Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DT eller WF til tørflue i lille vandløb

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Fj Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jesperfj

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Geografisk: hvafforenby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesperfj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DT eller WF til tørflue i lille vandløb
    Sendt: 14 Sep 2010 kl. 11:44
Jeg har tidligere kun brugt DT-liner til fluefiskeri.
Nu har jeg en WF5 liggende som jeg overvejer at bruge. Min stang er klasse 5-7.
Går det? er en DT-bedre?
Hvis det er relativt korte kast ligner linerne så ikke hinanden de første 15 meter ca.?

Hvad er optimalt mht. linevægt til tørflue på sådan en stang?
Det er Lerchenfeldt Å og deslige jeg har i tankerne.
Tak for hjælpen.

/ Jesper
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 12:41
Hej !

Det spiller vel ikke så stor rolle vilken line du bruger, men er det svärt med bagkast osv. så vil jeg anbefale dig at köbe en Lee Wulf Triangeltaper, ( wf-line ) en vidunderlig line til alle disse sväre og umulige kast og også fin til alle de andre, ok det er en lidt mere agressiv line men det vender du dig hurtigt til og så har du altså et verktöj.
K&B  Steen
Til top
Jonas Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yojonas

Tilmeldt:: 14 Nov 2005
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yojonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 12:47
Hej, Jesper. 

Min erfaring er, at DT line til mindre vandløb er det bedste. Men der er mange faktorer, der spiller ind i et sådant valg. 

For det første er flueliner ligesom et par bukser; de kan sidde godt, hvis man skal bevæge sig meget, men være anstrengende tætsiddende, hvis man skal tilbringe dagen i sofaen. Pointen er, at linen skal passe til din kastestil i den givne fiskesituation. Til delikate, korte præsentationer af fluen virker DT liner væsentligt bedre for mig end WF liner. Men på den anden side er der WF liner, der er designet til netop det formål, hvilket bringer mig frem til den næste faktor.

Hvad er det for en WF line? Jeg er efterhånden af den overbevisning, at begrebet "standard WF line" ikke længere er gyldigt set i forhold til de uanede mængder af liner, der er på markedet. 

Derudover vil jeg sige, at en #5'er måske lige er det tungeste - afhængigt af flue, vejr, vand mm. Jeg kender ikke Lerchenfeldt å, men hvis den minder om Grindsted, Ansager, Holme osv., vil jeg mene at en #3 eller #4 er længe rigeligt. Og måske kan din stang fungere med sådan en, eller også kan den ikke. Jeg er som regel tilhænger af let grej, men er fiskene i Lerchenfeldt store og skal fightes hårdt, er #5 nok ganske fornuftigt. 

Umiddelbart kan jeg personligt kun svare - og det endda på baggrund af denne lange smøre af ligegyldighed - at du bør tage begge liner med til vandet og afprøve dem. Men mit råd er at holde dig til DT, hvis det er det, du er vandt til - ja, og hvis det virker for dig. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres