Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Rygrad" på engelsk?

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: "Rygrad" på engelsk?
    Sendt: 19 Sep 2010 kl. 09:20
Hej herinde,
Er der nogen der ved, hvad rygraden(når man taler om en klinge til flue eller spin) hedder på engelsk?  For det kan vel ikke bare oversætte direkte til "Spine"?......
På forhånd mange tak
Michael L.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 09:23
Rygrad hedder "spine" på engelsk, også når der snakkes om klinger.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 09:54
kanon tak for detThumbs Up
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:08
In respekt for svaret så hedder det rent faktisk  backbone, når vi taler om fiskestænger.
 
Du kan selv forske i det ud fra dette link:
 
 
ligesom der jo rent faktisk er stager, som Shimano
 
 
der håndterer navnet.
 
Er du ind på diverse chats med engelsk issue, så omtales der hér eksempelvis:
 
"backbone of a fishing rod"
 
og det er jo på dansk ....."rygrad på en fiskestang".
 
På den anden side så er engelsk et fleksibelt sprog, men backbone ... det ligger mest for.
 
Take care
Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
Wink 
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:12
damm..............nu har jeg lige sendt en forespørgsel til en butik i UK(hvor >>spine<< er brugt)......Håber sgu, at de forstår mit spørgsmål alligevel.
Mvh.
Michael
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:13
Hej Per
 
Med respekt for dit svar, så hedder det på diverse stangbygger fora over det meste af verden "spine" når der snakkes rygrad på stænger Embarrassed
 
 
Mvh
Lasse
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:15
Hej  Michael
 
jeg er sikker på, at de forstår det alligevel. Har lige - godt nok i erhvervsøjemed - været på sprogkursus i Cambridge i England og lærte endnu engang, at engelsk er et fleksibelt sprog, herunder at de tillige accepterer mere amerikansk præget sprogbrug og ord "dialekt"/udtale, som jeg selv til tider rammer.
 
På den anden side .. hvis de vender retur og spørger ... hvad mener du ... tja' så er det på tide, at trække "backbone" frem fra ordbogen  Big smile
 
God vind med din forespørgsel Michael ...
 
Tight loops & lines
Per Jacomo   
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:29
Tak for det.........og tak for hjælpen alle 3Thumbs Up
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:31
Hej  Lasse
 
tja' ---- jeg tror nu ikke at der er noget der er rigtigt eller forkert, herunder er jeg sikker på, at der ikke er et 100 % korrekt svar i.f.t. det stillede spørgsmål.
 
Men men jeg kan selvfølgelig læse dit link og forstå det, ligesom jeg reelt set finder ordet backbone anvendeligt set i relation til det jeg selv har lært udi det engelske ..... og så kan det godt være, at nogen ?? har sat sig for, at det hedder "spine" udi stangbygning. I don't know Wink
 
(Måske bruger prof-stangbyggere "spine" og udi tale om stænger og rygrad bruger andre ... "backbone" ... )
 
In respekt for mit eget engelsk-amerikanske niveau .... så ligger backbone mig lige for .... og især in mente, at jeg har haft diskusudfordringer og kender lidt til biologi.
 
Nå, men jeg forstår dit budskab Lasse  Wink  og linket ligeså - måske jeg i flæng vil bruge begge udtryk - og så vil jeg ellers bevæge mig mod Hovedstaden og Omegn, så jeg kan være klar til FCK - Brøndby i Parken 18:00 sharp.
 
FCK !!
 
Fortsat god dag Lasse og i andre.
 
Take care
Per Jacomo
 
 
 
     
Til top
Lars Schriver Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lars schriver Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2004
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars schriver Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:39
sådan alle 4.
 
bare lige en Thumbs Up
se det er sådan forum skal bruges, hurtig hjælp, pæn og ordenlig tone.
må i alle få giga flex på klingen.
 
lars Big smile
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:44
Og må spinen holde
Jens
Smile
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 11:02
Hej Per
 
Sikkert ikke Smile
 
Mvh
Lasse
 
 
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 11:25
Hej
 
Jeg har altid haft den opfattelse, at det hed backbone, når der var tale om rygrad på en fliskestang. Af ren nysgerrighed, opstået på baggrund af denne tråd, har jeg draget min ordbog fra HØST frem. Af den fremgår det, at rygrad i anatomiens verden hedder spine, mens det figurligt hedder backbone.
Jeg fortsætter derfor med at mene, at det hedder backbone, men er da overbevist om, at det nok skal blive forstået, såfremt ordet spine bruges.
 
Mvh
 
Karsten Andersen
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 13:08
Det er nok mere både/og end enten/eller.

En dansk stangbygger, bosat i Sverige, kalder sine stænger for "Spine direktion", så det kan det jo nok også hedde!

Bo
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 18:37
Hej Karsten
 
Det er også helt okay at mene det Smile
 
Drager man det mest autorative værk om fiskestænger ind, så bliver der dog brugt udtrykket "spine" gennemgående i den hvorimod "backbone" ikke bruges en eneste gang.
 
Kilde:
Don Phillips: The Technology of Fly rods 
ISBN: 1-57188-190-5
 
Er endnu ikke stødt på nogen som ikke vidste hvad der var tale om når man brugte udtrykket "spine" nogensteder udenfor DK's grænser endnu, så er ret sikker på det vil blive forstået Smile
 
Mvh
Lasse
 
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 18:57
Jeg har også kun stødt på ordet "Spine", både i tale, og på diverse stangbygger forums.
Ordet backbone, fremkommer dog en hel del i forbindelse med madlavning LOL
Til top
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 19:10

Google giver 2.010.000 hits på Rod+spine og 596.000 hits på Rod+backbone

Konkluder selv..
A bad day of fishing is better than a good day of work.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 509
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 19:29

Det hedder "Spine" og har aldrig heddet andet når vi taler stangbygning og det at finde rygraden på en klinge. Tror nu nok nogle vil trække på smilebåndet ved brugen af backbone i den sammenhæng LOL

Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 19:34
Jeg stemmer nu også for spine - det er også den betegnelse jeg er stødt på hos diverse udenlandske stangbygningssitesSmile
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2010 kl. 12:40
Jeg tror forviringen stammer fra, at vi taler om to forskellige ting.
1. Stangbyggeren finder "rygraden" for, at bestemme hvilken side af klingen øjerne skal placeres på. Spine- den side en stang naturligt vil bøje til pga. ovalisering af røret.
2. Den udøvende bruger af stangen bruger den til at trække/løfte med. Backbone- altså hvor stærk stangen er.
Ad 1. Der er desuden ikke helt enighed om øjerne skal placeres på bugen, ryggen eller siderne af klingen. Men der er en helt anden historie.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2010 kl. 16:01
Hej Lars
 
De engelsk talende kammerater og venner jeg har bruger udtrykket "lifting power" når de snakker om en stangs evner i retning af at løfte/trække Smile
 
Ang. stangbygningsdelen, så er der guldkorn at hente i det link jeg gav i starten af tråden, helt rigtig der er ingen enighed der LOL
 
Mvh
Lasse 
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2010 kl. 17:09
Måske er der også en forskel, som afhænger af hvorvidt det er en britisk eller amerikansk fisker/stangbygger som skriver:
Her benyttes "backbone" blandt en gruppe af hovedsageligt amerikanske fiskere, som går meget op i havstængers kvaliteter (se post 4 i denne tråd):
 
Man kan også lave den klassiske google-test. En søgning på "spine rod fishing" gav 398.000 resultater. En søgning på "backbone rod fishing" gav 159.000 resultater. Med de forbehold som ligger i en sådan søgning, kan man altså konkludere, at "spine" nok er den mest almindelig term. Men 159.000 hits på "backbone" er nu alligevel en del.....  
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down