Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

tusch og fluebinding

 Besvar Besvar
Forfatter
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: tusch og fluebinding
    Sendt: 11 Nov 2011 kl. 21:52
hej
vil lige høre jer som bruger  sprittusch til og farve jers fluer  med
kunne godt tænke mig at høre hvor holdbar det er og om i har fundet et  alternativ bedre (måske billiger bud) til dem man kan købe i grej butiker
k&b
christian t.
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 22:51
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 23:07
Det virker fint, men på bløde materialer så som marabou, kaninskind, osv. dur det ikke fordi materialet bliver vådt af spritten.
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 23:32

tak for svar hvilke farver vil i anbefale man anskaffer sig

k&b
christian t.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2011 kl. 01:38
Hej Christian,
 
hobbybutikkernes markere har jeg endnu ingen erfaring med, men jeg synes da absolut, at det er værd at prøve og hører meget gerne mere om det, hvis du beslutter dig for det.
Jeg bruger mine spritpenne rigtig meget til specielt kystfluer og geddefluer. Men der er selvfølgelig også mange andre anvendelsesmuligheder. Sidder du f.eks. bøjet over laksefluebindingen og får du lyst til at transformere et hackle fra fiery brown til fiery brown badger, gøres dette let, hurtigt og holdbart med en sort kvalitetstusch.
Naturmaterialer kan sagtens farves med tusch, men som Thomas antyder, kræver det i nogle tilfælde lidt forsigtighed og tålmodighed. Farv helst naturmaterialer ved "at prikke" med tuschen for dermed at undgå, at det hele ender i en uformelig fedtet klump. Man kan for eksempel give rejefluens rygskjold prikker eller fiskeimitationen striber på ryg og sider. Binder du kaninskindsfluer kan du med forsigtighed give selv skindet (huden) prikker eller striber og dermed opnå en interessant effekt. En anden klassisk manøvre er at farve leddene (knuderne) på rejeimitationens gummiben.
Det er ikke alle materialer, der tager lige godt imod og holder på farverne. Dette gælder både naturlige og syntetiske materialer. Nogle gange bliver farverne hurtigt lidt udvandede. Men i nogle tilfælde giver det faktisk fluen et mere naturligt look, men ellers kan man jo bare peppe fluen op igen med en tusch, når man kommer hjem i bindeværkstedet. Visse syntetiske materialer reagerer mærkeligt på spritpennene. Ad den vej kan man af vanvare komme til at skabe en uhyrlig farlig flue i nogle farver, som ingen andre har! Big smile
Sprit-markere er rigtig sjove at eksperimentere med ved fluestikket. Jeg bruger mest dem der hedder Prismacolor Premier, se f.eks. her:
Favoritfarverne er sort, olivengrøn, brun og rød. Men penne i pink, orange, chartreuse, blå, grå,  og gul anvender jeg f.eks. også.
 
Denne geddeflue har jeg givet lodrette fartstriber.
 
Kaninskindskutling med brune pletter og sorte prikker på huden.
 
Reje i tan og rav-farver med sorte prikker på ryg og ben.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Ove Monrad Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Monrad Avatar

Tilmeldt:: 19 Feb 2003
Geografisk: Århus Bugten Djursland
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Monrad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2011 kl. 10:53
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2011 kl. 00:53

nogen der har nogle bud på farve valget skal bruge dem til nymfe/tørflue og geddefluer og kystfluer

k&b
christian t.
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2011 kl. 00:56
Sort, rød, gul og evt brun. så burde du være dækket godt ind :-D
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2011 kl. 13:13
Hej Christian,

som nævnt i mit indlæg ovenfor, synes jeg at farverne olivengrøn, brun, sort og rød er et must.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres