Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 hånds fluestænger for en noob

 Besvar Besvar
Forfatter
johannes- madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johs33 Avatar

Tilmeldt:: 10 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johs33 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 2 hånds fluestænger for en noob
    Sendt: 06 Nov 2009 kl. 20:38
hej alle sammen.
jeg kunne godt bruge lidt hjælp. jeg vil gerne til at begynde at fiske med en 2hånds fluestang men kan ikke rigtig finde den det skal være. jeg har tænkt på en fra JSB Salmonidae Salmon Fly 13' feet AFTM Class 8/9 IM8
den er billig og med den kan man jo sige at jeg kan se om det er noget for mig.
Men nu kommer det. jeg er også lidt bange for at købe en,der er for billig fordi det kan jo ødelægge hele min oplevelse.
er der en der kan give mig lidt info om denne stang og hvis det er noget hø hva skal jeg så købe skal jeg gå efter en brugt.
:-)

hjælp en noob
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2009 kl. 20:53
Hej Johannes.

Ud fra de oplysninger du giver og fra din profil (1 indlæg)
antager jeg at du ikke har kastet meget med flue.
Derfor mit allerbedste bud er at du bruger dine penge på at tage et kursus i 2hånds kasteteknik, her får du meget mere med i posen end du vil hvis du ´´bare´´ går ud og køber en stang og prøver dig frem.
En dygtig instruktør vil i løbet af relativt kort tid kunne bringe dig op på et niveau hvor du kan fiske effektivt og du for forståelse for hvad/og hvilke stænger du kan lide, dette er en ikke uvæstenlig faktor, de fleste stænger der laves kan kaste, men du vil gerne have en stang som du føler passer til dig.

Derfor kursus og så ud og prøv prøv prøv prøv en masse stænger, alle seriøse forhandlere har en eller flere stænger du kan prøve i forskellige klasser, så forlang at kaste med dem inden du køber.

Jydske instruktører, Hugo Nielsen fra Guideline er yderst kompetent i 2 håndskast og kan lære fra sig.


/Allan

Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2009 kl. 20:58
Hej Johannes

Jeg vil nok fravælge den stang du har kig på og isteddet gå igang med at kigge på brugtbørsen.
Hvis det er til Havørred i de danske åer er størrelsen 12-13 fod klasse 7-9 fint dækkende til det meste.

Personligt vil jeg anbefale dig at kigge efter en brugt Scierra HMS 12.6 klasse 9
Stangen har en behagelig rolig aktion som tilgiver de fleste kastefejl man slås med som begynder.
Stængene kan findes til under en tusse hvis man er lidt tålmodig.
Et sæt med stang hjul og line kan man være heldig at finde til 12-1500 brugt.

Andre stænger vil også kunne dække dit behov, men her må andre komme med anbefalinger, da jeg kun har en HMS som referance når vi taler en god alround stang som de fleste vil finde sig godt tilpas med

Under alle omstændigheder bør du ikke vælge en superhurtig stang, når nu det er din første 2 hånds for det kræver meget træning at udnytte auktionen i en meget hurtig stang og driller det i starten riskerer du helt at miste interessen.

Jesper Rasmussen
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2009 kl. 21:21
Nu skal det jo ikke blive til en diskussion om hurtigheden på divere stænger men HMS 12,6 er jo ingen langsom stang. Mener også at der er en udbredt misforståelse at ´´nybegyndere´´ skal starte men langsomme stænger.

det er kun et spøgsmål om at starte med den rette undervisning fra starten.

diverse anbefalinger vil sikkert afspejle hvad pågældende har stående i skabet;-)

Kan ikke se hvor du bor men du kan jo bruge den lange vinter til at besøg diverse seriøse grejforhandlere.

Her en min liste:

Salmonfly
Korsholm
tackeshop
Sportshuset(Horsens)
Grejbiksen

der er helt sikkert andre kompetente bud.

desuden er der lokale foreninger der er fyldt med ivrige hjælpere.

knæk og bræk.
Til top
Rico Enevoldsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kastebananen Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2006
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kastebananen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2009 kl. 21:46
Jeg kan se du bor i Nordjylland, så der har du jo Brasholt ret tæt på, og de levere også gode råd og vejledning.

Men som du selv nævner er brugtbørsen bestemt ikke et dårligt sted at købe sine stænger.

Rico
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2009 kl. 21:48
aften . det er en jungle. men snak med manden der har en loop. yellow line, til salg 13´´2 her inde, synes selv at det er en fin stang, han siger. 800 men du kan måske få den for 850.... venligst steen
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2009 kl. 21:58
jeg tror du er sikker på at få handlen hvis du byder 900. nej 1000kr:-)

Et kastekursus er det eneste rigtige at starte med.

Har selv brugt mange år og mange penge på at ´´famle´´ mig frem.

Til top
michael pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mich1024 Avatar

Tilmeldt:: 15 Aug 2008
Geografisk: Limfjorden omkring Aalborg og Lindenborg å
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mich1024 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2009 kl. 22:45
Hej Johannes

Da du kommer fra Sulsted, synes jeg du skal tage ind og snakke med Dennis fra Jægeren og Lystfiskeren. De afholder kurser i både enhånds og tohånds, og du er simpelthen nødt til at prøve begge dele, vil være min påstand. Her i Nordjylland er der generelt mest fiskevand til enhåndsfluestang, og på den måde lidt nemmere at få fisket en del med fluestangen. Når først det kører, slipper du det aldrig heldigvis... :-)
På kurset kan du prøve nogle af deres stænger (forhandler Guideline stænger som er rigtig gode til prisen). Hvis du synes det er for dyrt, kan du jo altid købe stangen brugt her eller andet sted.

Vh Michael
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2009 kl. 23:21
Hej Johannes



Såvel Brasholt som Jægeren & Lystfiskeren kan hjælpe dig lidt igang, hvis du helst vil have en ny stang fra start af.

Jeg lærte selv at fiske to-hånds flue med den gamle blå HMS (scierra), har den såmænd inu da jeg ikke nænner at skille mig af med den. Jeg er helt enig med Jesper, den er superfin at starte op med og den fås af og til her på auktionen til fornuftige penge.

Hvis jeg var dig ville jeg kigge efter en brugt her på auktionen. Fanger fiskeriet din interesse så skal lysten til en nyere (og dyrere) stang nok komme af sig selv :o)



mvh Jan
Til top
johannes- madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johs33 Avatar

Tilmeldt:: 10 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johs33 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2009 kl. 00:21
1000 tak alle sammen for hjælpen.
jeg har nok ikke vært helt klar i min forklaring da jeg har fisket en del med 1hånds stang ( en sage klasse 7-8 9ft. ) købt hos almas.
men som flere af jeg skirver kan jeg godt se at det nok er en god ide at komme på et kursus.
min ide med den stang fra JSB var bare for at se om 2 hånds flue var enoget for mig lige som 1 hånds var.
det jeg var bange for var om den var god nok eller om den kunne give en dårlig oplevelse.
;-)
ps. tak for et fedt forum :-)
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2009 kl. 01:52
Jesper Rosgaard skrev: Nu skal det jo ikke blive til en diskussion om hurtigheden på divere stænger men HMS 12,6 er jo ingen langsom stang. Mener også at der er en udbredt misforståelse at ´´nybegyndere´´ skal starte men langsomme stænger.

det er kun et spøgsmål om at starte med den rette undervisning fra starten.



Nu vil jeg heller ikke sparke en diskution igang omkring hurtige eller ikke hurtige stænger, men jeg vil med hovedet på blokken stå inde for at en HMS ikke er en superhurtig stang og sagtens kan dække en begynders behov.

En som ikke før har haft en tohånds i hånden vil selv med den rette undervisning have svært ved at håndtere en superhurtig stang, det ved jeg af erfaring efter at have hjulpet flere igang med to håndsstangen.

En hurtig stang tilgiver ikke selv små kastefejl, hvorimod en stang med en lidt roligere aktion giver en bedre føling når man skal lære grundkastene og man hurtigere lære at få fluen i vandet og få den til at fiske hvilket jo trods alt er succeskriteriet :-)

Jesper Rasmussen
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2009 kl. 06:14
vil forslå guidelines begynder sæt,det koster omkring 1500.- men så er det noget der dur og så ere der stang,hjul,bagline og et godt skydehoved med.
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2009 kl. 08:43
Jeg bor i Aalborg, og jeg har et par stænger du kan prøve inden du køber. Jeg har også et par synspunkter på hvor du kan handle, men jeg vil ikke af med dem her. Send mig evt. en mail på jbs@fiskpaaflue.dk.

Jan
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2009 kl. 08:46
Peter:
Hvor har du set det Guideline sæt henne?
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 10:10
det var på lystfisk.dk,men ikke mere:-(kan ikke finde det nogen steder.
Til top
johannes- madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johs33 Avatar

Tilmeldt:: 10 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johs33 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 13:53
vil sige tak igen til jer alle sammen. for hjælpen og alle de gode ider og info. :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres