Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med forfanget der ikke strækker i alle kast.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Problemer med forfanget der ikke strækker i alle kast.
    Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:40
Hej.

Jeg synes jeg har lidt problemer med at få mit taperede poly leader forfang til at strække sig helt når jeg afslutter mit kast og lader linen falde på vandet. Er det fordi mit forfang er for langt? Det er et 10' taperet Loop poly leader Trout, i enden af det har jeg sat 80cm spids 0.28 forfang. Min stang er en 9' Kinetic Icon Fly #7.
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:41
jeg er lige med på en kigger, men uden at vide det med sikkerhed har jeg forstået at det som oftest er forfanget der er for langt...
Til top
Martin Lund Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
micra

Tilmeldt:: 29 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 192
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér micra Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:45
Umiddel lader forfanget til at være for langt. Hænger fluen ikke under underlinen i bagkastet?
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:54
Hvis jeg forstår dig rigtigt, så mener du om fluen ligger under min line i bagkastet? Hvis det er det du mener, så kan jeg sige, ja, den har det med at falde hurtigt ned i mit bagkast.
Til top
Klaus Jepsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kjgizmo Avatar

Tilmeldt:: 19 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjgizmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 20:57
Det kan være flere ting der gør det, men umiddelbart lyder dit forfang meget lang.. Klip den tip ned til 40 cm og istedet derfra monter 40 cm 0.26 ..

Dit forfang når at aflade alt energi inden den får forfanget strukket .. Og så .. Teknik, teknik og teknik.. :)
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:00
Forfanget er på ingen måde for langt, det er jo ikke en gang 1.5 x stangens længde, sagt 100 gange før, prøv med et kastekursus !! :-)
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:03
Mener du at poly leaderen skal klippes så det er 40cm og så montere 40cm, så hele forfanget bliver 80cm i alt?
Men du har ret i at al energien aflades inden forfanget er strukket.
Til top
Klaus Jepsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kjgizmo Avatar

Tilmeldt:: 19 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjgizmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:07
har jeg sat 80cm spids 0.28 forfang


De 80 cm skal deles op i 40cm 0.28 + 40cm 0.26

Og bagefter kan jeg kun give Lars ret.. Gør dig selv den tjeneste med et kastekursus. Det bliver de bedste penge du kommer til at give ud
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:20
Hej Kim,

Lyder som om du ikke har nok modstang/friktion i din line, fisker du med monofil skydeline...

Du kan enten lade 3-4 meter line ligge i vandet før du putter line i din linekurv, dette vil opbremse dit kast og strække linen ud.

Du kan også sørge for at din line stopper brat ude i kastet, enten at du selv stopper linen når du kan mærke energien forsvinder, eller kun have det line ude du kan kaste ud minus 1 meter, så stopper kastet også før linen er helt strakt ud.

Såfremt du har en monofil skydeline på kan du evt. spørge folk her i forummet som bruger det samme om hvad de gør for at få linen strakt ud, tror du fleste kun tager det line ud de kan skyde ud og så spoler lidt line tilbage igen, så linen stopper brat i slutningen af kastet. Mener også at have hørt før at folk som bruger monofil skydeline bruger et lidt lettere skydehoved, det skulle vidst også hjælpe.

Alt dette selvfølgelig såfremt du bruger monofil line, men det lyder som om der ikke er nok friktion i linen.

K&B

Jacob
Til top
Peter Martinussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martinussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martinussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:27
Prøv at sænke stangspidsen mod vandet når du afslutter kastet, den nedadrettede bevægelse med deraf følgende let træk i linen vil hjælpe forfanget med at ´´rulle´´ sig pænt ud i forlængelse af linen. Tag eventuelt også et kig på Globalflyfishers Leadercalc og bind dine egne forfang.
K&B
peter
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:30
Hej Kim

Nej dit forfang er ikke for langt, det er faktisk kort, idet en polyleader ikke hjælper særlig godt til med at fjerne energien. Faktisk burde de 80 cm 0,28 rette sig ud som det nemmeste i verden, og det mest almindelige problem med polyleaders, at de retter sig for godt ud og har energi tilbage så det direkte slår tilbage.

Stangen er sådan set ligegyldig, hvilken flueline bruger du?

Mvh
Lasse

Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:45
Jeg fisker ikke med skydehoved. Jeg bruger en Loop Multi wf7i.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:45
Kim :

Af de typer poly leader´s der findes på marked synes jeg bestemt at - Airflo laver den bedste type...Vælg lakseudgaven...den har den tykkeste kerne og er et meget godt udgangspunkt.

Jeg bruger både 5 - 0g 10 fod udgaven - og synes at de bringer utroligt meget til fiskeriet.

En overset faktor - der dog ikke berøre dig så meget er poly leaders i forbindelse med kraftige lakseliner - Klumpliner # 10 - 12....Disse er forlods lidt rigide i kraft af deres tykkelser....Man mister meget liv for enden af en sådan line....Noget laksefiskere ikke altid har blik for - Her kommer poly leaderen til hjælp og gør den yderste del af klumplinen - levende...

Vigtige ting hvis man fisker med små fluer på kraftige liner...

Nå det var noget andet...

Jeg synes din tip er en kende for lang det kan godt være, at det er her det halter - Kort den ned til blot 50 cm. totalt...Så tror jeg den virker..

Men ellers... prøv Airflo - Intermidiate eller den fantastiske hover i 24 lb udgaven....de virker feneomonalt.

Venligst

Jesper Fohrmann
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 21:54
Hej Kim,

Bruger du linekurv...

Prøv at lade noget af linen ligge i vandet så linen bliver bremset.

K&B

Jacob
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 22:49
Mange tak for jeres informationer. Jeg har fået kortet mit poly forfang lidt og så må jeg se i morgen om det går bedre med at få det til at fungere.
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 06:58
Kim Jensen skrev: Mange tak for jeres informationer. Jeg har fået kortet mit poly forfang lidt og så må jeg se i morgen om det går bedre med at få det til at fungere.


Din udrustning virker ok, jeg tror det er teknikken i at skyde linen. Du kan selvfølgelig kompensere ved at lave nogle korrektioner, som at bremse linen på flere forskellige måder. Jeg tror du skal arbejde lidt med din timing i hvornår du slipper linen for at skyde linen af sted.
Prøv bare at overdrive til begge sider ”slip tidligt/slip sent ” og se hvordan linen og kastet ændre sig.
Held og lykke
Tc
Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 10:03
Umiddelbart vil jeg tro at dit forfang på 10´er lidt for kort. Når du kaster igennem med en #7 line vil polyleaderen ofte meget hurtigt vende rundt, når den ikke er længere.

Jeg har selv haft den erfaring at et langt forfang giver pænere kast og bedre mulighed for at strække forfanget - det sakl naturligvis siges at der er en balance som skal opnår og at man selvfølgelig ikke kan sige jo længere jo bedre - men forfang kan helt sikkert blive for korte (især ved lange kast) og jeg tror det er tilfældet for dig

Prøv evt. at kaste med et taperet nylonforfang f.eks. Loop Multi på 13´, som er forlænget med ca. 70-80 cm 0,26 eller 0,23 spids (alt efter fluens størrelse). Det virker for mig.

mvh

Nikolai
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 15:04
Hvor lange er dine kast? Er det et generelt problem? Er det kun i modvind? Kaster du med åbne eller lukkede linebuer? hvor lang line kan du skyde? sker det også hvis du ikke skyder linen?
Du lyder ikke særlig erfaren (klippe et pollyleader forfang ned til 40 cm?;-))?
Jeg kunne forestille mig at du ikke har fart nok på linen/ kaster med alt for lange bevægelser af stangen uden at spænde den. .
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres