Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

VM i fluekast..

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: VM i fluekast..
    Sendt: 22 Aug 2010 kl. 22:21
Hej Karsten.
 
Jo jo, jeg kender skam udmærket Lasse, så ham i øvrigt for nogle mdr siden på fornemmeste vis kaste en flueline, både med og UDEN fluestang...respekt !!!
De lidt "dumme" bemærkninger omkring navnet er blot en interne joke vi har kørende og har overhovedet intet personligt over sig.
 
Mvh
Jim.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2010 kl. 22:30
Hej Chan

Jamen jeg har da hoveder op til 35-36 gram til min kraftigste tohåndsstang. Men jeg ville godt nok være ked af at udsætte den for 20 gram ekstraOuch Selvom du måske har en pointe i, at havørrederne kommer op med bugen i vejret, når sådan en bombe landerWink.

Ja, 49,5 er imponerende! Jeg skriver skam ikke for at nedgøre nogen. Eller kritisere konkurrencen på nogen måde. Er bare ude efter koblingen mellem fiskeri og casting, som jeg har meget svært ved at se.

God fornøjelse på tirsdag. Jeg tror ikke, jeg tør kaste i sådan et vejr. Med mine evner risikerer jeg bare, at hjulet bliver rykket med ud gennem løberingene...Cool

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2010 kl. 23:00
Citat: LasseK

Hej Johan
 
Tak fordi du beviser at det er fløjtende ligegyldigt hvad man skriver på dette forum Smile
 
Jeg gider simeplthen ikke gentage mig selv mere efter 7 år, så du må bruge søgefunktionen hvis du vil have mit svar til den første del af dit svar, og til den anden, ja hvis man mener at skydehoveder kun er 10 meter lange og kun ligger i et snævert felt, så sikkert ja.... Hvis man derimod bare bruger en standard longbelly line ifølge AFFTA standarden, så er man vist ret normal Wink
 
Havde håbet at du var stået af den der hestekærre og hoppet over på rumfærgen, men jeg håbede fejl kan jeg se Disapprove
 
Mvh
Lasse


Jamen du behøver skam ikke gentage dig selv, for du har helt åbenlyst ikke forstået mit indlæg! Det er ikke en kritik af konkurrencen, eller reglerne, eller af noget som helst andet, end at jeg forsøger at ironisere lidt over din anvendelse af normal-begrebet. Hvis en specialudgave af en special-line er en ganske normal line, så har vi vist bare forskellige opfattelser af, hvad 'normal' betyder.

Indlægget var ment i sjov. Beklager hvis det ikke var tydeligt nok.

Johan
Til top
MalteDK Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MalteDK

Tilmeldt:: 06 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MalteDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2010 kl. 23:06
Hej Johan

Mon ikke koblingen er, at dygtige kastere ALT ANDET LIGE er bedre fluefiskereWink

Den der kan kaste rundt om grødeklatten midt i Åen, undre træerne tværstrøms eller ud over 40 meter kystvand - præsenterer han ikke sine fluer for flere fisk?

venlig hilsen
Christian
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2010 kl. 23:14
Hej Johan
 
Snup en tudekiks, det er samme skriv du er kommet med ligeså længe vi har debatteret her på siden Clap Og eftersom jeg åbenbart ikke har kunnet forklare dig tingenes sammenhæng på den tid der er gået, så er det på tide at smide håndklædet i ringen, jeg gider ikke mere Smile
 
Tak for de gode debatter! Du har flere gange givet mig noget at tænke over, og det er jeg taknemmelig for!
 
Mvh
Lasse
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2010 kl. 23:35
Hej Malte

Det er indlysende, at man bliver en bedre fluefisker, hvis man forbedrer kastekundskaberne. Men det er ligeså indlysende, at man bliver bedst til det, man træner. Hvis målet er at lave et godt resultat ved VM i fluekast, træner man selvfølgelig de discipliner, man deltager i. Vil man skærpe evnerne ved fiskevandet, træner man det, man har brug for der. Og bare for at illustrere, hvordan forskellen kan tage sig ud, så husker du måske Steve Rajeff's opvisning i Kolding for nogle år siden. På et tidspunkt demonstrerede han præcisionskast til hoola hop ringe på forskellige afstande. Det foregik ved, at han blindkastede...og blindkastede...og blindkastede, indtil han gentagne gange havde parkeret uldtotten over centrum af ringen. Så lod han uldtotten falde, og ramte selvfølgelig plet. Tror du, den går, hvis vi nu skifter hoola hop ringen ud med en sky bækørred i åen? Nope! Den er skræmt væk forlængst.

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2010 kl. 23:52
Hej Lasse

Hvordan havnede du derConfused Og hvordan kom du så langt omkring på baggrund af en enkelt bemærkning om en enkelt line?

Johan
Til top
MalteDK Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MalteDK

Tilmeldt:: 06 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MalteDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 00:36
Hej Johan

Jeg kan godt lide Nico's billede tidligere i tråden:)
Jeg tror også, at Bjarne - på EPO eller ej - er bedre til at cykle op ad bakke og udenom SMS tjattende teenagere end dem, der bare cykler ned til den lokale Å for at fiske:)

venligst
Malte


Redigeret af MalteDK - 23 Aug 2010 kl. 00:38
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 01:33
Hvis vi skal lege den leg, kan vi jo også vende analogien modsat og spørge, om man kan finde den bedste badmintonspiller ved at måle, hvem der har den hårdeste smash og kan lægge en netdrop tættest på nettet.

Forstå mig ret. Jeg er helt med på, at mange af deltagerne ved VM i fluekast er dygtige og effektive fluefiskere. Det er de selvfølgelig, fordi de både kaster og fisker meget. Men det forekommer mig ret indlysende, at hvis de målrettede den samme træningsflid udelukkende mod fiskeri, ville de være endnu giftigere ved vandet. Er det et problem? Nej, selvfølgelig er det ikke det! Sålænge målet er at præstere ved konkurrencer, træner de selvfølgelig målrettet mod det.

Johan
Til top
MalteDK Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MalteDK

Tilmeldt:: 06 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MalteDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 07:14

Citat: Johan

 Men det forekommer mig ret indlysende, at hvis de målrettede den samme træningsflid udelukkende mod fiskeri, ville de være endnu giftigere ved vandet. Er det et problem? Nej, selvfølgelig er det ikke det! Sålænge målet er at præstere ved konkurrencer, træner de selvfølgelig målrettet mod det. 
Johan

Hej Johan

Det er vel ikke kun den tid der går med at kastetræne der går fra fiskeriet!
Hvis man følger argumentet, så er dem der spiller badminton, cykler på arbejde eller lytter til musik også dårligere fluefiskere - de kunne jo bruge tiden på at fiske i stedet for!?

Iøvrigt tror jeg, at ham med det hårdeste smash og tætteste netdrop er en af de allerbedste spillereSmile

venligst
Malte
Til top
Peter Neerdorf Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter N Avatar

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: Primært på vestsjælland, sydsjælland, sydsverige, samt midtNorge
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 08:13
Hmm... nu har jeg siddet på sidelinien og fulgt med i "debatten" omkring dette emne, som tydeligvis har taget sin vante drejning...altså væk fra det egentlige spørgsmål..suk
Jeg finder det faktisk lidt morsomt, at folk kan komme SÅ meget op på mærkerne, vedr. dette.
Uanset hvad, så hænger disse to ting sammen, altså Kastet og fiskeriet.
Nogle har så bare valgt at "fintune" deres kast og har så lavet dicipliner ud af det.
Tag det dog for hvad det er..
 
Men Rudskallen (NICO) har sådan set, allerede ramt hovedet på sømmet.
 
 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 08:32
Citat: MalteDK


Det er vel ikke kun den tid der går med at kastetræne der går fra fiskeriet!


Hej Malte
Jeg taler ikke om at få så meget fisketid som muligt, men om at bruge træningstimerne på at træne målrettet mod kast, man har brug for ved vandet. Det er ikke mere indviklet, end at man bliver bedre til det, man træner.

Jeg var engang en hæderlig badmintonspiller, og når det gik godt, havde jeg også en hårdere smash end Morten Frost (som ikke slog særlig hårdt). Netdrop snakker vi ikke om. Hvem mon ville feje gulv med hvemSmile

Johan
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 10:15
Lasse :

Jamen hvis man kommer ind med den idé at man gerne vil have nogle sponsorer, er det nok en ret god idé at vende sig til at skulle gentage det samme rigtig mange gange.
Lur mig om en sponsor ikke forventer at få noget retur, eksempelvis at man stiller op til nogle arrangementer hvor menigmand forsigtigt vil tillade sig at spørge til selv det du mener er allermest banalt eller naturgiventSmile

Her er det nok meget klogt at tiltale andre "ikke plænekastere" i en rimelig, sober og jovial tone..
Det nytter da ikke at skrive i den tone, jo mindre man gerne vil fremstå som lidt småhoven og bedre(vidende)..

Det tiltrækker sgu nok ikke sponsorer.... Bare se på Michael Rasmusen - den hidsige pedaltrampen,, han blev jo forøvrigt også disketWinkWink

Aj, den sidste var sgu for grov........

Til top
Nicolai Eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rudskallefisker Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2004
Geografisk: Lolland - Falster
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rudskallefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 11:33
Hej Johan
 
Dejligt med din deltagelse i tråden ogsåSmile
 
I dit eksempel med Rajeff skriver du selv hvad forskellen er:
"På et tidspunkt demonstrerede han præcisionskast til hoola hop ringe på forskellige afstande"
Han demonstrerede altså ikke kast efter en sky bækørred, men når det er sagt og man har set herren kaste med flue så tror jeg ikke han har fået større problemer med at fange den bækker fordi han dyrker kastesport og sigter efter hoola hop ringe i ny og næ...
 
Efter trout accuracy gav Rajaff de få tilbageblevne et udemærket fiske/kastetip: Nemlig at udmåle længden af line ved at blindkaste i en anden retning end hvor fisken man vil fange står. Når man har længden på plads fikseres linen med trækhånden efter at f.eks 3 underarmslængder line er blevet kortet ind - dette sker mens man skifter retning og finder sin kastevinkel (trajectory). Når man så laver det ENE kast i retning mod fisken flytter man sit forreste stop længere ned/frem men kun akkurat så det modsvarer de 3 underarmslængder.
Det er sgu en imponerende kontrol at man kan lægge fluen på arealet af en underkop 15 ud af 16 forsøg, med forskellige linelængder uden nødvendigvis at blindkaste mere end een gang i hver afgørende retning!
 
Jeg kan godt omsætte det til fiskesprog...
 
Jeg vil på ingen måde insinuere at der er jantelov indblandet fra nogen i tråden, men jeg har svært ved at se andre grunde til ikke fuldt ud at vil anerkende folk der kastede så smukt, langt, ubesværet, præcist og i øvrigt anvendeligt. Måske skulle man bare have været der!
 
At grejet er castinggrej siger du jo hver gang nogen ikke kaster eller fisker akkurat som du gør:-)
 
Vh Nico
 
Der forresten kørte forbi Bækmarksbro sidste uge og sendte dig en venlig (men tilpasset forholdene) tanke
 
 
 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 12:13
Citat: Rudskallefisker

Hej Johan
 
Dejligt med din deltagelse i tråden ogsåSmile
 
I dit eksempel med Rajeff skriver du selv hvad forskellen er:
"På et tidspunkt demonstrerede han præcisionskast til hoola hop ringe på forskellige afstande"
Han demonstrerede altså ikke kast efter en sky bækørred, men når det er sagt og man har set herren kaste med flue så tror jeg ikke han har fået større problemer med at fange den bækker fordi han dyrker kastesport og sigter efter hoola hop ringe i ny og næ...


Hej Nico. Kan du ikke lige udpege, hvor vi er uenige...?
 
 
Jeg vil på ingen måde insinuere at der er jantelov indblandet fra nogen i tråden, men jeg har svært ved at se andre grunde til ikke fuldt ud at vil anerkende folk der kastede så smukt, langt, ubesværet, præcist og i øvrigt anvendeligt. Måske skulle man bare have været der!


Ja, måske skulle man have været der for at kunne anerkende niveauet. Det er derfor, jeg ikke kloger i niveauet. Og det er så hverken en anerkendelse eller det modsatte.
 
At grejet er castinggrej siger du jo hver gang nogen ikke kaster eller fisker akkurat som du gør:-)


Ikke forståConfused Jeg har sagt to ting om grej. 1: en specialudgave af en specialline er for mig at se ikke en ganske normal line. 2: Det er et skydehoved på 55 gram heller ikke.
 
Vh Nico
 
Der forresten kørte forbi Bækmarksbro sidste uge og sendte dig en venlig (men tilpasset forholdene) tanke

9,4 meter klasse 7, tænker jeg...Wink

Johan


Til top
Nicolai Eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rudskallefisker Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2004
Geografisk: Lolland - Falster
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rudskallefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 13:01
Hej Johan
 
"9,4 meter klasse 7, tænker jeg..." - lyder perfekt til SP+ 4Tongue
 
Altså efter et par års debatteren ved vi to jo godt på hvilke punkter vi er uenige og nogenlunde også om hvad.
 
Vi er uenige når man sætter den liiiidt hånlige tone omkring Hoola hop kast overfor  Steve Rajeffs beviste evner. Og selvom jeg ikke har fisket med ham, har jeg ikke svært ved at omsætte hans kastepræsicion til fiskepræsicion.
Jeg ville nødigt være ørred i hans hjemvandDead
 
For mig at se, er det du kalder en specialudgave af en specialline ikke andet end en flydende WF 5 - der bare kan noget mere hvis kasteren vil og kan.
Den vejer som den skal på 9,15 meter, har en glimrende fronttapering, opfører sig ret meget ala en DT hvis man laver vandkast eller fisker mellem 10 og 20 meter. Vil man kaste rigtigt langt fortsætter runninglinen bare lidt videre end de 27 meter en standardline typisk er.
 
Jeg har fisket med ED'eren i flere jyske åer og en enkelt tur oppe i Norge og synes dejligt om den:-)
Jeg ved udemærket at du er af en anden holdning.
Tohånds liner har jeg ikke et piv forstand på, men det er jo en MAX vægt der angives - folk må gerne kaste med 36 gram hvis de er overbevist om at det kaster længere.
 
Men det er vel stadig et springende punkt i vores uenighed: Viljen til at kaste langt/længere når det er nødvendigt. Eller måske at flytte grænsen lidt længere ud for at præcisere...
Når jeg tænker lidt over kystsæsonen i år, så er ca 1/3 af mine ørreder fanget som direkte følge af lange kast - længere end de medfiskere som er taget hjem til en aftensmenu bestående af frikadeller vel at mærke.
 
Vh nico
 
 
Vh Nico
 
 
 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 13:28
Jamen jeg kan så sige, at du ikke er særlig god til at gætte, hvad jeg mener.

Det var ikke skyggen af hånlig tone i det, jeg skrev om Rajeff. Jeg fik et enormt godt indtryk af manden på messen som en helt nede på jorden fyr, der elsker sin sport og gerne vil dele den med andre. Det er ren fantasi, hvis du tror, jeg har noget imod ham.

Nico, du er en kastenørdSmile. At du finder, at linen er henrivende at gå med, siger ikke så meget om, hvorvidt den falder indenfor normalområdet. Hvis det kan hjælpe til oplysningens fremme, har jeg da også i min samling liner, jeg vil betegne som specialliner. Jeg er slet ikke ude på at diskutere anvendelighed her. Men du finder dæleme ikke mange udenfor kaste-miljøet, der fisker med den slags. Og det diskvalificerer linen som "ganske normal" i min begrebsverden...og hold da kæft hvor er det dog meget at gøre ud af noget så ligegyldigt!

Du tager også fejl, når du tror, jeg er modstander af at kaste langt, hvilket jeg også igen og igen har påpeget. Måske mest i diskussioner med Lasse, når jeg er blevet taget til indtægt for det modsatte synspunkt. Men jeg er modstander af overdreven fokus på distancekast, og det er noget andet. Jeg har vist før brugt eksemplet, en klassiker fra messen i Kolding. En flok går ud med en klasse 3 eller 4 stang og starter som det første med at rive line af helt ned til baglinen. Og så står de og tæver løs i 10 minutter, og hvis den æder hele linen, er det f.... en fed stang! Dommen falder uden at de på noget tidspunkt har prøvet, hvad stangen egentlig kan på de afstande, den først og fremmest er beregnet til. Dét er overdreven fokus på længde! Og den er udbredt! Meget!

Min egen oplevelse med kystfiskeriet er, at man selvfølgelig ind imellem har brug for at kaste langt. Men jeg har langt større succes med at kaste behersket. Først og fremmest er jeg træt af at se fisk langt indenfor kastehold, når jeg lige har kastet til grænsen.

Og så har jeg tit reageret, når folk skræmmer nybegyndere fra fluestangen ved at fortælle, hvor vigtigt det er at kaste langt på kysten. Sandheden er, at nybegyndere med en smertegrænse på 15 meter kan få stor fornøjelse af fluefiskeri på kysten.

Johan
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 14:27
Stort tillykke til deltagerne ved VM med jeres fine resultater, jeg ville gerne kunne kaste lige så langt og præcist som jer, men det tager alt for meget af min alm fisketid, bare at komme i nærheden, så den tanke er droppet LOL Men stor respekt herfra, det fortjener i, ligesom storfangeren på kysten. Det bunder helt klart i jantelov, når der sidder nogle og vil fortælle at jeres passion ikke er brugbart, ved det alm fiskeri ect ect.. Ellers havde personerne vel bare sagt tillykke, og slut prut, istedet for alt det andet ævl, der ikke kan bruges til en s... Jeg, har filmen med specialkast af Michael Mauri " The joy of flycasting" med trick kast, det kan altså ikke andet end give respekt.

Redigeret af limfjord - 23 Aug 2010 kl. 14:28
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 14:28
Nic ;

Ingen tvivl om at der findes fantastiske distancekastere, præcisionskastere og reelle showcastere..
De er dermed også klædt på til at begynde at fiske rigtigtWink

Præcisionskast ude i virkeligheden ved en å foregår da ikke med blindkast hvor man måler sig frem til distancen via kast,, ihvertfald ikke om natten.
Linen placeres i løkker rundt om hånden under indtag langs egen bred, indtil man mærker på linens tykkelse at den er hvor den skal være - derefter trækkes linen roligt op af vandet (ikke op i panden)!! Derefter sendes linen over enten højre eller venstre skulder med tilpas kraft til at den lander det tiltænkte sted,, evt stoppes linen når man kan mærke "at den rette mængde line er tilbage i hånden" - samtidig med at stangen sænkes ganske lidt for at kompensere for det afbrudte kast.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, det er da sådan almindelige mennesker forsøger at lokke en fisk til hug - altså os der ikke har den der overlegne evne til at kastene bare per automatik altid lander dér hvor fisken står.

Forøvrigt er der jo lidt andre hensyn at tage under rigtigt fiskeri, eksempelvis om månen er fremme og hvilken type skygge den giver... Ens egen skygge i forhold til vandspejlet,, evnen til at lave langsomme uhørbare bevægelser,, vælge den rette flue under givne forhold...
Alt det har jo intet at gøre med kastekonkurrence, men dog med rigtigt fluefiskeri...

Heldigvis bliver det så ligegyldigt når man først står derude... Og heldigvis er det sjældent at man måles på sit kast eller udstyr - men oftere på om man opfører sig ordenligt overfor andre lystfiskere, har en god historie en gang imellem, og så magter at luske en havørred op bag i bilen uden at uvedkommende opdager noget som helstWink

Konkurrencekaster bliver jeg med garanti aldrig, alene af den grund at mit grej kun forlader bilen enten for at fiske - eller når bilen skal til syn..

Forøvrigt er kastet ikke altid så vigtigt som man/vi gør det til... I år fik jeg sgu min første opgænger en nat hvor jeg blot havde kastet linen i vandet og hevet lidt ekstra line ud - tog stangen op under armen for lige at tænde en cigaret.. Pludselig hoppede en fisk flere gange på en meget underlig måde 7-8 meter foran mig, da jeg havde tændt cigaretten og derefter løftede stangen opdagede jeg at fisken opførte sig så underligt fordi den havde taget fluen mens den var i døddrift på absolut løs line.

Naturligvis bevæger jeg mig nu meget langt væk fra trådens emne, som jo blot var en "Tillykke tråd"..... Det er jo hvad der sker når man opholder sig alt for lang tid væk fra fiskevandet - jeg må satme afsted i aften, eller ihvertfald imorgenSmile
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 15:05
Citat: simon agerholm2


Heldigvis bliver det så ligegyldigt når man først står derude... Og heldigvis er det sjældent at man måles på sit kast eller udstyr - men oftere på om man opfører sig ordenligt overfor andre lystfiskere, har en god historie en gang imellem, og så magter at luske en havørred op bag i bilen uden at uvedkommende opdager noget som helstWink

 
Simon, du vrøvler som sædvanlig - du magter i hvert fald ikke, at luske en havørred op bag i bilen uden nogen opdager det - eller måske gør du, men du vil efterfølgende meget gerne fortælle om detWink 
 
Spøg til side - selv om jeg er spinnefisker, og således pr. automatik er dum og lugter af isbjørnetis, som en fluefisker så flot har beskrevet det på sin profil - så læser jeg altid disse tråde, hvor kastenørderne går i flæsket på hinanden.
 
Det er som udgangspunkt meget underholdende, men samtidig også lidt forstemmende, at der altid er nogen der skal dryppe de sædvanlige dråber malurt i bægeret. Det er da beundringsværdigt, at vi kan stille med nogle deltagere til et VM, og at de ovenikøbet kan opnå så høje placeringer, og jeg forstår ikke helt, at man ikke bare kan ønske deltagerne tillykke med den flotte præstation og så lade det være ved det.
 
Underholdende eller ej - jeg er nu glad for, at jeg ikke er fluefisker med den religionskrig der hærger i de rækker - så hellere være dum og lugte af isbjørnetisOuch
 
Men tillykke til Lasse og Nico m.fl
 
Simon - i morgen er der 4 måneder til juleaften, og tiden rinder hastigt ud for den 5 kilos kystørred du med lethed ville fange inden årets udgang. Hvis du skulle være så heldig - læg mærke til ordet heldig - så kan du jo godt forsøge at snige den op i bilen uden nogen ser den, for jeg er sikker på, at jeg nok skal høre om denWink
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 16:02
Citat: Rådhede

 
Underholdende eller ej - jeg er nu glad for, at jeg ikke er fluefisker med den religionskrig der hærger i de rækker - så hellere være dum og lugte af isbjørnetisOuch
 


Ole, tager du altid tingene så alvorligt?

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 16:05
Citat: Rudskallefisker

Når jeg tænker lidt over kystsæsonen i år, så er ca 1/3 af mine ørreder fanget som direkte følge af lange kast - længere end de medfiskere som er taget hjem til en aftensmenu bestående af frikadeller vel at mærke.
 


100% af mine fangster i år er foregået indenfor 15-17 meter. Den tog på et kast med ganske få meter skydeline udenfor topøjet, og det var med et flydende skydehoved på 8,55 meter. Wink
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 16:13
Ole R ;

Faktisk har jeg nok været ret heldig i år allerede,, igen - men holder faktisk kortene ret tætSmileSmile..
Jeg er yderst opmærksom på at det snerper til med den kystørred, og glæder mig faktisk til at gå igang med fiskeriet her på hjemøen.
Spinnestangen er klar til kamp, og jeg glæder mig til at nyde en laaaang serie af kølige morgener i godt selskab med et par gutter som ved bedre end jeg hvor de store kystbamser kommer forbi.
Det skal nok lykkes, og ellers må huen jo frem - den kan sikkert også sikre mig mod yderligere fejlkrogningerWink
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 16:55

Tillykke Nico og Silja, ikke så meget LasseLOL

Hej Simon
Jeg tror nu at man ved rigtigt fiskeri (kystfiskeri)Tongue, har fordele hvis man kan kaste langt, ikke at det er er nødvendigt for at fange fisk, men jeg er selv blevet overhalet af en dygtigere kaster som kunne nå fisken hvor jeg ikke kunne! 

Jeg synes Ole R. rammer godt når han siger at du nok ikke lige får listet den fisk ubemærket op i bilen, da jeg ofte synes at have læst indlæg fra din side hvor dine mange og store fangster bliver fremhævet, og det er da også fantastisk, jeg kan godt lide at læse om dem. Og hvorfor tager du ikke den 5+ fisk på flue, man behøver jo ikke lange kast for at nå dem så hvorfor bruge spinWink

Jeg synes også der er noget særligt ophøjet i fiskeren der tager alene ud og aldrig fortæller et øje om hans 5+ fisk der tog på et velpræsenteret og præcist 7 meters kast, man hører jo bare ikke om det så det er jo lidt svært at dele med sine medfiskere på nettet. Derimod kan vi alle følge de gæve kastere i deres forsøg på at fin tune et af fluefiskeriets vigtige aspekter.

mvh Frederik
Igen onde toner er brugt og alt det der kunne lyde stødende er ment med et smil, men det er jo kun sjovt fordi der er lidt sandhed i det.



Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 17:04
QUOTE=simon agerholm2]Nic ;

 tog stangen op under armen for lige at tænde en cigaret..
[/QUOTE]

Du bruger da vel ikke lys ved ørredvandet om natten ?????

Big smileBig smileBig smile

Det gazzzzz.


Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 17:08
Hej Simon

Citat: simon agerholm2

Lasse :

Jamen hvis man kommer ind med den idé at man gerne vil have nogle sponsorer, er det nok en ret god idé at vende sig til at skulle gentage det samme rigtig mange gange.
Lur mig om en sponsor ikke forventer at få noget retur, eksempelvis at man stiller op til nogle arrangementer hvor menigmand forsigtigt vil tillade sig at spørge til selv det du mener er allermest banalt eller naturgiventSmile


Jeg har intet imod at stille op til arrangementer og fortælle meningmand om alskens finurligheder indenfor fluefiskeri, gør det gerne, har gjort det med glæde og gør det stensikkert også i fremtiden. Næste gang er til Ølsted foreningens årlige grejmarked, du skal være velkommen til at kigge forbi hvis du har nogen spørgsmål Smile http://www.fabelfisken.dk/new/viewtopic.php?f=23&t=3565&p=12438&sid=c3c4c23884c3db7aa85001fe45b5bb50#p12438

Men nu er Johan ikke menigmand, og som jeg allerede har skrevet i svaret til ham, så har vi snakket om linerne i årevis. Den line han kalder en special udgave af en special line, er nøjagtig den samme som der bruges i DM. At den ikke falder indenfor hans nu specificerede "standard" for en normal line, da den ikke bruges af nogen i hans kredse gør ikke udsagnet til sandhed. Det er den line som jeg med største velbehag har benyttet til alt mit å fiskeri og en del søfiskeri de sidste 6 år, ligeledes er det den mest benyttede line blandt dygtige kastere og fiskere jeg har mødt de sidste 4 år rundt omkring i verden, blandt andet i USA, Tyskland, Ukraine, New Zealand, Australien, Japan, Holland, England, Sverige, Norge, Spanien og Italien for at nævne et par steder. Jeg er udemærket klar over at Johan vil falde over udsagnet "dygtige kastere og fiskere", men de fleste vil nok også være med på at det ikke er det fedeste at se hvem der kan køre hurtigst på havelågen fra bilka bare fordi det er den mest "standard" cykel der trilles på. Linen kan nærmere sammenlignes med en god citybike med 27 gear, og i konkurrence udgaven er den malet orange og har fået fjernet den store klinge (den er lavet længere i runninglinen, og det kræver altså mere af kasteren at få den til at gå langt end en der er kortere og kan monteres på tynd skydeline) Ligeledes er det en vare man som ganske almindelig fisker/kaster kan gå ind i den nærmeste grejbutik og hive ned fra hylden, selv i konkurrence versionen. De special liner som Johan benytter sig af kan jeg kun få ved at stjæle hans, han har nemlig selv modificeret dem kraftigt (læs klippet i dem). Alt dette har vi som sagt debatteret i årevis, og jeg gider bare ikke debattere det yderligere med ham. Længere er den såmænd ikke Smile

Her er det nok meget klogt at tiltale andre "ikke plænekastere" i en rimelig, sober og jovial tone..
Det nytter da ikke at skrive i den tone, jo mindre man gerne vil fremstå som lidt småhoven og bedre(vidende)..


Hvor er det lige at jeg ikke tiltaler andre "ikke plænekastere" (tak fordi du smider mig i den bås LOL) i en ikke rimelig og sober tone? 


Det tiltrækker sgu nok ikke sponsorer.... Bare se på Michael Rasmusen - den hidsige pedaltrampen,, han blev jo forøvrigt også disketWinkWink

Aj, den sidste var sgu for grov........


Det var den jo så alligevel ikke siden den kom med efter du trykkede sendClap
Dejlig sober og rimelig samt jovial tone, eller var den småhoven og bedrevidende?


Præcisionskast ude i virkeligheden ved en å foregår da ikke med blindkast hvor man måler sig frem til distancen via kast,, ihvertfald ikke om natten.
Linen placeres i løkker rundt om hånden under indtag langs egen bred, indtil man mærker på linens tykkelse at den er hvor den skal være - derefter trækkes linen roligt op af vandet (ikke op i panden)!! Derefter sendes linen over enten højre eller venstre skulder med tilpas kraft til at den lander det tiltænkte sted,, evt stoppes linen når man kan mærke "at den rette mængde line er tilbage i hånden" - samtidig med at stangen sænkes ganske lidt for at kompensere for det afbrudte kast.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, det er da sådan almindelige mennesker forsøger at lokke en fisk til hug - altså os der ikke har den der overlegne evne til at kastene bare per automatik altid lander dér hvor fisken står.


Ved godt at ovenstående var henvendt til Nicolai, jeg tillader mig alligevel at svare dig, fordi du er ganske rigtigt galt på den som du selv er inde på..

Det du fint beskriver er da kun en meget lille niche form for åfiskeri. Det Nicolai skriver om er præcisionskast til sete  fisk, altså tørflue eller vådfluefiskeri efter ørreder, ikke gydetrækkende fisk der er ude efter sex. Fisk som helst ikke skal se fluen mere end en gang, altså ikke fisk man gentagen gange forsøger at hidse op til aggresivt at tage en våd høne, men fisk der præsenteres en lille ,som regel, efterligning af naturlige fødeemner, for.  Den type præcisionskast du snakker om minder da mest af alt om de spinnefiskere jeg kender, der efter første kast lagt op ad modsatte brink, sætter en elastik omkring spolen, så de gang på gang kan ramme samme længde igen og igen natten igennem. Hamrende effektivt maskinfiskeri, men tilgiv mig hvis jeg ikke mener der er de store færdigheder forbundet med det Embarrassed

Forøvrigt er der jo lidt andre hensyn at tage under rigtigt fiskeri, eksempelvis om månen er fremme og hvilken type skygge den giver... Ens egen skygge i forhold til vandspejlet,, evnen til at lave langsomme uhørbare bevægelser,, vælge den rette flue under givne forhold...
Alt det har jo intet at gøre med kastekonkurrence, men dog med rigtigt fluefiskeri...


Helt rigtigt, der er ikke meget kastekonkurrence over det. Det har som du er inde på en hel del med en lille del af fluefiskeriet at gøre, og så skal der stadigvæk kastes, lige akkurat den del der er grundstenen i fluefiskeri Wink

Heldigvis bliver det så ligegyldigt når man først står derude... Og heldigvis er det sjældent at man måles på sit kast eller udstyr - men oftere på om man opfører sig ordenligt overfor andre lystfiskere, har en god historie en gang imellem, og så magter at luske en havørred op bag i bilen uden at uvedkommende opdager noget som helstWink


Yup, heldigvis er det kun tosserne der synes det er sjovt at konkurrere på evner fremfor held, og de gør det heldigvis kun mod hinanden. Er det ikke dejligt Big smile Hvad var det lige tråden handlerde om? Nå ja, det var ikke døde dyr i bagagerummet, det var sq konkurrence i kast med fluegrej, sh*t jeg var lige ved at glemme det LOL


Forøvrigt er kastet ikke altid så vigtigt som man/vi gør det til... I år fik jeg sgu min første opgænger en nat hvor jeg blot havde kastet linen i vandet og hevet lidt ekstra line ud - tog stangen op under armen for lige at tænde en cigaret.. Pludselig hoppede en fisk flere gange på en meget underlig måde 7-8 meter foran mig, da jeg havde tændt cigaretten og derefter løftede stangen opdagede jeg at fisken opførte sig så underligt fordi den havde taget fluen mens den var i døddrift på absolut løs line.


Du skulle da stadigvæk kaste linen i vandet inden du kunne tænde din famøse røde prince, og så lærte du vel at det kan betale sig at lære at lave slækline kast. Men det er jo også bare en meget lille del af det der fluefiskeri. Det store er jo at man også skal lære hvornår det kan betale sig at præsentere sin flue i døddrift Wink

God tur i aften, husk regntøjet og de tørre tændstikker Smile

Mvh
Lasse


Redigeret af LasseK - 23 Aug 2010 kl. 17:09
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 17:14
Hej Frederik

Takker Wink

Også tak til Ole og Carsten!

Mvh og stram line derude
Lasse
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 17:44
Citat: Johan


Ole, tager du altid tingene så alvorligt?

Johan
 
Næh, og hvis du kendte mig ville du vide, at jeg det gør jeg ikke, men jeg læser hvad du skriver og ser ingen smiley, så der er vist frit slag til at tolke dit udsagn som man lysterWink
 
Men med henvisning til en tråd du deltog i for nylig på et andet fora, hvorvidt fluefiskere er snobbede eller ej, så kan man jo godt sige, at du selv giver næring til den - iøvrigt fejlagtige - fordom, og hvis det er dit mål så fred være med det.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 19:00
Lasse ;

Du skriver i et yderst tilgængeligt åbent forum, og i min optik var eksempelvis vendingen med hestekæren og rumfærgen ikke ligefrem anvendt til ret meget andet end at placere dig selv i forhold til en anden debattør.
Det kan selvfølgelig være jeg tager fejl....

Jeg kan dog med stor sikkerhed sige, og det er du utvivlsomt klar over, at sponsorer ikke bryder sig ret meget om noget der er kontroversielt - eller at deres produkter bliver placeret i en negativ sammenhæng.
Eksempelvis en forumdebat hvor der tilsigtet eller utilsigtet gåes over grænsen.

Herudover tror jeg sgu egentlig ikke du er ret meget mere nørdet med dit plænekasteri - end jeg er med den niche jeg dyrker,,, dog uden sammenligning på niveauet.
Meeeen jeg vil dog anke den påstand om at fiskeri efter opgængere har ret meget med held at gøre, udover at man kan være heldig en enkelt nat eller 2 - så er det (i mine nørdeøjne) en ret stor udfordring at få en fisk til at hugge som ikke er i spisefase.. Og jeg har den største respekt for de få jeg kender der præsterer det nat efter nat - år efter år..
Men her er vi nok forskellige.

Frederik ;

Med mit nørdegrej kommer jeg sgu ikke langt på kysten, den opsætning jeg har brugt for mange år til at specialisere til åen er HELT håbløs - desuden vil jeg være nødt til at vaske mit grej efter kontakt med saltvand,,, og det er jeg overbevist om bringer uheld.
Udover dette, så skriver jeg jo en gang imellem lidt for FiskeAvisen, og må derfor også melde en fisk på land en gang imellem.
Dog deles fangster og her&nu viden kun sjældent i forhold til hvor mange fisketure og lejlighedsvise fangster jeg egentlig har..

Det er klart at måske 150-200 fisketure om året giver lidt fisk, og lidt erfaring...

Gid det må stoppe med at regne, jeg er sikker på at der et sted i Køge Bugt lusker noget rundt....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 19:41
Hej Simon
 
Du har ganske ret, jeg er udemærket klar over den slags Smile Jeg fisker heller ikke efter sponsorater, ret mig lige hvis jeg har skrevet det nogen som helst steder?
 
Kan godt se at uden baggrundsviden så vil din optik være forvrænget, så lad mig bare tage den på min kappe jeg overlever nokEmbarrassed
 
Du er helt fri til at have din mening om dit eget nørderi, sålænge jeg må have min Wink  Wink
 
Havde ikke regnet med at en "ægte" sportsfisker var vandskræk?? WinkWink
 
Mvh
Lasse


Redigeret af LasseK - 23 Aug 2010 kl. 19:42
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2010 kl. 20:18
Simon agerholm.
Lav dog din egenfede tråd, du kan jo kalde den
VM i fluekast kun til fiskeri der fanger fisk.
Istedet for at spamme--- din holdning har intet med emnet at gøre
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres