Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vasker i altid de nakker i køber i butik?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vasker i altid de nakker i køber i butik?
    Sendt: 05 Feb 2012 kl. 20:06
Hej.

Vasker i altid de Hane/Høne nakker i køber i butik før i bruger dem? Er det nødvendigt? eller er det lige meget?
Hilsen Kim.
Til top
Rene Bach Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Renebach83 Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Renebach83 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 21:48
Propper dem i fryseren til næste dag :) Så er man sikker på at alle dyr er døde, hvis der er nogle i dem :)
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 22:02

nej kommer dem bare ned til de andre

handler ikke i butiker der har dyr i sagerne Smile  har aldrig oplevet at der er dyr i sagerne men
 
jeg har marterialer i plastik kasser  har købt mine i ikea 
og har del det op i  dubbing,flash,skind,hår,løse fjer,synt,nakker osv.
k&b
christian t.
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 22:04
Hej Kim
 
Jeg vasker aldrig nakker som er købt i en butik. De er i forvejen behandlede. Jeg har bundet fluer i snart 45 år og har aldrig haft problemer af nogen art.
Hvis du er i tvivl om nakken er ordentlig behandlet kan du, for en sikkerheds skyld, gøre som Rene`foreslår.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 22:16
Jeg vasker stort set alle mine materialer, især naturmaterialer. Ikke så meget får at fjerne utøj, men for at fjerne overskudsfarve. Der er nogle galge ufattelige mængder overskudsfarve i både nakker og fx rævehaler. Det er så træls at en flue med sort vinge og fx orange hackle ender med orange hackle efter en tur i åen!

Lars
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 22:18
så skal du jo huske det er nogle slemme kemikalier og farve rester du vasker ud LOL så vaskevandet skal på affaldshåndteringen.
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 22:26
undskyld jeg kunne ikke lade være,
 ja jeg vasker ind imellem nakkerne (de billige) for at få farverester og hvad det så end er bagsiden til tider er fedtet ind i.
der er ikke noget mere ireterende end et lilla hackle der har farvet en ellers fin glasklar mysis
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Port Charlotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 22:46
Jeg vasker alle materialer i en let opløsning af parfumefri opvaskemiddel. Det tager fedt og overskudsfarven, noget der ofte kræver en del skyllevand. Derefter skraber jeg alle de våde fugleskind for at få alt det overskydende fedt af, skyller igen. Til sidst får de materialer, der skal være bløde, en skylning i hundebalsam. En dråbe er nok til hver nakke eller hale. For meget balsam, gør hår og fjer mere fedtede end bløde.
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 22:50
Citat: Gonzo

Jeg vasker stort set alle mine materialer, især naturmaterialer. Ikke så meget får at fjerne utøj, men for at fjerne overskudsfarve. Der er nogle galge ufattelige mængder overskudsfarve i både nakker og fx rævehaler. Det er så træls at en flue med sort vinge og fx orange hackle ender med orange hackle efter en tur i åen!

Lars

Øhhhh tror jeg ved hvad du mener Lars Tongue
Men har aldrig selv vasket mine nakker og skind.. men måske man skulle gøre det?? det er nemlig træls når det gule hackle bliver farvet sort efter den første tur i åen..
hvad vasker i det i??? bare lunkent vand ell??

Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Port Charlotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2012 kl. 23:04
Temperaturen er det som husmoderen i sin tid kaldte kuldslået. Bliver vandet for varmt kan du risikere, at fjerene falder af skindet.

Foruden at fjerne utøj, noget jeg tror er væk når skind og fjer er farvet, så kan du få de mest levende (i vandet) materialer du kan forestille dig. Overskudsfarven forhindrer denne egenskab.


Redigeret af Port Charlotte - 05 Feb 2012 kl. 23:05
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 04:57
Håber ikke at fluebinding er sådan en videnskab.. skulle man overveje at stoppe?
Og gå over til købefluer fra Kina, der måske ikke har  lus,midder og kemikalier.
 
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 22:48
Hej Jan
Ja det blev jeg ikke så meget klogere af.. :)
dvs.. kun lunkent vand?? uden nogle former for sæbe eller andet kemikalier??

Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 22:56
lunken vand 30 grader ca og en mild parfumefri sæbe eks. minirisk babybad. vask nakken/halen eller hvad du nu har købt et par gange
Til top
frank jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
frj

Tilmeldt:: 13 Mar 2004
Geografisk: østjylland-syd for århus
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 23:06
Jeg vasker altid mine.Der er som regel en hel del overskuds farve i nakkerne
Jeg vasker i lunket vand med en lille smule samphoo fra matas uden parfume det gør jeg et par gange så skyller jeg dem også et par gange så en enkelt gang med balsam fra matas også parfume fri.
der efter op på godt med køkken rulle.Tryk og skift en del gange så du får så meget vand af som muligt lad det der efter tørre et godt stykke tid.
Du får nogle dejlig nakker at arbejde med.Du kan gøre det samme med ræve hår
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2012 kl. 23:27
Mange tak for alle jeres svar. Bare bliv ved Smile
 
