Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Alternativ til coq de leon fjer

 Besvar Besvar
Forfatter
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Alternativ til coq de leon fjer
    Sendt: 18 Feb 2011 kl. 14:30
Nogen der kender et alternativ til ovenstående fjer.

Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 08:51
jeg vil binde en swc kutling, har set opskriften i fiks og fri, men de fjer er svine dyre, nogen der har et alternativ?

Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 09:05
nej
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 09:18
Hej Heine
 
Vil give dig ret i at fjererne kan være dyre, hvis du køber en hel saddel/nakke. Der er to muligheder. Enten (som jeg gjorde) at være flere om at købe/bruge den da der er rigtigt mange gode fjer på en ordentlig saddel eller evt. lede efter det jeg betegner som en beskidt grizzleynakke i rodekassen hos din grejhandler.
 
PÅ et tidspunkt faldt jeg over en række "dårlige" nakker hos en grejhandler, hvor jeg var inde og lede efter noget andet. Fælles for disse var at farver ikke var særligt flotte sammenlignet med "rigtige" nakker fra f.eks. Metz. På den ene, en grizzley, var båndene ikke særligt markerede og farven var ikke grå/sort, men var i blandet flere nuancer af brun. Prisen var til gengæld i orden, tror jeg gav 15 eller 25 kroner for dem. Der var så heller det antal fjer på, som der er på en stor saddel eller nakke, og du risikerer også en ringere styrke i fjererne.
 
Du kan også prøve om du kan få fat i bryst/lår fjer (de fjer der sidder fra cirka midt på brystet og hele vejen ned til gumpen og ned af lårene) fra både fasan kokken og hønen (nok den der kommer nærmest CdL-fjer). Der kan du være heldig at finde fjer der far en god længde i fiberen og som har nogle spændende farver, der kan bruges til kutlinge mønstre.
 
Binder selv en del af mine kutlinger med fjer fra fasankokke. Er så heldig at have en svoger der er jæger, og som går på jagt et sted hvor fasankokkene har et blåligt, metallisk skær på disse normalt rustrøde fjer.
 
Hvis du vælger at bruge fasan fjererne, er det nemmest at binde fjeren ind i spidsen når den skal bruges som hackle, forsigtigt "folde" strålerne bagud og så vikle fjeren så tæt at hver vikling er med til at "låse" de foregående og dermed holde styr på de nogle gange meget genstridige fjer.
 
God fornøjelse
 
Lars
 
Ps. Som ikke vil undvære min CdL trods de brugbare alternativer
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 09:28
Hej Lars, tak for svarene.
Mit problem er at min grejhandler ikke gør så meget i fluebinding, men er så serviceminded at han bestiller hjem til mig.
Mine medfiskere binder ikke fluer, til trods for at 3 af dem er fluefiskere (de får af mig ;-) )
Så enten må jeg betale eller som du siger binde med alternativerne.

Heine
PS! har du nogle opskrifter på en eller flere velfangende kutlinge imitationer?
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 09:53
Hej igen Heine
 
Udover den du selv vil binde, bruger jeg enten en Magnus i brun (et mønster af Claus Eriksen) med brun grizzley marabou hale, kroppen af en blanding mellem guld og gul LiteBrite med en lille smule oliven Litebrite i, guld rib, palmerhackle almindelig grizzley og så med de føromtalte blå/rustrøde fasanfjer som fronthackle. Eller en tillempet woolhead sculpin (prøv at google dette) med chenille eller dubbing krop, en kaninzonker ryg af en af de multifarvede farver og et hoved af enten spættet uld (underulden fra alm dansk rævehale er ganske fortrindelig) eller rigtig "Woolhead"-uld.
 
 
Foretrækker den med fasanfjeren, da der uhyggelig meget liv i den. Fjeren er lidt speyagtig.
 
God wekend
 
Lars
Til top
Bo Svarre Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Svarre Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Rødovre
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svarre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 10:06
Hej Heine,
 
Det er flere velfangende kutling imitationer, nogle af dem er ganske lette at binde, her er et par links
 
 
Derudover er der også Kent Billes KB Kutling, den kan jeg desværre ikke finde et link til på nettet, men det er en velfangende og let bundet imitation.
 
Hvis du kommer forbi Farum, så kan du finde alle de materialer du skal bruge hos Tackleshop (en af landets absolut bedste grejshops) og til rimelige priser www.tackleshop.dk
 
God fornøjelse
 
Mvh
 
Bo
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum