Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Winston

 Besvar Besvar
Forfatter
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Winston
    Sendt: 02 Nov 2009 kl. 18:57
Hej,
Var lige ved kysten et par timer i dag , og lånte min BIIx til en makker , som blev lidt forelsket :-)
Jeg mener jeg har læst om ´´flere en en´´´ forhandler i DK ... er der en der kan huske hvem /hvilke ?
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2004
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 19:05
jagt & fiskerimagasinet KBH , men ved du vel
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 19:06
- se linket HER

De er importører.

Kan iøvrigt købes til rimelige penge her:
- se linket HER
Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 19:07
Hej Ole ,
Ja , men husker at have læst i forum , at der var en alternativ ... ikke fordi jeg har noget imod J&F , tværtimod , altid god service derfra(y)
Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 19:15
Hej Jesper,
Jeps , fint nok , forhåldsmæssig ikke de store penge at spare når man lægger fragt til ... og vi skal vel støtte de hjemlige ( en gang imellem ) ;-)
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2004
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 19:21
Jørn kan du ikke lige give din bedømmelse i tråden længere nede hvor der står Hardy spin ;-)
Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 19:36
Hej Ole
:-) , jow , det kunne jeg jo godt have gjort , men da jeg ikke har brugt den mere end jeg har gjort , så synes jeg ikke det er passende , at jeg roser den til skyerne ,uden længere tids brug , alene på baggrund af min kærlighed til Hardy stænger.
Jeg har aldrig haft noget imod en langt håndtag -tværtimod ... og stangen kaster fremragende og er også pæn udført. Det skal vel lige nævnes , at jeg kun har brugt den (og alle andre) med fastspolehjul.
Grunden til salg er , at jeg vel fisker max 1-2 gange om året med spinnestang, og jeg har stadig har min gamle ridsede Seatrout2000.

Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2004
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 19:45
Tak
følger lige med her om der skulle være andre i DK som forhandler Winston , har du prøver kigge England pund jo lav som bekendt
Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 20:29
Hej igen Ole,
Ja , men synes ikke lige jeg har haft held til at finde den i Uk , ser ikke ud til der er så mange Winston brugere derovre :-) ... jeg bruger for det meste formlen, 1/4 dels besparelse i forhold til DK prisen, ellers synes jeg ikke det er umagen værd ...
Jeg er sikker på der var en tråd , hvor en bruger/forhandler nævnte sig som leveringsdygtig på Winston stænger , men kan jo huske fejl ...
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 20:32
Jørn Christensen Koch skrev: Hej,
Var lige ved kysten et par timer i dag , og lånte min BIIx til en makker , som blev lidt forelsket :-)
Jeg mener jeg har læst om ´´flere en en´´´ forhandler i DK ... er der en der kan huske hvem /hvilke ?
...


Hej Jørn.

Har selv en Bllx 9`#9 som jeg købte i J&F for et par mdr siden.
Hvilken klasse er din ?
Da jeg stot set udelukkende dyrker kystfiskeri har jeg valgt den i # 9 da Winston klassificerer deres stænger på en måde som minder om fortidens stænger, altså en mere korrekt klassificering.
Min Bllx kaster overbevisende, roligt og kompetent med en Vision Extreme Distance WF-#9 hvor jeg virkeligt kommer dybt ned i klingen og henter kræftene i boron-bundstykket, men det er som om at den ikke kører så godt med skydehovede...har lidt svært ved at sjusse mig ind på en vægt hvor det spiller.

Så hvis der er andre som skulle have noget erfaring med omtalte stang ville jeg da meget gerne høre lidt om det.

Mvh.
Jim.
Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 20:47
Hej Jim,
Min er en #8 , og jeg bruger et #8 Orvis skydehoved , som virker fortræffelig.
Jeg burde vel egentlig sige VAR , da det ser ud til min makker vil beholde stangen - den var ikke til at vriste fra ham igen :-) , så nu vil jeg nok prøve rådet fra Lars Enkelund i en tidligere tråd ( Winston vs streamdance) , og anskaffe en 9,6 MX #7... men har min tvivl om det skulle være bedre ...
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian P.

Tilmeldt:: 24 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 21:12
Hej Jim

Et udmærket valg, som jeg selv benytter til at sende fluen ud over horisonten - under gode forhold ind i næste tidszone.

Jeg benytter et (desværre) udgået Orvis skydehoved #8 i intermediate. Længden er knap 11,5 meter og vægten er, så vidt jeg erindrer, 18 gram. En, efter min mening, fortræffelig kombination.
Fra en yderst pålidelig og yderst kompetent kilde ved jeg, at en flydende Rio Outbound #7 skulle være et andet fortræffeligt valg til netop denne stang.

Venligst
Christian

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 22:40
Hva s.... hej Christian.

Hyggeligt at du lige kom forbi her også.

Det er måske det... i kredse... meget omtalte Cola-farvet skydehovede du er inde på her som angiveligt skulle være mere end fremragende.

Med den line som jeg nævnte synes jeg virkeligt at stangen er en vidunderlig ´´kastemaskine´´ med masser af feeling og musik i.

Jeg HAR faktisk en Rio-outbound flydende #7 som jeg synes virker lidt klodset til min Bllx og fra en pålidelig og i øvrigt også kompetent kilde som vi begge kender...for tungt, dette er også min oplevelse og det undrer mig lidt for klumpvægten på 17,8 gr burde jo sidde lige i skabet.

Altså...du mener at 18 gram vil få Bllx #9 til at spille, lyder også fornuftigt nok , men....

Ved ikke om netop #9-udgaven er lidt ´´besværlig´´ med henblik på valget af netop skydehoveder, synes måske at det virker sådan.
Endvidere føler jeg også at den er ret vindfølsom.

Men tak for dine råd Christian, jeg vil forsøge mig i henhold til disse og forhåbentligt opdage at jeg ikke behøver at ærgre mig over at mit valg ikke faldt på en MX som jo ret beset er en ´´helt anden stang´´.

Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 22:55
Hej Jørn.

Tak for dit svar.

Jeg prøvede netop Bllx #8 for nylig og den kørte faktisk rigtigt godt med et hoved på 18 gram i ca 10,7 m.
Dog fik jeg indtryk af at man ikke uden videre kan overføre denne oplevelse til min #9 i det at den som sådan ikke ´´virker´´ som 1 klasse højere.

Ja ja hvis din makker bare holder fast nok i din Bllx så kan det jo godt være at du skulle overveje at kaste dig ud i rådet fra Lars Enkelund.

Bllx og MX-serien er jo som bekendt ret forskellige i det at sidstnævnte virker til at være ´´spændt meget hårdere op´´.
Jeg har prøvekastet nogle gange med MX i 9`#6 og tør godt påstå at det ubetinget er den bedste 6èr jeg endnu har prøvet, altså efter min smag naturligvis.

Jeg fisker stort set udelukkende fra kysten og måtte jeg kun vælge een stang, ja så blev det denne.

9,6 MX #7 som du nævner har jeg ikke prøvet men har fået fortalt at det skulle være noget af en kraft-karl.

Mvh.
Jim.
Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2009 kl. 23:52
Hej Jim
Jeg har haft MX 9 #7 , men synes det var et kæmpe skridt tilbage i forhold til min IIx #8 :-(
Lars lød ret sikker på at jeg ville synes om 9,6 #7 ... det lille stykke extra ville gøre forskellen :-) well , vi må se om han får ret - ellers kommer han til at overtage den til fuld pris + renter :-)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 00:24
Nu ved jeg ikke helt hvilke egenskaber du specielt lægger vægt på ved valget af stang, men det er rigtigt at den selv samme stang i en given klasse ofte føles dybere, mindre temperamentsfuld og mere harmonisk med det lille stykke ekstra.

Man må så håbe at Lars kender dig så godt at han ikke får tørre lommesmerter...selv om en MX 9,6 #7 nok ikke er den værste ´´bøde´´ man kan få.

Held og lykke med projektet.

Mvh.
Jim.
Til top
søren jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
S_Jacobssen Avatar

Tilmeldt:: 09 Mar 2008
Geografisk: 2750
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S_Jacobssen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 09:07
jeg bruger kin min mII MX kl 5 på kysten og den sparker R.V både med en WF og ikke mindst med et skydehovde.


Super stang(y)(y)
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 09:55
Hej Jørn & Jim

Har haft fornøjelsen på min tur til United Bluff sidste år, at prøve en del af MX stængerne.

Når jeg anbefalede 9,6 # 7 fremfor 9 fods udgaven skyldes det at den længere udgave føles mere harmonisk i sin kraftudfoldelse og havde den hastighed jeg ledte efter imodsætning til 9 fods udgaven. Lige præcis 9,6 udgaven besidder den blanding af en dyb og rolig aktion (når den får noget at arbejde med) som IIx'erne og en typisk amerikansk saltvandsstang som, efter min mening, gør den perfekt til det lidt tungere kystfiskeri og fiskeri i mindre åer. Den har et meget bredt arbejdsspekter mht. til liner og vægte på skydehoveder. Når jeg bruger den på kysten sidder der som regel et hoved på 17-18 gram på.

9,6 MX'eren var den moderne og værdige afløser for min gamle og trofaste Sage RPL 796, som jeg havde ledt efter længe.

Havde den med til Alaska i september, hvor den sparkede røv og uden problemer sugede kræfterne ud selv de mest genstridige sølvlaks. Og havde det ikke været for en nyfundet kærlighed, havde den fået langt mere ´´scenetid´´ end tilfældet blev.

Hvis I kommer forbi hovedstaden skal I være velkommen til at komme forbi og prøve den inden I beslutter jer for køb.

I øvrigt, Jim, hvis jeg i dag skal anbefale én stang til kysten ville det blive MX'eren 9 fod klasse 6. Jeg har efterhånden prøvet en del 6'ere, som er skudt af igen, men den her bliver i skabet.

Hvis I leder efter et alternativ skulle I tage og kigge på CTS's Affinity stænger fra Ussing-Bech. Har dog p.t. kun kendskab til MX udgaven. Har dog fået meget varme anbefalinger af både 5'eren og 6'eren i X udgaven, og de skal da helt klart også prøves inden alt for længe.

Med venlig hilsen

Lars
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian P.

Tilmeldt:: 24 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 11:13
Hej Jim

Ja, det er det cola-farvet skydehoved fra Orvis.

Jeg tror, at vores kilde om Rio Outbound er identisk, så min hukommelse må havde svigtet fuldstændig. At Outbounden trods vægten føles for tung, skal sandsynligvis forklares i klumpens længde og/eller tapering.

Angående springet mellem BIIx 9´ #8 og BIIX #9, så er taperingen på de to klinger væsentlig forskellig, og det er forklaringen på den relative markante forskel mellem netop de to modeller.


Mvh
Christian

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 12:04
Hej Lars.

Det anede mig nok at man, som det er tilfældet med så mange andre stænger, ville opleve MXèren som mere harmonisk og tempereret i 9,6`-udgaven, netop de seks tommer ekstra i toppen ´´kompenserer´´ i positiv forstand for den vildskab nogle vil finde for voldsom, samtidigt med at de oprindelige kvaliteter i 9 fods-udgaven er rimeligt bevaret...hvis man kan udlægge det sådan.

Min oplevelse med Winston MX samt Bllx, specielt sidstnævnte, er at de tillader en utrolig bredde i valget af vægte på skydehovedet omend det er en smule subjektivt betragtet i det at man fra Winston`s side, i modsætning til måden at klassificere på i nutidens gængse forstand, har bibeholdt en meget konservativ og ærlig klassifiering og netop derfor bliver man forbløffet når man står med en Bllx #9 i hånden og tænker ´´ Hold da kæft en skøn 6èr´´....selv om de har skrevet #9 på den.

Som jeg oplever det i grove træk, har Winston efterfølgende introduceret deres MX-udgave for ikke at bliver overhalet indenom i ´´tidens krav´´ til hurtige og stivere stænger, og parallelt bibeholdt deres mere konservative udgaver til glæde for tilhængere af den oprigtige og korrekte måde at klassificere stænger på, det er jo denne tidstendens der gør op med begrebet ´´fiskestang´´ eller ´´kastestang´´.

Forleden dag gik jeg på kysten i en lidt drilsk vind med min Bllx og blev lidt småirriteret over at det ligesom ikke spillede rigtigt, jeg gik op og riggede min Sage TCR #8 til med et 10,6 m skydehoved på 18 gr og fik med det samme denne herlige fornemmelse at denne kombination bare gør præcis som jeg vil have den skal gøre....skøn ´´kastestang´´, så jeg har endnu et uafklaret hængeparti at gøre op med omkring min Bllx....hvad jeg egentligt skal med den.

Som du er inde på så kræver Bllxèren virkeligt noget at arbejde med, en vægt hvor man virkeligt får spændt stangen i bunddelen hvor kræfterne ligger, men det virker som om at det er på bekostning af linehastigheden som jo er et must på de mere blæsende dage.

Hvis jeg feks ofte fiskede i British Columbia ville Bllx #9 være et fortræffeligt valg, men på de forblæste danske kyster hvor forholdende er noget anderledes tror jeg at MX-udgaven egner sig betrageligt bedre.

´´fiskestang´´ eller ´´kastestang´´ ?

Mvh.
Jim.
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 12:34
Hej Jim

Jeg har på en tur til Berlin (!) prøvet en del af BII-X'erne. Jeg fik ikke prøvet 9 #9, men en del 7'ere og 8'ere.

Hvis du ellers har kræfterne til det kan jeg varmt anbefale 10 fods klasse 8 stangen. Stangen kræver et lidt tungere hjul for at balancere korrekt, men for fa.... hvor har den stang kræfter. Har fisket med den på svenske kysten i 15-16 sekundmeter skæv sidevind, hvor selv spinnefiskerne fortrak til bilerne. Hovedet lå (hvis jeg ikke husker galt) på 18,5 gram, og jeg havde ingen væsentlige problemer med at lægge noget ´´kabel´´ ud. Stangen kan sagtens tåle mere vægt, og kaster desuden ganske forrygende med longbelly wf-liner ala S.A. Steelhead liner.

I de situationer, hvor vinden driller har jeg ofte held med at gå lidt op i vægt og ned i længde på mine hoveder. Det kan godt være at det ikke er lige kønt, men fluen kommer da i vandet.

Kender TCR stangen i #8, men ville til dansk kystfiskeri i blæsevejr nok foretrække MX 9,6 #7. Med risiko for at få klø synes jeg ikke at der er ret mange stænger der ´´ejer´´ det feel og den harmoni, som man (eller rettere jeg) finder i Winston stængerne.

Om de så tiltaler den enkelte kaster må personen selv afgøre.

Mvh.

Lars

PS. I øvrigt skal man lede længe efter den kvalitet på fabriksmonterede stænger som Winston har på deres. At man så også (mod ekstra betaling naturligvis) kan få håndtaget lige som man vil have det synes jeg er et ekstra plus i vurderingen af mærket og servicen.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 14:00
Christian skrev: Hej Jim

Ja, det er det cola-farvet skydehoved fra Orvis.

Jeg tror, at vores kilde om Rio Outbound er identisk, så min hukommelse må havde svigtet fuldstændig. At Outbounden trods vægten føles for tung, skal sandsynligvis forklares i klumpens længde og/eller tapering.

Angående springet mellem BIIx 9´ #8 og BIIX #9, så er taperingen på de to klinger væsentlig forskellig, og det er forklaringen på den relative markante forskel mellem netop de to modeller.


Mvh
Christian



Hej Christian.

Jeg tror nu ikke at din hukommelse fejler noget, blot har der måske været tale om at Outbound #7 FL teoretisk set burde sidde lige i skabet i det at vægten isoleret set er rimeligt optimal, men som du meget rigtigt påpeger så kan det skyldes vægtfordelingen og taperingen på netop denne line.
Det er præcis der jeg er strandet i min oplevelse af at Bllx #9 måske i modsætning til #8 kan være lidt mere kræsen mht valget af liner.
Skal jeg forstå det du fortæller lidt derhen at #9-udgaven som sådan ikke virker som 1 klasse højere end ´´lillebroderen´´ ?

Mvh.
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 15:01
Lars Enkelund skrev: Hej Jim

Jeg har på en tur til Berlin (!) prøvet en del af BII-X'erne. Jeg fik ikke prøvet 9 #9, men en del 7'ere og 8'ere.

Hvis du ellers har kræfterne til det kan jeg varmt anbefale 10 fods klasse 8 stangen. Stangen kræver et lidt tungere hjul for at balancere korrekt, men for fa.... hvor har den stang kræfter. Har fisket med den på svenske kysten i 15-16 sekundmeter skæv sidevind, hvor selv spinnefiskerne fortrak til bilerne. Hovedet lå (hvis jeg ikke husker galt) på 18,5 gram, og jeg havde ingen væsentlige problemer med at lægge noget ´´kabel´´ ud. Stangen kan sagtens tåle mere vægt, og kaster desuden ganske forrygende med longbelly wf-liner ala S.A. Steelhead liner.

I de situationer, hvor vinden driller har jeg ofte held med at gå lidt op i vægt og ned i længde på mine hoveder. Det kan godt være at det ikke er lige kønt, men fluen kommer da i vandet.

Kender TCR stangen i #8, men ville til dansk kystfiskeri i blæsevejr nok foretrække MX 9,6 #7. Med risiko for at få klø synes jeg ikke at der er ret mange stænger der ´´ejer´´ det feel og den harmoni, som man (eller rettere jeg) finder i Winston stængerne.

Om de så tiltaler den enkelte kaster må personen selv afgøre.

Mvh.

Lars

PS. I øvrigt skal man lede længe efter den kvalitet på fabriksmonterede stænger som Winston har på deres. At man så også (mod ekstra betaling naturligvis) kan få håndtaget lige som man vil have det synes jeg er et ekstra plus i vurderingen af mærket og servicen.


Hej Lars.

Ja nu har jeg heldigvis overarme til at styre de ondeste stænger og derfor erhvervede jeg mig for nogen tid siden en Sage TCR 7100-4, en stang som i de rette hænder er i stand til at losse en død kalkun tværs over Storebælt...næsten da.
Umiddelbart tror jeg at denne besidder nogle af de kvaliteter som du nævner mht Bllx i 10`-udgaven...mener du i virkeligheden ikke MX...fanden til betegnelser.
En kvalitet som jeg synes TCR 7100-4 magter så enestående er netop total linekontrol under forhold hvor selv min TCR 890-4 kommer til kort, og når vi taler om virkelig distance har jeg heller aldrig kastet med noget som overgår TRC 7100-4.

Når vi taler om feeling og harmoni er jeg enig med dig i at netop Winston stængerne er i særklasse så det bliver ikke mig du får klø af.
Deres kvalitet og finish er også helt i særklasse, smukt, gedigent og anonymt.

Mvh.
Jim.
Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 15:18
Hej Lars
Det er da utrolig ,så meget du er efter mit Dankort :-)
Ja , jeg må nok hellere kigge lidt efter den pind ... ikke fordi jeg mangler den , men en´grøn stang skal man vel have - er jo stadig mest til min Loomis CC ...
Lige til sidst - er der nogle rygter fremme om nye modeller fra Winston ? - hvis ja , så kunne man jo vente til lidt varmere tider inden købet og tage dem med i overvejelserne.

Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 15:24
Hej igen Jim

Nej det er BII-x'eren i 10 fod #8 jeg taler om. Winston laver ikke nogen 10 fods klasse 8 i MX-serien så vidt jeg ved.

Fed stage, der, som du udtrykker det, kan kyle en halv eller hel blishøne ind i næste region.

Prøvede for nogle år siden TCR 7100, men brød mig ikke om den.

Det viser bare at smag og behag er forskellige.

Mvh.

Lars
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian P.

Tilmeldt:: 24 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 15:32
Hej Jim

Winston BIIx 9´ #8 er lavet til især bonefish fiskeri, hvorfor klingen er taperet med henblik på hurtige kast på kort- og mellemdistancen - en tapering, hvor klingen relativ hurtigt arbejder ned bundstykket. De længere modeller i #8, som er designet med henblik på lakse- og steelheadfiskeri, er også taperet anderledes end 9´ #8.

Winston BIIx #9, som blandt andet er designet med henblik på beach-fishing efter stripers, er taperet anderledes, idet klingen ikke arbejder så hurtigt ned i bundstykket. Ved denne model har man prioriteret håndtering af synkeliner og kastegenskaber på langdistancen højere end i BIIx 9´ #8.

Når jeg sammenligner vægten på de skydehoveder, som jeg benytter på mine BIIx 9´ stænger i #6 - #9, så er vægtforskellen ganske ens. I den sammenhæng virker BIIx #9 én klasse højere end BIIx 9´ #8, men grundet den anderledes tapering, virker springet større end én klasse.

Mvh
Christian
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 16:07
Hej Christian.

Tak for dit meget fine og informative svar. (y)

Jeg kan af det du så fortæller udlede at mit valg af #9-modellen frem for 8èren nok ikke er helt ved siden af i det at jeg jo som sagt skal bruge den til kysten.

Det ser nu ud til at et hoved på omkring 10,6m/18 gr kunne være rimeligt optimalt til min Bllx#9, omend jeg har fået at vide at det vil være for tungt.
Min oplevelse var dog også at den umiddelbart spillede rigtigt godt med et par gram mindre, men omvendt er der virkeligt musik på når jeg kaster med Vision Extreme Distance #9WF-linen, her lægger den fulde 30m ud nærmest af sig selv.

Mvh.
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 16:25
Hej Lars.

Okay !... Altså Bll-x 10`#8, synes egentligt heller ikke at jeg har hørt om 10 fods stænger i MX-udgaven #8.

TCR 7100 er nok en stang man elsker eller hader, og for de flestes vedkommende kan det nok anbefales at man æder 2 dåser spinat inden man fisker en hel dag med den.

Som både jeg og andre oplever Bll-x #8, men i 9 fod, er det bemærkelsesværdigt at den i 10 fods udgaven vender fuldstændigt rundt på de nærmest ´´obligatoriske regler´´ som ofte gælder omkring netop den ene fod, bla som det er tilfældet med MX-udgaven i #7, der må næsten være tale om at de to udgaver af Bll-x må været bygget på to forskellige klinger med forskellig tapering...ellers er jeg sgu forvirret på et højere plan.

Og ja...smag og behag er heldigvis meget forskellig, i en tidligere tråd omkring netop Winston-stængerne mente nogen at MX-udgaven var mere kraftfuld, andre at det var Bll-x-serien trods deres udpræget forskelligheder.

Mvh.
Jim.
Til top
Dennis Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Djp Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2006
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Djp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 17:36
Hej Jørn,

Spændende tråd :-)

Kan oplyse at jeg har både 9´´ #8 BIIx og 9,5´´ #7 MX.
Begge stænger er mine favoritter til hver deres formål.

8'eren på kysten - og jeg bruger 16-17 gram.

Den lidt længere MX 7'er er jeg blevet helt forelsket i til mit enhånds laksefiskeri - Den er fantastisk til underhånds/1hånds spey (kald det hvad i vil) :-)
Her bruger jeg også 16-17 gram, men dog kortere hoveder end til BIIX 8'eren.
Den har faktisk erstattet min BIIX 8'er som ellers har været min tro følgesvend til underhåndssjov i elven :-)

Jeg har prøvet de fleste winston stænger, både x'er og mx'er og må indrømme at de 2 ovennævnte er mine klare favoritter (til mit fiskeri).

Jeg kan iøvrigt kun give Christian ret i hans forklaringer.

Hvis du skal bruge info om deres 2 hånds, så siger du bare til - Jeg bruger ikke andet :)

Mvh
Dennis Petersen

Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 17:40
Hey dennis.
Du er en svær mand at få fat på, giv mig lige et kald på 40135919.

/Allan
Til top
Peter Neerdorf Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter N Avatar

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: Primært på vestsjælland, sydsjælland, sydsverige, samt midtNorge
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 19:01
Hej Jim.

Du kunne jo feks bare have spurgt mig..ingen grund at opfinde den dybe tallerken 2 gange;-)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 19:53
Hej Peter.

Jo tak skal du have Peter, vi har jo også snakket om det ind i mellem men som du også nok ved, så er god lærdom summen af andres erfaringer divideret med ens egne.
Jeg ved at du bla af gode grunde har stor indsigt i hele Winstons program og derfor også vil være den rette mand at spørge til råds, men når man sidder i sofaen og pludseligt vil have mere klarhed over nogle tvivlspørgsmål kan det jo være en god ide at efterlyse andres erfaringer, der er jo også et par stykker herinde som er rimeligt kapacitive og kompetente på området.

Mvh
Jim.
Til top
Oliver bernat Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Oliver bernat Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2005
Geografisk: Kbh/Malmö
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver bernat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 19:55
Hej Jørn

Jeg vil ikke give mig i kast med at skrive min menig om div. Winston stænger her på forum da jeg sælger dem til dagligt.
Dog vil jeg anbefale dig at prøve 9´6´´ #7 MX inden du køber da jeg var selv en smule skuffet over denne stang til overhåndskast.

Jeg kan dog sige at den eneste nyhed hos Winston er en 10´ #4 BIIx.


Mvh.
Oliver Bernát
JoF
Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 20:20
Hej Oliver ... Great at høre fra dig !

Ja , så er man i tvivl igen :-) , jeg var SLET ikke imponeret af MX 9 i #7 - der var ingen forbedring i forhold til min BIIx , bevares ,den kunne da komme derudaf , men slet ikke med samme lethed og feeling som x,eren ... derfor ikke noget at samle på herfra ...
Jeg kunne godt forestille mig den smule extra længde i 9,6eren, ville give en helt anden stang at arbejde med , og det kunne måske lige være det JEG manglede ved MXeren.
Ja, du har ret , man skulle jo nok lige prøve inden køb.

Er der nogen forskel (og hvilke) på 2008 / 2009 ... har set nogle fremhæver tydelig at det er 2009 modellen ?

Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 20:21
Hej Oliver.

Regnede med at der nok kom et lille vuf fra dig inden tråden ´´løb ud´´.

Hvad er det, der skuffer dig ved 9´6´´ #7 MX??

Mvh.

Lars
Til top
Oliver bernat Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Oliver bernat Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2005
Geografisk: Kbh/Malmö
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver bernat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 21:05
Hej Jørn og Lars

Jørn:
Jeg har faktisk ikke hørt om nogen forskel på 2008 og nyere modeller. Jeg vil prøve at undersøge dette.

Hvad ´´savner´´ du i din 9´ #8 BIIx siden du vil skifte den ud?

Du er selvfølgelig velkommen til at komme forbi butikken og prøve den ved lejlighed.

Lars:
Kort sagt synes jeg stangen føles noget tung og klodset i forhold til 9´ udgaverne samt at den stadig mangler lidt ´´feeling´´. Det samme gælder for #6 (#5 har jeg ikke fået testet endnu) i samme længde men vi er jo forskellige. Det skal dog siges at jeg ikke har kastet med den mere en et par gange på græs.
Jeg er til gengæld blevet MEGET glad for min 9´ #6 Mx til kystbrug på trods af at jeg ikke var så imponeret i starten.
Som du jo selv ved er linevalg ikke uden betydning for hvordan stangen opleves.

Jeg er nu blevet meget tilbageholdene med at komme med min menig om noget jeg sælger til dagligt da jeg oftest får en del hug for det.

Mvh.
Oliver B.

Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 21:55
Oliver bernat skrev: Hej Jørn og Lars

Jørn:
Jeg har faktisk ikke hørt om nogen forskel på 2008 og nyere modeller. Jeg vil prøve at undersøge dette.

Hvad ´´savner´´ du i din 9´ #8 BIIx siden du vil skifte den ud?

Du er selvfølgelig velkommen til at komme forbi butikken og prøve den ved lejlighed.
Mvh.
Oliver B.



Jeg savner faktisk ikke noget i Xeren ... den er jeg rigtig godt tilfreds med. Nu ligger det sådan at min makker, efter en tur på kysten, har forelsket sig i xéren ... derfor ville jeg give MX en chance til i 9,6 , efter Lars´s anbefalinger og egne erfaringer med de extra centimeters betydning :-)
Det kunne jo være sjov , hvis Loomis cc måtte blive hjemme , grøn af misundelse ;-)


Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 22:10
Min erfaring med Winston BIIX 9’# 9 er, at hvis det drejer sig om at få en hulens bunke line ud er der ikke meget som slår kombinationen med en # 7 Rio Outbound. Prisen for de imponerende distancer er at den herlige Winston fornemmelse går lidt tabt og kombinationen kan over en dags fiskeri føles tung og uinspirerende.

Jeg er fuldstændig enig med Christian i hans valg, når det drejer sig om skydehovede. Orvis lange level skydehoveder flydende og intermediate på omkring 17-18 gram og 11-12 meter passer fremragende og er en sand fornøjelse at fiske med på BIIX # 9.

Oliver eller Peter. Hvad mener i er forskellen mellem BIIX 9’6’’ # 8, som er en af mine all time favoritter til tørfluefiskeri efter Steelheads, og Winston MX 9’6’’ # 7 udover at den er en klasse tungere. De angives begge med aktionen fast på Winstons hjemmeside?

Ryan ;-)
Til top
Oliver bernat Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Oliver bernat Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2005
Geografisk: Kbh/Malmö
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver bernat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 22:54
Jørn Christensen Koch skrev: <

Jeg savner faktisk ikke noget i Xeren ... den er jeg rigtig godt tilfreds med. Nu ligger det sådan at min makker, efter en tur på kysten, har forelsket sig i xéren ... derfor ville jeg give MX en chance til i 9,6 , efter Lars´s anbefalinger og egne erfaringer med de extra centimeters betydning :-)
Det kunne jo være sjov , hvis Loomis cc måtte blive hjemme , grøn af misundelse ;-)




Ja det kan jo ikke skade at prøve;)

Mvh.
Oliver B
Til top
Oliver bernat Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Oliver bernat Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2005
Geografisk: Kbh/Malmö
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver bernat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 23:09
Hej Ryan

Nu har jeg kun kort prøvet din 9´6´´ #8 IIx men må sige at den nye 9´6´´ #7 Mx ikke når den til sokkeholderne:(. Som sagt tidligere er den efter min mening tung og klodset(sammnlignet med de andre Winston stænger). 9´6´´ #8 IIx har den velkendte ´´sjæl´´ som vi kender fra de andre IIx´ere når det gælder overhånd som underhåndskast hvilket jeg synes Mx´eren mangler.
Samtidigt synes jeg Mx´eren mangler den ´´sprødhed´´ som jeg forbinder med de andre Mx´ere.

Jeg har prøvet at finde en beskrivelse af hvordan jeg oplever den men har ikke fundet de rigitge ord for det endnu....

Underhåndskast gør den dog væsentlig bedre end overhånd, rent ud sagt en kraftkanon uden lige.

Hvis du gerne vil prøve tager jeg den gerne med på slussen en dag hvor det passer dig.

Mvh.
Oliver Bernát
Stalk softly and carry a green stick
Til top
Dennis Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Djp Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2006
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Djp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 23:18
I må altså meget undskylde, men det er 9,5 fod og ikke 9,6 ;-)

PS: Oliver, du prøvede da også 9,5 mx #7 med underhånd ik?

/Dennis
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 23:19
Ryan Jöhncke Christensen skrev: Min erfaring med Winston BIIX 9’# 9 er, at hvis det drejer sig om at få en hulens bunke line ud er der ikke meget som slår kombinationen med en # 7 Rio Outbound. Prisen for de imponerende distancer er at den herlige Winston fornemmelse går lidt tabt og kombinationen kan over en dags fiskeri føles tung og uinspirerende.

Ryan ;-)


Yes, det var netop denne denne oplevelse jeg havde med nævnte kombination, som jeg enddog vil driste mig til at kalde ´´klodset´´.
Synes simpelthen bare ikke at Outbound #7 hører hjemme på en Bllx.

Mvh.
Jim.
Til top
Oliver bernat Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Oliver bernat Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2005
Geografisk: Kbh/Malmö
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver bernat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 23:23
Dennis Petersen skrev: I må altså meget undskylde, men det er 9,5 fod og ikke 9,6 ;-)

PS: Oliver, du prøvede da også 9,5 mx #7 med underhånd ik?

/Dennis


Hej Dennis

Tak for sidst.
9´6´´ eller 9 fod 6 tommer svarer til 9,5 fod da én fod er lig 12´´/tommer..... Hehe;)

Jo jeg har prøvet den til underhånd og som sagt tidligere er det en kraft kanon uden lige!!!!

Mvh.
Oliver B
Til top
torben slyngborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
torben slyngborg Avatar

Tilmeldt:: 11 Sep 2004
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben slyngborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 23:24

Jeg er tilgændgæld blevet meget glad for min 9´ #6 Mx til kystbrug på trods af at jeg ikke var så imponeret i starten.
Som du jo selv ved er linevalg ikke uden betydning for hvordan stangen opleves.

Jeg er nu blevet meget tilbageholdene med at komme med min menig om noget jeg sælget til dagligt da jeg oftest får en del hug for det.

Mvh.
Oliver B.



Hej Oliver.
Jeg vil da meget gerne høre, hvilke liner (WF´ere eller skydehoveder), der efter din mening passer 9´ #6 MX´eren bedst.
Det kan vist ikke støde nogen;-)
Mange hilsner
Torben
Til top
Oliver bernat Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Oliver bernat Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2005
Geografisk: Kbh/Malmö
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver bernat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2009 kl. 23:40
Hej Torben

Lige pt. går jeg med en Rio powercore .024´´ skydeline og et 14 g intermediate skydhoved fra S.A. på ca 10m, kombineret med et forfang på ca. 11-14´ synes jeg spiller rigtig godt. Stangen kan snildt bære hoveder på 16, 18 og 20g for den sags skyld men den får ikke den samme ´´sprødhed´´ som med de 14g. Hvis du vælger flydehoved vil jeg gå op i omkring 14.5-15g, dog har jeg ikke fundet et hoved som er som jeg vil have det endnu.

Jeg går desuden med et par forskellige WF liner på den.
Til multerne går jeg med en S.A. Saltwater WF6F, denne kan dog føles en lille smule let til stangen men fint til Multerne.

Til havørred og andet fiskeri hvor lidt længere kast er aktuelt er mit foretrukne valg S.A. GPX WF6F. Jeg har derudover prøvet bla. Rio Outbound i både WF5F og WF6F, her har jeg dog ikke kommet frem til et endeligt valg da jeg synes de begge kaster rigtig fint på stangen. Jeg sidder netop og er ved at montere en Outbound Short WF6F (14,9g så vidt jeg husker) som skal testes de næste par dage.

Håber du kunne finde hoved og hale i det;)

Oliver B

Kunne iøvrigt forestille mig at den kaster rigtig fint med Loop´s Opti serier, dog ikke noget jeg har prøvet.
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 00:50
Hej Oliver

Tak for tilbuddet, men da vi langt hen ad vejen er tilbøjelige til at have stort set identiske vurderinger af stænger, tror jeg ikke der er grund til jeg ulejliger dig. Den der BIIX 10’ klasse 4 er jeg ret sikker på jeg kommer til at prøve snart, den kan hverken du eller Peter med garanti stå for :-)

Ryan ;-)
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 01:26
Hej Oliver, Ryan mfl.

Der er sgu ikke noget at sige til at nybegyndere ud i den ædle kunst at kyle rundt med tørresnore af den dyre slags let bliver forvirrede og ikke ved hvilket ben de skal stå på.

Nu har jeg jo set dig kaste Oliver og det ser jo ud til at du har prøvet det nogle gange! ;-);-)

Nej spøg til side - min egen første oplevelse af 9,6 MX i #7 var egentlig ganske underholdende og ganske lærerig. Stangen blev monteret med SA XXD i klasse 7 og så afsted til parken. Efter ti minutter var jeg ved at kyle stangen ad helvede til, og det var ikke pæne ord der kom ud af min mund.

Hvis ikke det havde været for en af de små filmklip på CFCC's hjemmeside (den om for hurtig acceleration) havde jeg nok afleveret stangen tilbage. Det gik op for mig at min ´´overline´´ i linebuen blafrede som Kong Volmers i modvind. Det kunne være et tegn på at jeg - qua det er en stang i en saltvandsserie - simpelthen kastede for hurtigt. Da jeg satte farten ned skal jeg lige love for, at der skete ting og sager. Lange, flotte og smalle linebuer uden at jeg var nødt til at bruge ret mange kræfter, og det er længe siden jeg efter så kort et bekendtskab har været så langt inde i XXD-linen med en ny stang.
Der gik op for mig at den er mærkbart langsommere i kadence end de andre i MX serien, og jeg synes der er masser af Winston feel i den stang, når man altså sætter hastigheden ned. Kan måske være derfor du synes bedre om den i underhåndskaste situationer end ellers???

Ren nysgerrighed - hvordan er dit setup til underhåndskast med stangen (altså 9,6 MX #7)??

Mvh.

Lars
Til top
Peter Neerdorf Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter N Avatar

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: Primært på vestsjælland, sydsjælland, sydsverige, samt midtNorge
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 06:47
Ryan Jöhncke Christensen skrev: Min erfaring med Winston BIIX 9’# 9 er, at hvis det drejer sig om at få en hulens bunke line ud er der ikke meget som slår kombinationen med en # 7 Rio Outbound. Prisen for de imponerende distancer er at den herlige Winston fornemmelse går lidt tabt og kombinationen kan over en dags fiskeri føles tung og uinspirerende.

Jeg er fuldstændig enig med Christian i hans valg, når det drejer sig om skydehovede. Orvis lange level skydehoveder flydende og intermediate på omkring 17-18 gram og 11-12 meter passer fremragende og er en sand fornøjelse at fiske med på BIIX # 9.

Oliver eller Peter. Hvad mener i er forskellen mellem BIIX 9’6’’ # 8, som er en af mine all time favoritter til tørfluefiskeri efter Steelheads, og Winston MX 9’6’’ # 7 udover at den er en klasse tungere. De angives begge med aktionen fast på Winstons hjemmeside?

Ryan ;-)


Hej Ryan.

BIIX 9,6 #8 er en helt anden stang at kaste med og føles ikke tung/klodset.

Oliver og jeg brugte noget tid på at prøve lidt forskelligt af her den anden dag på jobbet og vi skulle begge prøve BIIMX 9,6 #7.

NØJ jeg var skuffet over den, da den skulle have været en kammerat i samlingen. Den er toptung som ind i helv... i forhold til 9´´ versionen. Jeg synes at man skulle arbejde utroligt meget med stangen, for bare at få den til at yde en nogenlunde ´´performance´´. Når man så tog 9´´ #7 i brug istedet for, var det som om at det var en helt anden lineklasse...ja, en helt anden stang. NU var det en Winston he he.

Så nej, der er absolut ingen paraleller at drage imellem BIIX 9,6 #8 og BIIMX 9,6 #7 Det er to forskellige verdener. Der er BIIX 9,6 #8 en klassestang, hvorimod MX´eren er noget kedeligt noget, de burde opfinde væk igen, hvis vi snakker overhåndskast.

Jeg fik af gode grunde dog ikke prøvet den til underhånd, hvor den måske har sin hylde. Det skal da prøves en dag. Men til overhåndskast, bliver den ikke en del af min udrustning;-)

Nu er BIIMX 9" #7 nyligt indkøbt istedet for og den synes jeg personligt rigtigt godt om:-)


Mvh
Peter Neerdorf

Til top
Oliver bernat Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Oliver bernat Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2005
Geografisk: Kbh/Malmö
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver bernat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 20:42
Lars Enkelund skrev:

Ren nysgerrighed - hvordan er dit setup til underhåndskast med stangen (altså 9,6 MX #7)??

Mvh.

Lars


Nu var det et lidt tilfældigt setup som jeg lige havde ved hånden men det bestod af et 17g ACE hoved med en Amnesia skydeline.

Mvh.
Oliver B
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres