Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluebinding råd udbedes

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluebinding råd udbedes
    Sendt: 07 Nov 2010 kl. 20:52

Hej  jeg har været igang med at binde en natmuddler, men jeg har simpelthen et problem med at få det tæt og fyldigt nok, har prøvet med større bundter, men når jeg skal stramme op springer tråden, råd udbedes.

Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2010 kl. 20:59
Brug en kevlar/gsp tråd det er aldrig sprunget for mig Thumbs Up

Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2010 kl. 21:01

Super, tak skal du have for det hurtige svar.Thumbs Up

Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2010 kl. 21:02
Det er ikke helt ligemeget hvilke hjortehår du har fat i.
Vinterhjort har rigtig meget underuld og sommer hjort ikke så meget.
for mit vedkomne virker sommerhjort bedst.
Hvis di tråd sprænger så er det fordi du lgger for meget pres på med det samme.
Læg 2 løse tørn og stram så langsomt til. Når de står op så skal du tvinge hår bagover, fæstne med et eller 2 tørn og nyt bundt hår, det er samtidig vigtigt du reder hårene for underuld ud af dæk hårene, eller bliver fluen ikke flydende.
Alternativt brug et popper hoved du vender omvendt de er noget af det mest perfekte til nat flyde muddlers. og meget nemmere end hjorten....

/Allan
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2010 kl. 21:06
Hej Carsten
 
På billedet kan det godt se ud til at du ikke griber sagen rigtigt an. Ring til mig nu på tlf. 98 35 23 00 så skal jeg forklare nærmere.
 
Mvh
Karsten
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2010 kl. 21:09
Hej Allan jeg har ikke længere posen, til de hår jeg købte, tror ikke det er hjortehår, der er ingen dækhår. Jeg vil overveje poppers hoved.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2010 kl. 21:19
Hej Karsten,  mange tak for rådene pr tlf, det er alletiders. Thumbs Up Jeg får fat, i nogle ordenlig hjortehår.Smile
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2010 kl. 21:21
Det er næsten synd at give op - man kan få så meget spændende ud af hjortehår. Øvelse gør mester - jeg havde selv problemer i starten, men når man fanger det rette træk i bindetråden, så går det som en leg (selvom det sviner usigeligt). Selv anvender jeg normalt bindetråd og den holder fint i 6/0.

Jan
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2010 kl. 23:00
0/6 er for tøsedrenge jeg har gjort det med 0/8 ved et uheld og jeg knak ikke tråden nå men som der bliver skrevet så strem lannnngsomt når du så får den stremmet kan du faktisk tørne bundet en til 2 gange men du trykker det sammen så får du fyldt skaftet helt op
Mvh.
Thomas klausen
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2010 kl. 08:26
Skal vi kaste med mudder, Thomas Wink så har jeg spundet hjortehår med en 12/0 tråd på tørfluer.
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2010 kl. 09:58
 
Når vi mødes på kursus skal jeg vise dig hvordan du laver de hoveder med en alm. 12/0 tråd. Bundternes størrelse, måden hvorpå tråden strammes, måden hvorpå hårene pakkes, måden hvorpå trådholderen holdes, osv.
Vi ses.Wink 


Redigeret af kim jakobsen - 09 Nov 2010 kl. 11:43
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2010 kl. 13:29
Hej Kim, ja det vil jeg se frem til , at få det demostreret af en proff, glæder mig til den aften ved Korsholm. 
Thumbs UpVi ses
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 11:45

Et nemt alternativt til det vanlige muddler hoved kunne være EGG YARN. Det tager 30 sek. at lave og sviner ikke!. He he


Redigeret af kim jakobsen - 09 Nov 2010 kl. 11:46
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 14:44
Ja, det kunne godt være man skulle prøve det osse, flot natflue der. Smile Men din seneste kutlinge imitation, den er jeg altså faldet på halen over. Thumbs Up
Vi ses
Til top
Michael Fagerberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
M. Fagerberg Avatar

Tilmeldt:: 10 Apr 2007
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M. Fagerberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 08:12
Hvor køber man EGG YARN?
 
Mvh
Michael
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 08:35
Jeg køber mit ved mine pushers. Ved Korsholm har det. Forøvrigt et materiale der er yderst billigt.Wink
Det fåes i en bunke farver.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2010 kl. 01:40
Hej
 
Prøv med flere mindre bundter (3-4 stk.) til et muddlerhoved og fold det allerede indbundne godt tilbage inden du indbinder næste bundt. Tag nogle tørn med tråden på krogskaftet mellem hvert bundt.
 
Benyt en god tråd, f.eks. en monocord, der er flad og lidt elastisk, Den strammer godt til om hårene og skærer dem ikke over:
 
 
 
Mvh Henrik
 
 
 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2010 kl. 11:19
Muddlers teknikken er jo en gammelkendt teknik, og ud over at det giver et være svineri, så er der andre alternativer i dag.
 
Skulle man have lyst til at prøve, en i mine øjne god og effektiv måde, at lave Muddler hoved på, så er metoden med at twiste råbuk eller kronhjort hår, ikke så tosset.
 
Jeg bruger, så noget 0,10mm. sort Fireline, det er næsten umuligt at sprænge, og man kan jo bruge sit gamle fireline, når mans skifter.
Som twister bruger jeg en speciel tung "snurretop", den støbt, og vejer ca. 55g. Vægten er nødvendig, vis man vil tvinge tråden til at sno meget, og jeg har haft god erfaring med at tviste Muddlerhoved, især vis man moderere sine hår bundter, og vender hårene, så hveranden bundt bliver med spidserne opad.
 
Min erfaring stammer fra mange hundrede Cigarer, og ved at twiste hele kroppens hårmængde, kan man virkelig få noget fra hånden.
 
I dag er bulefluer jo mange ting, såsom Pom hoveder, og Peter Falkenbergs SoftCones, men skulle man ønske, at se nogle andre måder at lave "muddler" på, så kig evt. forbi de artikler her:
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum