Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

fredning på havørred

 Besvar Besvar
Forfatter
peter foget Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
laura

Tilmeldt:: 30 Jul 2009
Geografisk: københavn
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laura Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: fredning på havørred
    Sendt: 04 Nov 2009 kl. 17:28
Jeg ville hører om der er nogen der ved om havørred er fredet hvis fisken er farvet men bliver fanget et sted hvor der ikke er fredet for jeg fisker i ishøj havn og jeg har mødt en masse fikere med fisk op til 8 kg der var så farvet at de var sorte det er et stort problem der nede og de har ingen respekt som lystfisker syntes jeg deres kommentar er vi tager dem ellers går de barer i ganet
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 17:40
Fredning i saltvand:

Laks og havørred i yngledragt

16. november-15. januar


Fredning i Ferskvand

Laks og havørred

16. november-15. januar



/Allan
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 17:50
Med den tilføjelse, at der lokalt kan være skærpede fredninger !! :-)
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 18:06
peter foget skrev: Jeg ville hører om der er nogen der ved om havørred er fredet hvis fisken er farvet men bliver fanget et sted hvor der ikke er fredet for jeg fisker i ishøj havn og jeg har mødt en masse fikere med fisk op til 8 kg der var så farvet at de var sorte det er et stort problem der nede og de har ingen respekt som lystfisker syntes jeg deres kommentar er vi tager dem ellers går de barer i ganet...



Hej Peter


Forstår særdeles godt din fustration over at folk slæber farvede fisk med hjem fanget i havne bassinget i udløbet af St Vejle Å men da der ikke er nogen fredning på Åen da man ikke mener Ørrederne er i stand til at gyde i Åen men det er altså desværre ikke forbudt selvom man burde give fiske chancen for at gøre det den er kommet til Åen for nemlig at gyde ...
Hvis folk dernede har den holdning at de bliver garnfisket i stedet hvis ikke de tager fisken må der jo være noget grueligt galt da der intet sted i havneområdet er 100m til nogen form for land og derfor er det forbudt at fiske med garn...


/Søder
Til top
rasmus ottesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gudenåfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gudenåfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 18:40
hey henning

der må vel være nogle bække eller tilløb de kan gyde i??

Rasmus Ottesen:-)
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 19:56
rasmus ottesen skrev: hey henning

der må vel være nogle bække eller tilløb de kan gyde i??

Rasmus Ottesen:-)...



Hej Rasmus

Jeg har en gang for snart et halvt fiskeliv siden forvildet mig ud til St vejle Å for at fiske Aborre og da hele Åen jo nærmest er en kunsti afvanding for de kunstige søer omkring Albertslund bjergene som er overskuds jord i forbindelse med anlægning af vestmotorvejen i sin tid ja så mener jeg at vide at man fra myndighedernes side ikke tager det at åen faktisk er havørredførende så alvorligt nok til at lave en regulær fredning af hele Ishøj havn hvilket ville gøre livet lettere for alle for så var det ikke jungle loven som herskede
Nu har jeg af omveje fået at vide at det jeg gik og troede var gællende regler for fiskeri i åfrednings zone kun galt for laksefisk da jeg har en bekendt som er blevet stoppet at kontrollen i en Å munding på Nordkysten hvor han fiskede Multer og da sagde kontrollen at dette måtte han da gerne så længe at hvis han genudsatte evt fejl fangster i form af fedtfinner ja så har jeg nu fået en ny information som siger til mig at alt fiskeri indenfor 500m zonen er forbudt...
Årsagen til at jeg nævner dette i denne forbindelse er at man kunne ønske sig at fredningen for St Vejle Å kun galt fedt finner i Ishøj havn og så evt Aborre med rogn,for på den måde at sikre Laksefiskene
har så på samme tid hørt kritikkere forsvarre sig med at de fisk de tager ikke kan yngle da de er udsatte som kyst udsætninger og derfor ikke har tilhørs forhold til Åen men kan det ikke være lige meget hvis de nu var i stand til at regenerere en ny stamme selv hvis man hjalp dem lidt ved at gøre åen til en mulig yngle plads....


/Søder
Til top
rasmus ottesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gudenåfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gudenåfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 20:28
hey Henning

okey lyder spænende.
men er der nogle bække eller tilløb??;-)

Rasmus Ottesen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 21:22
Rasmus


Nu er det som sagt ikke min hjemmebane at fiske sådanne steder men nej ikke mig bekendt men jeg er ikke sikker ...men hvis vandet er så rent at ørrederne findenr den interesant nok for opgang hvorfor så ikke gøre den til at yngle i ved at udlægge gyde grus og evt sørge for renere vand kvalitet så det kommer til at lykkes...vi kan vel kun være intereserede i at få flere vande med selvpruduktiserende laksefisk i eller....

Men de må Ishøj klubben (Steen) jo vide /tage stilling til...


/Søder
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 21:35
Alt fiskeri, uanset art og metode er ulovligt i en fredningszone, med mindre der er lavet en særlig bekendtgørelse der tillader noget andet for lige netop den pågældende fredningzone.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 21:56
Tommy skrev: Alt fiskeri, uanset art og metode er ulovligt i en fredningszone, med mindre der er lavet en særlig bekendtgørelse der tillader noget andet for lige netop den pågældende fredningzone. ...


Hej Tommy


Hvorfor lader kontrollen så min bekendte fiske viddere efter multer i en frednings zone ?


/Søder
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 22:12
Det kan jeg af indlysende grunde ikke svare på. Men sikkert er det, jeg ville hive den sorte bog op og skrive et bødeforlæg til dig lige på stedet, hvis du står og fisker i en fredningzone. Dette er sakset fra bekendtgørelsen om fredningsbælter.

Fredningsbælter i saltvand

§ 2. Fiskeri er ikke tilladt i et fredningsbælte, der omfatter vandområdet inden for en afstand af 500 m fra åers, bækkes og indvandes udmunding i havet, fjorde, indvande o.lign., når denne udmunding har en bredde på mindst 2 m. Et fredningsbæltes afgrænsning fastsættes ved almindeligt dagligt højvande.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 22:17
Øhh tommy


Nu er det sådan at jeg ikke fisker i nærheden af noget der kunne tænkes at ligne et Åudløb efter noget som helst så du må skrive din bøde til en anden feks nogen af dem som ikke kan dy sig fra dette og som bevidst fisker disse steder fordi fisken flokkes om Åerne pt for at komme op og gyde...


/Søder
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 22:22
Så så... Henning det var skrevet i sjov og absolut ikke ment som en påstand om at du er en ´´synder´´. Det var bare en ´´hvis nu jeg fandt dig på forbudt grund´´ ;-)
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2009 kl. 23:53
Henning Søder, ørrederne i St. Vejleå er fredede, hvis de er farvede. Det har ikke noget med fredningsbælter at gøre, men med fredningstider. Jeg mener, at den lokale forening var blevet rådspurgt, om man ønskede fredningssone, men pga. aborrefiskeriet ønskede man det ikke.
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2009 kl. 08:20
Der bliver ynglet i st vejle å, og af mange fisk.

Badekaret, havnebassinet er normalt lukket for fiskeri op til havørred sæsonen.

Selv om der ikke er gunstige forhold til fiskene (grus og sten) kan de stadigvæk godt yngle, men succes raten er dog ikke så stor.

At fólk tager farvaet fisk med hjem er op til dem selv, så længe fredningen er overholdt er det jo lovligt.

Man skal være et stort menneske for at genudsætte så stor og prægtig fisk!!!




Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahimahi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2009 kl. 08:45
Ishøj Sportsfiskerklubs (ISK) holdning til fiskeriet efter havørrederne i det omtalte område er helt klar.
Der er ikke længere noget officielt fredningsbælte på stedet, men ISK opfordrer alle lyst- og sportsfiskere til at være med på en frivillig ´´fredning´´ og dermed ikke fiske i ´´Karret´´. i perioden 16. november - 15. januar.
99.5% af fiskene er alligevel farvede i denne periode og dermed fredede i følge fiskerilovgivningen.
Mere om dette senere, idet arbejdet kalder nu
:-(
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2009 kl. 10:19
Hej Steen


Jeg ved fra fælles bekendte hvor stort et stykke arbejde i gør for ´´Karret´´ men kunne det ikke være rart om man kunne få lavet en særregel i fredningen omkring de stribede sådan at de stadigvæk måtte fiskes så længe de ikke er med rogn og en anden ting ville da være fedt at man kunne så at sige være med til at opbygge en ordentlig havørred stamme i åen ved at lave gyde banker og bedre standpladser ...
Mig bekendt er hele systemet vel mere eller mindre styret af nedbør da Vannelsbæk søerne får deres vandforsyning fra regnvand fra de mange vejsystemer i området så vandkvliteten er vel også af blandet beskaffenhed men det kunne der vel også gøres noget ved i disse klima tider...


/Søder
Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahimahi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2009 kl. 11:55
Hej Henning
Som det er i dag, så er de fysiske forhold i St.Vejleå ikke af en sådan karakter, at der kan opbygges en selvreproducerende bestand.
De kan ikke vandre længere op end til Vallensbæk sø, hvor der er en spærring (opdæmning) Faldhøjden på åen fra Vallensbæk sø og til udløbet uløbet i havnen er kun ca. 1 meter, så der er slet ikke fart nok på vandet.
Opstrøms søerne er der foretaget en vandløbsrestaurering, så den skulle være egnet som gyde- og opvækstvand for laksefisk, men det store problem er manglende vand i længere perioder af året, på grund af en intensiv grundvandindvinding i de øvre områder.
Havørrederne kan dog under ingen omstændigheder nå opstrøms søerne på grund af spærringen. Der har været talt og ikke mindst forhandlet om en fiskepassage i de sidste 15 år. men der er meget politik i dette, så der er udsigt til denne passage inden for nær fremtid!

Med hensyn til en særregel om fiskeri kun efter aborrer, så tror jeg ikke den holder. I tiden inden fredningen af ´´Karret´´ blev der også fisket aborrer efter d. 16. november., men der blev selvfølgelig også fanget farvede havørreder og dermed hjembragt en hel del af disse, selvom de var fredede i følge lovgivningen.

Jeg mener at vi bør kunne lade fiskene være i fred i disse to måneder og samtidig slippe for en masse diskutioner om fisken er farvet eller ej.
Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahimahi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2009 kl. 12:01
Lige en tilføjelse
Der var lige smuttet et ord i det ovenstående indlæg. Der stod at der var udsigt til en fiskepassage i nær fremtid.
Dette er ikke korrekt, idet der skulle stå at der bestemt ikke er udsigt til en fiskepasage i nær fremtid.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2009 kl. 14:55
Uden at gøre mig til ekspert i St.Vejle Å :

Havørrederne dernede er UDELUKKENDE et resultat af massive udsætninger af smolt, så vidt jeg husker af Kolding stammen.

De er sat ud med et eneste formål - nemlig at styrke det rekreative fiskeri, derfor er det grundlæggende formålsløst at genudsætte en fanget fisk, den skal ikke gyde.

Om man ønsker at hjemtage en stærkt farvet fisk, er helt op til den enkelte, og jeg ved at en hel del kun hjemtager de store hanfisk - udelukkende fordi de stadig har spiseværdi som røgefisk - ikke for at skåne hunnerne.

Selvfølgelig skal fisk fanget i fredningsperioden genudsættes, men det må så også være dét, når man snakker om en type fiskeri som havørredfiskeri i Karret ved St.Vejle Å!

Personligt hjemtager jeg gerne en magen til den jeg fik for et stykke tid siden på 6,75 kg:-)
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2009 kl. 19:14
Henning Søder skrev: <

Hej Tommy


Hvorfor lader kontrollen så min bekendte fiske viddere efter multer i en frednings zone ?


/Søder


Mødte en lystfisker der der blev stoppet af politiet ved Strandskoven syd for Køge. (de trode har ville lave indbrud i et sommerhus:-)) Da har fortæller at han skal fiske anbefaler betjenten at han fisker for enden af stykker mod Tryggevælde. Der er fredningszone men det var den gode betjent altså ikke klar over(han var iøvrigt selv lystfisker og fisker der slev)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres