Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilken str og klasse 2hånds til nybegynder??

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hvilken str og klasse 2hånds til nybegynder??
    Sendt: 08 Okt 2010 kl. 11:16
ja som nævnt, hvad skal man gå efter som nybegynder med 2hånds stang?  specifikke  modeller behøves ikke nævnes, da jeg enten køber brugt, eller hvertfald meget billigt.Smile
 
hvilken længde og klasse er at anbefale?  fiskeriet er f.eks til mørrum, lagan og andre steder i sverige.  muligvis også de jyske åer.
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 11:36
Hej
 
En klasse 9/10 fod vil være en god begyndelseSmile
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 11:36
undskyld 14 fods
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 12:13

Køb en 12,6 klasse 9-10

 

En 12,6 er en behagelig allround længde og med en klasse 9-10 har du stadig noget rækkevidde og kræfter til de åer du nævner

Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 12:18

Lagan kræver nok en stang mellem 13-15 fod, men hvis det skal være en allrounder, så er mellem 13-14 fod og en 9-10 lineklasse nok det bedste.

Michael
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 16:15
13-14 fod er ok. Jeg vil anbefale en stang med en dyb progressiv aktion, da den type er nemme at kaste med, og de har også de nødvendige kræfter til alle typer kast.
Guideline 13' Lpxe kunne være et bud.
 
Mvh.  IJ 
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 16:42
Peter tjek lige din INDBAKKE
 
Guideline har et perfekt sæt
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 16:46
Hej Peter.

Som nybegynder, bør du starte med at lære at kasteTongue

Lærer du det rigtigt, fra begyndelsen behøver du ikke spørge andre til råds fremefter. For dine medfiskere vil sikkert alle svare dig hvad der efter deres mening er det bedste, og du ender ud med 120 forskellige foreslag!Confused

Gå den enkle vej, og lær dig selv teknikken rigtigt fra starten, så vil du selv kunne skelne mellem godt & skrot.
Besøg så en ordentlig butik hvor du kan prøve lidt forskelligt grej, så kan du selv udvælge det der "kører" rigtigt for dig.

Og husk på at det ikke er alt der glimter der er guldWink Du kan sagtens få en rigtig god 2 hånds stang til overkommelige penge...

Køber du "brugt" bør stangen ikke være mere end 1-2 år gammel. Husk det er et "olie" produkt der slides under brug og dermed ændrer sig, på samme måde som du jo også slider på din cykel, bil, bukser, og andre forbrugsting der bruges jævnligt.Cry






Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
LOOP TACKLE DESIGN
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 16:58
michael- tak for rådet, men det er jo lidt svært at lære sig at kaste, hvis man ikke har en stang at øve med...Wink
Til top
Jesper Blæsbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blæsbjerg Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 155
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blæsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 17:45
Et godt bud til begynder stang er den scierra PPT som er på auktionen nu til 500 kr
Til top
Jesper Blæsbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blæsbjerg Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 155
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blæsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 17:47
Citat: Blæsbjerg

Et godt bud til begynder stang er den scierra PPT som er på auktionen nu til 500 kr
 
Undskyld den er lige udløbet
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 17:52
14 fod er efter min menig for langt 12 eller 13 fod eller derimellem i kl 8-9 eller 9-10. Så har du også en stang du kan bruge herhjemme.Wink
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 17:55
Enig med Kim , 14 fod er en ret lang stage herhjemme. Og så er der kæmpe forskel på at kaste en 14 fods og en 12,6/13 fods.
 
Det er noget sværere at styre den lange stang som nybegynder.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 18:17
Som nævnt af andre er det også min opfattelse af en stang med ret blød aktion er lettest at komme igang med.
Jeg startede selv med 2-hånds i marts, og valgte at låne en stang, og booke en instruktør (Peter Balling fra Jan&Bo i Roskilde).
Efter en times tid kunne jeg sende lidt line afsted, og efter maaaange timer også derhen hvor jeg nogenlunde ville.
Jeg startede med at købe en Guideline 13 fod kl.8-9 - og en High Level fra Grejbiksen i Trige.. For mit vedkommende fisker jeg med den fra Grejbiksen stadigvæk, den tilgiver flere fejl - og så har jeg sgu fanget en fisk med denSmile

Jeg er såmænd ikke i tvivl om at Guidelinen er en bedre stang - for en dygtig fluefisker... Men indtil videre ligger den bare som reserve i bilen..

God fornøjelse, det er skidesjovt når en laks får fat for enden af sådan en stage!!
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 19:31
13fod klasse 8/9 er efter min mening det bedste bud på en allround stang.
 
Som der rådes til er et kastekursus nok en god ide når grejet er i hus.
 
Skulle jeg starte forfra med en enkelt stang til en rimelig pris ville jeg kigge efter en brugt Scierra HMS v2. De kan købes for omkring 1500. Den er nem af kaste med og har "muskler" til det meste.
 
Én stang til det hele vil jo altid være et kompromis så 2 stænger på henholdvis 12fod 7/8 og 13-14fod 9/10 vil dække bredere.
 
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 20:42
takker for alle jeres input, så har jeg lidt at gå efter.
 
simon- da du startede i foråret, havde du da fisket 1hånds flue inden? eller var flue helt nyt.(her tænker jeg om erfaring fra 1hånds flue kan bruges til noget) eller om man er helt "rookie" selvom man har fisket 1hånd.
 
og ja én stang er et kompromis, men man ska jo starte et stedWink
 
 
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 21:13
Peter, prøv at kigge her: www.fluefiskerikursus.dk

Her får du det rette udstyr i hånden (og det er med i prisen på kurset), du lærer på vand (hvor man jo også fisker) du lærer et lige overhåndskast, og du kaster langt og præcist efter bare et par timer.

Du lærer underhåndskastet (som for så mange er forbistret svært) på dag 2, og det tager mindre end en time, og det er som at lære at køre på cykel, har du først lært det glemmer du det ikke igen!

Tør du mon lade det komme an på en prøve?

Best
Michael Ladefoged




Redigeret af Michael Ladefoged - 13 Mar 2019 kl. 14:39
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2010 kl. 21:26

Til Mørrum: 12,5-14 fod - #9/10, men det er nok lidt overkill med en #9/10 til de jyske åer, men mindre du fisker på de yderste strækninger af Skjern Å.Wink

God stangjagt!
/Nicolai
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2010 kl. 10:00
michael- tak for tilbuddet, men med de priser på et kursus(tur til fyn og retur) så er der jo ingen penge tilbage til grejWink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down