Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gudenåen

 Besvar Besvar
Forfatter
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gudenåen
    Sendt: 19 Okt 2015 kl. 12:43
Hej alle lystfiskere.

Jeg er blevet inviteret til Gudenåen på fredag hvilket man jo ikke kan sige nej til. Dog er jeg selv kystfisker, og relativt ny indenfor dette fag, så langt fra ekspert. Derfor har jeg brug for lidt hjælp, som jeg håber I kan give mig.

Jeg fisker med en 9 fods klasse 7 stang ved kysten med WF line. Er det helt umuligt for mig at tage den med derop og så montere polyleaders i forskellige synkehastigheder - hvis ja hvilke vil i anbefale? Pt. har jeg selv eksperimenteret med en intermediate polyleader ved kysten og tænkte om jeg kunne forsætte med det i Gudenåen eller vil i mene der skal helt nyt line setup til?
Jeg kan jo tage en spinnestang med - men ja, flue er bare så meget federe.

Hvad med fluer - mine kystfluer dur vel ikke?

Skal jeg have linekurven med, eller er den bare til besvær?

Håber I kan hjælpe mig :)
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2015 kl. 14:02
Hej Mathias.

Hvor skal du/i fiske i Gudenåen?

Jeg vil mene at du godt kan bruge din WF+polyleader, dog skal du bruge en meget hurtig synkende en af slagsen, da der er ret dybt mange steder. Det optimale ville nok være en tohåndsstang, og nogle dertil tilpassede skydehoveder med en densitet omkring S4-S6. Men når du bare skal fiske en enkelt dag, så kan det sagtens lade sig gøre med dit nuværende setup. Dog bliver det lidt bøvlet med grøde, og udhængende siv, men her kommer det også meget an på hvor du skal fiske. Jeg har mest erfaring med BSF's vand. Jeg ville nok vælge at tage linebaljen med, nu hvor du selv siger at du er ret ny i åfiskeriet, plus at kast med tunge synkende polyleaders aldrig er så fandens elegante ;-) 

Mht fluer, så er rørfluer at foretrække. Og det gør heller ikke noget at de er belastede. Farven er ikke så vigtig, bare fluen bliver præsenteret for laksen! Der kan dog være nogle mønstre som er bedre end andre visse dage. Eks. Uldsok, Green Highlander, Munkerfluen er alle gode mønstre. Og husk en meget spids trekrog. Jeg syntes Owner laver nogle rigtig gode kroge til formålet :) Og husk så at din tippet skal være forholdsvis tyk, da det jo er store fisk i åen :)


Forresten så er dit nuværende setup perfekt til gedderne i åen, som der i øvrigt er ret mange af, og i ret grove størrelser ;) 

Knæk og bræk 

-Rasmus
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2015 kl. 14:05
Hej Rasmus.

Mange tak for dit input.

Hvad tykkelse vil du mene tippet skal være?
Til top
Lars Leander Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
leander

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Geografisk: Odense C
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leander Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2015 kl. 15:29
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2015 kl. 15:40
fiskeri med en-hånds er meget svært på grund af grøde.
På BSF-stkket må der vaders(forsigtig) hvilket kan være nødvendig for at komme fri. 
WF med poly kommerdu ingen vegne med. Der skal skydehoved på i synke 4-6 og du skal kunne underhåndskaste da overhåndskast med denne type hoved ikke er nemt. Mange steder er der heller ikke plads til bagkast.
Jeg vil satse på spin hvis der skal fisk på landSmile
Til top
Lars Leander Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
leander

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Geografisk: Odense C
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leander Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2015 kl. 15:42
Efter 25 års fiskeri i Gudenå på Langå Sportfisker forenings vand kan jeg kun sige; drop fluefiskeri snoppet. Fat spinnestangen, en hånfuld rørfluer og gå så i gang med spinflue, alternativt en Meps 5, så er du godt på vej. Er du stædig og vil fluefiske er det 2 hånds og synke liner. Knæk og bræk Smile.
Mvh.
Lars Leander.
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2015 kl. 16:35
Okay. Der er tydeligvis delte meninger, men det skal der bestemt også være plads til. Om det kaldes snobberi, kan vi vist altid diskutere. :)

Jeg må hellere tage lidt forskelligt med derop så jeg kan bruge det som virker på dagen.

Mange tak for gode input!
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
damquick Avatar

Tilmeldt:: 14 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér damquick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2015 kl. 17:32
Hvilken rig bruger i til spinflue ?
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2015 kl. 17:48
Hej igen :)

Som jeg skriver, så er det ikke det optimale setup, med en enhåndsfluestang med polyleaders. Men nu hvor Mathias skriver at han kun skal fiske en enkelt dag, så ville det være dumt at smide et eks. antal tusinde kroner efter nyt grej ;) Men ja, jeg ville nok også foretrække en tohånds med diverse synkende skydehoveder. Det kan dog lade sig gøre på enhånds nogle steder. Dog spiller lokalkendskab rigtig meget ind- altså at vide hvor laksen står diverse steder, og hvor der er grøde og andet vegetation i åen. ( En smule held skader heller aldrig ved laksefiskeri Wink ) 

Jeg ville nok bruge minimum 0.30mm FC. Og hvis det er helt umuligt, så fat hedningestangen, og smid nogle mepps 5 opstrøms, og fisk dem langsomt retur. Det er nok noget af det mest benyttede/effektive. Det er også meget lettere at lære vandet " at kende " med en spinnestang, før man begiver sig i krig med fluen.

Meeen der er nu noget helt særligt over at gå med fluestangen- fisk eller ej :) 

-Rasmus


Redigeret af Rasmus Bech - 19 Okt 2015 kl. 17:55
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Okt 2015 kl. 22:35
hmm jeg vil nu ikke kalde mig selv snobbet og jeg synes der skal være plads til os alle, uanset hvilken form for fiskeri vi bedriver - vi fisker på de måder vi selv tror på og uden fordomme for andres form for fiskeri!

Det kan være svært med enhånds fluestang, dels på grund af mangel på plads til bagkast, grøde, åens bredde osv, men jeg har set flere fiske med enhåndsstænger. Jeg vil tro at der udover synkende polyleader skal mindst en intermediate eller sinktip3.

Jeg fisker selv med tohåndsstang ved Gudenå, og var så heldig at få både en laks og en havørred sidste uge - så det er absolut muligt at få fisk på flue
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down