Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udstyr til Gaula 2012 uge 26

 Besvar Besvar
Forfatter
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Udstyr til Gaula 2012 uge 26
    Sendt: 05 Dec 2011 kl. 15:39
Hej,
 
Jeg har nu meldt mig til en tur til Gaula næste år - hvilket jeg naturligvis ser frem til...men...nu er problemet så grej - rettere fluegrej...
 
Jeg har i forvejen forskellige fluepinde derhjemme - fra #3 til #7. Mine #7 er en 9# TFO BVK samt en Scierra 9,4"...samt diverse tilhørende WF i flydende og intermediate.
 
Mit spørgsmål - vil disse stænger kunne bruges deroppe? Naturligvis ikke hvis det store lokomotiv kommer forbi og napper fluen...men ellers??
 
Eller skal jeg have mulvarpen op - og finde et godt 2-håndssæt (som jeg nok sjældent vil komme til at bruge ellers....)
 
Hvis 2-hånds - hvilken klasse - har set en "billig" Zpey hos GO-FI - men det er da godt nok en ordenlig pind (14" #10)....eller?? Og hvilke liner - flyd/inter/synk (1,2,3 o.s.v.)
 
Mvh
 
Mads
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 17:29
Hej Mads
Egentkig kommer det mest an på valdet, dernæst på dig.
Hvordan er valdet, hvilke kast kan du klare?
Michael Nielsen
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 17:40
Hej Mads !
Uhh det er et stort spørgsmål, generelt vil jeg sige at man ikke kan klare sig uden et 2 hånds sæt, og slet ikke i Gaula uge 26, hvor der generelt er megen, og til tider koldt vand.
Jeg er selv i Gaula i uge 26, og du er velkommen til at komme forbi og prøve et sæt, selvom det nok må anses for at være en postgang for sent.
Så Mads, jeg ville satse på at skaffe mig et 2 håndssæt, kl. 9-10 mellem 12.6 og 14 fod hvis jeg var dig.
Og skulle du have penge over efter denne øvelse, så bruge resten på et kastekursus ;-))
 
 
 
Til top
peter nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
snus Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: Fredriksberg
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 18:07
Hej...
Jeg støtter fuldtud op  om Jim.......fisker selv både uge 25 og 26 hvert år deroppe,og ville ikke kunne klarer mig med enhåndsgear......

Men du kan glæde dig,det er en fed elv ,som er meget lidt tilgivende overfor folk som komme uforberedet...så øv dig,hver i nogenlunde god form og brug nogle penge på et eller flere kastekurser

Peter Nielsen
Til top
Michael R. Mulbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael R. Mulbjerg Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2002
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 158
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael R. Mulbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 18:07
Hej Mads
 
Uge 26 på Gaula går ikke uden mindst 1 stk 2-håndsstang og et kvalitetshjul, standarden er 14' kl. 9/10 og ikke under 150 m backing.
Køb noget kvalitetsgrej og nogle forskellige skydehoveder F - F/S1 - F/S3 - måskke endda S5 og nogle polyleaders i forskellige synkehastigheder og intermediate samt nogle spoler forfang i 0.30 - 0.40 (Ultra2000 kan anbefales).
Køb grejet tidligt og find en der kan lære dig at kaste underhåndskast og så træning/træning og atter træning.
 
Hvis der er råd til det vil jeg anbefale en lettere 2-håndsstang også, kl. 8/9 hvis vandet er lavere end normalt for årstiden, glem de en håndsstænger du nævnte.
 
Køb evt brugte stænger og hjul, der kan spares mange penge på den konto eller lån af en du kender godt.
 
mvh
michael
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 18:24
Hej
 
Jeg er helt enig med de foregående indlæg, en 14' #9/10 og liner i S1 - S6 (køb 2 - 3 liner).
Det er langt vigtigere at lære at kaste med stangen hjemmefra end at købe en bestemt stang (dyr).
Derfor: Kastekursus !!!
Du vil komme betydeligt længere med en "billig stang" hvis du har lært at kaste frem for med en bedre "dyr stang" uden at have lært at kaste.
 
Knæk og bræk
Søren
 
 
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 18:24
hej mads 

gå ind på jagt og fiskemagesinet de har et scierra sæt til 3000kr så har du alt hvad du skal bruge til gaula 

jeg mener de fås i 13 fod og 14 fod og 

jeg 
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 18:31
jeg fisker selv i gaula uge 24

og det scierra sæt er du dækket ind 

mvh henrik
Til top
Henrik V. Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
laksefisker8660

Tilmeldt:: 05 Nov 2011
Geografisk: Skanderborg
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksefisker8660 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 18:52
Hej Mads
 
Først og fremmest glæd dig Smile
Jeg har fisket flere steder i Gaula både i uge 25 /26 og senere, men der findes ikke meget skønnere i denne verden end juni laks fra Gaula!
Hvis du skal fiske på nedre eller mellem Gaula så er en stang på 14' #9-10 ikke for stor, når du først står ved Gaula med 150-500 m3/sek vandføring og har en 10+ laks for enden, så vil du opdage at det slet ikke er for kraftigt grej. Jeg har haft rimeligt held med synkeliner, især hvis vandet også er lidt koldt. Hvis du ikke vil have 3-4 2-håndsstænger med og 25-30 liner, så er her mine råd:
Lavt vand (efter årstiden naturligvis) kan fiskes med F/S1.
Mellemvandstand med lidt farve vil jeg vælge S2/S3 eller S3/S4.
Høj vandstand og koldt vand har jeg haft god succes med helt optil S6/S7.
Husk mindst 150-200m 30/50 lbs backing og gerne forfangsspids på 0,40 - 0,45, selv anvender jeg mest 0,43 Egor Fluocarbon - og endda mistet flere fisk som er rendt med fluen!
Jeg ved godt at der er ligeså mange meninger om rette udstyr som der er laksefiskere, jeg har lidt erfaring at trække på - fangede min første laks som 12 årig og har fisket laks i 40 år.
 
MVH
Laksefisker8660 alias Henrik V. Pedersen
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 19:18
Hej Mads
 
Jeg har fisket i gaula stort set hver år siden 1986 og nyder det hver gang. Jeg fisker kun med flue, men er ikke speciel god til det.
Jeg vil derfor ikke råde dig i grejverdenen, men derimod give dig en lille en at tænke over; For ti år siden fiskede de også med flue i Gaula, de kastede stort set ligeså langt og fangede ligeså mange fisk!
Med ovenstående vil jeg bare sige, at havde jeg været i dine sko, ville jeg nok købe noget brugt ældre kvalitetsgrej, indtil du lodder stemninger deroppe, og hvilket grej der passer til dig og dit vald.
Du får jo garanteret masser af muligheder for at prøve alt slags grej deroppe.
 
Det ældre grej holder i den grad endnu. Jeg har for en mindre formue i nye tohåndsstænger og hjul, men det afholder mig ikke fra at bruge de gamle stænger engang imellem endnu.
Jeg har f.eks sage III i 12,6, 14 og 15 fod. De kaster alle fremragende selvom de nærmer sig tyve år, og koster ikke meget over 1000 kr på brugtmarkedet.
 
Køb nogle gode skydehoveder istedet. dem kan du jo også bruge, hvis du en dag skal ud og investere i en ny dyr stang.
 
Skal du kun have en tohåndsstang, vil jeg råde dig til en 14 fods klasse 8 - 9.
 
Kan du have en rigtig god tur deroppe.
 
Går det helt galt, kan du godt låne en stang.
 
Mvh
 
Jens, Lemvig
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2011 kl. 19:19
Ups, jeg mente 14 fods klasse 9 - 10, ikke 8 - 9
Til top
Bo Christian Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianH

Tilmeldt:: 25 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2012 kl. 13:15
Jeg er enig i stortset alle indlæg..  Jeg selv går med Sage III 15`#10..  Det kan godt blive lidt tungt, ind i mellem.. Det lette fiskeri på lav vandføring foregår med Guideline Lpxe og med flydeline i # 8-9..   Hver mand sin styrke og måde at kaste på, afhængig af stangens aktion og reaktion.. Nu er det jo denne uge du er deroppe så jeg vil rigtig gerne høre når du er hjemme igen ( ang grej og fisk, Selvfølgelig )
 Håber du har en fed tur lige nu !!!!
 
Venligst Christian
 
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2012 kl. 17:21
Hej Bo.

Tak for dit svar. Desværre har jeg måttet lægge fluegrejet til side pga vandstanden i Gaula. Er pt heroppe på 3 dag - og laksene står stadigvæk nedenfor Gaul-fossen.

Meeen - ormene er kommet i brug - resultat 1 stk på 93 cm / 7 kg og 1 stk på 84 cm / 5,8 kg....ganske udmærket af en førstegangs gaulafisker :-)

Mvh

Mads
Til top
Kasper BJerregaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
k bjerregaard

Tilmeldt:: 29 Jul 2010
Geografisk: hørning
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér k bjerregaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2012 kl. 20:05
har du fået disse fisk oven for fossen. og hvilket vald fisker du på.
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2012 kl. 20:24
Hej Kasper.

Der er så meget vand i Gaula (omkring 300 kubik i skrivende stund), at der stort set ikke er laks ovenfor Gaul-fossen. Mig bekendt er der fanget 4 stk ovenfor indtil videre!

Jeg fisker på Kåsen Vald. Fiskene er taget der. Men der er også blevet fanget en del på Borten Losen Vald...

Som landet - eller rettere vandet - så foregår fiskeriet stort set kun nedenfor Gaul-fossen.

Mvh

Mads


Til top
keld schaumann kuntz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
godsejer

Tilmeldt:: 15 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér godsejer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2012 kl. 20:58
Hej Mads

Da jeg hørte fra Dennis at du fangede laks på orm der oppe skulle jeg også lige se billederne  tak for det, men det er synd at du ikke får fluegrejet i brug.
Men nyd det nu der oppe så kan du jo være vores guide næste år.
K/B  
Til top
Kasper BJerregaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
k bjerregaard

Tilmeldt:: 29 Jul 2010
Geografisk: hørning
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér k bjerregaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2012 kl. 21:49
hej mads.
 
kender udemærket vand og fangster i gaula. var der i sidste ovenfor fossen. vi kørte hjem efter 2 dage, da vi ikke kunne fiske, eller ikke gad at fiske på ingen fisk.
 
men fedt du fik 2 fisk. kender nogen der går på lundamo. og da har fået  8 fisk siden igår. på mellem 4,5 og ca 13 kg.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum