Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UV Lygte

 Besvar Besvar
Forfatter
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: UV Lygte
    Sendt: 24 Okt 2011 kl. 12:06
Hej allesammen
Jeg har i dag modtaget en UV lygte som er den her.
Ideen var om den var pengene værd og om den kunne hærde uv produkter, og jeg må sige at jeg blev poitivt overrasket. Lygten er af aluminium med en fin finish, og den hærdede uv lakken fint, samtidig er prisen overkommelig, i forhold til hvad jeg har set på nettet.
Og nej jeg kender ingen i firmaet og har ellers ingen interesse i det.
 
Michael Nielsen
Til top
Torben Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
torben Skov Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 12:26
UV lys har bølgelængder under 400 nm. At man kan se lyset fra lygten betyder at en stor del af lyset har bølgelængder over 400 nm. Dvs. at diodernes peak-bølgelængde er (typisk) 400 - 405 nm.
 
Det er vigtigt til formålet at vælge UV-dioder med lavere bølgelængder. Man kan købe dioder med bølgelængder under 300 nm. UV-B stråling.
 
Når man tænder sådan en lygte ser man ikke noget. Kun evt. fluoriserende emner. (Sort lys)


Redigeret af torben Skov - 24 Okt 2011 kl. 12:29
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 13:18
Citat: torben Skov

UV lys har bølgelængder under 400 nm. At man kan se lyset fra lygten betyder at en stor del af lyset har bølgelængder over 400 nm. Dvs. at diodernes peak-bølgelængde er (typisk) 400 - 405 nm.
 
Det er vigtigt til formålet at vælge UV-dioder med lavere bølgelængder. Man kan købe dioder med bølgelængder under 300 nm. UV-B stråling.
 
Når man tænder sådan en lygte ser man ikke noget. Kun evt. fluoriserende emner. (Sort lys)
 
Ja nemligClap
 
Jeg har en mistanke om, at det er det der gør, at UV-limet efterlader en fedtet overflade efter brug af disse "UV"-lygter. De specificationer jeg har for UV-lim siger at det hærdes i området 300-400nm...
 
En 380nm lysdiode kan ikke koste mange ører. Sættes den i serie med en passende modstand (ca. 50øre) og et batteri, kan det gøres for under en tyverWink Men pas på! de er farlige for øjet da de ikke kan ses...Ouch
 
Vh. Chan
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 16:00
Hej Chan
Kan du skaffe dioderne til nogle få ører så er  jeg køber, dioder der ligger på omkring 300nm koster normalt i omegnen af 200$
Michael


Redigeret af santa - 24 Okt 2011 kl. 16:12
Michael Nielsen
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 18:14
ku' overvejes DisapproveTongue
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 20:00
fandt 390nm dioder hos rs for 17,95 stykket.

/Allan
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 20:06
HEJ allan
Det er de dioder der er i lygtenWink
Den går fra 390 til 405
her er lamper på omkring 300nm
Lidt andre priser
Michael
Michael Nielsen
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 21:04
Citat: santa

Hej Chan
Kan du skaffe dioderne til nogle få ører så er  jeg køber, dioder der ligger på omkring 300nm koster normalt i omegnen af 200$
Michael
 
Skrev jeg 300nm? eller 380nm?
 
Hvor mange af de 380nm skal du bruge?
 
Chan
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 21:35
Hvis de ligger på peak 380nm og koster nogle få ører så gerne 10 12 stykker

Redigeret af santa - 24 Okt 2011 kl. 21:37
Michael Nielsen
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 21:46
Citat: allan overgaard

fandt 390nm dioder hos rs for 17,95 stykket.

/Allan
 
det billigste færdig produkt med 175nm diode kan jeg finde til 6$:
 
og for dioden (182.5-185nm) alene:
 
Spørgsmålet om man kan stole på specifikationen. Det kan kun en sædprøve afsløreConfused
 
ChanLOL
 
 
 
 
 


Redigeret af chan - 24 Okt 2011 kl. 21:50
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 21:48
Citat: santa

Hvis de ligger på peak 380nm og koster nogle få ører så gerne 10 12 stykker
 
kan du bruge dem her?
 
Vi giver selv mindre for dem, men det gør du ikkeWink


Redigeret af chan - 24 Okt 2011 kl. 21:53
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 21:58

Hej Chan

Der er ingen af dem hvor peaken ligger på 380 eller under
De løse ligger på 400 og 380-390
desværre for helt ærligt kunne jeg gødt bruge dem
Michael Nielsen
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 22:05
Citat: santa

Hej Chan

Der er ingen af dem hvor peaken ligger på 380 eller under
De løse ligger på 400 og 380-390
desværre for helt ærligt kunne jeg gødt bruge dem
 
hvor meget betyder 5nm? i forhold til det du købte med over 400nm? kan du ikke bruge pennen til 6$ med 175nm?
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 22:06
Du kan prøve at se her om der er noget du kan bruge.
Jeg ved ikke hvor mange nm, men 2.93 $ for 20 stk og gratis fragt er da værd at prøve Smile

http://www.dealextreme.com/c/uv-flashlights-912

Løse dioder:
http://www.dealextreme.com/p/5mm-uv-led-emitters-20-pack-2398
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 22:16
Hej Thomas
de ligger alle over, da de er i det synlige spektre, under 390nm kan du kun se meget lidt skær fra kilden. UVB stråler  er samtidig meget skadelige for synet. og du bør have beskyttelsebriller på.
Michael Nielsen
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 22:30
Hej Chan
Specificationerne på den jeg har købt er 380-385nm
Pointen med de 5nm er hærdningen jo lavere nm, jo bedre og hurtigere hærdning.
Men dateren er i Korea for tiden, så jeg beder hende nok om at tage et par geleer med hjem i forskellige farver, derfor den store interesse
Michael Nielsen
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 22:52
Citat: santa

Hej Chan
Specificationerne på den jeg har købt er 380-385nm
Pointen med de 5nm er hærdningen jo lavere nm, jo bedre og hurtigere hærdning.
Men dateren er i Korea for tiden, så jeg beder hende nok om at tage et par geleer med hjem i forskellige farver, derfor den store interesse
 
Spændende...lad os høre resultatet på et tidspunkt.  Dem på 400nm er ellers hurtige nok men efterlader en fedtet/mat overflade. Hvordan er den (380-385nm) du har købt på det punkt?
 
Prisen stiger eksponentiel med aftagende bølgelængdeOuch Det er sikkert noget med at kineserne sidder på halvleder materialet og har egen forbud mod eksport. Det kan være DSF kan gå ind i sagen. Hvis de ikke vil sælge os <350nm materiale lægger vi embargo på Ron Thomson grejLOL
 
 


Redigeret af chan - 24 Okt 2011 kl. 22:54
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 23:22
Hej Chan
den jeg har købt hærder såmænd fint nok, og jo der er lidt fedtet på overfladen, den er dog hurigere end min rørlampe (neglelakslampe). Hvis jeg lader rejeøjnene ligge en halv tike i neglelampen hærder de helt op, jeg ville gerne have en lampe der kunne gøre det hurtigere.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Michael Nielsen
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 23:25
Michael
Du har squ da tid nok.-)
Hans
Til top
Torben Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
torben Skov Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 06:26
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 13:19
og hvem var det der sagde at fluebinding er simpelt ;-) men god info i øvrigt!!!
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2011 kl. 14:05
Hej Torben
Jeg ringede ril datteren i går, og bestilte dioder på 340nm, samt uv geleer, nu venter jeg bare på hun kommer hjem, så skal der experimenters.


Redigeret af santa - 27 Okt 2011 kl. 14:06
Michael Nielsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum