Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nautilus FW5+ vs. Danielsson F3W 4seven

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nautilus FW5+ vs. Danielsson F3W 4seven
    Sendt: 26 Okt 2009 kl. 19:51
Håber på lidt input vedr. et let kystfluehjul til #6.

Hvad er jeres preference hvis valget står mellem enten et Danielsson eller et Nautilus - begge i Feather Weight udgaverne?

(y) Nicolai
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:05
Hej Nicolai

Tja' reelt set så er min holdning til kystfluehjuil, at de groft sagt bare skal kunne opbevare line and that's it, men når jeg nu har et Nautilus FW5, som jeg har haft i et par år, så lige et HAK ved det. Er iøvrigt et godt allround-fluehjul til AFTM -5-7 klassen ved og i de danske vande.

Jeg har udelukkende brugt det på kysten og det især sidste år, hvor det var in for mig, herunder endog meget stabilt i sit brug - smooth. Danielsson har jeg ikke prøvet og kommer nok heller ikke til det, Nicolai.

Fluehilsen
Per Jacomo ;-)
Til top
Tommy Silberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Silberg

Tilmeldt:: 22 Jan 2005
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Silberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:12
Bare for at være nysgerrig; har I haft nogle tegn på rust på jeres Nautilus hjul?
Har hørt en lille fugl pippe om at nogel af Nautilus hjulene ruster.......
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:28
Hej Per,

Jeg går mest med monofil skydeline og skydehoved, men dte sker da også at en alm. WF line kommer på hjulet. Hvis jeg søger et hjul til #6 mener du da at jeg kan klarer mig med FW5 i stedet for FW5+ ?

Dit svar bliver med stor sandsynlighed nok noget i retningen af, at det kommer an på hvor meget bagline jeg vil have til rådighed, men jeg prøver alligevel.

;-) Boss
Til top
Nikolaj Martins Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SydfluenVS Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SydfluenVS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:36
Tommy Silberg skrev: Bare for at være nysgerrig; har I haft nogle tegn på rust på jeres Nautilus hjul?
Har hørt en lille fugl pippe om at nogel af Nautilus hjulene ruster.......


Det har jeg, men det er en metal cylinder der sidder inde ved ved center pinden, det kan dog gøres ok igen med wd40 eller våbenolie...men det har ikke givet problemer. Det skal lige siges at FW modellen er en ferskvandsmodel, og det kan godt forklarer det lidt.

Men et dejligt hjul og let...Jeg siger (y)(y)(y)(y)(y) for det...

Nikolaj MArtins
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:45
Har nøjagtig samme oplevelser som Nikolaj.

Er voldsomt glad for mit FW5+ (y)(y)(y)(y)(y)

/Michael
Fluefiskerne Vestsjælland
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:55
Enig i dine betragtninger,omend det med, at det er et ferskvandshjul generelt skal tages med en gran ´´salt´´, al den stund at hjulet kommer fra Florida og omegn og de norske udviklere godt ved ´´hvad salt er´´ og især i Florida vs en dansk lunken fjord ;-)

I min verden er intet fluehjul reelt bygget til rigtigt saltvand, men med pleje og de rigtige smøremidler m.v., så går det rigtigt fint med Nautilus i denne, som i/på deres andre modeller (kender flere, som har hjulet i deres ´´fluehjulsstald´´).

Køb det blot Nicolai og plej det som din kvinde!
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord ;-)
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:00
når prisen på et produkt skal vurderes skal den mulige brugtpris jo også tages i betragtning. Det er jo derfor at vi køver kedelige biler med en sikker gensalgsværdi:-)

Begge hjul er glimrende med Danielsson er klart nemmere at sælge igen.
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:03
Personligt ville jeg klart foretrække FW5+, men det hænger sammen med flere forhold for mit vedkommende.

Dels foretrækker jeg p.t. at dyrke WF-liner og dernæst en del bagline + dertil fleksibilitet til at putte en 7'er på !

Men men hvis du kører med f.eks. Gel-Spun-bagline - f.eks. 90-120 meters penge, så vil dette i kombination med bagline, skydeline og skydehoved sagtens kunne klares af den almindelige FW5'er. (når vi snakker #6 - det hjul går min kammersjuk Henrik ´´Bach´´ Romsdal med...).

Personligt kan jeg iøvrigt også lide lidt luft mellem yderdelen af skydehoved eller WF-linen ud mod spolekanten, men det er jo for en stor del smag og behag.

Se iøvrigt

- se linket HER

og så kan Michael Jørgensen måske supplere lidt, da han har været overthere i Florida og lure lidt mere på hjulene og har erfaring med flere størrelser!

Per Jacomo (y)
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:07
Hej Jesper

jeg tænker aldrig i brugtpris på noget som helst - og stort set heller ikke biler ...... - da jeg lever hér og nu og ikke i morgen ;-)

Dernæst så har jeg for vane ..... ikke at sælge mit brugte grej - spørg bare min kone.

Det jeg har fået ud af det er iøvrigt mit eget ´´fiske-kontor´´ og det er jo glædeligt en sådan efterårsaften.

Men det ændrer ikke ved, at det der med svenske hjul,
Vvolvoer og andet giver godt igen, når ´´man´´ vil slippe af med det ´´gamle´´.

Per Jacomo
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:18
Respekt for ikke at skele til mulig salgspris:-)

Det er personer som dig der sikre at alfa Romeo trods at sælger biler:-)

Hvis målet er mere linekapacitet vil jeg vælge Danielsson LW

i wide version

- se linket HER

De fleste går rent faktiske med for lette hjul i forhold optimalt balance mellem hjul og stang men det er en helt anden historie.

Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:20
Så vidt jeg kan se af Nautilus hjemmeside omtales FW som et hjul ´´for the freshwater and light saltwater angler´´, så det bør vel ikke volde problemer at anvende hjulet i saltvand.

;-) Nicolai
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:25
Hello Jesper .....

Okie dokie, men det med Alfa Romeo mente jeg nu nok mere var en 80'er ting, omend det er et par dage siden. Dengang som nu ....... købte jeg ikke Alfa-Dytter, men det er nu mere fordi jeg også fokuserer på, at kunne have mit fiskegrej og gutterne med, når vi kører ud til vandet ;-)

Per Jacomo (y)
Til top
Martin Eggert Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Eggert Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eggert Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:26
Per Jacomo skrev:

Køb det blot Nicolai og plej det som din kvinde!



Jo, men mine kvinder plejer ikke at kræve ´´smørrelse´´ :-)

Undskyld afbrydelsen...
/Martin
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:31
Scierra´s Traxion skulle også være designet til kyst;-) NOT

dansk kyst er ellers langt mindre krævende end tropisk fiskeri men selv ikke i danske ´´brak-vand´´ holder en del grej ikke hvad der loves.

Hjul med en SIMPEL og hermetisk lukket bremsekonstruktion er at foretrække.

Ud over Danielsson og nautilus er Sage og Waterworks fine bud. Det er jo også et spørgsmål om smag mht. design.

Danielsson er for mig et klassisk design med en gennemtestet bremse.
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:34
Hej Jesper,

Hjulet skal bruges til mit hjemlige kystfiskeri, så linekapacitet (bagline) er nok ikke problemet rent fiskemæssigt.

For så vidt angår vægt, så har du nok ret i din betragtning, og jeg vil nok være bedst tjent med at prøve de forkellige hjul af på stangen.

Så vidt jeg kan se vejer de forskellige modelle følgende:

Nautilus FW5+ 4.2 oz. = 120 gram
Danielsson F3W 4seven = 148 gram
Danielsson F5W 4seven W = 189 gram

Den wide udgave som du anbefaler vejer således ca. 40 gram mere end den ´´smalle/normale´´ udgave, og denne knapt 30 % vægtforøgelse tror jeg bliver lige tung nok.

Hjulet skal bruges på Orvis Helios, saltvandsmonteret 9' #6.

/Nicolai
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:42
Hej Nicolai,

I klasse 6 bruger jeg den gamle danielsson FW4-7 hvor jeg også har spoler i 5-8. Her er der maks. linekapacitet kombineret med lav vægt.

Det vejer kun 128gr.

https://- se linket HER

De kan sikkert findes på brugtmarkedet.

Til tung en-hånds anvender jeg deres LW6-9
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:44
Martin Eggert skrev: <

Jo, men mine kvinder plejer ikke at kræve ´´smørrelse´´ :-)

Undskyld afbrydelsen...
/Martin


Må jeg supplere:-)

Vælg en model hvor lyden kan slåes fra.
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:58
Det med lyder der kan slås fra - det kan jeg klart tilslutte mig ;-), og det mener jeg da er en mulighed på Danielsson F3W om end jeg ikke ved hvad Nautilus og øvrigt omtalte ´´modeller´´ (y) - har af muligheder.....

/Nicolai
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 22:02
Hej Jesper,

Når du nu synes at et 120 grams hjul passer godt på din #6 stang, så kunne det naturligvis være spændende at høre hvor meget den anvendte stang sådan ca. vejer?

;-)Nicolai
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 22:12
Godt spørgsmål:-)

Fisker med en CTS bygget af Henrik Dons men den har ikke været på vægten.

Han er hysterisk med vægt så den er vist under 100gr. (Henrik- correct me if i am wrong)

Derudover fisker jeg med en Loomis GLX #6 2-delt.

Kan ikke finde vægt på deres hjemmeside men er ret sikker på at den også er under 100gr.
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 23:21


Der er ingen tvivl om, at blærefaktoren er størst ned Nautilussen. Stort set alle har jo et Danielsson efter LOOP-logoet forsvandt, og hjulene blev prissat fornuftigt :-)

Mvh Brandt


Så må jeg være pænt blæret ;-)

/Michael
Til top
Nikolaj Martins Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SydfluenVS Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SydfluenVS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 23:26
Her også:-);-)(y)
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 08:55
Tak til alle - ´´blærerøve´´ såvel som ´´alm. dødelige´´ for konstruktiv og munter feedback!

Hold jer muntre! :-)

Nicolai
Til top
Martin Broch-Lips Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mbl

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mbl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 11:00
Hej

Jeg kan kun tilslutte mig de gode sider ved et Nautilus. Jeg har haft glæde ved at gå med et 5FW+ i et par år. Jeg har også oplevet lidt rust på cylinderen, men ikke noget seriøst. Dog har jeg kæmpet lidt med en pibende mislyd ved afstripning af line det sidste halve år - en mislyd der kommer fra o-ringen på ´´toppen´´ af cylinderen. Det kan man dog smøre sig ud af.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide om andre har oplevet det samme og om der findes reservedele eller andet til at afhjælpe problemet?

Jeg har lige købt et no. 3 til tørflue, så jeg er bestemt ikke færdig med Nautilus! Fantastisk flot hjul i blæksprutte design - synes jeg...

Vægten på de nye Danielsson (F3W) er noget højere (som angivet ovenfor). Den gamle FW model var derimod lettere (vægt angivet på linket).

Mvh Martin

Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2010 kl. 12:59
Hej

Jeg overvejer et Nautilus FW til min nye #7 kyststang, men vil lige høre lidt om kapaciteten.

Vil en FW5+ kunne rumme en WF #7? ...eller runningline + 10-11 meter skydehoved på 16-18 gram?

Mvh

Nikolai
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres