Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DTU og Muslinger

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DTU og Muslinger
    Sendt: 05 Nov 2010 kl. 18:16
Jeg læste på Fiskepleje.dk, at DTU Aqua udlægger 28 ton muslinger i Nørrefjord på Sydfyn, for at genskabe muslingebanker.
Det er sikkert en god ide, vi ved jo at muslingerne renser vandet m.m.
Men i DTUs undersøgelse i 2008 i forbindelse med fiskeriministerens tilladelse til genoptagelse af muslingeskraberiet i Limfjorden, var argumenterne lige modsatte. Her sagde man, at muslingeskraberiet gavnede miljøet, og at ålegræsset kom igen allerede efter 2 år, når de var blevet fjernet ved skrabene.
Vil man udsætte muslingerne af hensyn til muslingeskraberne?.
Der er noget der ikke rigtig hænger sammen. Nu ved jeg ikke, om det er fisketegnsmidlerne der betaler. Er det sådan?, og er det af hensyn til fremtidig muslingeskraberi, man gør det, bliver vores penge brugt forkert.
 
                                                          mvh Lasvegas
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2010 kl. 23:50
Hej Lars og andre.
For år tilbage talte jeg med nogle fritidsfiskere ved Vejle fjord som sagde at fiskeriet var gået meget tilbage, efter der havde været muslingefiskere inde i fjorden.
Det er jo ikke kun muslingerne de fjerner, de ødelægger også alt vegetation på bunden.
Jeg er ikke meget for forbud mod alt muligt, men lige netop muslingefiskeri i fjordområder, synes jeg burde forbydes, da indtjeningen ved fiskeriet for nogle få muslingefiskere ikke står mål med de ødelæggelser det påfører områderne de fisker i.
Jeg "Googlede" lige, her er læsestof nok om emnet.
 
 
Mvh.  IJ


Redigeret af IvanJeppesen - 06 Nov 2010 kl. 00:22
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2010 kl. 08:13
Hej Ivan
Tak for tippet med at google muslingefiskeriet. Der er meget stof. Vi er naturligvis enige om muslingernes positive indvirkning på miljøet, og skraberietets negative påvirkning. Men det jeg ikke kan lide er, at DTU siger det ene og sender det ud til pressen, når fiskeriministeren bestiller en undersøgelse. Og siger noget andet når man taler godt for lystfiskerne. Jeg ved ikke om du kan finde DTU Aqua,s vurdering af miljøeffekten af muslingeskrab i Limfjorden. Jeg fandt den i Cardinalen (medlemsblad for Skive og Omegns Lystfiskerforening)  nr. 3   2008
 
                                                           mvh Lassehagebro 
 
 
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2010 kl. 13:25
DTU, er jo i lommen på staten, staten ønsker at se de positive aspekter(økonomisk) af en given undersøglese, så de kan forsvare forhavnet over for EU. Så  bliver tingene  ældtet sammen så lorten, ligner en rose, men derfor stinker den jo alligevel.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2010 kl. 14:48
Citat: lasse hagebro

Jeg ved ikke om du kan finde DTU Aqua,s vurdering af miljøeffekten af muslingeskrab i Limfjorden. 
 
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2010 kl. 14:55
Hej Buus
Lige nøjagtigt, det er det, der problemet med syatemet. Det er fiskeministereiet der betaler DTU, og derfor er undersøgelserne ikke neutrale. Sandheden kan skjules, hvis der er penge i det.
 
                                                   mvh Lassehagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2010 kl. 14:58
Hej Stone
Godt fundet, tak for hjælpen.
 
                               mvh  Lassehagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2010 kl. 15:21
Prøv at læse DTU Aqua s rapport nr. 210-2009 siderne 13-23, så behøves man ikke at have gået på universitetet for at se, der er noget galt med undersøgelsen.
 
                                           mvh                    Lassehagebro
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres