Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Utætte waders

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Hammer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mr_Hammer Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mr_Hammer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Utætte waders
    Sendt: 04 Nov 2009 kl. 12:56
Hej..

Jeg har nu i et halvt års tid gået med hul i mine waders..
Det har varieret hvor slemt det har været, men jeg har egentlig ikke rigtig kunne finde noget hul..

MEN nu har jeg endelig fundet det - det er et i selve neopren sokken.. Som er ´´gået op´´ - hvilket betyder at der kan sive lidt vand ud..

Der er ikke direkte hul - men det er lige der ved hælen i syningen - jeg kan se at det yderste er gået lidt af..

Det ligner at det kan limes sammen, men har aldrig prøvet før..

Garantien er udløbet, så ville lige høre om der var nogen herinde som havde erfaring med noget lignende?

Jeg tænker her - om der er nogen der ved hvilken slags lim man kan bruge?

Det er som sagt indenfor i neoprensokken..
Mine waders er af mærket Vision Extreme Zip..

Håber der er nogen med gode råd derude :-)

/JRH

Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 13:12
2, komponent lim fåes hos - se linket HER

At det er i syningen besværligør processen.

Normalt er proceduren at man klipper et rundt hul i neoprenen, altså man klipper det rigtige hul væk, så at sige. :-)
Der skal være lidt hældning på saksen så hullet bliver tragt formet med den mindste diameter mod ydersiden, derpå tilklipper du et nyt stykke neopren så det passer ned i hullet du selv lige har klippet, smører lim på begge kontaktflader, venter 5 minutter og ser efter at limem ikke er trukket ind i neoprenen, hvis den er det giver du den et nyt lag indtil neoprenen er mættet. derpå sætter du din neopren prop i hullet og lægger en tung sten eller blyklods oven på mens limen hærder.
Vupti hul lappet.

ekstra neopren kan du få i alle sporstdykker shops, de har noget liggende, hvis ikke kan du få et stykke af mig.

/Allan

Ps. hvis det er midt i syningen, ville jeg overveje om de ikke skulle skiftes ud da det bliver en stakket frist, og hvad er mere åndsvagt end at stå på sin drømmefisketur og må tage hjem fordi der er kommet hul i waders, IGEN.

Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 13:14
prøv liquisole.... det er en god gang snot der bliver fint elastisk når det hærder.... Det har jeg brugt i mine neoprenwaders, så det burde kunne klare din sok
Til top
Mogens Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mogens H.

Tilmeldt:: 11 Okt 2008
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 13:15
Hej Jesper.

Såfremt du er sikker på hvor hullet er kan du lime dette med gummilim.
Der findes mindst 2 forskellige Aquaseal og Liquisole.
Begge giver en blød og bøjelig overflade og tætter hullet.Vær opmærksom på at limstedet skal være helt tørt og tørre og hærdningstid for limen er ca. 24 timer.
Påfør blot et godt lag over hullet så skal det nok blive tæt. Limen kan købes f. i velassorterede isenkrambutikker-byggemarkeder eller sportsforretninger til ca.50-60 kr. for en tube.
Såfremt der er flere huller end antaget kan dette opdages ved at fylde vand indvendig i vadebukserne.
God fornøjelse.
mvh.
Mogens.
Til top
kasper olsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kasper olsen

Tilmeldt:: 16 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kasper olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 13:15
Har også været der, men inden man ser sig om har man brugt mere på rep gear end et par n ye neoprener.

- Som du alligevel skifter til næste år :-)

mvh
Kasper
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 13:22
Michael Twisttmann Abildtrup skrev: prøv liquisole.... det er en god gang snot der bliver fint elastisk når det hærder.... Det har jeg brugt i mine neoprenwaders, så det burde kunne klare din sok


bare giv det et godt lag på selve hullet... både på indersiden og ydersiden af sokken...
Til top
kasper olsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kasper olsen

Tilmeldt:: 16 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kasper olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 13:23
Hvordan har du dog fundet den side Allan - det vil man da slet ikke vide;-)
Til top
Thomas Dyekjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Dyekjær Avatar

Tilmeldt:: 04 Jul 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Dyekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 13:27
Til top
Jesper Hammer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mr_Hammer Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mr_Hammer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2009 kl. 12:09
Hej igen.

mange tak for alle svarene.

Jeg vil prøve at bruge liquisole..

Det er ikke et hul i sokken som sådan..
men nærmere et lille lag af neoprenen som har løsnet sig, og derved kommer der lidt vand ind.. det er indvendigt i begge hælene, jeg tænker næsten at det er slidtage..

Men nå - jeg prøver det og ser hvad der sker :-)

Mange tak for hjælpen..

/JRH
Til top
Mogens Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mogens H.

Tilmeldt:: 11 Okt 2008
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2009 kl. 12:22
Hej igen.
Det skal nok virke blot du giver hele området et godt lag og lader dette tørre.
Held og lykke med arbejdet.
Mvh.
Mogens
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2009 kl. 13:54
Det er helt sikkert slitage - har du brugt en ydersok over dine sokker når du har fisket?

Brug liquisole som anbefalet, det virker 100% og er rimeligt let at arb. med, når man lige får prøvet det.

Et tip må være: Påfør et lag og gnub det godt ind i området, så det kommer ned i overfladen og dækker uden bobler og huller, brug evt. en gummihandske og så bare fingrene i klisteret. så er du fri for at gnubbe hænderne i flere timer bagefter!

Og hvis du påfører for meget så skrab overskudet væk med eks. et plastickort etc. der skal nemlig helst kun et ret tyndt lag på, især når det er i en sok og ved hælen, hvor man træder konstant. Hvis du derimod får lagt et tykt lag der størkner i en lidt anden form end din sok/fod normalt, vil du helt sikkert få et meget træls sted at gå på i wadersene. Så selvom limen er fleksibel, er den altså ikke SÅ fleksibel, hvis der kommer meget på. Sørg for godt lys når du arb. så kan du se overfladen tydeligt og tjekke dækningen.

Hvis tuben passes ordentligt, er de 50-90,- en RIGTIG god ´´investering´´, som kan lappe utallige huller i mange år. Min har ikke været i fryseren og har været åben i flere år uden problemer :)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres