Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor finder jeg et hjul af træ...?

 Besvar Besvar
Forfatter
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvor finder jeg et hjul af træ...?
    Sendt: 27 Okt 2010 kl. 21:11

Jeg har en gammel greenheart stag fra begyndelsen af 1900-tallet, se link - http://www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_&_fiskeri/fiskegrej/image/gammel_fiskestang-08.jpg - og den vil jo pynte pænt på væggen i mit herreværelse.


Men jeg mangler et hjul til den, og der er jeg kommet frem til, at noget passende vil være et hjul i stil med dette, se link - http://www.scientificcollectables.com/Photos/sc610a.jpg - hvor finder jeg et sådan hjul, og hvad skal jeg forvente at det vil koste.


Stangen er 15" lang, så hjulet skal mindst være omkring 4" i dameter, hvis det nogenlunde skal passe til stangens størrelse.


MVH

NRE



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 27 Okt 2010 kl. 21:13
Til top
karsten jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
nyegaard

Tilmeldt:: 12 Sep 2008
Geografisk: aalborg ø
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nyegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 23:13
Til top
karsten jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
nyegaard

Tilmeldt:: 12 Sep 2008
Geografisk: aalborg ø
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nyegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 23:19
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 23:59

Hej Niels

Træhjul er ikke slet så dyre som nogen forestiller sig - og man kan få et nydeligt ex for 5 - 700 kr. og de findes såmænd her på egnen, så man ikke skal slås med fragt, told ovs.

 

Men - nu er jeg jo lidt af en samlertosse - og kunne måske fristes til at foreslå dig en anden løsning, hvis din gamle stage rent faktisk har 100 år på bagen. Så ville et ældre metalhjul (messing/bronzeret alu) sådan med lidt god patina (ingen brasso-voldtægt elle lign.) være mere tidsmæssigt korrekt.

 

Som eksempel kunne jeg vise dig et par jeg ville finde var alderssvarende for en gammel stage som din:

Her en gammel Farlow, London lakserulle af de lidt større - men ca 1900 m/gl. silkeline

 

Her et ældre messing fluehjul med nickelsølvkanter - er nok pudset på halvvejen, men er rigtigt dekorativt - og passer også tidsmæssigt.

 

Her et utroligt flot mesinghjul fra P.D. Malloch i Perth i Skotland - ligeledes fra tiden.

 

Dette til lidt venlig inspiration - foretrækker du et træhjul, bør vi kunne støve et sådant op til dig i danske samlerkredse - er du blevet fristet - kan vi finde lignende som her vist herhjemme også.

 

mvh

Heinz

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 13:09
Citat: nyegaard

Hejsa
lige et link det skulle kunne gøre detSmile

Hej Karsten

jeg takker for dine links, men jeg har dog straks konstateret, at der ikke er nogen oplysninger om hjulenes størrelse, og det er ikke uden betydning om de er 3" eller 4" i diameter. Der har i øvrigt været et par 3" til salg her på Lystfiskerforum.

Og så er jeg ikke vild med at skulle købe noget hjem fra USA, jeg har forsøgt det tre gange, en gang gik det godt, jeg havde varen i en boblekuvert 5 dage senere, men de to andre gange gik der ged i alting, og jeg har aldrig fået varene.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 13:19
Citat: tackler

 Hej Niels

Træhjul er ikke slet så dyre som nogen forestiller sig - og man kan få et nydeligt ex for 5 - 700 kr. og de findes såmænd her på egnen, så man ikke skal slås med fragt, told ovs. 


Hej Heinz


Jeg vil helst have fat i et træhjul på ca. 4", og hvis du kender nogen, eller hører om nogen som vil sælge et sådant hjul for 5-800 kroner + evt. forsendelse, så kan du henvise dem til mig.


PS: Jeg har med garanti ikke råd til et af de gamle messing/bronzeret/alu hjul, så vidt jeg er orienteret, så koster de adskillige tusser.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

info@niels-ebbesen.net

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 14:04
Hej Niels
Det er rent fakisk muligt at få en flot gl. 4" lakserulle i solid messing - fra dengang mænd var mænd (og kiropraktorerne ikke var opfundet) til meget rimelige penge. Jeg formoder du er mindre interesseret i navnet - og derfor mere vil have et flot og dekorativt hjul, der passer på din stang, så snob og en stor del af samlerværdien er taget ud af projektet - se f.eks. sådan et par stykker:
 
eller
 
de vil med fragt næppe engang rende i en tusse - og selv store (op til 5 tommer) laksehjul er jo kun til pynt idag - koster med nogle få undtagelser ikke meget mere. Så kun når der skal stå Hardy osv. - hvor snob-effekten sammen med samlerværdi bringer prisen noget højere op - begynder det at gøre mere ondt.  
 
mvh
Heinz
 
 


Redigeret af tackler - 28 Okt 2010 kl. 14:05
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nlsn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 14:20
Goddag vintage reel -

Jeg har selv et, der nok er lidt ældre, men det vil jeg ikke af med.
De henvisninger du har fået, forekommer helt rimelige. KØB..!

nlsn
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 15:00
Hej !

Pröv at gå ud på Ebay og sök på fiskegrejer og wood. Du vil finde nogle stykker der og de skal som Heinz skrev ikke väre dyre, de större plejer nästen at väre billigste. Med en ukendt fabrikant kan du måske väre så heldig at finde et fint ex. til $ 30 eller sådan noget, mere skal de ikke behöve at koste hvis du er lidt heldig og har lidt tid. Der findes mange trähjul derude.  //  Steen
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 17:10
Hej Heinz !
 
Har et lille messing-hjul med en oval der står nogle bogstaver Hardy bros eller sådan noget står der og ved siden af er der en hånd som griber om en fiskestanghjulet virker ikke pudset og det virker, er det noget ?
//   Steen
Citat: tackler

Hej Niels

Træhjul er ikke slet så dyre som nogen forestiller sig - og man kan få et nydeligt ex for 5 - 700 kr. og de findes såmænd her på egnen, så man ikke skal slås med fragt, told ovs.

 

Men - nu er jeg jo lidt af en samlertosse - og kunne måske fristes til at foreslå dig en anden løsning, hvis din gamle stage rent faktisk har 100 år på bagen. Så ville et ældre metalhjul (messing/bronzeret alu) sådan med lidt god patina (ingen brasso-voldtægt elle lign.) være mere tidsmæssigt korrekt.

 

Som eksempel kunne jeg vise dig et par jeg ville finde var alderssvarende for en gammel stage som din:

Her en gammel Farlow, London lakserulle af de lidt større - men ca 1900 m/gl. silkeline

 

Her et ældre messing fluehjul med nickelsølvkanter - er nok pudset på halvvejen, men er rigtigt dekorativt - og passer også tidsmæssigt.

 

Her et utroligt flot mesinghjul fra P.D. Malloch i Perth i Skotland - ligeledes fra tiden.

 

Dette til lidt venlig inspiration - foretrækker du et træhjul, bør vi kunne støve et sådant op til dig i danske samlerkredse - er du blevet fristet - kan vi finde lignende som her vist herhjemme også.

 

mvh

Heinz

Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 17:51
Niels ...sådan et har jeg ....fin knarre....fin Messing fod .... ca 4 #

1810 - 1815

Sender dig gerne billeder

500.- med forsendelse

Venlig hilsen

Jesper fohrmann

Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 18:27
Hej Niels
 
Er lidt i tvivl, var det ikke dig der var i butikken, og var vild med et af mine træhjul.
Hvis det var dig så giv mig et kald på 20487801 eller kom forbi butikken så finder vi ud af noget.
 
hilsen Ole 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 19:19
[QUOTE=sovereign]Hej Heinz !
 
Har et lille messing-hjul med en oval der står nogle bogstaver Hardy bros eller sådan noget står der og ved siden af er der en hånd som griber om en fiskestanghjulet virker ikke pudset og det virker, er det noget ?
//   Steen[QUOTE=tackler]
 
Nej Steen - de sjuskede for meget med kvaliteten, deroppe på kanten af Skotland - sikkert for meget whisky og sån? Deres bedste hjulmager gik i vrede i 1911 - så måske til en torsketur på Sundet kunne det gå an Big smile fire kolde med kravetøj - så må det være betalt !
mfg
Heinz
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 20:01
Citat: tranholm

Hej Niels
 Er lidt i tvivl, var det ikke dig der var i butikken, og var vild med et af mine træhjul.
Hvis det var dig så giv mig et kald på 20487801 eller kom forbi butikken så finder vi ud af noget. 

Hej Ole

Ja det var mig, men dengang virkede det ikke som om du ville sælge, men jeg kigger forbi næste gang jeg kommer en tur til Farum.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 20:06
Citat: fishmadman

Niels ...sådan et har jeg ....fin knarre....fin Messing fod .... ca 4 #

1810 - 1815

Sender dig gerne billeder

500.- med forsendelse 

Hej Jesper, jeg er ikke uinteresseret og jeg vil gerne se hjulet, jeg kan kontaktes på flg. e-mail adresse info@niels-ebbesen.net

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres