Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilken olie til hjulet ?!

 Besvar Besvar
Forfatter
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hvilken olie til hjulet ?!
    Sendt: 05 Jul 2010 kl. 12:16
hej alle.
på trods af jeg ikke har nogle problemer med mit hjul så syntes jeg det skal ha en gang forkælelse i form af olie osv.

hvilken olie burde jeg benytte til mit shimano stella ? evt supplere med fedt ? og hvad skal jeg bruge til lejet til lineoplægningen ?

mvh brian
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2010 kl. 12:33
Jeg bruger dette her:
- se linket HER

Olie til det som bevæger sig hurtigt, eller skal løbe meget let, fedt til det langsomme, f.eks. tandhjul. Men check lige brugsanvisningen før du smører.

Mvh. Peter
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2010 kl. 13:29
Hej der
På ebay kan du købe Shimano fedt og olie på spray. Det må være den rigtige løsning, men nok ikke den billigste.

Bo
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2010 kl. 13:50
Hej Brian !

De fleste af os vil gerne gøre tingene så godt som muligt, og det er derfor man ofte bliver ´røvet´ fælt med disse produkter.

Til de relativt begrænsede belastninger vi udsætter vore fiskehjul for, skal det jo ikke være beregnet til jetturbiner. Så en god syrefri olie som kan købes i de fleste hobby- og grej-forretninger er fin.

Det af Peter foreslåede ´´Hot-Sauce´´ er super - jeg har brugt andre produkter også, og jeg tror lidt det mere er et spørgsmål om at holde sine hjul smurt og veltrimmet - end det er det enkelte fabrikat der gør udslaget.

mvh
Heinz
ps: Husk - ALDRIG olie med teflon i kugle-, nåle- eller rullelejer !!!
Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2010 kl. 17:19
hej heinz
jeg lurede godt på den ´´hot-sauce´´ men ligefrem at bestille hjem fra udlandet havde jeg ikke planlagt.
jeg lurede osse på noget af den olie som konen har til sin symaskine. det er ´´vistnok´´ syrefri - men ville jo gerne være sikker.
men tak for forslagne allesammen

/brian
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2010 kl. 19:22
att heinz

hvorfor må der ikke komme teflon i lejerne?

mvh hcg
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2010 kl. 20:11
Hans Graversgaard skrev: att heinz

hvorfor må der ikke komme teflon i lejerne?

mvh hcg...


Hej Hans
Fordi teflon er et næsten for godt super glide/smøremiddel - hvilket medfører at f.eks. kuglerne i en kugleleje glider så fint at de ikke kører rundt, hvilket jo så betyder at de slides på et sted og ikke jævnt over hele kuglen - dvs man kan (hvis man er uheldig) ødelægge et leje på rekordtid - og det er jo ikke meningen. Så lige så godt teflon er til utroligt mange ting - ligeså skidt er det for lejer og derfor bliver det overvejende frarådet i lejer (vel undtaget glidelejer?).
mvh
Heinz
Til top
Henrik Buresøen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
henrik buresø Avatar

Tilmeldt:: 22 Jun 2007
Geografisk: Buresø
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik buresø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2010 kl. 20:13
Hej Brian.der er en del muligheder,men det hjul du har er ikke et hjul som man bare køber da det koster kassen også selvom det skulle være på tilbud,så er det måske en god ide at vælge et produkt der ikke ødelægger dit stella hjul,

den olie jeg har best efarenhed med er den gammle klasikker

- se linket HER

mvh
Henrik
buresøen(y)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down