Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sekundlim

 Besvar Besvar
Forfatter
Bjarne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
B

Tilmeldt:: 01 Aug 2005
Geografisk: Aabybro - Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sekundlim
    Sendt: 25 Okt 2009 kl. 09:22
Hej fluenørter

Er der nogen af jer fluebindere, som har kendskab til sekundlim, som ikke er skadeligt/mindre skadeligt at indånde. Jeg kan blive lidt bekymret for regningen senere ...

Jeg bruger Loon vandbaseret headcement, men bl.a. ved binding af rørfluer bruges sekundlimen lystigt ved samling af rør, indbinding af skind mv.

Jeg har en punktudsugning i huset (gammel salon), som jeg alternativt overvejer at benytte fremover. Det bliver bare tidskrævende at bevæge sig hver gang. Så tænkte jeg på, om nogen har kendskab til en holder, som man kan bruge, hvis man binder 4-5 fluer ad gangen og så flytter sig til vinduet/punktudsugning, hver gang de skal limes/lakkes. Fluerne skal kunne hænge med trådholder .... Alternativt må jeg købe 4 regalstik mere ... :-)

På forhånd tak !









:-):-):-):-):-):-):-)
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 09:27
tjaa, har hørt at det skulle være sjovt at sniffe lim... hehe.

spøg til side.

hmm, prøv bare at lave noget gennetræk når du limer/lakker.
det er så små mængder du får indenbords at det med garanti ikke har betydning.
med mindre at du binder fluer på fuldtid.....
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 11:02
Hej Bjarne

Jeg har rigtigt dårlige erfaringer med sekundlim. Kort og godt så er jeg ganske overfølsom for stadset. Hvis jeg kommer til under fluebinding at indånde dampene, så bliver jeg afsindig forkølet dagen eller dagene efter. Du kan sagtens lave stærke fluer uden sekundlim. Gode whipfinish knuder lavet i hånden eller med værktøj er vejen frem.
Skal du have sekundlimen frem så sørg for god udluftning.


Venligst

Jan Fensten
Til top
Peter Terndrup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter T

Tilmeldt:: 05 Dec 2005
Geografisk: Ved fiskevandet
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 11:09
Mikael Frödin omtaler problemmer med sekundlim i en af hans film, og forklare hvilke bivirkninger det har haft for ham:-)
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 11:11
Hej Peter

Jeg har filmene til at stå på hylden. Kan du huske hvilken film det handler om?


Venligst

Jan
Til top
Bjarne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
B

Tilmeldt:: 01 Aug 2005
Geografisk: Aabybro - Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 17:59
Hej alle

Tak ...

Ja, jeg vil også gerne høre, hvordan det har påvirket Frödin.

Har han fundet et alternativ til sekundlim ..

Vh

Bjarne
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 18:24
Jeg har fået det sådan, at åner jeg en tube/flaske uden udluftning, så kan jeg straks mærke det i øjnene.

Så nu foregår det udendørs, når jeg limer rør:-(

Hilsen
Peter
Til top
Christian Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ce

Tilmeldt:: 03 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 111
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 18:33
Peter, hos dig vil det ikke skade :-):-)
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 18:36
Ha ! Ja de bliver sgu algevel så grimme, at det ikke betyder noget om jeg kan se dem eller ej(y)
Til top
Peter Terndrup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter T

Tilmeldt:: 05 Dec 2005
Geografisk: Ved fiskevandet
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 19:41
jan fensten skrev: Hej Peter

Jeg har filmene til at stå på hylden. Kan du huske hvilken film det handler om?


Venligst

Jan


Nej! Desværre ikke.....
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 19:58
Brug bare sekund lim.
Fluerne bliver kønnere, og de kunstige matrialer får en stærkere og flottere nuance....he he.


Brug kun limen udendørs, det går lige i hjernen, og er ikke just sundt :)
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 20:26
Tror nu ikke det er specielt slemt med mindre du sidder med hovedet ind over lige når det sætter sig. Det er jo ganske små mængder man skal bruge, ellers tørrer det ikke.

Tror stort set alle ´´sekundlim´´ er Cyano Acrylat (CA) basserede og så vidt jeg husker er det vanddampen i luften de reagerer med, når de størkner. Sikkert derfor det kun er godt i meget tynde lag, så det har adgang til luften.

Kommer slf. an på hvor meget plads man har til indbinding af skind og på rør er det jo generelt et ret smalt område. Vil dog sige, at mine geddefluer aldrig har haft problemer med bunnystrips bundet med stramme tørn og Bennechi lak på så det suger godt ind i skindet.

Apropro så er der jo også nogle ulemper med sekundlimen, hvis det rammer andet på fluen eller trækker op i materialerne, alt bliver jo træls stift og får den hvide belægning på overfladen, når det tørrer. Loon Hard head har jeg brugt en del, men det har til gengæld en masse problemer med at det bliver mælkehvidt on and off, når fluerne bruges. Meget underligt og ærgeligt, da det ellers er fedt til at opbygge flotte hoveder og rygskjold med.
Til top
Bjarne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
B

Tilmeldt:: 01 Aug 2005
Geografisk: Aabybro - Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:23
Hej Peter

Lidt nysgerrig ... du har jo nok bundet flere fluer end gennemsnittet.

Men bruger du kun sekundlim, når du limer rør. Hvad med senere i processen evt. ved indbinding af skind eller afslutning af hoved ? Du bliver da forkølet af alle de turer i haven ... :-) Du binder jo ret hurtigt.

Har du i øvrigt nogle gode ideer til at sikre høj produktivitet i sin binding ...?

På forhånd tak !



Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:26
Der er ingen tvivl om at sekundlim indeholder en masse yderst spændene sager, som abolut ikke er sunde, hverken at indånde eller få på huden.
Jeg oplever nøjagtigt det samme som andre også nævner, at øjne og næse begynder at løbe i vand når jeg bruger stadset.

Skal jeg absolut lime med sekundlim, foregår det udendørs og iøvrigt så bruger jeg flere alternativer alt efter hvilke fluer jeg binder.

På rørfluer limer jeg slet ikke rørene sammen mere, men skærer yderrøret skråt og fikserer rørerne med bindetråden.
Ellers smelter jeg et hoved på inderrøret og presser det ind i yderrøret inden det er kølet af.

Hvis jeg har behov for at sikre hår og andet på mine fluer, så bruger jeg en gammel flaske lak, som er ved at være for tyk, så får materialet en lille dråbe/klat hvorefter tørner jeg blot bindetråden videre i den våde lak. synes det holder lige så godt som sekundlim og er meget nemmere at arbejde med

Jesper Rasmussen
(som iøvrigt har prøvet at få sekundlim i øjet, hvilket absolut ikke kan anbefales for uøvede)
:-(:-(
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:52
Hej Bjarne

Den med sekundlim og skind, har jeg aldrig brugt. Skal skindet sidde tæt til kroppen uden rib, så snyder jeg med fluorocarbon som rib;-)

Ellers bruger jeg kun tyndt flydende lak til første lakering, som lettere suges ind i hovedet på fluen, og så en tykkere til de følgende.

Vil man binde flere ens eller forskellige fluer af samme mønster, så er det en god idé at finde de materialer frem, som man kommer til at bruge på alle fluer på en gang.

Eksempelvis, så vil jeg binde 10 grå freder, og finder 10 hackler frem før jeg binder den første. Så kan jeg variere dem eller gøre dem meget meget ens.

Binder jeg 10 laksefluer, så lægger jeg alle hackler og vingekomponenter ordnet på bordet inen jeg går igang.

Håber det var noget af det du mente i dit spørgsmål, ellers må du bare spørge igen.

Hilsen
Peter
Til top
Bjarne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
B

Tilmeldt:: 01 Aug 2005
Geografisk: Aabybro - Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:06
Hej Peter

Tak .... det var det, som jeg tænkte på. Hvad for noget lak kan du anbefale ....

Jeg går ud fra, at du binder een flue helt færdig, før du går til den næste -- eller kan du finde på at binde i tempi ?

På forhånd tak !

Bjarne
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:15
Hej Bjarne

Benecchi lak. Den lille flaske med gul etiket og nål i låget. Når den er ny er de ret tynd, så jeg har nogle flasker i forskellige konsistens.

Jeg binder stort set alle mine fluer i 2 eller 3 tempi. Skal jeg binde 3 ens laksefluer, så er det noget lettere at styre længe på krop og mængde af hacklet, når man kan sammenligne uden vinge osv.

Hilsen
Peter
Til top
Bjarne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
B

Tilmeldt:: 01 Aug 2005
Geografisk: Aabybro - Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:53
Hej Peter

Tak for dine svar ...

Her var lige et sidste spørgsmål ... binder du så på tre stik eller hvordan ?








Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 07:15
Hej Bjarne

Nej jeg afslutter. Jeg laver lige tre knuder, og lader ca. 3 mm tråd hænge, så sker der ikke noget.

Hilsen
Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum