Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bagline

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bagline
    Sendt: 19 Dec 2011 kl. 21:13
Hvis hjulet er opgivet til at rumme 150 meter 30 lb bagline, hvor mange meter svarer dette så til i gel spun line?

Kan man regner med de påstande, som man hører og læser om, at en gel spun bagline fylder 50-60 % mindre end en tilsvarende flette dracon?

Confused Nicolai
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2011 kl. 10:11
Hej Nicolai,
 
Jeg har selv et hjul, hvor kapaciteten er opgivet til ca. 150m 20lbs bagline plus en WF6 (hvis jeg husker rigtigt). Da jeg var på Los Roques for nogle år siden, havde jeg fyldt ca. 250m 35lbs gelspun bagline og en WF8F på hjulet, og havde ingen problemer med at spole linen tilbage på hjulet under fight med bonefish!
 
Så gelspun baglinen fylder væsentligt mindre end normale bagliner!
 
/Kasper
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2011 kl. 18:19
Hej
 
Du skal være opmærksom på at gel spun baglinerne ikke er så stærke som styrken indikerer, du kan som tommelfingerregel regne med at en gammel bagline i 30 lb svarer til en gel spun i 50 lb.
Dette skyldes fortrinsvis, at det er meget vanskeligt at binde knuder der holder på den tynde gel spun line.
Binder du loop's på din gel spun bagline kan du f.eks benytte Bimmi-twist knuden søg på google, hvis du ikke kender knuden - den er stærkere end andre knuder - med holder langt fra 100%
 
Søg evt efter "gel spun knots" på google, så kommer du til flere amerikanske forum, om disse liner.
 
Jeg har testet en mængde knuder (Orvis 50 lb gel spun) og er kommet frem til at det eneste som jeg stoler på er et loop bundet på denne måde (forslag til dette fandt jeg på et famerikansk forum):
Først trækkes gel spun baglinen inden i en 30 lb flettet bagline (ca 80 cm), så bindes et loop med Bimmi-tvist knude på stykket med begge liner - det kræver nogle forsøg inden det bliver pænt!!- så holder knuden.
Har teste flere gange, altid over 20 kg - med gel spun alene kom jeg aldrig over 14-15 kg, uanset knude.
 
Søren  
 


Redigeret af skn - 20 Dec 2011 kl. 18:21
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2011 kl. 18:58
Hej Søren
Det er helt rigtigt med at de tynde bagliner knækker let i knuden. Men det letteste er
at splejse en loop eller at sy den a' la div sportsliner og det holder 85-95% af linens styrke. Har kørt med det i mange år og uden problemer og de er blevet testet flere gange.
 
Mvh
Peter
 
 
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2011 kl. 17:01
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres