Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

23 gram synkende skydehoved

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 23 gram synkende skydehoved
    Sendt: 03 Feb 2012 kl. 16:45
ja efter og endnu en gang og have trodset kulden og luftet min gt four dh lite 11,6' #6, må jeg indrømme at de 23 gram vision anbefaler ikke er helt ved siden af.. min første indskydelse efter lidt hurtige kast for nogle uger siden var at det sagtens kunne lade sig gøre at fiske med 17-18 gram men der er og bliver for lidt til min smag Embarrassed

zpey laver desværre ikke compact på de 23 gram, og derudover er 600 kr for et hoved lige i overkanten.. og man kan jo desværre ikke altid bare klippe da mange af to hånds hovederne har vægten i bagenden af hovederne..

jeg vil derfor i gang med at finde et skydehoved som kan leve op til følgende
*8-8,5 meter
*23 gram
*min synke 5
*max pris gerne omkring 400 kr, og gerne endnu billigere

må også gerne være en dt line der kan ende på denne vægt, eller evt en super fed helline til rimelige penge.. bare det spiller godt og er meget tæt på de 23 gram..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 18:14
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 19:05
hej Torben
 
ACE hovederne er jeg i forvejen glad for til underhåndskast.. Og har da også købt et 21 gram intermediate..
 
Er bare bange for at hvis jeg køber et 29 eller 31 gram og klipper til, vil det gå ud over de fine egenskaber..da vægten jo ligger langt tilbage i klumpen..
 
Kan være Korsholm fredag kommer med noget helt fantastisk til klippe klippe klistre forsøg..
 
Skagit er jo desværre nok ikke optimalt, den airflo er ellers til at betale..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 19:21
Hej René,
 
nu kan jeg ikke lige se profilen på Ace-hovederne for mig, men hvis der er mulighed for at klippe lidt i fronten også, så er det efter min mening slet ikke dumt.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 19:43
hej carsten. hvis du har mulighed for det syntes jeg alligevel du skulle prøve et skagit line setup jeg syntes det spiller fantastisk,har set det til en god pris på en af netbutikkerne her på siden desværre kan jeg ikke huske hvilken butik,jeg bruger det på en loomis swith 11 fod # 7 . mvh. leif lunde.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 19:44
Citat: TT101

Hej René,
 
nu kan jeg ikke lige se profilen på Ace-hovederne for mig, men hvis der er mulighed for at klippe lidt i fronten også, så er det efter min mening slet ikke dumt.
hej Torben
 
Jamen er lavet så vægten er koncentreret omkring stang toppen.. Så er i tvivl om man uden videre kan skære 6 gram af og få et brugbart hoved..
 
Zpey Compact er fedt, men dyrt og for let.. Og Kim Sørensen kunne ikke anbefale og skære et triple-d helt ned til de 8,5 meter..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 19:50
Citat: lunde

hej carsten. hvis du har mulighed for det syntes jeg alligevel du skulle prøve et skagit line setup jeg syntes det spiller fantastisk,har set det til en god pris på en af netbutikkerne her på siden desværre kan jeg ikke huske hvilken butik,jeg bruger det på en loomis swith 11 fod # 7 . mvh. leif lunde.
hej Leif
 
Er den besked til mig Confused
Skagit ser bestemt fedt ud, og ville egentlig gerne bruge stangen både i Elling og uggerby.. Men Elling er forholdsvis smal mange steder..
 
Det er nok det airflo til 255 kr ved www.balticflyfisher.dk du tænker på, også tips til 115 kr..
 
Men synes også der er meget forskel på hvor meget det larmer og plasker i de forskellige film på nettet. Nogle vil jo gerne det ser vildt ud med store bevægelser.. Har set Ed Ward med skagit og switch lave kast nærmest i en bevægelse og med en hånd på styret..
 
Hvor har du i praksis brugt skagit herhjemme Confused
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 19:54
hej rene. for det meste på kysten ,nogle få gange i en smal å,her virker det også på grund af det er nemt at styre med den korte længde.leif.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 19:57
Hej Rene
 
Det er vel bare at købe en billig synke 5 line i klasse 12 hos eks. Dan-tackle.se og så klippe den til på 8,5 meter så er den ged barberet...
 
Mvh
Lasse 


Redigeret af LasseK - 03 Feb 2012 kl. 19:59
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 20:00
Citat: lunde

hej rene. for det meste på kysten ,nogle få gange i en smal å,her virker det også på grund af det er nemt at styre med den korte længde.leif.
hej Leif
 
Bruger du en tung flydende klump på 6 meter og 2-3 meter synkende spids på kysten??
 
Og skræmmer du ikke fiskene i en lille å med skagit Confused
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 20:09
Citat: LasseK

Hej Rene
 
Det er vel bare at købe en billig synke 5 line i klasse 12 hos eks. Dan-tackle.se og så klippe den til på 8,5 meter så er den ged barberet...
 
Mvh
Lasse 
Hej Lasse
 
Ja er helt klart en mulighed.. Var også mest for at høre om andre havde nogle guldkorn og øse ud af..
 
For vil jo også gerne have noget som fisker godt og er til at kaste med, og vil også gerne give lidt for det..
 
Det 360 grains skagit switch fra din viv's hjemmeside spøger dog også stadig lidt... Det kræver helt sikkert lidt tilvænning men ser også nogle gode muligheder i det..
 
 
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mads77 Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2012 kl. 21:22
Citat: René H.N.

Citat: TT101

Hej René,
 
nu kan jeg ikke lige se profilen på Ace-hovederne for mig, men hvis der er mulighed for at klippe lidt i fronten også, så er det efter min mening slet ikke dumt.
hej Torben
 
Jamen er lavet så vægten er koncentreret omkring stang toppen.. Så er i tvivl om man uden videre kan skære 6 gram af og få et brugbart hoved..
 
Zpey Compact er fedt, men dyrt og for let.. Og Kim Sørensen kunne ikke anbefale og skære et triple-d helt ned til de 8,5 meter..
Jeg har nu klippet en 3D synke 3-5-7 ned til omkring 8,5 meter og den kaster jeg fint med, sys ikke det med at klippe i synke liner oftest betyder ret meget da det tit er ret begranset med tapperingen på sådan en tynd spaghetti line.
Du kan evt. købe RIO T 17 i meter mål hos Korsholm den fisker jeg selv med når jeg skal rigtig langt ned.
 
 
Mvh Mads



Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 05:22
Citat: mads77

Jeg har nu klippet en 3D synke 3-5-7 ned til omkring 8,5 meter og den kaster jeg fint med, sys ikke det med at klippe i synke liner oftest betyder ret meget da det tit er ret begranset med tapperingen på sådan en tynd spaghetti line.
Du kan evt. købe RIO T 17 i meter mål hos Korsholm den fisker jeg selv med når jeg skal rigtig langt ned.
 
 
Mvh Mads

Hej Mads

takker for dit svar, det var mest fordi Kim Sørensen sagde han var bange for at man kom for langt ind i taperingen da den var rimelig tung i bagenden..

t17 modellen har jeg selv overvejet, og kan se at jagt og fiskerimagasinet sælger de tilsvarende scientific anglers liner til 13 kr meteren.. så kan være der skal købes et par forskellige synke hastigheder til lidt eksperimentering.. det er nok mest noget i den stil jeg reelt søger, som kan vende store fluer på kort line Wink


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 06:45
valget er truffet..

det er vinter, koldt og modbydeligt.. og man får en masse tossede ideer.. så der er nu bestilt skagit hoved og tip fra Silja..

så må vi se om ikke det kan lade sig gøre at få lidt godt fiskeri ud af det, med lidt tilpasning og når jeg ser diverse videoer er der meget forskel på hvordan og hvor voldsomt folk rykker linen af vandet og igennem vandet..

det skal jo gerne se godt ud på film, men for mit vedkommende skal det bare spille og være effektivt..

med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 06:56
Hej René,
 
det lyder spændende! Kom gerne med en tilbagemelding, når du har prøvet det af Smile
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 07:26
Citat: TT101

Hej René,
 
det lyder spændende! Kom gerne med en tilbagemelding, når du har prøvet det af Smile

Hej Torben

jeg må indrømme at købe et hoved til 400-500 kr og så klippe det i stykker for at håbe det bliver godt ikke lige er mig.. og da jeg nu har set film med skagit i de seneste dage blev jeg mere og mere lun på ideen..

og ud fra jeg for 415 kr kunne få et skagit switch head, en tip til og sendt på adressen og monteret med løkker osv klar til brug så tog jeg chancen.. det er faktisk billigere end et hoved fra vision med mindre der er tilbud..

er meget spændt på hvad resultatet bliver, men tror der er muligheder i det til vores fiskeri også.. jeg valgte en 360 grains klump, som jeg også ville vælge hvis jeg skulle have rent synkende hoved til stangen..

som tip har jeg valgt en cct-t10 på de 2,4 meter.. om det er for meget eller for lidt må eksperimenterne vise, ville dog ikke bare købe tips i alle synkehastigheder hvis det viste sig at det ikke dur heroppe i det nordjyske.. men er overbevist om at man med denne form for liner og lidt forskellige kast er godt dækket ind, ulempen er helt klart at man ikke bare kan rykke linen op og lave overhåndskast.. men omvendt tror jeg også lidt på at skagit setup, længere kast nedstrøms i mindre åer lade fluen synke og hurtig indtagen.. Den orange og blå tingest fra den anden tråd fisket i hurtigt tempo må da give fisk Wink

håber lidt at jeg med 11,6' vil kunne skagitkaste og lave længere kast ned af åen end når jeg fisker med korte skydehoveder og overhåndskast med en kortere stang.. Da jeg hele tiden har linen på langs med åen og ikke skal koncentrere mig om at undgå modsatte brink når jeg kaster skråt nedstrøms med overhåndskastene Shocked

her kaster Ed Ward med switch stang og skagit line.. specielt det kast ved 1 min og 32 sekunder overbeviste mig om der er muligheder i det også i danmark..



og til dem som vil se mere om skagit er der denne film










Redigeret af René H.N. - 04 Feb 2012 kl. 07:32
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 12:55
ja alle underhånds kast også skagit kastet, ser lette ud når man kan gå ude i vandet.

 jeg har også overvejet skagit systemet, men er gået væk fra det igen.. bliver ved mit Guideline setup med udskiftelige spidser. som jeg både bruger på min 11"#8 z-axis og min 11" #7 Zpey
 den er korten end Zpey's compact  liner og vægten ligger på ca 22 gr.. med dette setup. kan jeg også lave overhånds kast, og er ikke låst fast i kun at skulle underhånds kaste..
vh.Tommy
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 12:58
Sendt i dag klokken 5.22 Hvad sker der lige her?Pinch
Er også sprunget ud med en skagitline. Jeg har mine tvivl om hvor dybt  man fisker med 8 fod T10 (synk 7), når udgangspunktet var en helline min. synk5.
Den samlede vægt ender på 27 gram (360 + 56 = 416 grain), så en Compact 5/6 uden pollyleader ville veje det samme. Men efter min overbevisning fiske væsentligt dybere. Prisforskel 200 kr.
Jeg er udmærket klar over at synkedelen ikke tæller med i et Skagit setup. Men Rene har valgt samme vægt som en normalline. Derfor disse betragtninger.
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 13:12
Hej Lars
hvis jeg forstår dig ret?? så er din synkende del 8 fod!!!2,4 meter og fisker du så den med en flyende skagit line?? så kanjeg uikke lige se fidusen, med at fiske dybt? den flyende den vil i min optik holde den synkende den oppe i vandet..
og hvis den kun er 8 fod?? så ville den skulle stå næsten lodret i vandet for at komme ned til fisken..?
Vh.
Tommy
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 13:35
Jeg bruger et helt Mow sysyem op til 12 fod synk 9. det var mere bekymringninger i forhold til Renes setup.
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 13:43
Ok Lars nu fik jeg lige læst Rene's indlæg rigtigt :) sorry tror du har helt ret i din konklusion!!! tror heller ikke han kommer til at fiske dybere tværtimod..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 14:07
Citat: TLL

ja alle underhånds kast også skagit kastet, ser lette ud når man kan gå ude i vandet.

 jeg har også overvejet skagit systemet, men er gået væk fra det igen.. bliver ved mit Guideline setup med udskiftelige spidser. som jeg både bruger på min 11"#8 z-axis og min 11" #7 Zpey
 den er korten end Zpey's compact  liner og vægten ligger på ca 22 gr.. med dette setup. kan jeg også lave overhånds kast, og er ikke låst fast i kun at skulle underhånds kaste..
vh.Tommy

Hej Tommy

det er der selvfølgelig noget om.. har godt set på de forskellige versitip osv men der skal man desværre klippe klistre.. det slipper jeg for her..

Citat: ler

Sendt i dag klokken 5.22 Hvad sker der lige her?Pinch
Er også sprunget ud med en skagitline. Jeg har mine tvivl om hvor dybt  man fisker med 8 fod T10 (synk 7), når udgangspunktet var en helline min. synk5.
Den samlede vægt ender på 27 gram (360 + 56 = 416 grain), så en Compact 5/6 uden pollyleader ville veje det samme. Men efter min overbevisning fiske væsentligt dybere. Prisforskel 200 kr.
Jeg er udmærket klar over at synkedelen ikke tæller med i et Skagit setup. Men Rene har valgt samme vægt som en normalline. Derfor disse betragtninger.

er nogle som er tidligt oppe, også om lørdagen og søndagen Wink

hvad er det for en compact 5/6 du snakker om, den zpey på 27 gram er lidt udelukket når jeg skal bruge 23 gram til almindelige underhåndskast..

Citat: TLL

Hej Lars
hvis jeg forstår dig ret?? så er din synkende del 8 fod!!!2,4 meter og fisker du så den med en flyende skagit line?? så kanjeg uikke lige se fidusen, med at fiske dybt? den flyende den vil i min optik holde den synkende den oppe i vandet..
og hvis den kun er 8 fod?? så ville den skulle stå næsten lodret i vandet for at komme ned til fisken..?
Vh.
Tommy

min t10 kommer naturligvis ikke ned på 3 meter vand, men det fede er jo jeg kan købe længere tips eller lave dem selv.. og de kan laves for 40 kr for 3 meter tips til skagit Big smile

Citat: ler

Jeg bruger et helt Mow sysyem op til 12 fod synk 9. det var mere bekymringninger i forhold til Renes setup.

jeg ender nok samme sted og med lige så mange tips som dig, så jeg kan fiske i alle vandlag Tongue
Citat: TLL

Ok Lars nu fik jeg lige læst Rene's indlæg rigtigt :) sorry tror du har helt ret i din konklusion!!! tror heller ikke han kommer til at fiske dybere tværtimod..

og ja i første omgang fisker jeg højere i vandet, men der skal nok komme tips til hvis jeg falder for fiskeriet..

nu skal det prøves og så må vi se om det er noget før jeg køber for en formue spidser og i forskellige længder til stangen Wink
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 14:23
Hej Rene :) jeg må da indrømme at det på et tidspunkt lød som om alle mine problemer ville være løst med et skagit setup.. ;)
jeg synes bare ikke det ville være optimalt i feks Varde å som jeg fiske i..
Tildels så synes jeg det plasker for meget. og jeg skal jo ikke kaste flere hundrede meter ;) kunne godt se, at problemet med store tunge fluer, måske kunne blive løst med skagit liner??? men sådan er vi jo heldigvis så forskellige :) håber du finder dig et setup!!, og du så vender tilbage med en rapport :) og gerne med en flot fisk som resultat af dine anstrengelser ;)
knæk og bræk
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 14:43
Jeg havde nok nappet et Zpey hoved på 21g. De to grams forskel betyder ik en brik.
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 15:10
Hej
Det som du søger er måske noget i den her stil.
Et skydehoved system som ikke helt er fremme endnu. 6,5m efter det er klippet ned. og så kan spidserne udskiftes, men dem som fåes er alle synkende og i forskellige længder. Dette hoved her vejer 24 gram og kaster som en drøm og det selv i lidt kraftiger vind og med store fluer! Passer fint til switchstænger og kastestilsmæssigt klarer det sig godt med den skandinaviske stil og kommer også uden problemer fri af vandet.
Mvh                                       
Peter                                
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 17:25
Tommy-->>
Det her projekt er ikke drevet af og gå den sikre vej og tage et zpey Compact på 21 gram til 600 kr.. For fisker hele sæsonen med synke 5/6 så de andre densiteter behøver jeg reelt ikke.. Men af jeg bare er nysgerrig og vil prøve noget nyt..
 
Så skagit er vel det nye sort, og skal lige prøves.. Så må vi se om det dur eller ej.. og der skal nok komme en beretning.. Tror der kommer et noget hurtigere synkende tips til hvis det er til at kaste med de korte hoveder og synkende spidser..
 
Jakob-->>
Ja kan også være det ender med det hvis skagit ikke er mig.. Nu får det lige et forsøg inden.. De Compact er dyre men nogle super fede og funktionelle hoveder til praktisk fiskeri..
 
Peter-->>
har du mere info om det hoved.. Og vil det kunne findes uden spidser men som et hoved??
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 17:57
Jeg tror næppe at Skagit bliver det nye sort her i lille DK, med de små vandløb vi har

Alt det larm det laver, kunne jeg ikke forestille mig at bruge det i nogle danske vandløb.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 17:58
Rene, den line du har købt vejer 23 gram. Din spids vejer 4 gram. så du har 27 gram i sving hvis du laver et normalt underhåndskast. Derfor kunne du vel også bruge et zpey compact hoved på 27 gram? 

Hvor får man 10 fod t14 til 40 kr?
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 18:23
Citat: laksen15

Hej
Det som du søger er måske noget i den her stil.
Et skydehoved system som ikke helt er fremme endnu. 6,5m efter det er klippet ned. og så kan spidserne udskiftes, men dem som fåes er alle synkende og i forskellige længder. Dette hoved her vejer 24 gram og kaster som en drøm og det selv i lidt kraftiger vind og med store fluer! Passer fint til switchstænger og kastestilsmæssigt klarer det sig godt med den skandinaviske stil og kommer også uden problemer fri af vandet.
Mvh                                       
Peter                                

Er det deres nye versitip short?
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 18:28
Citat: JTHL

Jeg tror næppe at Skagit bliver det nye sort her i lille DK, med de små vandløb vi har

Alt det larm det laver, kunne jeg ikke forestille mig at bruge det i nogle danske vandløb.

bare vent Jan.. når du får et billede af en havørred på 10 kg fra uggerby er du overbevist..

Citat: ler

Rene, den line du har købt vejer 23 gram. Din spids vejer 4 gram. så du har 27 gram i sving hvis du laver et normalt underhåndskast. Derfor kunne du vel også bruge et zpey compact hoved på 27 gram? 

Hvor får man 10 fod t14 til 40 kr?

jeg regner nu også med jeg er nød til at kaste det som skagit hvis det skal kunne kastes med stangen.. specielt hvis jeg skal ud i endnu tungere spidser vil almindeligt underhåndskast ikke være muligt..

det bliver så ikke rio med SA
http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat280-Scientific-Anglers/side1761-Scientific-Anglers-Express-Shooting-T-Line.html
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 20:36
Hej Jacob
Hvad mener du med "deres"????
Den viste line er et nyt projekt i at forene en form for skagit
og vores skandinaviske kastestil og samtidlig finde noget som kan tage kampen op med meget vind! Og i et lille eller nærmer mindre vandløb
ville en kort line være meget bedre end at klippe et alm. skydehoved ned og dermed
nogen gange sågar fjerne en vigtig "vægtdel" i linen.
Linen vil komme på market her om en måneds tid.
 
Mvh
Peter
  
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 20:48
Citat: laksen15



Hej Jacob
Hvad mener du med "deres"????
Den viste line er et nyt projekt i at forene en form for skagit
og vores skandinaviske kastestil og samtidlig finde noget som kan tage kampen op med meget vind! Og i et lille eller nærmer mindre vandløb
ville en kort line være meget bedre end at klippe et alm. skydehoved ned og dermed
nogen gange sågar fjerne en vigtig "vægtdel" i linen.
Linen vil komme på market her om en måneds tid.
 
Mvh
Peter
  


Hej Peter.

Det er min fejl. Rio er på vej med et nyt kort versitip skydehoved som i en af udgaverne netop vejer 24g og jeg troede så fejlagtigt at det var det der var tale om.

Det lyder interessant det du har der. Vil du ud med mere info?
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2012 kl. 21:18
Hej Jacob
Du skal ikke undskylde, det kan du jo ikke vide.
Jeg kan desværre ikke sige så meget mere på nuværende tid, men bare rolig
det kommer inden for ikke alt for længe Smile!!!
Jeg tror det kan blive et meget godt bud til de jyske åer. Og jeg håber at det i år kan komme til at vise hvad det duer til i "jagten" på de store blanke.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 18:50
jeg har nu fået en pakke fra balticflyfisher..
 
og det hele er kørt på mit Danielsson f3w 7ten og første indtryk er at det hoved fylder virkelig meget :-P
 
Men angående tips er der noget jeg er udeforstående og mangler lidt hjælp til..
 
Det airflo hoved jeg fik er et t10 opgivet til 10 grains pr fod.. Og i følge airflo og balticflyfisher er alle airflo hoveder lavet så vægt pr grain svarer til IPS.. Mens rio t14 synker 8 IPS og t17 er oppe i nærheden af 10 IPS.. Mens man skal op i deres t20 for at komme over 10 IPS.. Det samme er gældende for scientofic anglers.. Er det en fejl på Tim Rajeff's hjemmeside som Silja har fået med over??
 
Synes der på posen stod 8 IPS for det 18 fod jeg endte med at få.. Så det desværre først at det var 18 fod da jeg fik det åbnet.. Så har lavet et hoved på 10 fod..
 
håber nogle kan hjælpe mig videre.. 
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 20:33
Hvad jeg har fundet frem til er at cct 200 synker 7-8 ips og cct 330 synker 9-10. Prøv at læse lidt hos steelheadbum.com. 
Jeg har også leget lidt klippe klistre med deres tips. De er enten med nylon eller "kevlar" kerne og til min glædelige overraskelse, er det lykkedes mig at lave nogle perfekte løkker ved  krympeflex svejsninger. Temp omkring 110 grader og 1,2 mm krympeflex. En billig varmluftpistol og et termometer, to mursten stillet op med ca. en cm afstand virker som dyse. Temp. reguleres ved afstanden. Meget primitivt.
Jeg har delt en cct330 = T16 i 10+8 fod. Min første indskydelse var at bruge løkkerne til at forbinde flueline og tip, og så skrælle coatingen af på de sidste 5 cm og lave et perfectionloop. Men det viste sig at tippen var taperet, så jeg ikke bare kunne vende den ene del. Mint 10 fods stykke endte op med 12 gram, svarende til en T18. Så noget taperet har tippen da været. Troede ellers de var levelCry da jeg bestilte dem.
Ps. tror ikke et 360 grains hoved kan bære en T17 eller T20
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2012 kl. 07:09
Hej Lars

takker for dit gode og uddybende svar..

jeg fandt også ud af ved at kigge ved airflo at det som du skriver er tilfældet at det cct 200 synker 7-8 IPS.. står det også opgivet til hos airflo selv.. mens både Silja og Tim Rajeff på deres sider skriver at IPS er det samme som grains pr fod vægten..

mit hoved endte som sagt på 10 fod t10 med IPS på 8.. og tak for oplysningen om at hovedet fra airflo er taperet.. så er det ikke uvæsentligt hvis man bestiller cct 200 eller cct 330.. så er man nød til at benytte cct-t10 på 18 fod og klippe i ønsket længde og smide resten væk..

jeg prøvede med lidt krympflex jeg havde liggende og lave løkker med en lighter på det stykke der bare var til overs.. og det gik ikke som ønsket, kernen blev for svag.. så endte med at lave en løkke hvor jeg trak kernen ind i sig selv og limede stykket sammen derefter.. resultat et øje jeg ikke lige kan trække op..

så kan godt være man fremover skal satse på scientific angler eller rio i længere stykker også klippe dem til, for de er vel fuldstændig level som jeg også havde forventet at airflo hovederne var..

og ja et 360 grains hoved bør passe med t10 eller t11, men det skal prøves enten i weekenden ellers først i næste uge.. t17 eller t20 synker også lidt mere men ikke ret meget, det er primært mere vægt det giver ser det ud til..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 10:41
så er der også bestilt et power taper f/s7..
 
Folk snakker også godt om det og til korsholms tilbuds pris er det nok ganske udemærket..
 
så det kommer på når der skal fiskes dybt, og så skagit når der skal kastes langt visse steder i uggerby og fiskes med synkende fluer i mere roligt vand..
 
Så nu er linerne til stangen ved at være på plads.. Så nu skal vi bare have noget bedre vejr så vi kan komme til åen igen og lege..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 13:02
Rene
Hvad måtte du smide for den Guideline line ?

Jeg var ved korsholm igår , og kiggede på en 26 gram vision Ace tip flydende hoved med 3 spidser
+ extra tips , men længden på setupet afholdt mig fra at købe

Har du prøvet det setup ?

Lige nu er det helt forår og termometeret siger 3+ :)
Vh tommy

Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 06:51
Citat: Tommy:)

Rene
Hvad måtte du smide for den Guideline line ?

Jeg var ved korsholm igår , og kiggede på en 26 gram vision Ace tip flydende hoved med 3 spidser
+ extra tips , men længden på setupet afholdt mig fra at købe

Har du prøvet det setup ?

Lige nu er det helt forår og termometeret siger 3+ :)
Vh tommy

hej Tommy..
 
Linen kostede 200 kr.. Og skulle ende på 9 meter og 23 gram i følge den udregning fra guideline.no..
 
jeg har ikke prøvet det vision tip system, eller guideline ddc eller rio versitip for den sags skyld.. Men de får god ros rundt omkring..
 
hvis du er ude efter et kortere hoved skulle der komme et guideline short cut hoved her i foråret, som skulle være en anelse længere end zpey Compact.. Mange siger at over 10' stænger bliver Compact en anelse til den korte side og montere så polyleader i enden.. Så er vi jo lige vidt..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 17:12
ja nu gik den ikke længere, var nød til at komme ud og prøve det nye setup..

så afsted til åen og prøve små 30 min..

i forhold til sidste år hvor jeg fiskede med zpey compact og zpey zero 9,6' og gik og kastede små 10 meter i overhåndskast kunne jeg nu kaste væsentligt længere..

det hele kunne foregå på vandet og hele bevægelsen på langs med åen, når jeg gik med min zpey var jeg nød til at kaste overhånds eller skulle helt ned og stå på de meget bløde brinker ved åen.. og det har jeg af bitter erfaring droppet efter et par ture i åen som aldrig er sjove..

så jeg kunne nu gå og kaste 15-17 meter uden problemer, og mit valg af tip på 10 fod viste sig ganske passende, når skagit hovedet var ved topøjet så lavede jeg bare et kontrolleret løft og placerede hele tippen på vandet ud for kroppen og lavede et ganske almindeligt underhåndskast og så fulgte tip, fc spids og flue ganske fint med og ganske flot ned af åen i en lige bevægelse.. det skræmmer ganske givet nogle fisk med den lille smule plasken der, er men til gengæld kan jeg gå og fiske væsentligt længere væk fra selve fisken og derved tror jeg at resultatet bliver nogenlunde det samme hvis ikke bedre..

så jeg ser ganske fine muligheder i dette setup, og nu må se om skagit så giver nogle fisk når der for alvor begynder og trække fisk op i åen.. og skønt at kunne gå 3 meter fra åen og på fast grund uden frygt for at dumpe i ved hver bevægelse..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres