Jeg er blevet spurgt til, hvordan vi i "gamle dage" lavede vores egne modeller til blink fremstilling, og jeg har fortalt de forventningsfulde unge mennesker, hvordan jeg og andre grejmagere greb tingene an.
Jeg fortalte blandt andet, at mange af mine grundmodeller er formet i et stykke hårdt træ, og så lakeret, hvorefter jeg har taget en afstøbning af grundmodellen, og så arbejdet videre på ideerne.
De første prototyper, var normalt støbt i ren bly, for at kunne skrabe - file - bøje emnet, og når man så i praksis have afprøvet blinket ved vandet, kunne man få et endeligt emne, som der så blev lavet form af igen, og så var det blink, med prøver og andet klar, men alle mellemled gemt, med journal over, hvad der var ændret.
Remi Garder, var kendt for at være meget omhyggelig, når der blev lavet nye blink, og han var rigtig dygtig til det + at han var en af de første, som brugte Sillicone formene, og kunne så lave nogle helt forrygende overflader og mønstre, samt blink, der virkelig gik ordentligt.
Jeg lærte på et tidspunkt, at bruge mine træemner, til at ændre blinkets tykkelse og vægt, ganske enkelt ved at dyppe emnet i noget klar tykt flydende lak mange gange, så blinket voksede små 1,5mm. i tykkelsen.
Det gav en mulighed for at få en god grundmodel, lavet i flere udgaver, men forskellig vægte, men oftes med næsten samme gang, og selvfølgelig længere kast, ved højere vægte.
Jeg brugte oftest celleose lakker i klar, men hvad ville man bruge i dag?
Kravet skal være, at lakken kan tørre hurtig - være glat i overfladen - fås på dåse, da det ville være sagen, at kunne dyppe blink emnet ( træ grund modellen), og lakken må ikke være 2 komponent.
Hvad vil man anbefale af lak i i dag?
På forhånd tak.
Mvh
P.K.
Redigeret af PK - 16 Sep 2016 kl. 11:13