Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Viden om Waddingons.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Viden om Waddingons.
    Sendt: 18 Dec 2010 kl. 09:55
Jeg påtænker i løbet af 2011 og binde mine gamle å / elv mønstre op på Waddington, men jeg mangler lidt oplysninger omkring den type waddington, som oprindelig blev lavet af firmaet Sue Burgess, det er den type til venstre med rundt øje.
Jeg kunne godt tænke mig et kig i deres gamle katalog, mere for at få at vide, hvor mange længder / størrelser, der egentlig var, og om længden dengang var opgivet i engelske mål!
Jeg mener desuden, at man kunne købe en tang, som kunne klemme / lukke det runde øje, men jeg har ikke den tang mere, eller også husker jeg forkertWink
 
Er der nogen, som har viden om firmaet Sue Burges Waddington program, så hører jeg gerne, evt. en kopi at katalogets side med Waddington, ville være meget velkommen.
 
Hvordan ville man idag montere krogen på de to typer Waddington, henholdsvis fra Sue Burgess og Partridge? og er det kun 3 kroge, man ville bruge, som montage?
 
Jeg benytter stadig den metode, som Jan Grunwald beskriver i sine bøger, dog har jeg låst mine kroge, med krympeflex, og det har holdt indtil nu!
 
På forhånd tak.
Mvh
P.K.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2010 kl. 13:23
Per:

Jeg har Sue Burges kataloger ...et eller andet sted...det må jeg nok se på efter jul..

Jeg har også begge typer shanks i flere størrelser...men har dog aldrig nogensinde købt den ene type benævnt; Sue Burges kun som; Partridge..Men det kan jo være Sue Burges pakkede dem i poser med deres navn på...Det gjorde de jo med hundred vis af ting..

Du kan jo evt. ringe til Hr. Paul Burges him self...han lever skam i bedste velgående i Brecon så vidt jeg ved..

Du kan forøvrigt nemt selv lave disse shanks...af f.eks. svejsetråd (rustfast) ...således kan du også dimensionere dem lidt op og ned i gods tykkelse

Om at lukke øjet: Det særlige værktøj kender jeg ikke...men man må have en fladtang og en skævbider til at løse ud og ind af kroge

Jeg bruger altid 3 kroge... 2 grene ud til siden een - nedad..

Jeg bruger og en stump line til at styre krogen bagud.... nogle gange en type slange i stedet...

Hvorfor så overhovede gå til alt dette besvær med de shanks ? - Lige som plastic-rør - bottle tubes - US tubes etc. så har Shanks sine egenskaber og rækkevide... Shanken skaber bare enestående fluer...der køre igennem vandet på en fantastisk måde...

Om mål: Jeg tror netop shanken fik lov til at beholde de gamle inch mål... Og jeg håber de ligesom andre UK. ting kan blive ved med det...

Jeg har aldrig set dem angivet i mm.

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
der vender tilbage med flere shank detaljer efter jul..

Her et billed af en oktober laks 2010 ...fanget på nettop: en stor Waddington shank...



Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2010 kl. 19:48
Tak for svaret Jesper.
 
Det med at lave Waddington selv er ikke ukendt her i huset, mest fordi jeg som værktøjsmager, har arbejdet en del med trådværktøjer, men jeg har tidligere vurderet at jeg ikke ville ofre tid på at lave kroge selv, men i kystfluefiskeriets barndom, blev nogle af de første rigtig gode hornfiske fluer, lavet på rustfast tråd a la Waddington, så det har været prøvet.
Mvh
P.K.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2010 kl. 20:18
Per:

herligt

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres