Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flueline til Hardy Demon 9 fods #5

 Besvar Besvar
Forfatter
Niels J. Brødsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
njbrd Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér njbrd Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flueline til Hardy Demon 9 fods #5
    Sendt: 10 Sep 2010 kl. 14:24
Hej
Har set på en Loop Opti Stream, så er spørgsmålet nu om man skal vælge en #5 med en klumpvægt
på 11g eller en #6 med en klumpvægt på 13g?
Prisen på en Loop Opti Strem er høj, så jeg har også set på den nye Visinos Vibe85 #5/6 som har en klumpvægt på 12g.
Skulle høre om nogle her har prøvet en af disse to liner på ovennævnte fluestang.
Skal anvendes til let fluekystfiskeri.
 
njbrd
Mvh.
Niels J. Brødsgaard 
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2010 kl. 16:20
Hej Niels.
 
Jeg har ejet en Demon i "6, og den er det efter min mening, ikke nødvendigt at sætte ekstra vægt på.
Pt. fisker jeg med en #6 Hardy Zane, hvor min foretrukne line er en Opti Stream i samme klasse, og det fungerer rigtig godtSmile
Min anbefaling vil være, at du holder dig til femmeren!
 
K&B
Henning
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2010 kl. 16:56
Jeg ville vælge en Rio Dart i #6, der optimal til en demon. Grunden til at du skal en klasse længere op, er, at dart linen er under klassificeret
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2010 kl. 17:36
Med en vægt på 11 gr. fordelt på 8,5 m. . Er det måske en kende overdrevent at kalde linen underklassificeret. Jeg vil mene at Rio dart lig OptiStream o.a kortklumpede specialliner ofte vejer 1klasse over AFTTA

Venligst

Jan
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2010 kl. 18:07
På min sekser stang, føles Rio Dart i #6, som Rene også er inde på, lidt let i det. Jeg har ikke, den præcise vægt på hverken Opti Stream, eller Rio Dart, men på min stang er der ingen tvivl om, hvad virker bedst.
Det kunne da være, at man skulle prøve Dart'en på en femmerConfused
 
Mvh
Henning   
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2010 kl. 18:12
Min Dart #6 fungerer ganske fint på min Tcx #6.

Hvorfor de kortklumpede liner til kysten?
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2010 kl. 18:16
Jeg har brugt S.A. GPX,den er #½ tungere, #5 på min #5 stang på kysten,det spillede for mig,
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2010 kl. 19:10
Citat: Jabber

Min Dart #6 fungerer ganske fint på min Tcx #6.

Hvorfor de kortklumpede liner til kysten?
 
På flere af mine pladser, er der ikke ubegrænset plads til bagkastet, og så synes jeg også en kort klump, er lettere at styre når der er drillevind, hvad der ofte er når jeg har tid til at komme derud.
 
Mvh
Henning
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2010 kl. 19:10
Har en Hardy Demon 9fod #6 bruger en #7 Rio Outbound short det spiller for mig, hvis du kan bruge det til noget!
 
Henrik
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 15:43
Jeg var i morges på kysten og prøve en Rio Dart #6 på min Scott A2 #5, og selvom der til tider var vindstød op til 12sek. Skød den derud af. Også i stille stående vind var den raket. #6 linen har en skyde klump på 13g, vilket er optimalt til min femmer. Ville have grædt snot, hvis jeg havde købt linen i #5Wink
Og jo, jeg mener stadig den er under klassifiseret
Til top
Niels J. Brødsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
njbrd Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér njbrd Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 16:13
Hej
 
Jeg må prøve en line i #5 og en line i #6, om det så skal være Loop, Visons eller Rio må tiden vise.
Har set efter en Rio Dart ved Salmon Fly ApS (importøren), men det ser ud til de ikke har den mere på deres hjemmeside. Er er der nogen som ved, hvor man kan købe den?
 
Mange tak til alle for svarende!
 
njbrd
Mvh.
Niels J. Brødsgaard
Til top
claus Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sjyden

Tilmeldt:: 07 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sjyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 16:23
http://skibbyjagtogfiskeri.dk/product.asp?product=971
http://www.fish-outdoor.dk/shop/default.asp?ProductID=1618
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 16:24
Salmonfly har ikke Dart linen, da den er lavet specielt til faipoint oudoors.
Ved at de bla. har den hos skibby jagt og fiskeri
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 18:36
Citat: René v

Jeg var i morges på kysten og prøve en Rio Dart #6 på min Scott A2 #5, og selvom der til tider var vindstød op til 12sek. Skød den derud af. Også i stille stående vind var den raket. #6 linen har en skyde klump på 13g, vilket er optimalt til min femmer. Ville have grædt snot, hvis jeg havde købt linen i #5Wink
Og jo, jeg mener stadig den er under klassifiseret

Det kan godt være du syntes at linen er underklassificeret. Det forholder sig bare ikke sådan. Linen vejer mere pr. løbende meter end liner der overholder AFTTA standarden.

Jeg syntes oprigtigt talt at i skal prøve stangen med en WF med en lidt længere klump. Jeg har rigtigt gode erfaringer med Rio Gold, S.A. GPX, S.A. sharkskin ultimate trout taper.

Venligst 

Jan 
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 18:51
Jan:
Det er meget muligt, men personligt giver jeg ikke ret meget for ATTA standarten, da det ikke er alle line producenter der kan finde ud af at overholde den.
 
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 19:04
Citat: René v

Jan:
Det er meget muligt, men personligt giver jeg ikke ret meget for ATTA standarten, da det ikke er alle line producenter der kan finde ud af at overholde den.
 

Jeg bruger rigtigt meget AFTTA selvom ikke alle producenters liner respekterer AFTTA. Tilgengæld holder jeg alle liner op mod AFTTA.

Jeg kan ikke finde et system, der virker bedre end AFTTA. Kan du?


Venligst

Jan


Redigeret af jan fensten - 11 Sep 2010 kl. 19:06
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 21:07
Citat: René v

Jeg var i morges på kysten og prøve en Rio Dart #6 på min Scott A2 #5, og selvom der til tider var vindstød op til 12sek. Skød den derud af. Også i stille stående vind var den raket. #6 linen har en skyde klump på 13g, vilket er optimalt til min femmer. Ville have grædt snot, hvis jeg havde købt linen i #5Wink
Og jo, jeg mener stadig den er under klassifiseret
 
Hej Rene
 
Godt det ikke er dig der sætter standarderne så Smile
 
 
Mvh
Lasse
 
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 21:40
Lasse:
Det har jeg heller ikke i sinde at gøre Wink
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 08:14
Citat: LasseK

Citat: René v

Jeg var i morges på kysten og prøve en Rio Dart #6 på min Scott A2 #5, og selvom der til tider var vindstød op til 12sek. Skød den derud af. Også i stille stående vind var den raket. #6 linen har en skyde klump på 13g, vilket er optimalt til min femmer. Ville have grædt snot, hvis jeg havde købt linen i #5Wink
Og jo, jeg mener stadig den er under klassifiseret
 
Hej Rene
 
Godt det ikke er dig der sætter standarderne så Smile
 
 
Mvh
Lasse
 
Hej Lasse.
 
Hvad mener du med "Godt det ikke er dig der sætter standarderne så Smile"
 
René vil vel bare dele ud af hans oplevelser med linen............
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 12:57
Hej Ole.
Det Lasse mener er at hvis Rene skulle sætte standarden for liner, så ville vi andre fiske/kaste med liner der er for tunge. Lasse og Jan har ret i det de skriver om afta. Man kan sagten have en opfattelse af at linen er for let, men faktum er at hvis alle holdt sig til afta så har man faktisk et udemærket værktøj til at klassificere liner. Husk p at afta KUN er lavet til liner ok IKKE til stænger. Personligt synes jeg at overline stangen med for meget vægt er et udtryk for kasterens manglende egenskaber end mangler i afta systemet.

/Allan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres