koster ca. 2.300,00 kr + moms. Det er mange penge for en fattig hede bonde. Du kan også regne hastigheden ud ved, at kaste en mandarin ud i vandløbet og følge den over en bestemt strækning. Tage tiden på den forud bestemte strækning og regne hastigheden ud. Så skal du regne og det er ikke alle, der er lige gode til det.

Men,da det interessante for mig er, hvor i vandløbet rugekasser skal placeres for at få den optimale virkningsgrad, er der en lettere løsning.

Du tager en flydende wobler af dem med ske foran. Udskifter krogene med to små blylodder. Sætter 1 m line i og binder den til en stang. Du holder spidsen af stangen lige over vandoverfladen og måler hvor dybt wobleren bliver presset ned under vandoverfladen. De steder hvor jeg har haft de bedste resultater i forhold til strømhastigheden,ved jeg, hvor dybt wobleren skal gå. Hvor svært og dyrt kan det være . Nu fisker jeg ikke selv med wobler, men finder en hel del i buske og træer, efterladt af folk der ikke har fået opdateret deres dueligheds bevis i kasteprøver.
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 09 Apr 2014 kl. 11:11
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2014 kl. 20:04
Her er lidt godt nyt fra rugekasserne i Tarm Møllebæk.

https://www.youtube.com/watch?v=7WRAy2KT3pw

Af hensyn til interesse udefra er noget af titlen på engelsk. Efter bedste evne.
mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2014 kl. 22:55
Det er nogle gode klip du får lavet, og overskriften betyder så mindre.
Og din sans for genbrug, til rugekasserformål fejler bestemt heller ikke noget.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2014 kl. 12:53
Lasse,
nu må tiden snart være der, hvor du lægger underlægningsmusik på dine videoklip. Noget i retning af "I Danmark er jeg født".

Det kan din musikalske ven Hofdegnen vel klare, han plejer vist at synge for i bedehuset ude på heden - men selv uden muzak er det skjønt at se de små væsener tage deres første svømmeøvelser
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2014 kl. 14:31
Hej Kjeld
Du skal nok få noget med musik på af den en eller den anden art. Jeg var ved Tjæreovnene i Skatild i går. En ung man fra Silkeborg havde fået sin første laks. En skønhed på ca. 7 kg taget på flue. Alene den glæde der lyste ud af øjnene på manden, sætter mig i godt humør. Jeg snakker jo med mange rundt omkring og der er ikke mange negative kommentarer til rugekasserne mere.
Jeg sad lige og læste i nogle papirer fra 2008-2009. 
I 2008 udsatte vi 16.800 æg i Jordan Scotty boxe med en klæknings gennemsnit på 92-95%.
I 2009 udsatte vi 27.000 stk æg i samme type boxe med nogenlunde samme  klæknings procent.
Om det er årsagen til de tidlige gode resultater i Karup Å systemet i år er jo ikke videnskabelig bevist, men skadet har det åbenbart ikke. 10,4 kg 8,8 kg 8,4 kg 8,1 kg 7,4 kg alle blanke opgængere allerede i april. Når man tænker på at vi i gamle dage først rigtigt begyndte at fiske seriøst efter grundlovsdag i Karup Å systemet, må det siges, at være en fremgang. Jeg ville her til eftermiddag have været en tur i Haderis Å, du ved sikkert hvor til for at se om der var kommet fisk derop, men der blæser en pelikan i øjeblikket så det må vente.
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 17 Apr 2014 kl. 14:32
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2014 kl. 17:41
k

Nu virker min pc igen. 

Rugekasse nu med dagslysindtag.

Efter en ide , igen fra Nordjylland. Har vi forsynet rugekassen med vindue for dagslys. Grunden er følgende.

Æggene kan ikke tåle direkte sollys i rugeperioden, det er grunden til at lyset holdes ude indtil æggene er klækket. Når først de er klækket, vil vi gerne, forholdene er så naturlignende som muligt. Vi har derfor monteret et vindue i låget som  åbnes, når æggene er klækket. For at holde uvedkommende gæster, så som vandspidsmus, vandstær, isfugl, m.m. ude, er vinduet forsynet med plexiglas. Yngelen vi så fra starten vænne sig til dagsrytmen.

mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 06 Jun 2014 kl. 18:17
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2014 kl. 12:01

Her er lidt mere fra projektet i ved Tarm Møllebæk, lavet i samarbejde med en pålidelig fotograf og Den Mexicanske Hestetyv som forfatter.
mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2014 kl. 19:52

Dejlig dag på Skjern Å Lystfiskerfestival. Vi blev meget overrasket over den store viden, der var blandt de besøgende om arbejdet med rugekasser. Det skyldes nok den debat  og de oplysninger, der har været på nettet. Samt naturligvis Fiskeavisen og Aafisk, der har turdet skrive om arbejdet.

mvh Lasse Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2014 kl. 09:51

Det har været guld værd ,(  på dialog plan) for os at deltage i Skjern Å Lystfiskerfestival.

Rigtigt mange kom forbi standen og fik en snak om vores ide med brug af rugekasser til bestand ophjælpning.

Til vores foredrag om rugekasser fik vi en virkelig spændende dialog med en dansker, der bor og arbejdede med forskning i fiskeopdræt i Skotland. Hans arbejde var på et noget højere videnskabelig plan end det vi går med til daglig. Så det kunne somme tider være svært for amatører  at følge med. Han kunne godt se ideen med vores flydende rugekasse og mere natur nær form for fiskepleje havde en fremtid. Så vi blev enige om at holde kontakten ved lige.

Vi havde skænket en rugekasse af sidste nye model  til Auktionen. Jeg er sikker på den havnede i rigtigt gode hænder. En tysker der arbejdede med fiskepleje i et tilløb til Elben i nærheden af Hamburg, hvor der både er havørreder og bækørreder. Jeg havde tidligere på dagen talt med ham på vore stand, hvor vi gennemgik måden rugekassen kunne bruges på og de fordele der kunne være.

Vi fik talt med DCV i Borris om spulemetoden til udlægning af gyde grus. De kunne godt se det positive ved ,at man kunne få gruset ud på de steder, hvor det var vanskeligt at komme til og hvor det ville gavne mest i stedet for der, hvor det var lettest at komme af med det.

 

Normalt synger fuglene mest om morgenen og om aftenen. Men i Skarrild blev jeg forundret over, at de sang hele dagen. Nu hører jeg ikke så godt længere og jeg er heller ikke verdensmester i, at kende de forskellige fuglestemmer. Så det varede et stykke tid, før det gik op for mig, at stemmerne kom fra Sportsfiskerpigerne der havde stand meget tæt på os. En vidunderlig  beroligende og munter fuglesang, når man først har vænnet sig til det.

En stor tak til Lystfiskerforeningen af 1926 og Silkeborg Fluebinderlaug for at lade os komme og til dem der gad høre på os.

Dialog fremmer forståelse. Det er jo aldrig godt, når modparten blot stikker hoved ned i jorden og vender bagen til.

mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 26 Maj 2014 kl. 16:06
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2014 kl. 16:20

Der kom en nordjyde forbi " Forsknings Center Hagebro" i aftes, o g straks begynder problemerne.  Han havde en mini rugekasse til mindre vandløb med. Nu skal man jo ikke afvise nye ideer, før de er blevet undersøg og der er jo flere gange kommet noget godt fra de kanter. Jeg  kalibrerede den lidt. Lavede et par huller i bunden ved forkanten, således at der bliver vacum og strømretningen går fra bagenden og frem. Prøvede med lidt frugtfarve og lakse æg importeret fra Køge. Naturligvis med gyde grus i bunden, så vi får kloge fisk. Foreløbig resultat ser lovende ud.

mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2014 kl. 16:58

Degnen har været i Skotland på fisketur. I  en antikvarisk bog på et pensionat fandt han en interessant artikel  om brug af rugekasser for mange år siden. Nu er Skotterne berømte for at være sparsommelige, så det er måske en af grundene til,at de allerede dengang arbejdede med rugekasser. Desværre er teksten skrevet på serbo -kroatisk, så vidt jeg kan læse, men degnen har oversat lidt af det for mig. Det lød spændende. Måske det var forkert oversat, hvem ved.

mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 16:06



 



Redigeret af lasse hagebro - 05 Jun 2014 kl. 16:18
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 16:15
http://www.youtube.com/watch?v=kufMmPXZZcM

Når der kommer nye ideer Nordenfjords fra, er man jo nødsaget til at efterprøve dem grundigt og sætte lidt farve på. Det ser ikke så tosset ud.Wink 

mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 16:30
Hvorfor lægger du de gule kugler i kassen?
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 16:39
Hej Torben
Det er lakseæg importeret fra Køge. Det troede jeg du vidste.
OK, det er plastkugler der har vægt og størrele som lakseæg. Vi kan så kontrollere at gennemstrømningen ikke er for stærk så æggene hvirvler.WinkWink
mvh Lasse Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 17:07
Så forstår jeg da godt de mange klager over bestanden på Sjælland
Har du et bedre billede af degnens artikel, evt bogens navn?
Når jeg leder på nettet, går det som regel op i fjerkræ, skildpadder og slanger.i
Dog med denne undtagelse fra Canada
http://www.scotty.com/fishing-gear-equipment/salmonid-incubator.htm
som du da ikke skal snydes for
Mvh Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2014 kl. 17:31
Hej Torben
Jeg har ikke titlen på den bog Degnen tog fotokopi af. Jeg skal prøve om der kan findes frem til den. De Canadiske klækkebakker var dem vi startede med i 2007. De koster ca. 100 kr stykket incl. fragt og skat. Der kan kun være 400 stk æg i hver bakke. Der er for meget arbejde med ladning af dem især hvis vi skal bruge ny befrugtede æg. Der er problemer når de bruges under danske forhold med den materialevandring vi har i vores vandløb. Hulstørrelsen i bakkerne gør at vi risikerer at yngelen kommer ud med for meget blommesæk og ikke kan klare sig.
Du får ikke den samme kontrol med dine resultater, som vi får med en flydende rugekasse. Jeg skal prøve om degnen kan finde titlen på bogen. Wink
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 07:30
Bravo Lasse, jeg tager sgu hatten af for dig......obs. hvordan går det egentlig med din nye hat eller har alle madammerne spist den op den dersen slankende lawkage....smiler rigtig venligt
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 11:09
Hej Per
Efter jeg har fået ny hat har jeg ikke rigtigt fanget noget. Den skal nok have lidt patina først. Jeg bruger nu også mere tid på vores arbejde med rugekasser. Det bliver spændende om jeg kan få taget noget undervands film af den gennemsigtige mini rugekasse til vinter. Der kan jo laves nogle gode optagelser af æggene, blommesæk yngel og senere når yngelen gemmer sig mellem stenene.  Damerne har endnu ikke fået deres Othello Lagkage. Jeg trøster dem med. at så længe de ikke har spist den feder den ikke.Wink
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 06 Jun 2014 kl. 11:09
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 12:50
Hej Lasse du hedebonde opvokset i rindende vand,

Jeg talte i går med min åndelige vejleder i Karup, som med glæde fortalte mig om de mange fisk af arten havørred, som han har fanget i år i Karup Å. Han postulerede, at der med sikkerhed var fisk, en stor procentdel iblandt, som stammede fra rugekasseudklækkede æg, og det ser ud til, at han får det bedste år nogensinde i Karup Å. Han mener endda, at jeg vil kunne fange indtil flere fisk i åen i år.

Sker det Lasse, så køber jeg sgu en ny hat til dig, en postuleret uden skygge, for selv en hat uden skygge, har jo en skygge, når lyset er der. Den skal så lige fedtes godt ind i fiskeskæl.

Så jeg vil nok forsøge med mine tørflue konvertitter af Karup Å vådfluerne efter havørred i Karup Å i år.
mvh
Kjeld - Djævleøen

Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 14:27
Underwater eller underbart må det vis hellere hedde.....held og lykke med kasserne.....
Bageren i sdr, felding har ellers nogen enfame højsnegle som er ganske vanedannende...så efter 4 dage hos vores ven, springer syningerne i de åndbare.......
God Sommer
Per
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 14:43
Hej Kjeld
Glæder mig til at se dig. Jeg skal nok udpege en fisk til dig der ikke er lavet af hård masonit. Det må hellere blive i år, for de næste generationer kommer jo fra rugekasser med grus, det skulle ifølge de skriftkloge højne intelligensen. Nu tror jeg godt nok dine tørfluer alligevel kan narre dem. Vi får se.
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 15:05
Hej Lasse Hagebro
Lige en lille afklaring. Jeg er ikke helt på hjemmebane omkring disse rugekasser, det overlader jeg gerne til folk som dig og John, der har gjort et enormt arbejde på området.
Så, hvorfor deler disse kasser vandene (ferske, salte og døde), på denne måde.
For mig lyder det jo netop som om, det optimale for vandene, ville være en "både og" løsning - i stedet for en "endten eller".
At der er gået "Turf war" i den, forekommer umiddelbart overflødigt, hvis da alle gode kræfter ellers burde trække på samme hammel.
knæk & bræk
Steen
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2014 kl. 16:31





Hej Steen
 Rugekasser er selvfølgelig, som du skriver,  ikke en erstatning for vandløbsrestaurering, men en hjælp til opstart af bestande i nyåbnede og restaurerede vandløb. Du har ret, når du skriver, at det er et både og ikke et enten eller. Hvis du bliver ved at følge tråden her, vil du kunne holde dig opdateret.
Vil du være med fra starten, kan du under Natur Miljø finde en tråd, der hedder DTUs Uvidenhed. Det er en meget lang tråd, men fortæller en del om den behandling rugekasseideen har været udsat for, med det formål at få det fejet ind under gulvtæppet.Wink
mvh Lasse Hagebro
/







Redigeret af lasse hagebro - 06 Jun 2014 kl. 18:26
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2014 kl. 15:07

Bekæmpelse af svamp i klækkehuse i dambrug.

Vi har ikke problemer med svamp i de rugekasser vi sætter ud i bækkene. Der imod kan der være problemer med svamp i klække huse i dambrug, hvor man kører med borevand. Det kunne tyde på, at der i et naturligt vandløb findes visse mikroorganismer der beskytter æggene. Man kan så i dambruget bekæmpe svampen med formalin eller blåsten. Med de gener og udgifter det medfører.

Jeg talte i foråret med en dambruger fra den nordlige del af Jylland, der eksperimenterede med en mere naturlig bekæmpelse af svamp.

Han tog en skrubtudse og vred den lidt i indløbet til klækkerenden. Det virkede tilsyneladende. Den tilførte måske nogle af de stoffer, der findes ude i det naturlige vandløb og beskyttede æggene imod svamp.Wink

Nu ved jeg godt, at vores padder er fredede, men du behøves jo ikke at slå skrubtudsen ihjel, blot vride den lidt kærligt.Embarrassed Jeg lovede ikke, at nævne navnet på dambrugeren, men helt tosset tror jeg nu ikke han er.LOL

Natur medicin må være sundere end kemikalier.Wink

Jeg må hellere gøre opmærksom på at jeg er ædru og ikke har solstik.

mvh Lasse Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 21 Jul 2014 kl. 15:11
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2014 kl. 15:53
Hej Lasse,
Det er ikke ukendt at tudser og frøer udskiller naturlige stoffer der modvirker infektioner med svampe eller bakterier så den kære dambruger er ikke helt galt på den ;)
Dog skal de fleste stoffer være til stede i så øje koncentrationer at det overrasker mig (positivt!) lidt hvis det har en effekt blot at kæle lidt for den kære tudse i klækkerenden Wink
 
Mvh
Søren
 
 
 
 


Redigeret af sbn - 21 Jul 2014 kl. 15:59
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2014 kl. 16:27
Hej Søren
Tak fordi du tog det seriøst.
 Man kunne jo kæle lidt voldsom med tusdenWink, eller finde ud af nøjagtigt, hvilke stoffer der har den positive effekt og finde dem i større mængder andre steder i naturen.Wink Måske endda fremavle dem. Når man tænker på at malakitgrønt er kræft fremkaldende og formalin også har nogle skadelige effekter. Disse stoffer ender jo ude i vandløbet fra dambruget.Cry
mvh Lasse Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2014 kl. 16:35
Hej Lasse
Hvis man bruger malakit grønt i et dambrug kan det spores i de dambrug der ligger nedsstrøms for det dambrug hvor det bruges Det vil findes i fiskene
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2014 kl. 16:41
Hej John
Det er heller ikke længere tilladt, at bruge malakitgrønt i spisefisk.
Jeg tror forresten,du kender den pågældende dambruger for meget andet godt.
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 18:15

I DTUs 4 sider lange kritik af rugekasser og klækkebakker er kommet en ændring.

På Fiskepleje DK under, vandløb,udsætning af fisk, udsætning af ørred igen under rugekasser. Står der på sidste side nu.Wink

Vi har forståelse for, at der i forbindelse med undervisning om fiskenes biologi bliver anvendt klække- og rugekasser, hvilket allerede finder sted.

Det er da en begyndelse, selv om det har taget flere år.Big smile

mvh Lasse Hagebro

Forskningscenter Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 08 Sep 2014 kl. 18:24
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 21:34
http://youtu.be/IjmvV-tTExg

Bestand analyse Tarm Mølle Bæk ved Blåkilde Efterskole 3-10-2014.

Bestand analysen viste 1 stk laksefisk pr. 2 meter vandløb. Det var et dårligere resultat end året før, hvilket kan skyldes skybrud på Skjern  kanten i september. Et skybrud der forårsagede store oversvømmelser i Skjern By. Vi var forundret over, at der var så få ørreder i forhold til laks, for året før var ca. en tredje del af yngelen ørreder. Jeg har desuden fået oplyst af en af dem der fotograferede, at der på modsatte side af hvor vi gik, var tydelige spor af odder, der hvor vi startede analysen, bl.a. oddertunel og eskrementer. Vi kunne se på  eleverne, at der var stor interesse for projektet.

mvh Lasse Hagebro

Forskningscenter Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 04 Okt 2014 kl. 13:11
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2014 kl. 18:10
http://youtu.be/ix2OHYhrPIU

Her er et filmklip, der måske lidt tydeligere viser brug af mini el-sikret hyttefad til bestand analyse. Problemet med at det ikke rigtigt er taget i brug endnu er måske, at det kan spare en mand i arbejdsgangen.Wink Normalt bærer manden bagved rundt på en spand eller to og når der skal tømmes ketsjer over i spanden, skal han sætte spanden på brinken eller holde den imellem knæene.Embarrassed Jeg mener også det er mere skånsom for yngelen.Big smile

mvh Lasse Hagebro

Forskningscenter Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 06 Okt 2014 kl. 18:16
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down