Jeg har for første gang vasket en nakke (kineser grizzly nakke) og det ser da ud til at være gået godt. Der var meget fedt på bagsiden og det har der været i lang tid, men besluttede mig for at prøve at vaske den igår. Pressede den med køkkenrulle for at få det meste af vandet væk. Derefter hen i vindueskarmen med karton nederst, så køkkenrulle og så nakken. Ovenpå nakken lagde jeg køkkenrulle og så en bog for at den ikke skulle krølle sig sammen eller andet under tørringen (ved ikke om det er nødvendigt?) men nu har jeg fjernet bogen og det køkkenrulle der lå ovenpå fjerene og lader resten af nakken tørre frit i vindueskarmen.
Det kan godt ske at jeg vasker de nakker eller sadler jeg køber fremover, hvis det kan gøre fjerene bedre at arbejde med eller hvad de nu får af fordele? Smile
Hilsen Kim.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 00:06
Alt hvad jeg køber ryger en tur i vaskemaskinen på uldprogrammet. Derefter en tur i tørretumleren. Det mest tidskrævende er dog , at få tinsel  tilbage på spolerneWink 
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 00:13
Citat: ler

Alt hvad jeg køber ryger en tur i vaskemaskinen på uldprogrammet. Derefter en tur i tørretumleren. Det mest tidskrævende er dog , at få tinsel  tilbage på spolerneWink 
Seriøst?Smile
Hilsen Kim.
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Port Charlotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 00:21
Hej Tommy

Beklager jeg ikke var præcis nok i mit indlæg. 

Hårmaterialer:

1. Vaskes i håndlunken vand tilsat en lille smule parfumefrit vaskemiddel. Selv bruger jeg opvaskemiddel fra Änglamark.

2. Derefter skylles materialet i koldt vand til det ikke smitter af mere, eller til det punkt hvor du er tilfreds. Til det sidste hold skyldevand tilsætter du et skvat edikke, det modvirker statisk elektricitet.

3. Næste fase er brugen af balsam. Tilsæt en dråbe hundebalsam til en håndvask med vand, igen håndlunken. Lad det ligge kort i badet, og skyl hårene i et til to hold vand.

4. Der er mange måder at tørre materialerne på. Selv har jeg byttet en skraber for en hårtørrer, en hurtig løsning

Fjer:

1. Tag en ske, og skrab så meget af det fedt der oftest sidder på bagsiden af. Fedtet bliver harsk og over tid, går skindet i forrådnelse, med mange løse fjer som resultat.

2. Vask nakken i en mild uparfumeret sæbeopløsning, igen skal vandet være håndlunken

3. Skyl nakken til farven ikke længere smitter af, og skrab fedtet af de sidste steder på skindsiden.

4. skyl i et enkelt bad tilsat edikke.

5. tilsæt en enkelt dråbe hundebalsam til en portion vand, og skyl nakken i dette. Husk denne fase er kun for nakker, hvor fjerene skal være bløde og fluffy

6. skyl efter i rent koldt vand.

7. Tør nakken, gerne med hårtørrer.

8 Gnid skindets bagside med glycerin, det giver et blødt skind, der er fleksibelt når fjeren skal vælges.

Håber det hjalp!


Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Port Charlotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 00:22
For det bedste resultat er du nødt til at skrabe fedtet af, f.eks. med en ske.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 10:35
Seriøst? Nej jeg kunne aldrig finde på at putte tinsel i tørretumlern.LOL Kun nakker
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 10:38
Hej Lars,
 
gælder det både glatnakker og gibbernakker?
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 11:13
Hej Torben
 
Du glemte lige båtnakker.
 
Karsten
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 13:18
Hej Kim,
 
jeg vasker ikke alle nakker, men altid dem der er (for) fedtede, bugner af overskudsfarve eller kommer fra en ikke velkendt kilde. Vil du gerne være på den sikre side, er det en god ide at følge de meget fine anvisninger oven for.
 
Se også her:
 
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 15:01
Spøg til side. Har en bekendt der har farvet nakker professionelt, han tørrede dem, til min store forundring,  i tørretumleren.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 22:12
Køber mange af jer kineser nakker? eller holder i jer til mærkevarer så som Keough og Whiting?
Er det nok at benytte disse råd til kineser nakkerne? eller kræver de meget mere omfattende rengørring?
Hilsen Kim.
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2012 kl. 22:42
mange tak for de mange fif. det skal prøves!! ;) og tak for et par billige grin også :)
Kender en båt nakke.. men den er så stor jeg ikke kan få den ind i et tørretumbler??? hvad gør jeg Karsten??? ;)
Forresten Kim.. så køber jeg ikke kina nakker mere. synes man kan få meget mere for pengene hvis man giver lidt mere for en god nakke.. jeg er begyndt at bruge høne hakker i stedet for hane..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum